Poslední roky jsme svědky narůstajícího fenoménu elektromobility a elektrifikace. Jelikož je to v prvé řadě skvělý byznys, tak je nám tato varianta prezentovaná, jako ta nejlepší cesta ke světlým „ekologickým zítřkům“. Veliká škoda je, že starý známý pohon vozů na stlačený zemní plyn CNG je tak opomíjený. V této verzi je možné koupit třeba novou Octavii, která je proti elektromobilům mnohem levnější, lehčí a nabídne výrazně lepší dojezd. Dnešní recenze zjistí, jestli je tak dobrá, jak to „na papíře“ zní.
Úvod
Čtyřkovou Octavii netřeba dlouze představovat, v minulém roce jsme ji testovali v různých variantách několikrát. G-Tec varianta byla dostupná i u té trojkové, kde ovšem Octavia disponovala jak plnohodnotnou nádrží na benzin, tak na plyn. Tato koncepce však u nové generace nezískala homologaci, takže aktuálně jsou ve voze 3 plynové nádrže s celkovou kapacitou 17,33 kg a jedna 9 litrová na benzin.
Trojková Octavia G-Tec měla pod kapotou motor o objemu 1,4 litrů, 50 litrovou nádrž na benzin a k tomu ještě pojmula 15 kg plynu. S novou generací je zde i nový motor – 1.5 TGI o stejném výkonu, ale výrazně se zlepšila aerodynamika, což má kladný dopad na dynamiku i spotřebu. Co se výbavy týče, tak tu máme druhý nejvyšší stupeň Style, který již v základu nabídne mnoho. Vrcholem nabídky je Sportline.
Exteriér
Design je moderní a zatím nepůsobí okoukaně, což je poměrně překvapivé, vezmu-li v potaz počet Octavií, které brázdí naše silnice. Vpředu jsou LED Matrix světlomety, které svítí úžasně. Celá přední část má přísný pohled a vypadá velmi dobře. Z boku zaujme svažující se záď, která sice může vypadat neprakticky, ale místa vzadu je víc než dost. Disky z lehkých slitin Perseus vypadají moc hezky, jsou obuté na pneumatikách o rozměru 225/45/R18. Vzadu jsou štíhlé zalomené LED světla s animovanými blinkry.
Rozměry: 4689/1829/1469/2686 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1397 kg
Interiér
Sedadla poskytují dobrý komfort a průměrné boční vedení. Velice dobrá je celková pozice za volantem. Volant je posuvný v nadprůměrném rozsahu a to stejné platí i o loketní opěrce. Ergonomie je slušná, nicméně předchozí Octavie se ovládala mnohem jednodušeji.
Hlavním kámen úrazu tkví ve snaze být moderní, minimalističtí a vše „vecpat“ do infotainmentu. Mluvím například o ovládání klimatizace, výhřevu sedadel apod. To zkrátka není správné řešení. Infotainment jinak reaguje slušně a dokonce nám za celý týden ani jednou nezamrznul, což se po uvedení na trh často stávalo. Pravděpodobně to již Škodovka vyladila. Mírným zklamáním jsou různorodé a tvrdé materiály všude kolem vás. Dalším minusem je fakt, že pokud nejste příznivcem systému Stop-start či asistentu držení v jízdních pruzích, tak všechny tyto věci budete muset po každém startu muset znovu vypínat. Aby to nebylo tak jednoduché, tak se něco vypíná skrze volant a něco přes dotykovou obrazovku. Díky tomu mě Octavia každé ráno naštve.
Prostoru je dostatek jak vpředu, tak vzadu. Trochu jsem se obával, jestli nebude málo místa na hlavu vzadu, ale se svými 185 cm nemám problém a dokonce o kus vyšší kolega se dozadu hravě vešel. Odkládacích prostorů je ve voze také slušné množství. Trochu mi ovšem chybí bezdrátové nabíjení telefonu.
Zavazadlový prostor ve verzi liftback obvykle poskytuje úctyhodných 600 litrů. V našem případě je ale pod podlahou nádrž na plyn, takže se podlaha o něco zvedla a celková kapacita kufru tak činí 455 litrů. To je ovšem stále o 5 litrů více, než nabízí plug-in iV verze s elektromotorem. No a jelikož je pod podlahou nádrž, tak se musíte smířit s tím, že jezdíte bez rezervního kola.
Jízda
Podvozek je naladěn komfortním způsobem, ale trošku mu to kazí příplatkové 18 palcové disky. Při přejezdu příčných nerovností vůz celý trochu nadskočí a ozve se typické bouchnutí. To je sice typické pro použitou MQB platformu, ale veliké disky a absence adaptivních tlumičů tomu nepomáhají. Aby toho nebylo málo, tak se vzadu budete muset smířit s jednoduchou nápravou, nikoliv tou víceprvkovou. Odhlučnění by mohlo být trochu lepší, při vyšších rychlostech je slyšet aerodynamický hluk. Celkově je jízdní komfort průměrný.
