Úvod
Karoq se vyrábí od roku 2017. Ačkoliv jde o lehce sterilní vůz bez výrazných emocí, jedná se o jednoduchý vůz pro normální lidi. Je postaven na modulární platformě MQB, kterou sdílí například s Octavií, Scalou, Golfem či Seatem Ateca.
V nabídce je široká škála motorizací od benzinového tříválce 1.0 TSI po námi testovaný vrcholový naftový agregát s pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG – 2.0 TDI.
Exteriér
Facelift zde rozhodně prospěl a celkově se dá říci, že je nyní design více „učesaný“ a působí dospělejším dojmem. Změny se odehrály v oblasti předních světel či masky, ale i zadní světlomety jsou úplně jiné a rozhodně líbivější. Zajímavá je rovněž oranžová metalíza, díky které se Karoq na parkovišti před obchoďákem jen tak neztratí. Litá kola obsahují tak zvané aero kryty, které je možné jednoduše demontovat a změnit tak vizáž kol.
Rozměry: 4390/1841/1603/2638 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1607 kg
Interiér
Světlý kožený interiér působí na první pohled luxusním dojmem. Sedadla vypadají skvěle avšak drobnou výtku k nim mám – nabízí sice lehké boční vedení v oblasti boků, ale už se zapomnělo na oporu u ramen, takže stačí svižnější průjezd zatáčkou a už po té kůži lítám sem tam. Kdybych měl 120 kg, asi by byl tento problém menší, ale jelikož vážím jako běžní smrtelníci, jsou mi sedadla jednoduše velká. Posed v nich je vyšší, což u této kategorie vozu neberu jako minus.
Nejvíc mě potěšila ergonomie a zkrátka intuitivnost ovládání. Vše mám hezky po ruce, klimatizaci si nastavím pomocí tlačítek či koleček a to samé platí například o volbě jízdního režimu či vypnutí systému Stop-Start. Jde sice o lehce zastaralé řešení, ale je naprosto funkční a o 100 % lepší, než-li například v nové Octavii. A další věcí, která je zde proti mladší ségře na vyšší úrovni, jsou použité materiály.
Palubní deska je krásně měkčená, interiér nevrže, neodehrává se zde přehlídka několika různých dekorů atd. Jediné slabé místo je dveřní výplň v oblasti, kde si odkládáte loket. Tam bych si dokázal představit alespoň část, která bude kožená nebo alespoň z měkčeného plastu.
Další pochvalu si zaslouží infotainment, který by sice mohl reagovat o něco málo rychleji, ale je přehledný a pracuje se s ním dobře. Propojení s telefonem pomocí Android Auto či Apple Car Play je zde možné i bez použití kabelu. Za týden společného soužití se ani neděly různé záseky a podobně. Slabším místem je virtuální kokpit, který se pomalý.
Prostornosti nelze nic vytknout. Vpředu je místa dost ve všech rozměrech a situace není jiná ani vzadu, kde mají rezervu i pasažéři měřící ke 2 metrům. Zadní sedadla jsou navíc podélně posuvná, což se může hodit. Odkládacích prostorů je také dostatek a nejvíc se mi líbí členěný Jumbo Box pod loketní opěrkou, kam pohodlně dáte nápoje, peněženku a další drobné předměty. Telefon má místo před řadící pákou, kde je i bezdrátová nabíječka. Zavazadelník pojme 521 litrů, což je na vnější rozměry a prostornou kabinu až překvapivě hodně. Tiguan nabídne sice 615 litrů, ale zase je celkově o 10 cm delší. Seat Ateca nabídne 510 l.
Jízda
Máme zde připlacené adaptivní tlumiče DCC. Jízda je celkem pohodlná, ale typické „MQB bouchnutí“ při přejezdu ostřejší nerovnosti zde samozřejmě je. Odhlučnění je průměrné. V komfortním režimu je jízda až houpavá, ale průjezd zatáčkou pak doprovází náklon karoserie a cítíte, že nejde zrovna o lehké auto, kterému by se chtělo poskakovat sem a tam. Co se týče zatáčení, tak je na tom lépe o 200 kg lehčí motorizace 1.5 TSI se stejným výkonem.
