Hyundai nedávno uvedl na trh přelomový elektromobil Ioniq 5, který udivuje designem a jehož jízdní dojmy jsme vám nedávno přinesli. V nabídce ale stále zůstává starší Hyundai Kona electric, vyráběný už exkluzivně v českých Nošovicích. Otázka je proto jasná, má smysl si dnes kupovat elektromobil založený na spalovacím voze?
Krátká odpověď je ano, Kona electric je stále skvělá. A delší odpověď?
Primární je spotřeba. Hyundai totiž umí vyrobit elektromobily, které splňují přesně to, co od nich člověk očekává a co by mělo být jejich poslání. Jsou úsporné a to nejen v rámce elektromobilů ale obecně. Nejlepším příkladem je původní liftback Ioniq, který je dokonce nejúspornějším sériovým vozem současnosti, napříč všemi palivy. Kona na tom není o moc hůře, přesto že je větší, těžší a méně aerodynamická.
V létě s ní není problém jezdit se spotřebou kolem 12-14 kWh/100 km, i na dálnici se drží kolem 17 – 18 kWh. V zimě, kdy elektromobily obecně trápí vyšší spotřeba už kvůli účinkům nižších teplot na baterii, tak nutnosti topení, se stále vejde do 20, na dálnici pak kolem 22 kWh/100 km. Větší varianta Power se 64 kWh baterií tak bez problému ujede přes 400 kilometrů v létě, přes 500 v městě, ale i v zimě není problém ujet třeba 350 kilometrů na jeden zátah. Tedy podobné vzdálenosti, na jaké mnohem dražší vozy potřebují podstatně větší baterie. Což sebou přináší nejen vyšší cenu ale také více CO2 vypuštěných při výrobě a větší porci vzácných materiálů vytěžených dětmi v Africe.
V čem už trochu zaostává je rychlost nabíjení na stejnosměrném rychlodobíjecím stojanu. Kona zvládá výkon maximálně 70 kW, zatímco Ioniq 5 je světový premiant se 350 kW. Takovým průměrem nových elektromobilů je pak 125 – 150 kW. Česká realita ale stejně znamená naprostou většinu nabíječek limitovaných výkonem 50 kW, s pár světlými výkonnějšími výjimkami v Praze a Brně. A na českém průměru má zase výhodu Kona, protože na běžné 50 kW nabíječce se na dojezd 100 km nabije rychleji, než to zvládne Ioniq 5 nebo Enyaq, opět díky své nízké spotřebě. Všechny Kony dnes navíc mají palubní střídavou nabíječku s výkonem 11 kW, na klasické 380 V zásuvce, běžné v garážích, se tak pohodlně nabije za 7 – 10 hodin, podle toho jak dobré máte pojistky.
Konu ale mám rádi i pro její jízdní vlastnosti. S výkonem 150 kW a hlavně točivým momentem 395 N.m. je velmi svižná, a zejména rozjezdy ji jdou neskutečně dobře. Hyundai ji naladil až zběsile, na sešlápnutí plynu reaguje doslova kopancem. Je to až návykové a zejména ve městě se prostě nestane, že by ze semaforů někdo vyrazil dříve než posádka v Koně. Snad jen ta občasná Tesla dokáže zkazit radost.
Auto trochu naráží na limity koncepce vše vepředu, stačí totiž trochu mokrá vozovka a akcelerace je doprovázená protáčením předních kol, v zatáčkách zase nastupuje nedotáčivost. Po většinu času ne ale jízda s malým svižným crossoverem opravdu zábavná a to i na zakroucených okreskách, což od elektromobilu s vyšší stavbou nikdo nečeká. Výkon ji navíc nechybí ani při jízdě na dálnici. Při předjíždění se po sešlápnutí plynu snad za každé rychlosti auto prudce vydá vpřed.
