Ojetiny jsou dnes velmi diskutovaným tématem. Spojte to s dnešním trendem pořizování zvýšených vozů a máte tu recept na horké zboží. Je z čeho vybírat a dnes se zaměříme na typického představitele těchto vozů do města a na kratší popojíždění. Není to tak dávno zpátky, kdy byla světu představena nejnovější – třetí generace tohoto oblíbeného Nissanu. My se dnes podíváme na tu předchozí z roku 2018.
Úvod
Qashqai se vyrábí od roku 2006 a je pojmenován po konglomeraci kmenů žijících v íránských horách ze středu a jihozápadu země. Pro evropský trh se vyrábí v Anglii a platformu sdílí s Renaultem Megane druhé generace. Na výběr jsou verze s pohonem předních nebo všech kol.
První generace s označením J10 se vyráběla v letech 2006 až 2013 s tím, že v roce 2010 přišel facelift. Druhá generace J11 navazovala v roce 2014 a výroba byla ukončena letos. Facelift proběhl v roce 2017.
Náš testovaný kus je tedy generace J11 po faceliftu, protože jde o rok 2018. Pod kapotou disponuje 1,2 litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 85 kW. Je zde poháněná přední náprava. Vůz z AAA Auto má najeto lehce přes 100 tisíc kilometrů a stojí 340 tisíc korun. Výbava je zde na dnešní poměry podprůměrná – chybí například vyhřívaná sedadla, automatické světlomety, dotykový infotainment, automatická klimatizace, kožený volant, parkovací kamera apod. Ostatní prvky výbavy jako manuální klima, elektrická okna, zrcátka a podobně tu samozřejmě jsou.
Exteriér
Nissan stál u zrodu segmentu C-SUV (kříženec crossoveru a SUV) a dlouhodobě je považován za jednoho z těch úspěšnějších. Design je povedený, kdyby měl Qashqai litá 17/18 palcová kola, vypadal by opravdu skvěle a jezdil by lépe. My zde máme pouze ocelové šestnáctky s poklicemi, které vůz trochu degradují. Co na druhou stranu opravdu potěší, jsou veliká a dobře tvarovaná zpětná zrcátka. Boční výrazné blatníky dodávají pocit robustnosti a ostře řezané křivky světel vyzařují lehkou dávku agrese, což se nám na autech líbí.
Interiér
Uvnitř už bohužel tak nadšení nejsme. Přivítá vás přehlídka tvrdých plastů, zastaralá palubní deska s prehistorickým radiem a plastový volant, který sice vypadá velmi dobře, ale je plastový. Ovládání skrze něj je však v pořádku. Celkově se nedá Nissanu upřít jeho jednoduchost a intuitivnost. Radio sice vypadá, jako když je z minulého století, ale umí přes bluetooth připojit telefon, což je to, co se od moderního auta očekává.
Ocenit musím koženkou potažený středový tunel, takže si při delších trasách neotlačíte koleno.
Sedadla jsou průměrná, mají slabé boční vedení a trochu mi vadí složité hledání vhodné pozice za volantem a nedostatečný rozsah posouvání volantu. Prostoru vpředu je dostatek a ani o odkládací místa není nouze. Loketní opěrka bohužel nelze polohovat.
Vzadu je situace trochu horší, ocenil bych delší sedáky a o něco více místa pro kolena. Na hlavu je místa dost. Zavazadelník nabídne 410 litrů.
Jízda
Ještě jednou musím zdůraznit, že zde máme pneumatiky o rozměru 215/65/16. Z toho je jasné, že jízdní komfort vyžehlí většinu nerovností velmi slušně, ale tam chvála končí. Jakmile najedete do zatáčky rychleji, než by se slušelo, začíná boj o přežití. Auto se nakloní, vypadáváte ze sedačky, v rukou od volantu necítíte nic a tak zkrátka točíte volantem tam, kam má auto jet a doufáte, že zatočí. Je to něco, co nebudete chtít podstupovat znovu, takže budete jezdit opravdu pohodové tempo. Vadila nám také stabilizace, jež zasahuje s přehnanou razancí. Mitsubishi ASX má dost podobný charakter, ale vetší ostré nerovnosti žehlí znatelně lépe.
