V dnešním testu se podíváme na poslední facelift generace T6, který byl představen v roce 2020 k 70. výročí prvního vyrobeného Transporteru, tedy verzi T6.1. Jde o velmi všestranného společníka, který je upraven do náročných podmínek mimo silnici. Kdo by čekal, že půjde jen o obyčejnou dodávku s pohonem všech kol, byl by na omylu. Jaký je tedy tento upravený dobrodruh?
Úvod
Náš vůz není obyčejným Transporterem, což už lehce prozradil titulek. Vzal si jej do parády úpravce Seikel, který celý vůz zvedl o 4 cm, nazul na něj pořádné terénní pneumatiky a také si vzal do parády zakrytí choulostivých částí podvozku. Aby toho nebylo málo, tak je zde ještě tovární uzávěrka zadního diferenciálu, což je vymoženost, kterou disponují skutečné offroady a pracovní pick-upy.
Exteriér
Transporter je užitkový vůz, zkrátka krabice, na které není moc co vymýšlet. Jenže tento kousek je na první pohled jiný. Je výrazně výš. Terénní pneumatiky dodávají drsný půvab a celkově se mi ten jednoduchý design s funkčními prvky líbí. Snad jen ten přední nárazník by mohl být v barvě karoserie, ale to je jen drobnost.
Rozměry: 4904/1904/1950/3000 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2257 kg (bez terénní přestavby)
Interiér
Opět se odkážu na užitkovost, ze které pramení tvrdé plasty, které mě ovšem v takovém voze vůbec neurážejí. Jde v prvé řadě o funkčnost. Sedadla jsou obyčejná, ale pohodlná. Pozice za volantem je typicky dodávková – sedíte jako na židli. Pedály jsou blízko a volant daleko, ale dá se na to zvyknout. Dost tomu pomáhá stavitelný volant.
Ovládání vozu je na jedničku. Vše je hezky postaru – tlačítka, kolečka apod. Z toho důvodu je možné vůz ovládat rychle, jednoduše a mnohdy poslepu. Infotainment sice působí archaicky, stejně jako zpětná kamera, ale je to pořád lepší, než kdyby namísto něj byla „televize“, přes kterou si musíte ovládat vše.
Největší předností je ovšem prostornost a variabilita. Je zde nespočet odkládacích prostorů, šuplíků pod sedadly a spousta zásuvek a konektorů USB C. Vzadu je standardně šest míst k sezení, nicméně my jsme s vozem jeli na dovolenou s koly uvnitř, tudíž jsme zadní lavici měli demontovanou.
Díky tomu vznikl opravdu luxusní prostor, kam by se těch kol vešlo klidně pět. A k tomu několik kufrů a dalších „krámů“. Pokud by vám bylo i to málo, je možné vyndat i samostatná sedadla v druhé řadě a pak s vozem můžete dělat pomalu stěhováka.
Jízda
Podvozek je naladěný poměrně komfortně a jelikož je zde ještě vyšší zdvih a vysokoprofilové pneumatiky, dokáže se tento Transporter pěkně rozhoupat. Svezení je na poměry dodávek pohodlné a to i přes občasné vrznutí z interiéru. Horší je ovšem odhlučnění. I po městě slyšíte ty AT pneumatiky s hrubým vzorkem. Díky nim je omezená i cestovní rychlost na dálnici, kde byste neměli překročit 110 km/h. Vůz sice klidně jede 130 a víc, ale jakmile by bylo mokro, není to úplně bezpečné. To stejné platí i o vyhýbacím manévru. Je nutné brát fakt, že je auto dost vysoko.
No a co terén? Až překvapivě dobrý. Čekali jsme, že bude vůz výrazně méně stabilní a nervózní. Vzadu je víceprvková náprava a uzávěrka zadního diferenciálu. Nejprve jsme ji nepoužili a projeli jsme v pohodě krkolomné sjezdy, ale při výjezdech byla situace již komplikovanější. Tam začal vůz hrabat. Občas stačilo stát na plynu, trochu zatočit a hrubý vzor pneumatik se zakousl do terénu a jelo se.
Nicméně poté nastala situace, na kterou jsem se nejvíce těšil a sice ta, kdy už vůz opravdu pouze hrabal. Aktivoval jsem tedy uzávěrku a jakmile byla připravená, vůz se naprosto plynule rozjel. Vyzkoušel jsem i lehké křížení náprav, které se zavřeným diferenciálem zvládl obstojně.
Motor
Dvoulitrový nafťák, který má dvě turbodmychadla je kultivovaný a celkový výkon nabízí 150 kW a 450 Nm. To nejsou špatná čísla. Na první pohled by se mohlo zdát, že to bude celkem rychlík. Nutno ale brát v potaz veliký aerodynamický odpor a hmotnost vozu. Dynamika je tak na poměry dodávek slušná, ale litrový Ford Puma vám ujede raz dva. Zrychlení na sto zabere klasickému Transporteru na silničních pneumatikách lehce přes 10 vteřin a zvládne jet až 199 km/h. Ocenit je potřeba také možnost manuálně zapnout či vypnout regeneraci DPF filtru.
Nevýhodou této terénní úpravy je spotřeba paliva, která se pohybuje v klidném režimu po městě kolem 8 – 9 litrů. Delší dálniční přesuny zvládá za pod 9 litrů. Situace na okresce je podobná, sice jedete o něco pomaleji, ale více se brzdí a následně akceleruje.
Ceny
Nejlevnější Transporter může být váš od 810 tis. Jde však o základní skříňovou variantu, která toho co se výbavy moc nenabídne, navíc se budete muset smířit s nejslabším motorem (66 kW), manuálem a pohonem přední nápravy. Transporter Kombi (prosklená verze – 3 řady sedadel) vyjde na 943 tisíc s tím, že základní motorizace má výkon 81 kW.
Základní cena našeho modelu T6.1 Kombi TDI 150 kW 4Motion DSG činí 1 349 096 Kč. Cena našeho konkrétního vozu včetně příplatkové výbavy činí 1 813 325 Kč, k tomu ještě musíme 155 tisíc za přestavbu Seikel a máme finální cenovku 1 968 247 Kč.
Závěr
Volkswagen Transporter je takovým synonymem pro praktické auto, které na dodávku skvěle jezdí a zároveň pojme slušnou porci nákladu či pasažérů. Jde o velice všestranné vozidlo, což se ale o námi testované verzi nedá říci. Je upraveno do náročných podmínek, za což zaprvé zaplatíte dost peněz, ale hlavně přijdete o ty dobré jízdní vlastnosti, nízkou spotřebu a slušné odhlučnění. Z obecného hlediska by si takto hlučný a vysoký Transporter zasloužil maximálně 7 bodů, jenže tuto upravenou verzi nelze brát obecně. Jde zkrátka o speciál určený do terénu a tuto roli zvládá skvěle, takže je to jasných 9/10 bodů.
Plusy
Motor
Prostornost
Variabilita
Nadčasovost
Jednoduché ovládání
Průjezdnost terénem
Minusy
Hlučnost
Spotřeba
Cenovka
Omezená cestovní rychlost
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?