Maximální rychlost je omezena na 177 km/h, což bylo vyzkoušeno na německé dálnici a auto se na ní dostalo s naprostou lehkostí a bez sebemenšího zaváhání. Maximálka omezená na relativně „nízké“ číslo má mimochodem více důvodů. Kromě nižších nákladů na vývoj a výrobu je za ním také omezení samtného elektromotoru. Ten se musí spolehnout na jediný převodový stupeň převodovky a příliš vysoké otáčky by jej poškodily. Odolnější motor by mnohem dražší.
Samozřejmě že srovnání s ioniqem 5 postrádá smysl už kvůli velmi odlišné velikosti, novinka je podstatně větším autem, zatímco Kona kvůli svým kompaktním rozměrům příliš nepotěší místem na zadních sedačkách. Proto je srovnávat nebudeme. Pro rodinu s dětmi je ale i menší Kona naprosto adekvátním vozem, kde se na zadní sedačky pohodlně vejdou dvě dětské sedačky, do kufru složený kočárek a za jízdy si dopřeje pohodlí klimatizace nebo topení, bez toho že by se řidič bál jestli dojede na další nabíječku.
A také se mi pořád líbí, a to především ve verzi před nedávným faceliftem. Ta starší, kterou vidíte na fotkách v tomto článku, je podle mě prostě vyváženější. Zejména předek, kde se pořád nachází alespoň náznak masky, dobře ukrývající dvířka nabíjecího konektoru. Na novější verzi se zcela hladkým čumákem je přesně tato část fakt trochu divná. A podobný dojem mám i při pohledu zezadu, kde pořádně narostly spodní svítilny. To nejen že podle mě vypadá hůře, ale bude to taky náchylnější k poškození při nehodách. A zrovna Hyundai patří mezi ty značky s nejdražšími náhradními díly.
Interiér se příliš neměnil, jedinou novinkou faceliftu je digitální přístrojový panel. Mě se ale opět více líbí ten původní, analogový s malým displejem uprostřed. Je totiž přehlednější a rychleji se na něj zvyká. Zbytek palubky je prostě skvělý, tlačítka pro každou funkci, spousta odkládacích míst, včetně jednoho obřího ve středovém tunelu. Ve verzi Power navíc umí být kona velmi dobře vybavená, s head-up displejem, sedačkami nejen vyhřívanými ale i klimatizovanými, což mimochodem opět snižuje spotřebu, ve srovnání s klimatizací.
Jedna z největších výtek, kterou k česko-korejskému crossoveru mám, je paradoxně hlučnost za jízdy. To ale platí jen ve vyšších rychlostech, tedy pouze na dálnici. Odhlučnění není na nejlepší úrovni a v autě je tak dosti slyšet jak valivý hluk od pneumatik, tak vzduch opírající se do karoserie.
A to je vlastně jen malá výtka k jinak velmi povedenému celku. Kona elektric je skvělým autem i po čtyřech letech na trhu a při výběru nového elektromobilu by byla velmi vysoko v žebříčku kandidátů. Hodně tomu pomáhá i postupné slevňování. Kona Eco s menší, 39,2 kWh baterií dnes začíná na 789 990 Kč, ta větší se 64 kWh je za 1 039 990 Kč. Pořád tedy levnější než základní Ioniq 5.
Plusy:
- hodně svižné autíčko
- použitelný dojezd
- výbava
Mínusy:
- trakční schopnosti za mokra
- nedotáčivosti
- prostor na zadních sedadlech
Typ motoru:
elektromotor
Palivo:
64 kWh akumulátor
Zdvihový objem:
----
Výkon:
150 kW (204 koní)
Točivý moment:
1395 N.m.
Převodovka:
A5
Poháněná kola:
přední
Délka:
4180 mm
Šířka:
1800 mm
Výška:
1575 mm
Rozvor:
2600 mm
Zavazadlový prostor:
332 / 1114 litrů
Provozní hmotnost:
1685 kg
V-max:
167 km/h
0-100 km/h:
7,6 s
Dojezd
449 km
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.