Úvod
Málo kdo ví, že první Fiesta byla vyrobena již v sedmdesátých letech, konkrétně v roce 1976. Dnes se podíváme na sedmou generaci, která je s námi již od roku 2017. Co se týče vrcholné specifikace ST, tak jde o třetí generaci. První generace (ST150) z roku 2004 měla atmosférický dvoulitrový čtyřválec o výkonu 110 kW. Poté přišel „fenomén“ downsizingu, takže další generace měla menší přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, který produkoval 134 kW (ST180). No a s aktuální generací se snížil nejenom objem motoru, ale také počet válců. Nejnovější „estéčko“ (ST200) pohání 1,5 litrový tříválec, který dává 147 kW.
Co se výbavy týče, tak je slušná. Máme zde full LED přední světlomety, parkovací senzory s kamerou, navigaci, automatickou klimu, audio Bang Olufsen, vyhřívaná sedadla a volant, sportovní sedadla, tempomat (ten „obyčejný“, naštěstí) a mnoho dalšího. Je zde připlacen také paket Performance, který nabídne mechanický samosvorný diferenciál (Quaife), launch control a indikaci řazení. Jediné, co mi tu schází, jsou zadní dveře. Za pětidveřovou verzi připlatíte 15 tisíc.
Exteriér
Fiesta měla vždy poměrně konzervativní design a tato generace není výjimkou, nic zbytečně nekřičí, je decentní, avšak líbivá. Předku vévodí krásná maska s LED světlama. Z boku nejdou přehlédnout obří dveře a povedená 18 palcová kola. Záď vozu je celkem nudná, prospělo by ji výraznější křídlo nebo difuzor. Také blatníky by mohly být trochu vytažené, aby dodávaly více robustnosti, jako třeba u Yarisu GR.
Rozměry – 4068/1735/1469/2493 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Interiér
Sportovní Recaro sedadla jsou tradičně povedená. Poskytnou výborné boční vedení, ale mohla by být trochu pohodlnější. Ocenil bych lehce nižší posed a delší sedák, ale i tak se vhodná pozice za volantem nehledá těžce. Co se ergonomie týče, tak je to velmi dobré, vše je hezky po ruce a celkové ovládání vozu je jednoduché. Potěší převaha klasických tlačítek. Jediné, co je zcela dotykové je infotainment, který je průměrný.
Grafika dotykového infotainmentu je dobrá a jeho ovládání není zpomalené. Potěšila nás kaplička budíků, které působí analogově, ale jsou digitální a perfektně čitelné. Jediné, co nám lehce vadí, je horší rozlišení parkovací kamery. Potěší skvěle tvarovaný volant, který padne do ruky jedna radost. Trochu mi vadí všudypřítomné tvrdé plasty, ale ve sportovní Fiestě mě to vyloženě neuráží.
Co se prostoru v kabině týče, tak je to vpředu v pohodě. Je cítit, že je kabina užší, takže si oba přední cestující nedají ruku na loketní prostřední opěrku, ale to je tak jediné, co by mohlo vadit. Vzadu je situace už ovšem trochu horší. Sedl jsem si sám za sebe (185 cm) a scházelo jak místo na nohy, tak na hlavu.
Největší problém ovšem vidím v třídveřové koncepci vozu. Pásy jsou opravdu daleko a dveře jsou obrovské, takže když parkujete, musíte najít místo, kde je dostatek prostoru pro vystoupení z vozu. Výhodou jsou vyjížděcí ochranné plasty, takže ikdyž vám dveře „utečou“, nepodepíšete se na sousedním voze.
Zavazadlový prostor poskytne prostor o objemu 311 litrů, což je slušné. Pro srovnání - trojková Fabia poskytne jen o necelých 20 litrů více. Nedávno testovaný mild-hybridní Hyundai I20 měl jen 262 litrů.
Jízda
Po usednutí za volant nastává čas zmáčknout tlačítko start. Ozve se zvuk, který vás utvrdí o tom, že jde o celkem nabroušenou nákupní tašku. Zvuk je vzhledem ke tříválci skvělý. Výfukový systém je zde skvěle naladěný. Víte o něm, ale není otravný. Má aktivní klapky, takže jakmile zvolíte jízdní režim „race“, klapky se otevřou a dokáže vykouzlit pořádný úsměv na tváři. Při každém podřazení s meziplynem krásně střelí do výfuku. Zvuk je sice trochu podpořen i reproduktory uvnitř vozu, ale není to nic přehnaného a rušivého.
