Ojetiny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Spojte to s dnešním trendem pořizování zvýšených vozů a máte tu recept na horké zboží. Je z čeho vybírat a dnes se zaměříme na typického představitele těchto vozů do města a na kratší popojíždění. Není to tak dávno zpátky, kdy byla světu představena nejnovější – třetí generace tohoto oblíbeného Nissanu. My se dnes podíváme na tu předchozí z roku 2018.
Úvod
Qashqai se vyrábí od roku 2006 a je pojmenován po konglomeraci kmenů žijících v íránských horách ze středu a jihozápadu země. Pro evropský trh se vyrábí v Anglii a platformu sdílí s Renaultem Megane druhé generace. Na výběr jsou verze s pohonem předních nebo všech kol.
První generace s označením J10 se vyráběla v letech 2006 až 2013 s tím, že v roce 2010 přišel facelift. Druhá generace J11 navazovala v roce 2014 a výroba byla ukončena letos. Facelift proběhl v roce 2017.
Náš testovaný kus je tedy generace J11 po faceliftu, protože jde o rok 2018. Pod kapotou disponuje 1,2 litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 85 kW. Je zde poháněná přední náprava. Vůz z AAA Auto má najeto lehce přes 100 tisíc kilometrů a stojí 340 tisíc korun. Výbava je zde na dnešní poměry podprůměrná – chybí například vyhřívaná sedadla, automatické světlomety, dotykový infotainment, automatická klimatizace, kožený volant, parkovací kamera apod. Ostatní prvky výbavy jako manuální klima, elektrická okna, zrcátka a podobně tu samozřejmě jsou.
Exteriér
Nissan stál u zrodu segmentu C-SUV (kříženec crossoveru a SUV) a dlouhodobě je považován za jednoho z těch úspěšnějších. Design je povedený, kdyby měl Qashqai litá 17/18 palcová kola, vypadal by opravdu skvěle a jezdil by lépe. My zde máme pouze ocelové šestnáctky s poklicemi, které vůz trochu degradují. Co na druhou stranu opravdu potěší, jsou veliká a dobře tvarovaná zpětná zrcátka. Boční výrazné blatníky dodávají pocit robustnosti a ostře řezané křivky světel vyzařují lehkou dávku agrese, což se nám na autech líbí.
Interiér
Uvnitř už bohužel tak nadšení nejsme. Přivítá vás přehlídka tvrdých plastů, zastaralá palubní deska s prehistorickým radiem a plastový volant, který sice vypadá velmi dobře, ale je plastový. Ovládání skrze něj je však v pořádku. Celkově se nedá Nissanu upřít jeho jednoduchost a intuitivnost. Radio sice vypadá, jako když je z minulého století, ale umí přes bluetooth připojit telefon, což je to, co se od moderního auta očekává.
Ocenit musím koženkou potažený středový tunel, takže si při delších trasách neotlačíte koleno.
Sedadla jsou průměrná, mají slabé boční vedení a trochu mi vadí složité hledání vhodné pozice za volantem a nedostatečný rozsah posouvání volantu. Prostoru vpředu je dostatek a ani o odkládací místa není nouze. Loketní opěrka bohužel nelze polohovat.
Vzadu je situace trochu horší, ocenil bych delší sedáky a o něco více místa pro kolena. Na hlavu je místa dost. Zavazadelník nabídne 410 litrů.
Jízda
Ještě jednou musím zdůraznit, že zde máme pneumatiky o rozměru 215/65/16. Z toho je jasné, že jízdní komfort vyžehlí většinu nerovností velmi slušně, ale tam chvála končí. Jakmile najedete do zatáčky rychleji, než by se slušelo, začíná boj o přežití. Auto se nakloní, vypadáváte ze sedačky, v rukou od volantu necítíte nic a tak zkrátka točíte volantem tam, kam má auto jet a doufáte, že zatočí. Je to něco, co nebudete chtít podstupovat znovu, takže budete jezdit opravdu pohodové tempo. Vadila nám také stabilizace, jež zasahuje s přehnanou razancí. Mitsubishi ASX má dost podobný charakter, ale vetší ostré nerovnosti žehlí znatelně lépe.
