Hyundai nedávno uvedl na trh přelomový elektromobil Ioniq 5, který udivuje designem a jehož jízdní dojmy jsme vám nedávno přinesli. V nabídce ale stále zůstává starší Hyundai Kona electric, vyráběný už exkluzivně v českých Nošovicích. Otázka je proto jasná, má smysl si dnes kupovat elektromobil založený na spalovacím voze?
Krátká odpověď je ano, Kona electric je stále skvělá. A delší odpověď?
Primární je spotřeba. Hyundai totiž umí vyrobit elektromobily, které splňují přesně to, co od nich člověk očekává a co by mělo být jejich poslání. Jsou úsporné a to nejen v rámce elektromobilů ale obecně. Nejlepším příkladem je původní liftback Ioniq, který je dokonce nejúspornějším sériovým vozem současnosti, napříč všemi palivy. Kona na tom není o moc hůře, přesto že je větší, těžší a méně aerodynamická.
V létě s ní není problém jezdit se spotřebou kolem 12-14 kWh/100 km, i na dálnici se drží kolem 17 – 18 kWh. V zimě, kdy elektromobily obecně trápí vyšší spotřeba už kvůli účinkům nižších teplot na baterii, tak nutnosti topení, se stále vejde do 20, na dálnici pak kolem 22 kWh/100 km. Větší varianta Power se 64 kWh baterií tak bez problému ujede přes 400 kilometrů v létě, přes 500 v městě, ale i v zimě není problém ujet třeba 350 kilometrů na jeden zátah. Tedy podobné vzdálenosti, na jaké mnohem dražší vozy potřebují podstatně větší baterie. Což sebou přináší nejen vyšší cenu ale také více CO2 vypuštěných při výrobě a větší porci vzácných materiálů vytěžených dětmi v Africe.
V čem už trochu zaostává je rychlost nabíjení na stejnosměrném rychlodobíjecím stojanu. Kona zvládá výkon maximálně 70 kW, zatímco Ioniq 5 je světový premiant se 350 kW. Takovým průměrem nových elektromobilů je pak 125 – 150 kW. Česká realita ale stejně znamená naprostou většinu nabíječek limitovaných výkonem 50 kW, s pár světlými výkonnějšími výjimkami v Praze a Brně. A na českém průměru má zase výhodu Kona, protože na běžné 50 kW nabíječce se na dojezd 100 km nabije rychleji, než to zvládne Ioniq 5 nebo Enyaq, opět díky své nízké spotřebě. Všechny Kony dnes navíc mají palubní střídavou nabíječku s výkonem 11 kW, na klasické 380 V zásuvce, běžné v garážích, se tak pohodlně nabije za 7 – 10 hodin, podle toho jak dobré máte pojistky.
Konu ale mám rádi i pro její jízdní vlastnosti. S výkonem 150 kW a hlavně točivým momentem 395 N.m. je velmi svižná, a zejména rozjezdy ji jdou neskutečně dobře. Hyundai ji naladil až zběsile, na sešlápnutí plynu reaguje doslova kopancem. Je to až návykové a zejména ve městě se prostě nestane, že by ze semaforů někdo vyrazil dříve než posádka v Koně. Snad jen ta občasná Tesla dokáže zkazit radost.
Auto trochu naráží na limity koncepce vše vepředu, stačí totiž trochu mokrá vozovka a akcelerace je doprovázená protáčením předních kol, v zatáčkách zase nastupuje nedotáčivost. Po většinu času ne ale jízda s malým svižným crossoverem opravdu zábavná a to i na zakroucených okreskách, což od elektromobilu s vyšší stavbou nikdo nečeká. Výkon ji navíc nechybí ani při jízdě na dálnici. Při předjíždění se po sešlápnutí plynu snad za každé rychlosti auto prudce vydá vpřed.
