Poslední roky jsme svědky narůstajícího fenoménu elektromobility a elektrifikace. Jelikož je to v prvé řadě skvělý byznys, tak je nám tato varianta prezentovaná, jako ta nejlepší cesta ke světlým „ekologickým zítřkům“. Veliká škoda je, že starý známý pohon vozů na stlačený zemní plyn CNG je tak opomíjený. V této verzi je možné koupit třeba novou Octavii, která je proti elektromobilům mnohem levnější, lehčí a nabídne výrazně lepší dojezd. Dnešní recenze zjistí, jestli je tak dobrá, jak to „na papíře“ zní.
Úvod
Čtyřkovou Octavii netřeba dlouze představovat, v minulém roce jsme ji testovali v různých variantách několikrát. G-Tec varianta byla dostupná i u té trojkové, kde ovšem Octavia disponovala jak plnohodnotnou nádrží na benzin, tak na plyn. Tato koncepce však u nové generace nezískala homologaci, takže aktuálně jsou ve voze 3 plynové nádrže s celkovou kapacitou 17,33 kg a jedna 9 litrová na benzin.
Trojková Octavia G-Tec měla pod kapotou motor o objemu 1,4 litrů, 50 litrovou nádrž na benzin a k tomu ještě pojmula 15 kg plynu. S novou generací je zde i nový motor – 1.5 TGI o stejném výkonu, ale výrazně se zlepšila aerodynamika, což má kladný dopad na dynamiku i spotřebu. Co se výbavy týče, tak tu máme druhý nejvyšší stupeň Style, který již v základu nabídne mnoho. Vrcholem nabídky je Sportline.
Exteriér
Design je moderní a zatím nepůsobí okoukaně, což je poměrně překvapivé, vezmu-li v potaz počet Octavií, které brázdí naše silnice. Vpředu jsou LED Matrix světlomety, které svítí úžasně. Celá přední část má přísný pohled a vypadá velmi dobře. Z boku zaujme svažující se záď, která sice může vypadat neprakticky, ale místa vzadu je víc než dost. Disky z lehkých slitin Perseus vypadají moc hezky, jsou obuté na pneumatikách o rozměru 225/45/R18. Vzadu jsou štíhlé zalomené LED světla s animovanými blinkry.
Rozměry: 4689/1829/1469/2686 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1397 kg
Interiér
Sedadla poskytují dobrý komfort a průměrné boční vedení. Velice dobrá je celková pozice za volantem. Volant je posuvný v nadprůměrném rozsahu a to stejné platí i o loketní opěrce. Ergonomie je slušná, nicméně předchozí Octavie se ovládala mnohem jednodušeji.
Hlavním kámen úrazu tkví ve snaze být moderní, minimalističtí a vše „vecpat“ do infotainmentu. Mluvím například o ovládání klimatizace, výhřevu sedadel apod. To zkrátka není správné řešení. Infotainment jinak reaguje slušně a dokonce nám za celý týden ani jednou nezamrznul, což se po uvedení na trh často stávalo. Pravděpodobně to již Škodovka vyladila. Mírným zklamáním jsou různorodé a tvrdé materiály všude kolem vás. Dalším minusem je fakt, že pokud nejste příznivcem systému Stop-start či asistentu držení v jízdních pruzích, tak všechny tyto věci budete muset po každém startu muset znovu vypínat. Aby to nebylo tak jednoduché, tak se něco vypíná skrze volant a něco přes dotykovou obrazovku. Díky tomu mě Octavia každé ráno naštve.
Prostoru je dostatek jak vpředu, tak vzadu. Trochu jsem se obával, jestli nebude málo místa na hlavu vzadu, ale se svými 185 cm nemám problém a dokonce o kus vyšší kolega se dozadu hravě vešel. Odkládacích prostorů je ve voze také slušné množství. Trochu mi ovšem chybí bezdrátové nabíjení telefonu.
Zavazadlový prostor ve verzi liftback obvykle poskytuje úctyhodných 600 litrů. V našem případě je ale pod podlahou nádrž na plyn, takže se podlaha o něco zvedla a celková kapacita kufru tak činí 455 litrů. To je ovšem stále o 5 litrů více, než nabízí plug-in iV verze s elektromotorem. No a jelikož je pod podlahou nádrž, tak se musíte smířit s tím, že jezdíte bez rezervního kola.
Jízda
Podvozek je naladěn komfortním způsobem, ale trošku mu to kazí příplatkové 18 palcové disky. Při přejezdu příčných nerovností vůz celý trochu nadskočí a ozve se typické bouchnutí. To je sice typické pro použitou MQB platformu, ale veliké disky a absence adaptivních tlumičů tomu nepomáhají. Aby toho nebylo málo, tak se vzadu budete muset smířit s jednoduchou nápravou, nikoliv tou víceprvkovou. Odhlučnění by mohlo být trochu lepší, při vyšších rychlostech je slyšet aerodynamický hluk. Celkově je jízdní komfort průměrný.
