Ojetiny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Spojte to s dnešním trendem pořizování zvýšených vozů a máte tu recept na horké zboží. Je z čeho vybírat a dnes se zaměříme na typického představitele těchto vozů do města a na kratší popojíždění. Není to tak dávno zpátky, kdy byla světu představena nejnovější – třetí generace tohoto oblíbeného Nissanu. My se dnes podíváme na tu předchozí z roku 2018.
Úvod
Qashqai se vyrábí od roku 2006 a je pojmenován po konglomeraci kmenů žijících v íránských horách ze středu a jihozápadu země. Pro evropský trh se vyrábí v Anglii a platformu sdílí s Renaultem Megane druhé generace. Na výběr jsou verze s pohonem předních nebo všech kol.
První generace s označením J10 se vyráběla v letech 2006 až 2013 s tím, že v roce 2010 přišel facelift. Druhá generace J11 navazovala v roce 2014 a výroba byla ukončena letos. Facelift proběhl v roce 2017.
Náš testovaný kus je tedy generace J11 po faceliftu, protože jde o rok 2018. Pod kapotou disponuje 1,2 litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 85 kW. Je zde poháněná přední náprava. Vůz z AAA Auto má najeto lehce přes 100 tisíc kilometrů a stojí 340 tisíc korun. Výbava je zde na dnešní poměry podprůměrná – chybí například vyhřívaná sedadla, automatické světlomety, dotykový infotainment, automatická klimatizace, kožený volant, parkovací kamera apod. Ostatní prvky výbavy jako manuální klima, elektrická okna, zrcátka a podobně tu samozřejmě jsou.
Exteriér
Nissan stál u zrodu segmentu C-SUV (kříženec crossoveru a SUV) a dlouhodobě je považován za jednoho z těch úspěšnějších. Design je povedený, kdyby měl Qashqai litá 17/18 palcová kola, vypadal by opravdu skvěle a jezdil by lépe. My zde máme pouze ocelové šestnáctky s poklicemi, které vůz trochu degradují. Co na druhou stranu opravdu potěší, jsou veliká a dobře tvarovaná zpětná zrcátka. Boční výrazné blatníky dodávají pocit robustnosti a ostře řezané křivky světel vyzařují lehkou dávku agrese, což se nám na autech líbí.
Interiér
Uvnitř už bohužel tak nadšení nejsme. Přivítá vás přehlídka tvrdých plastů, zastaralá palubní deska s prehistorickým radiem a plastový volant, který sice vypadá velmi dobře, ale je plastový. Ovládání skrze něj je však v pořádku. Celkově se nedá Nissanu upřít jeho jednoduchost a intuitivnost. Radio sice vypadá, jako když je z minulého století, ale umí přes bluetooth připojit telefon, což je to, co se od moderního auta očekává.
Ocenit musím koženkou potažený středový tunel, takže si při delších trasách neotlačíte koleno.
Sedadla jsou průměrná, mají slabé boční vedení a trochu mi vadí složité hledání vhodné pozice za volantem a nedostatečný rozsah posouvání volantu. Prostoru vpředu je dostatek a ani o odkládací místa není nouze. Loketní opěrka bohužel nelze polohovat.
Vzadu je situace trochu horší, ocenil bych delší sedáky a o něco více místa pro kolena. Na hlavu je místa dost. Zavazadelník nabídne 410 litrů.
Jízda
Ještě jednou musím zdůraznit, že zde máme pneumatiky o rozměru 215/65/16. Z toho je jasné, že jízdní komfort vyžehlí většinu nerovností velmi slušně, ale tam chvála končí. Jakmile najedete do zatáčky rychleji, než by se slušelo, začíná boj o přežití. Auto se nakloní, vypadáváte ze sedačky, v rukou od volantu necítíte nic a tak zkrátka točíte volantem tam, kam má auto jet a doufáte, že zatočí. Je to něco, co nebudete chtít podstupovat znovu, takže budete jezdit opravdu pohodové tempo. Vadila nám také stabilizace, jež zasahuje s přehnanou razancí. Mitsubishi ASX má dost podobný charakter, ale vetší ostré nerovnosti žehlí znatelně lépe.