Jak již bylo zmíněno výše, řízení nestojí za nic, stejně tak řazení nás nenadchlo. Kooperace s Renaultem se zde v tomto případě příliš nevydařila. Manuální převodovka má dlouhé a ne příliš přesné dráhy, takže manipulace s ní je trochu otravná. Největší problém u převodovky je ovšem její zpřevodování. Jsou zde opravdu dlouhé převody, což v kombinaci s ne příliš výkonným motorem znamená, že je auto líné. Na dvojku jede vůz 100 km/h, na trojku dokonce 150.
Motor
1,2 litrový čtyřválec s turbem původem od Reanultu disponuje výkonem 85 kW a 190 Nm. To nejsou úplně špatná čísla, ale jelikož jsou zde zbytečně dlouhé převody, působí motor mdlým dojmem. Reakce na plyn je také chabá. Aby se dal Nissan trochu do pohybu, je nutné jej dost honit. Nad hranicí 5 tisíc otáček ovšem až překvapivě ožije. Působí až atmosférickým dojmem. Vadí mi také celkové sladění motoru se spojkou při rozjezdech, buď se motor dusí, nebo jej zbytečně točíte. Slušné je odhlučnění. Akcelerace na stovku zabere 10,6 sekund, maximální rychlost činí 185 km/h. Hmotnost vozu je 1406 kg.
Překvapením pro nás byla spotřeba, čekali bychom vyšší čísla. Při klidné jízdě jsme naměřili následující hodnoty:
Město – 7-10 litrů.
Kombinovaná – 7 l.
Okresky – 5,5-6 l.
Konkurence
Mezi hlavní rivaly patří například Škoda Karoq, Kia Sportage, Dacia Duster, Renault Kadjar, Peugeot 3008, Suzuki Vitara, Seat Ateca, Mitsubishi ASX, Toyota CH-R, Honda HR-V či Mazda CX3.
Pokud preferujete nejlepší jízdní vlastnosti a spolehlivost, Mazda bude sázkou na jistotu, ovšem budete se muset smířit s menší prostorností uvnitř. Jestliže jsou pro vás důležité vlastnosti mimo silnici, doporučili bychom sáhnout po Suzuki či Dacii. Kompromis mezi tím si dokážeme představit například v Karoqu či Seatu. No a chcete-li jít čistě po odvážném futuristickém designu, který jen tak někdo nepřehlédne, bude pro vás ideální volbou Toyota CH-R.
Ceny
První generace Qashqaie stojí od nějakých 100 tisíc, zachovalejší kusy vyjdou cca na 140 tis. Pokud máte ovšem v hledáčku novější druhou generaci, musíte si na ni připravit k 300 tis. No a máte-li spadeno na facelift, jako máme v testu my, musíte očekávat částky kolem 350 tis.
Závěr
Náš Nissan Qashqai s nejslabším motorem od Renaultu, základními 16 palcovými koly a chudší výbavou je volbou pro nenáročné řidiče, kteří nepotřebují všechny možné příplatky a motor, který poskytuje solidní pružné zrychlení. Je to zkrátka volba pro někoho, kdo se chce pohodlně dostat z bodu A do bodu B a zároveň chce, aby vůz byl líbivý a praktický.
Velikou výhodou je celkové intuitivní ovládání vozidla. Potěší také snadné parkování k obrubníkům vzhledem ke světlé výšce 180 mm. My ovšem chceme od auta více, než jen dopravit se z místa na místo v pohodlí, takže Nissanu udělujeme 5/10.
Plusy
Design
Komfortní podvozek
Jednoduchost – intuitivnost
Měkčený středový tunel
Veliká zrcátka
Dobře dávkovatelné brzdy
Minusy
Jízdní vlastnosti při svižnější jízdě
Řízení
Řazení, dlouhé převody
Tvrdé plasty uvnitř
Dynamika
Menší zavazadelník
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.