Jak již bylo zmíněno výše, řízení nestojí za nic, stejně tak řazení nás nenadchlo. Kooperace s Renaultem se zde v tomto případě příliš nevydařila. Manuální převodovka má dlouhé a ne příliš přesné dráhy, takže manipulace s ní je trochu otravná. Největší problém u převodovky je ovšem její zpřevodování. Jsou zde opravdu dlouhé převody, což v kombinaci s ne příliš výkonným motorem znamená, že je auto líné. Na dvojku jede vůz 100 km/h, na trojku dokonce 150.
Motor
1,2 litrový čtyřválec s turbem původem od Reanultu disponuje výkonem 85 kW a 190 Nm. To nejsou úplně špatná čísla, ale jelikož jsou zde zbytečně dlouhé převody, působí motor mdlým dojmem. Reakce na plyn je také chabá. Aby se dal Nissan trochu do pohybu, je nutné jej dost honit. Nad hranicí 5 tisíc otáček ovšem až překvapivě ožije. Působí až atmosférickým dojmem. Vadí mi také celkové sladění motoru se spojkou při rozjezdech, buď se motor dusí, nebo jej zbytečně točíte. Slušné je odhlučnění. Akcelerace na stovku zabere 10,6 sekund, maximální rychlost činí 185 km/h. Hmotnost vozu je 1406 kg.
Překvapením pro nás byla spotřeba, čekali bychom vyšší čísla. Při klidné jízdě jsme naměřili následující hodnoty:
Město – 7-10 litrů.
Kombinovaná – 7 l.
Okresky – 5,5-6 l.
Konkurence
Mezi hlavní rivaly patří například Škoda Karoq, Kia Sportage, Dacia Duster, Renault Kadjar, Peugeot 3008, Suzuki Vitara, Seat Ateca, Mitsubishi ASX, Toyota CH-R, Honda HR-V či Mazda CX3.
Pokud preferujete nejlepší jízdní vlastnosti a spolehlivost, Mazda bude sázkou na jistotu, ovšem budete se muset smířit s menší prostorností uvnitř. Jestliže jsou pro vás důležité vlastnosti mimo silnici, doporučili bychom sáhnout po Suzuki či Dacii. Kompromis mezi tím si dokážeme představit například v Karoqu či Seatu. No a chcete-li jít čistě po odvážném futuristickém designu, který jen tak někdo nepřehlédne, bude pro vás ideální volbou Toyota CH-R.
Ceny
První generace Qashqaie stojí od nějakých 100 tisíc, zachovalejší kusy vyjdou cca na 140 tis. Pokud máte ovšem v hledáčku novější druhou generaci, musíte si na ni připravit k 300 tis. No a máte-li spadeno na facelift, jako máme v testu my, musíte očekávat částky kolem 350 tis.
Závěr
Náš Nissan Qashqai s nejslabším motorem od Renaultu, základními 16 palcovými koly a chudší výbavou je volbou pro nenáročné řidiče, kteří nepotřebují všechny možné příplatky a motor, který poskytuje solidní pružné zrychlení. Je to zkrátka volba pro někoho, kdo se chce pohodlně dostat z bodu A do bodu B a zároveň chce, aby vůz byl líbivý a praktický.
Velikou výhodou je celkové intuitivní ovládání vozidla. Potěší také snadné parkování k obrubníkům vzhledem ke světlé výšce 180 mm. My ovšem chceme od auta více, než jen dopravit se z místa na místo v pohodlí, takže Nissanu udělujeme 5/10.
Plusy
Design
Komfortní podvozek
Jednoduchost – intuitivnost
Měkčený středový tunel
Veliká zrcátka
Dobře dávkovatelné brzdy
Minusy
Jízdní vlastnosti při svižnější jízdě
Řízení
Řazení, dlouhé převody
Tvrdé plasty uvnitř
Dynamika
Menší zavazadelník
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.