Jak již bylo zmíněno výše, řízení nestojí za nic, stejně tak řazení nás nenadchlo. Kooperace s Renaultem se zde v tomto případě příliš nevydařila. Manuální převodovka má dlouhé a ne příliš přesné dráhy, takže manipulace s ní je trochu otravná. Největší problém u převodovky je ovšem její zpřevodování. Jsou zde opravdu dlouhé převody, což v kombinaci s ne příliš výkonným motorem znamená, že je auto líné. Na dvojku jede vůz 100 km/h, na trojku dokonce 150.
Motor
1,2 litrový čtyřválec s turbem původem od Reanultu disponuje výkonem 85 kW a 190 Nm. To nejsou úplně špatná čísla, ale jelikož jsou zde zbytečně dlouhé převody, působí motor mdlým dojmem. Reakce na plyn je také chabá. Aby se dal Nissan trochu do pohybu, je nutné jej dost honit. Nad hranicí 5 tisíc otáček ovšem až překvapivě ožije. Působí až atmosférickým dojmem. Vadí mi také celkové sladění motoru se spojkou při rozjezdech, buď se motor dusí, nebo jej zbytečně točíte. Slušné je odhlučnění. Akcelerace na stovku zabere 10,6 sekund, maximální rychlost činí 185 km/h. Hmotnost vozu je 1406 kg.
Překvapením pro nás byla spotřeba, čekali bychom vyšší čísla. Při klidné jízdě jsme naměřili následující hodnoty:
Město – 7-10 litrů.
Kombinovaná – 7 l.
Okresky – 5,5-6 l.
Konkurence
Mezi hlavní rivaly patří například Škoda Karoq, Kia Sportage, Dacia Duster, Renault Kadjar, Peugeot 3008, Suzuki Vitara, Seat Ateca, Mitsubishi ASX, Toyota CH-R, Honda HR-V či Mazda CX3.
Pokud preferujete nejlepší jízdní vlastnosti a spolehlivost, Mazda bude sázkou na jistotu, ovšem budete se muset smířit s menší prostorností uvnitř. Jestliže jsou pro vás důležité vlastnosti mimo silnici, doporučili bychom sáhnout po Suzuki či Dacii. Kompromis mezi tím si dokážeme představit například v Karoqu či Seatu. No a chcete-li jít čistě po odvážném futuristickém designu, který jen tak někdo nepřehlédne, bude pro vás ideální volbou Toyota CH-R.
Ceny
První generace Qashqaie stojí od nějakých 100 tisíc, zachovalejší kusy vyjdou cca na 140 tis. Pokud máte ovšem v hledáčku novější druhou generaci, musíte si na ni připravit k 300 tis. No a máte-li spadeno na facelift, jako máme v testu my, musíte očekávat částky kolem 350 tis.
Závěr
Náš Nissan Qashqai s nejslabším motorem od Renaultu, základními 16 palcovými koly a chudší výbavou je volbou pro nenáročné řidiče, kteří nepotřebují všechny možné příplatky a motor, který poskytuje solidní pružné zrychlení. Je to zkrátka volba pro někoho, kdo se chce pohodlně dostat z bodu A do bodu B a zároveň chce, aby vůz byl líbivý a praktický.
Velikou výhodou je celkové intuitivní ovládání vozidla. Potěší také snadné parkování k obrubníkům vzhledem ke světlé výšce 180 mm. My ovšem chceme od auta více, než jen dopravit se z místa na místo v pohodlí, takže Nissanu udělujeme 5/10.
Plusy
Design
Komfortní podvozek
Jednoduchost – intuitivnost
Měkčený středový tunel
Veliká zrcátka
Dobře dávkovatelné brzdy
Minusy
Jízdní vlastnosti při svižnější jízdě
Řízení
Řazení, dlouhé převody
Tvrdé plasty uvnitř
Dynamika
Menší zavazadelník
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?