Jakmile navolíte jízdní režim Sport, výrazně ztuhne řízení, nicméně je stále pomalé a dlouhé, takže se nedá hovořit o nějakém sportovním požitku a je mi to spíše nepříjemné. Volím proto režim Indivudual, kde si dám podvozek a odezvu na plyn do módu Sport, ale řízení nechávám v normálu. Vůz je tvrdší a rychleji reaguje na povely plynu, což má za následek mnohem lepší stabilitu při průjezdu zatáčkou. Vyšší hmotnost však ošálit nejde a při razantnějším nájezdu do zatáčky se objeví nedotáčivost a tendence zádi vybočovat ze stopy, což vyrovnávají stabilizační systémy. Celkově tedy jízda svižněji ano, ale vyloženě rychle ne.
Motor
Vůz je poháněn vznětovou jednotkou 2.0 TDI s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Motor je kultivovaný, tichý a dobře sladěný s automatem s mokrými spojkami. Řazení je hladké, bez cukání a i rozjezdy jsou příjemně plynulé. Občas se jí nějakým nepředvídatelným činem dá vyvézt z míry, ale to se stává výjimečně. Výkon jednotky činí 110 kW a 360 Nm. Dynamika neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere 8,7 vteřin a maximální rychlost činí 204 km/h.
Vyšší hmotnost vozu vlivem pohonu všech kol je zkrátka znát. Stejný motor, který je pouze trochu jinak naladěn (2.0 TDI 85 kW) s pohonem přední nápravy a automatem je o více než 100 kg lehčí. Tím chci říct, že mě mrzí, že v nabídce chybí dvoulitrový nafťák o výkonu 110 kW s automatem a pohonem pouze přední nápravy. To by mělo za následek nižší cenu, nižší spotřebu a rovněž zlepšení jízdních vlastností (mimo sníh).
Naměřené hodnoty spotřeby paliva při klidné jízdě:
Město: 6 – 8 litrů
Kombinovaná: 6,3 l
Dálnice: 6,8 l
Okresky: 4,5 – 5,5 l
Cena
Základ nabídky tvoří Karoq ve výbavě Ambition s litrovým tříválcem 1.0 TSI (81 kW, manuální převodovka). Vstupní cenovka za takový kus činí 639 tisíc. Pokud patříte k těm, kterým vadí v takovém autě tříválec, nabízí se o 50 tis dražší čtyřválec 1.5 TSI 110 kW, se kterým bude jízda o poznání příjemnější.
Námi testovaná varianta Style s naftovým dvoulitrem, automatem a čtyřkolkou začíná na 864 tisících – 2.0 TDI 110 kW 4x4 DSG. Náš kus disponoval ještě bohatou příplatkovou výbavou, takže se cenovka pohybuje okolo jednoho milionu korun.
Závěr
Škoda Karoq je normální auto pro normální lidi. Nabízí skvělou „retro“ ergonomii, líbivý exteriér, slušný vnitřní prostor a zároveň celkem kompaktní vnější rozměry. Design neurazí, ani nenadchne. Moc emocí zde člověk nenajde, ale pro většinu lidí, kteří berou auto jako spotřební zboží, je to naprosto irelevantní. Karoq je tedy fajn model, se kterým neuděláte chybu, nicméně pořádně bych se zamyslel nad výběrem motoru.
Naše verze se hodí pro někoho, kdo jezdí v drtivé většině dálky a to převážně někam, kde reálně využije pohon všech kol. Pak těch 200 kilo váhy navíc, horší jízdní vlastnosti a vyšší cenovka o 100 tis proti 1.5 TSI DSG dávají smysl. Pokud auto v tomto režimu využívat vůz nebudete, bude vhodnější benzinový agregát 1.5 TSI, který má srovnatelnou dynamiku, nižší hmotnost, nižší cenu a jediné, co je lehce vyšší, je spotřeba – cca 1 litr paliva na 100 km. Škoda Karoq Style 2.0 TDI 4x4 DSG získává 7/10 bodů.
Plusy
Ergonomie
Solidní materiály a zpracování interiéru
Pohodlný podvozek
Prostornost
Simply clever prvky
Kultivovaný motor
Minusy
Vyšší cenovka
Vyšší hmotnost
Pomalý virtuální kokpit