Jízda v každodenním provozu je sice tvrdší, ale vyloženě nekomfortní to zdaleka není. Pokud bych měl ovšem využívat Fiestu denně, volil bych menší 17 palcová kola, která budou přeci jen pohodlnější.
Sportovní jízda? Ano! Je pátek ráno a já se pomalu chystám k vozu s jasným cílem – Ještěd. V tom ovšem přijíždí kolega s novou Octavií RS 245 (180 kW), který mi bude dělat doprovod. Tipnete si, kdo bude rychlejší a zábavnější? Fiesta nabízí o 33 kW a 80 Nm méně, ale také má zhruba o 300 kilogramů nižší hmotnost, takže by to mělo být vyrovnané.
První část etapy vede po okresce do Mělníka, oba jedeme na spotřebu a finální hodnoty byly velmi dobré, Fiesta za pět litrů, RS za šest. Poté se před námi začíná otevírat klikatá okreska s krásným rovným povrchem. Jedu první, tlačím plyn k podlaze a RS je pořád kousek za mnou, následuje pár rychlých zatáček a ST nabírá lehký náskok, který se vyloženě nesnižuje ani na rovinkách.
Situace se ovšem mění v klikatých serpentinách, kde se projevuje prudké stoupání a rozdíl v síle motorů. Zatáčky sice Fiesta stále zvládá o chlup rychleji, ale na rovinkách již trochu slábne a RS jej vždy dožene. Mám-li ovšem srovnat pocit z jízdy z obou vozů, tak je i přes vyrovnanou rychlost naprosto rozdílný. Spotřeba už je po dalších cca 30 km rychlé jízdy rozdílnější, v „estéčku“ svítí 9 litrů, kdežto v „eresu“ už 13 l.
Octavia jede velmi rychle, má skvělý motor, ale nemáte zdaleka takovou zpětnou vazbu od předních kol, elektronický samosvor VAQ nefunguje tak dobře, podvozek je víc nejistý a těch 300 kg navíc je také dost poznat. Manuální převodovka má delší a méně přesné dráhy, nežli Ford. Na druhou stranu nabídne mnohem více prostoru a na každodenní soužití je vhodnější.
Fiesta je oproti tomu naprosto okouzlující, zábavná, čitelná a skvěle mechanická. Motor jede už dost od nízkých otáček a převodovka je fenomenální, dráhy jsou na milimetry přesné a krátké. Spojka je krátká a ostrá. Odezva na plyn je okamžitá, takže meziplyny se tam střílí jedna radost. Turbo díra je minimální. Brzdy se dobře dávkují a na běžné okresce nevadnou. Řízení je velmi rychlé, krátké, tuhé a na poměry dnešních aut poskytuje nadstandardní zpětnou vazbu. Podvozek je úžasně odladěný, tuhý a neuvěřitelně mě baví, jak v rychlých vlásenkách stále zvedá o 10-20 cm vnitřní zadní kolo. Třešničkou na dortu je pak mechanický samosvorný diferenciál, který funguje na jedničku (je součástí Performance paketu za 26 tisíc). Najedete do zatáčky, jakmile jste na apexu, dáte plný plyn a cítíte, jak vás vůz táhne do vnitřku zatáčky. Oproti minulé generaci Fiesty ST je tato trochu hodnější a už tolik nepohazuje zadkem. Šlápnete-li si v zatáčce do brzdy, nic závratného se nestane. To ale neznamená, že pohození zadkem neumí, jen musíte vědět, jak na to a být celkem razantní. Jakmile to chytnete do ruky, bude vás to náramně bavit. Jízda s touhle okreskovou hračkou je zkrátka brutálně návyková a vydrželi jsme to dělat v podstatě celý den.