Pokud budete tlačit na pilu, vůz se v zatáčce poměrně nakloní, ale zatáčí obstojně. Jen při tom chybí ten příjemný pocit jistoty, který nabízí silnější motorizace (přes 110 kW), které již vzadu „víceprvek“ nabízí. Řízení je přeposilované, ale poměrně přesné. Dost pomůže volič jízdních režimů, kde je možné navolit si tužší řízení.
Motor
Pohon vozu zajišťuje přeplňovaná jednotka 1.5 TGI, která jezdí primárně na stlačený zemní plyn, ale v případě velkých mrazů či prázdné nádrže na plyn přichází na scénu benzin. Přechod je plynulý a v reálném světě to není poznat. Řidič nemusí nic řešit, vše funguje automaticky. Výkon motoru je 96 kW, což je o 14 kW méně, než má klasická benzinová 1.5 TSI. Kroutící moment činí 200 Nm. Kultivovanost je velmi dobrá, motor je tichý a co se dynamiky týče, tak se logicky nejedná o žádného sprintera, ale brzdou provozu také nebudete. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere solidních 9,6 sekund, maximální rychlost činí 218 km/h.
Motor je spojen s automatickou převodovkou DSG, která zde řadí velmi dobře a nekoná se nepříjemné cukání při rozjezdech. Je nastavena tak, aby motor měl co nejnižší konzumaci paliva, takže ikdyž stlačíte plyn cca do poloviny, nepodřazuje. Nejprve jsem měl pocit, že je vůz dost „přidušený“, ale když se s tím člověk naučí pracovat, je to v pohodě.
Srovnání s ostatními palivy:
Největším trumfem je nízká spotřeba paliva a „levný“ plyn. No, ono to s tím plynem ale už není tak slavné, jako před několika lety, ale i tak se provozní náklady dostanou na nižší hodnotu, než naftový ekvivalent, tedy alespoň v době testu.
Před rokem jsme testovali stejnou Octavii se slabším naftovým motorem – 2.0 TDI 85 kW, který si při klidné jízdě na okresce řekl o 4 litry na sto. Vezmu-li v potaz cenu nafty 48 korun za litr, tak nám vyjde 1,92 kč/ 1 km.
Benzinová Octavia 1.5 TSI si bere na okresce 6 litrů, při ceně 45 korun za litr benzinu vychází náklad 2,7 kč/1 km.
Octavia CNG si při stejném tempu řekne o 3 kg plynu na 100 km, plyn se pohybuje kolem 56 korun za kilogram, takže nám vyjde 1,68 kč/ 1 km
Naměřená spotřeba:
Město: 3,7 – 4,6 kg/100 km
Kombinovaná: 3,8 kg/100 km
Dálnice: 4 kg/100 km
Okreska: 3 kg/100 km
Ke konci testu nám došel plyn, ujeli jsme cca 60 km po městě se spotřebou kolem 6 litrů, což je krásná hodnota.
Ceny
Nová Octavia startuje na 520 tis v základní výbavě Active s litrovým tříválcem 1.0 TSI. G-Tec je o 60 tisíc dražší. Za automat připlatíte dalších 60 tis.
My máme v testu výbavu Style, která v kombinaci s motorem na zemní plyn startuje na rovných 700 tis. Jelikož my máme verzi s automatem a poměrně dost dalších příplatků, tak se cenovka vyšplhala na 876 tisíc.
Závěr
Octavia G-Tec je příjemným vozem, který dobře vypadá, i přes omezený zavazadelník nabízí dostatek prostoru a celkem pohodlně jezdí. Dynamika je oproti předchůdci o kus lepší, ale o trhače asfaltu se nejedná. Nejsilnější stránkou je spotřeba, se kterou budete mít provozní náklady mnohdy nižší, než u naftových verzí (v době testování vozu - 3/2022). Cena za kilometr se pohybuje kolem 1,6 – 1,8 Kč/ km. Daň za pohon na plyn je absence rezervy, o trochu menší zavazadlový prostor a fakt, že plynových stanicí je méně, než těch benzinových. Škoda Octavia 1.5 TGI G-Tec získává 7/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Design
LED světla
Praktičnost
Aerodynamika
Přiměřená cenovka
Minusy
Dotykové ovládání vozu
Tvrdé plasty uvnitř
Omezený zavazadelník bez rezervy
Menší počet stanic na CNG
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.