Maximální rychlost je omezena na 177 km/h, což bylo vyzkoušeno na německé dálnici a auto se na ní dostalo s naprostou lehkostí a bez sebemenšího zaváhání. Maximálka omezená na relativně „nízké“ číslo má mimochodem více důvodů. Kromě nižších nákladů na vývoj a výrobu je za ním také omezení samtného elektromotoru. Ten se musí spolehnout na jediný převodový stupeň převodovky a příliš vysoké otáčky by jej poškodily. Odolnější motor by mnohem dražší.
Samozřejmě že srovnání s ioniqem 5 postrádá smysl už kvůli velmi odlišné velikosti, novinka je podstatně větším autem, zatímco Kona kvůli svým kompaktním rozměrům příliš nepotěší místem na zadních sedačkách. Proto je srovnávat nebudeme. Pro rodinu s dětmi je ale i menší Kona naprosto adekvátním vozem, kde se na zadní sedačky pohodlně vejdou dvě dětské sedačky, do kufru složený kočárek a za jízdy si dopřeje pohodlí klimatizace nebo topení, bez toho že by se řidič bál jestli dojede na další nabíječku.
A také se mi pořád líbí, a to především ve verzi před nedávným faceliftem. Ta starší, kterou vidíte na fotkách v tomto článku, je podle mě prostě vyváženější. Zejména předek, kde se pořád nachází alespoň náznak masky, dobře ukrývající dvířka nabíjecího konektoru. Na novější verzi se zcela hladkým čumákem je přesně tato část fakt trochu divná. A podobný dojem mám i při pohledu zezadu, kde pořádně narostly spodní svítilny. To nejen že podle mě vypadá hůře, ale bude to taky náchylnější k poškození při nehodách. A zrovna Hyundai patří mezi ty značky s nejdražšími náhradními díly.
Interiér se příliš neměnil, jedinou novinkou faceliftu je digitální přístrojový panel. Mě se ale opět více líbí ten původní, analogový s malým displejem uprostřed. Je totiž přehlednější a rychleji se na něj zvyká. Zbytek palubky je prostě skvělý, tlačítka pro každou funkci, spousta odkládacích míst, včetně jednoho obřího ve středovém tunelu. Ve verzi Power navíc umí být kona velmi dobře vybavená, s head-up displejem, sedačkami nejen vyhřívanými ale i klimatizovanými, což mimochodem opět snižuje spotřebu, ve srovnání s klimatizací.
Jedna z největších výtek, kterou k česko-korejskému crossoveru mám, je paradoxně hlučnost za jízdy. To ale platí jen ve vyšších rychlostech, tedy pouze na dálnici. Odhlučnění není na nejlepší úrovni a v autě je tak dosti slyšet jak valivý hluk od pneumatik, tak vzduch opírající se do karoserie.
A to je vlastně jen malá výtka k jinak velmi povedenému celku. Kona elektric je skvělým autem i po čtyřech letech na trhu a při výběru nového elektromobilu by byla velmi vysoko v žebříčku kandidátů. Hodně tomu pomáhá i postupné slevňování. Kona Eco s menší, 39,2 kWh baterií dnes začíná na 789 990 Kč, ta větší se 64 kWh je za 1 039 990 Kč. Pořád tedy levnější než základní Ioniq 5.
Plusy:
- hodně svižné autíčko
- použitelný dojezd
- výbava
Mínusy:
- trakční schopnosti za mokra
- nedotáčivosti
- prostor na zadních sedadlech
Typ motoru:
elektromotor
Palivo:
64 kWh akumulátor
Zdvihový objem:
----
Výkon:
150 kW (204 koní)
Točivý moment:
1395 N.m.
Převodovka:
A5
Poháněná kola:
přední
Délka:
4180 mm
Šířka:
1800 mm
Výška:
1575 mm
Rozvor:
2600 mm
Zavazadlový prostor:
332 / 1114 litrů
Provozní hmotnost:
1685 kg
V-max:
167 km/h
0-100 km/h:
7,6 s
Dojezd
449 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.