Motor
1,5 litrový tříválec je kultivovaný, na volnoběh téměř nejsou cítit vibrace a v zájmu snížení spotřeby při mírné zátěži vypíná jeden válec. Co se dynamiky týče, tak je to lepší, než jsme čekali. Motor nabídne výkon 147 kW a 290 Nm. Na stovku to rozjede za 6,5 vteřin a zastaví se až na 232 km/h. Hmotnost vozu je pouze 1262 kg.
Velmi silnou stránkou je spotřeba, při klidném tempu jsme naměřili tyto hodnoty:
Město – 7-9 l.
Kombinovaná – 7,5 l.
Dálničních 130 km/h (3000 ot.) – 7,3 l.
Okresky – 5-6 l.
Konkurence
Hothatchů byla v minulosti celá řada, ovšem díky „diktátu“ z EU zde máme stále přísnější ekologické limity, takže tyto skvělé a zábavné vozy bohužel vymírají. Mám na mysli například Peugeot 208 GTI, Citroen DS3, Opel Corsa OPC, Seat Ibiza Cupra apod.
Aktuální konkurenti Fiesty jsou například Volkswagen Polo GTI, Hyundai I20 N, Mini Cooper S, Toyota Yaris GR, Renault Clio RS nebo Suzuki Swift Sport.
Ceny
Základní Fiesta ve výbavě Trend s atmosférickým benzinovým motorem o objemu 1,1 litru (55 kW) vyjde na 325 tisíc a má velmi slušnou základní výbavu – manuální klima, 6x airbag, 8 palcové dotykové radio, přední el. ovládaná okna, tempomat a mnoho dalšího. Trochu ji schází litá kola a ruzné chromové lišty, aby vypadala lépe, což řeší lepší výbava Titanium. Ta mimo tyto prvky obsahuje navíc třeba i automatickou klimu, elektrická zadní okna, parkovací senzory vzadu a podobně. Určitě by ovšem stálo za to popřemýšlet nad přeplňovaným motorem, například 1,0 Ecoboost, který dává 74 kW. Ten v kombinaci s výbavou Titanium vyjde na 370 tisíc, což je krásná cena za takto vybavené auto.
Námi testované ST začíná na 623 tisících a v našem případě byla zvolena ještě příplatková výbava, takže finální činí 696 tisíc. Není to málo, ale jakmile se s takovou Fiestou svezete, tak budete s cenou naprosto v pořádku, věřte mi. Srovnáte-li cenu s konkurencí, tak je Ford jeden z těch levnějších.
Závěr
Ford je proslavený tím, že dokáže zkonstruovat famózní ostré hatchbacky. Fiesta ST je z aktuální nabídky sportovních Fordů nejpomalejší, ale vynahrazuje to úžasnou zábavností. Je jako štěně, které vrtí zadkem, zvedá jednu nohu (kolo) a vesele si poskakuje.
Pokud přemýšlíte o zábavném svižném vozítku za rozumné peníze, neváhejte! Řekl bych, že jde o jeden z posledních vozů svého druhu bez elektrifikace a dalších moderních výmyslů, které vidíme všude kolem. I přes ten tříválec jde o auto, ze kterého cítíte tradici a zkrátka máte pocit, že je zde svět ještě v pořádku.
Dokonalým způsobem kloubí skvělé jízdní vlastnosti, výkonný agilní motor, hravost, každodenní použitelnost spolu se spotřebou a pořizovací cenou. Řekl bych, že neexistuje jiné nové auto, které za tyto peníze poskytne více řidičských zážitků a úsměvů na tváři. Za ten týden nás štvalo pouze to, že máte vzhledem ke třídveřové koncepci daleko pásy a trochu se musíte u parkování zamýšlet, zda pohodlně vystoupíte, ale to je jediné. Z toho důvodu jí udělujeme jasných 9/10 bodů, pokud by měla 5 dveří a kvalitnější interiér, dostala by plný počet.
Plusy
Podvozek – skvělé jízdní vlastnosti
Motor – dynamika, projev, odezva na plyn
Převodovka – řazení
Zábavnost – hravost
Jednoduché ovládání – klasická tlačítka
Řízení
Zvuk
Spotřeba
Cena
Každodenní použitelnost
Minusy
Obrovské dveře, díky kterým jsou pásy daleko
Málo místa vzadu
Lacinější materiály uvnitř