Pokud budete tlačit na pilu, vůz se v zatáčce poměrně nakloní, ale zatáčí obstojně. Jen při tom chybí ten příjemný pocit jistoty, který nabízí silnější motorizace (přes 110 kW), které již vzadu „víceprvek“ nabízí. Řízení je přeposilované, ale poměrně přesné. Dost pomůže volič jízdních režimů, kde je možné navolit si tužší řízení.
Motor
Pohon vozu zajišťuje přeplňovaná jednotka 1.5 TGI, která jezdí primárně na stlačený zemní plyn, ale v případě velkých mrazů či prázdné nádrže na plyn přichází na scénu benzin. Přechod je plynulý a v reálném světě to není poznat. Řidič nemusí nic řešit, vše funguje automaticky. Výkon motoru je 96 kW, což je o 14 kW méně, než má klasická benzinová 1.5 TSI. Kroutící moment činí 200 Nm. Kultivovanost je velmi dobrá, motor je tichý a co se dynamiky týče, tak se logicky nejedná o žádného sprintera, ale brzdou provozu také nebudete. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere solidních 9,6 sekund, maximální rychlost činí 218 km/h.
Motor je spojen s automatickou převodovkou DSG, která zde řadí velmi dobře a nekoná se nepříjemné cukání při rozjezdech. Je nastavena tak, aby motor měl co nejnižší konzumaci paliva, takže ikdyž stlačíte plyn cca do poloviny, nepodřazuje. Nejprve jsem měl pocit, že je vůz dost „přidušený“, ale když se s tím člověk naučí pracovat, je to v pohodě.
Srovnání s ostatními palivy:
Největším trumfem je nízká spotřeba paliva a „levný“ plyn. No, ono to s tím plynem ale už není tak slavné, jako před několika lety, ale i tak se provozní náklady dostanou na nižší hodnotu, než naftový ekvivalent, tedy alespoň v době testu.
Před rokem jsme testovali stejnou Octavii se slabším naftovým motorem – 2.0 TDI 85 kW, který si při klidné jízdě na okresce řekl o 4 litry na sto. Vezmu-li v potaz cenu nafty 48 korun za litr, tak nám vyjde 1,92 kč/ 1 km.
Benzinová Octavia 1.5 TSI si bere na okresce 6 litrů, při ceně 45 korun za litr benzinu vychází náklad 2,7 kč/1 km.
Octavia CNG si při stejném tempu řekne o 3 kg plynu na 100 km, plyn se pohybuje kolem 56 korun za kilogram, takže nám vyjde 1,68 kč/ 1 km
Naměřená spotřeba:
Město: 3,7 – 4,6 kg/100 km
Kombinovaná: 3,8 kg/100 km
Dálnice: 4 kg/100 km
Okreska: 3 kg/100 km
Ke konci testu nám došel plyn, ujeli jsme cca 60 km po městě se spotřebou kolem 6 litrů, což je krásná hodnota.
Ceny
Nová Octavia startuje na 520 tis v základní výbavě Active s litrovým tříválcem 1.0 TSI. G-Tec je o 60 tisíc dražší. Za automat připlatíte dalších 60 tis.
My máme v testu výbavu Style, která v kombinaci s motorem na zemní plyn startuje na rovných 700 tis. Jelikož my máme verzi s automatem a poměrně dost dalších příplatků, tak se cenovka vyšplhala na 876 tisíc.
Závěr
Octavia G-Tec je příjemným vozem, který dobře vypadá, i přes omezený zavazadelník nabízí dostatek prostoru a celkem pohodlně jezdí. Dynamika je oproti předchůdci o kus lepší, ale o trhače asfaltu se nejedná. Nejsilnější stránkou je spotřeba, se kterou budete mít provozní náklady mnohdy nižší, než u naftových verzí (v době testování vozu - 3/2022). Cena za kilometr se pohybuje kolem 1,6 – 1,8 Kč/ km. Daň za pohon na plyn je absence rezervy, o trochu menší zavazadlový prostor a fakt, že plynových stanicí je méně, než těch benzinových. Škoda Octavia 1.5 TGI G-Tec získává 7/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Design
LED světla
Praktičnost
Aerodynamika
Přiměřená cenovka
Minusy
Dotykové ovládání vozu
Tvrdé plasty uvnitř
Omezený zavazadelník bez rezervy
Menší počet stanic na CNG
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.