Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 19. září 2021, 07:19 Google+

Hyundai nedávno uvedl na trh přelomový elektromobil Ioniq 5, který udivuje designem a jehož jízdní dojmy jsme vám nedávno přinesli. V nabídce ale stále zůstává starší Hyundai Kona electric, vyráběný už exkluzivně v českých Nošovicích. Otázka je proto jasná, má smysl si dnes kupovat elektromobil založený na spalovacím voze?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

Krátká odpověď je ano, Kona electric je stále skvělá. A delší odpověď?

Primární je spotřeba. Hyundai totiž umí vyrobit elektromobily, které splňují přesně to, co od nich člověk očekává a co by mělo být jejich poslání. Jsou úsporné a to nejen v rámce elektromobilů ale obecně. Nejlepším příkladem je původní liftback Ioniq, který je dokonce nejúspornějším sériovým vozem současnosti, napříč všemi palivy. Kona na tom není o moc hůře, přesto že je větší, těžší a méně aerodynamická.

img-responsive

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

V létě s ní není problém jezdit se spotřebou kolem 12-14 kWh/100 km, i na dálnici se drží kolem 17 – 18 kWh. V zimě, kdy elektromobily obecně trápí vyšší spotřeba už kvůli účinkům nižších teplot na baterii, tak nutnosti topení, se stále vejde do 20, na dálnici pak kolem 22 kWh/100 km. Větší varianta Power se 64 kWh baterií tak bez problému ujede přes 400 kilometrů v létě, přes 500 v městě, ale i v zimě není problém ujet třeba 350 kilometrů na jeden zátah. Tedy podobné vzdálenosti, na jaké mnohem dražší vozy potřebují podstatně větší baterie. Což sebou přináší nejen vyšší cenu ale také více CO2 vypuštěných při výrobě a větší porci vzácných materiálů vytěžených dětmi v Africe.

V čem už trochu zaostává je rychlost nabíjení na stejnosměrném rychlodobíjecím stojanu. Kona zvládá výkon maximálně 70 kW, zatímco Ioniq 5 je světový premiant se 350 kW. Takovým průměrem nových elektromobilů je pak 125 – 150 kW. Česká realita ale stejně znamená naprostou většinu nabíječek limitovaných výkonem 50 kW, s pár světlými výkonnějšími výjimkami v Praze a Brně. A na českém průměru má zase výhodu Kona, protože na běžné 50 kW nabíječce se na dojezd 100 km nabije rychleji, než to zvládne Ioniq 5 nebo Enyaq, opět díky své nízké spotřebě. Všechny Kony dnes navíc mají palubní střídavou nabíječku s výkonem 11 kW, na klasické 380 V zásuvce, běžné v garážích, se tak pohodlně nabije za 7 – 10 hodin, podle toho jak dobré máte pojistky. 

img-responsive

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

Konu ale mám rádi i pro její jízdní vlastnosti. S výkonem 150 kW a hlavně točivým momentem 395 N.m. je velmi svižná, a zejména rozjezdy ji jdou neskutečně dobře. Hyundai ji naladil až zběsile, na sešlápnutí plynu reaguje doslova kopancem. Je to až návykové a zejména ve městě se prostě nestane, že by ze semaforů někdo vyrazil dříve než posádka v Koně. Snad jen ta občasná Tesla dokáže zkazit radost.

Auto trochu naráží na limity koncepce vše vepředu, stačí totiž trochu mokrá vozovka a akcelerace je doprovázená protáčením předních kol, v zatáčkách zase nastupuje nedotáčivost. Po většinu času ne ale jízda s malým svižným crossoverem opravdu zábavná a to i na zakroucených okreskách, což od elektromobilu s vyšší stavbou nikdo nečeká. Výkon ji navíc nechybí ani při jízdě na dálnici. Při předjíždění se po sešlápnutí plynu snad za každé rychlosti auto prudce vydá vpřed. 

img-responsive

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

Maximální rychlost je omezena na 177 km/h, což bylo vyzkoušeno na německé dálnici a auto se na ní dostalo s naprostou lehkostí a bez sebemenšího zaváhání. Maximálka omezená na relativně „nízké“ číslo má mimochodem více důvodů. Kromě nižších nákladů na vývoj a výrobu je za ním také omezení samtného elektromotoru. Ten se musí spolehnout na jediný převodový stupeň převodovky a příliš vysoké otáčky by jej poškodily. Odolnější motor by mnohem dražší.

