V dnešním testu se podíváme na poslední facelift generace T6, který byl představen v roce 2020 k 70. výročí prvního vyrobeného Transporteru, tedy verzi T6.1. Jde o velmi všestranného společníka, který je upraven do náročných podmínek mimo silnici. Kdo by čekal, že půjde jen o obyčejnou dodávku s pohonem všech kol, byl by na omylu. Jaký je tedy tento upravený dobrodruh?
Úvod
Náš vůz není obyčejným Transporterem, což už lehce prozradil titulek. Vzal si jej do parády úpravce Seikel, který celý vůz zvedl o 4 cm, nazul na něj pořádné terénní pneumatiky a také si vzal do parády zakrytí choulostivých částí podvozku. Aby toho nebylo málo, tak je zde ještě tovární uzávěrka zadního diferenciálu, což je vymoženost, kterou disponují skutečné offroady a pracovní pick-upy.
Exteriér
Transporter je užitkový vůz, zkrátka krabice, na které není moc co vymýšlet. Jenže tento kousek je na první pohled jiný. Je výrazně výš. Terénní pneumatiky dodávají drsný půvab a celkově se mi ten jednoduchý design s funkčními prvky líbí. Snad jen ten přední nárazník by mohl být v barvě karoserie, ale to je jen drobnost.
Rozměry: 4904/1904/1950/3000 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2257 kg (bez terénní přestavby)
Interiér
Opět se odkážu na užitkovost, ze které pramení tvrdé plasty, které mě ovšem v takovém voze vůbec neurážejí. Jde v prvé řadě o funkčnost. Sedadla jsou obyčejná, ale pohodlná. Pozice za volantem je typicky dodávková – sedíte jako na židli. Pedály jsou blízko a volant daleko, ale dá se na to zvyknout. Dost tomu pomáhá stavitelný volant.
Ovládání vozu je na jedničku. Vše je hezky postaru – tlačítka, kolečka apod. Z toho důvodu je možné vůz ovládat rychle, jednoduše a mnohdy poslepu. Infotainment sice působí archaicky, stejně jako zpětná kamera, ale je to pořád lepší, než kdyby namísto něj byla „televize“, přes kterou si musíte ovládat vše.
Největší předností je ovšem prostornost a variabilita. Je zde nespočet odkládacích prostorů, šuplíků pod sedadly a spousta zásuvek a konektorů USB C. Vzadu je standardně šest míst k sezení, nicméně my jsme s vozem jeli na dovolenou s koly uvnitř, tudíž jsme zadní lavici měli demontovanou.
Díky tomu vznikl opravdu luxusní prostor, kam by se těch kol vešlo klidně pět. A k tomu několik kufrů a dalších „krámů“. Pokud by vám bylo i to málo, je možné vyndat i samostatná sedadla v druhé řadě a pak s vozem můžete dělat pomalu stěhováka.
Jízda
Podvozek je naladěný poměrně komfortně a jelikož je zde ještě vyšší zdvih a vysokoprofilové pneumatiky, dokáže se tento Transporter pěkně rozhoupat. Svezení je na poměry dodávek pohodlné a to i přes občasné vrznutí z interiéru. Horší je ovšem odhlučnění. I po městě slyšíte ty AT pneumatiky s hrubým vzorkem. Díky nim je omezená i cestovní rychlost na dálnici, kde byste neměli překročit 110 km/h. Vůz sice klidně jede 130 a víc, ale jakmile by bylo mokro, není to úplně bezpečné. To stejné platí i o vyhýbacím manévru. Je nutné brát fakt, že je auto dost vysoko.
No a co terén? Až překvapivě dobrý. Čekali jsme, že bude vůz výrazně méně stabilní a nervózní. Vzadu je víceprvková náprava a uzávěrka zadního diferenciálu. Nejprve jsme ji nepoužili a projeli jsme v pohodě krkolomné sjezdy, ale při výjezdech byla situace již komplikovanější. Tam začal vůz hrabat. Občas stačilo stát na plynu, trochu zatočit a hrubý vzor pneumatik se zakousl do terénu a jelo se.
Nicméně poté nastala situace, na kterou jsem se nejvíce těšil a sice ta, kdy už vůz opravdu pouze hrabal. Aktivoval jsem tedy uzávěrku a jakmile byla připravená, vůz se naprosto plynule rozjel. Vyzkoušel jsem i lehké křížení náprav, které se zavřeným diferenciálem zvládl obstojně.
Motor
Dvoulitrový nafťák, který má dvě turbodmychadla je kultivovaný a celkový výkon nabízí 150 kW a 450 Nm. To nejsou špatná čísla. Na první pohled by se mohlo zdát, že to bude celkem rychlík. Nutno ale brát v potaz veliký aerodynamický odpor a hmotnost vozu. Dynamika je tak na poměry dodávek slušná, ale litrový Ford Puma vám ujede raz dva. Zrychlení na sto zabere klasickému Transporteru na silničních pneumatikách lehce přes 10 vteřin a zvládne jet až 199 km/h. Ocenit je potřeba také možnost manuálně zapnout či vypnout regeneraci DPF filtru.
Nevýhodou této terénní úpravy je spotřeba paliva, která se pohybuje v klidném režimu po městě kolem 8 – 9 litrů. Delší dálniční přesuny zvládá za pod 9 litrů. Situace na okresce je podobná, sice jedete o něco pomaleji, ale více se brzdí a následně akceleruje.
Ceny
Nejlevnější Transporter může být váš od 810 tis. Jde však o základní skříňovou variantu, která toho co se výbavy moc nenabídne, navíc se budete muset smířit s nejslabším motorem (66 kW), manuálem a pohonem přední nápravy. Transporter Kombi (prosklená verze – 3 řady sedadel) vyjde na 943 tisíc s tím, že základní motorizace má výkon 81 kW.
Základní cena našeho modelu T6.1 Kombi TDI 150 kW 4Motion DSG činí 1 349 096 Kč. Cena našeho konkrétního vozu včetně příplatkové výbavy činí 1 813 325 Kč, k tomu ještě musíme 155 tisíc za přestavbu Seikel a máme finální cenovku 1 968 247 Kč.
Závěr
Volkswagen Transporter je takovým synonymem pro praktické auto, které na dodávku skvěle jezdí a zároveň pojme slušnou porci nákladu či pasažérů. Jde o velice všestranné vozidlo, což se ale o námi testované verzi nedá říci. Je upraveno do náročných podmínek, za což zaprvé zaplatíte dost peněz, ale hlavně přijdete o ty dobré jízdní vlastnosti, nízkou spotřebu a slušné odhlučnění. Z obecného hlediska by si takto hlučný a vysoký Transporter zasloužil maximálně 7 bodů, jenže tuto upravenou verzi nelze brát obecně. Jde zkrátka o speciál určený do terénu a tuto roli zvládá skvěle, takže je to jasných 9/10 bodů.
Plusy
Motor
Prostornost
Variabilita
Nadčasovost
Jednoduché ovládání
Průjezdnost terénem
Minusy
Hlučnost
Spotřeba
Cenovka
Omezená cestovní rychlost
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.