Samozřejmě že srovnání s ioniqem 5 postrádá smysl už kvůli velmi odlišné velikosti, novinka je podstatně větším autem, zatímco Kona kvůli svým kompaktním rozměrům příliš nepotěší místem na zadních sedačkách. Proto je srovnávat nebudeme. Pro rodinu s dětmi je ale i menší Kona naprosto adekvátním vozem, kde se na zadní sedačky pohodlně vejdou dvě dětské sedačky, do kufru složený kočárek a za jízdy si dopřeje pohodlí klimatizace nebo topení, bez toho že by se řidič bál jestli dojede na další nabíječku. 

img-responsive

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

A také se mi pořád líbí, a to především ve verzi před nedávným faceliftem. Ta starší, kterou vidíte na fotkách v tomto článku, je podle mě prostě vyváženější. Zejména předek, kde se pořád nachází alespoň náznak masky, dobře ukrývající dvířka nabíjecího konektoru. Na novější verzi se zcela hladkým čumákem je přesně tato část fakt trochu divná. A podobný dojem mám i při pohledu zezadu, kde pořádně narostly spodní svítilny. To nejen že podle mě vypadá hůře, ale bude to taky náchylnější k poškození při nehodách. A zrovna Hyundai patří mezi ty značky s nejdražšími náhradními díly. 

Interiér se příliš neměnil, jedinou novinkou faceliftu je digitální přístrojový panel. Mě se ale opět více líbí ten původní, analogový s malým displejem uprostřed. Je totiž přehlednější a rychleji se na něj zvyká. Zbytek palubky je prostě skvělý, tlačítka pro každou funkci, spousta odkládacích míst, včetně jednoho obřího ve středovém tunelu. Ve verzi Power navíc umí být kona velmi dobře vybavená, s head-up displejem, sedačkami nejen vyhřívanými ale i klimatizovanými, což mimochodem opět snižuje spotřebu, ve srovnání s klimatizací. 

Jedna z největších výtek, kterou k česko-korejskému crossoveru mám, je paradoxně hlučnost za jízdy. To ale platí jen ve vyšších rychlostech, tedy pouze na dálnici. Odhlučnění není na nejlepší úrovni a v autě je tak dosti slyšet jak valivý hluk od pneumatik, tak vzduch opírající se do karoserie. 

A to je vlastně jen malá výtka k jinak velmi povedenému celku. Kona elektric je skvělým autem i po čtyřech letech na trhu a při výběru nového elektromobilu by byla velmi vysoko v žebříčku kandidátů. Hodně tomu pomáhá i postupné slevňování. Kona Eco s menší, 39,2 kWh baterií dnes začíná na 789 990 Kč, ta větší se 64 kWh je za 1 039 990 Kč. Pořád tedy levnější než základní Ioniq 5.

img-responsive

Hyundai Kona Electric | foto: Petr Boháč

Plusy:

- hodně svižné autíčko

- použitelný dojezd

- výbava

Mínusy:

- trakční schopnosti za mokra

- nedotáčivosti

- prostor na zadních sedadlech

Typ motoru:

elektromotor

Palivo:

64 kWh akumulátor

Zdvihový objem:

----

Výkon:

150 kW (204 koní)

Točivý moment:

1395 N.m.

Převodovka:

A5

Poháněná kola:

přední

Délka:

4180 mm

Šířka:

1800 mm

Výška:

1575 mm

Rozvor:

2600 mm

Zavazadlový prostor:

332 / 1114 litrů

Provozní hmotnost:

1685 kg

V-max:

167 km/h

0-100 km/h:

7,6 s

Dojezd

449 km

Vytisknout

Diskuze: Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud