Jak jistě víte, tak pod koncern Volkswagen spadá jak naše domácí Škoda, tak původně španělský Seat. To má za následek jisté sdílení motorů, platforem a vlastně skoro všeho. Kodiaq i Tiguan jsme v posledním půl roce testovali, Tarraco je jejich sourozenec a na zoubek se mu podíváme dnes. Bude jízdně stejný, jako jeho bratři, jen levnější a s méně kvalitním interiérem nebo oba sourozence strčí do kapsy?
Úvod
Tarraco se vyrábí od roku 2018. Máte na výběr ze tří výbav. Ta nejlevnější – Style, se nabízí výhradně s pohonem pouze předních kol a to s benzínovou jednotkou 1.5 TSI 110 kW, nebo s naftovou 2.0 TDI 110 kW.
Dražší výbava Xcellence je o 100 tisíc dražší a máte možnost zvolit si jak výše jmenované motory, tak silnější 2.0 TSI 140 kW s pohonem všech kol a automatem DSG, nebo vznětovou jednotku 2.0 TDI 147 kW taktéž s pohonem 4x4 a automatem. V nabídce je ještě hybridní Tarraco, které kombinuje benzín 1.4 TSI a elektromotor – celkem 180 kW a pohon předních kol.
No a na závěr námi testovaná vrcholná verze FR, kde máte na výběr všechny výše jmenované pohonné jednotky, kromě manuální 2.0 TDI 110 kW. Základní výbava v FR je velmi bohatá – sportovní skořepinová sedadla (řidičova sedačka elektrická s pamětí), navigaci - 9,2 palců, parkovací kameru, el. ovládané páté dveře, parkovací senzory vpředu i vzadu, všechna sedadla vyhřívaná, Full LED přední světlomety, 19 palcová kola, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
V našem novinářském voze bylo přeci jen ještě něco navíc připlaceno - 20 palcová kola, adaptivní tlumiče DCC, audio systém Beats, nezávislé topení, panoramatická střecha, tažné zařízení a další. Aby toho nebylo málo, tak zde máme ještě připlacené originální Seat příslušenství v podobě střešního boxu a gumové vany v zavazadlovém prostoru.
Exteriér
Originální, neokoukaný, dravý design, veliká kola a výrazná červená metalíza Merlot zajistí to, že na vás budou sousedi opět „házet“ závistivé pohledy. Tarraco je v našich končinách neobvyklé a ačkoliv jde o koncernové auto, nebál bych se použít výraz exotické.
Přední zamračené světlomety skvěle svítí a ještě lépe vypadají. Kapota má výrazné prolisy a detaily. Pocit mohutnosti dodají vytažené blatníky a veliké „dvacítky“. Vzadu na první pohled zaujme linka spojující zadní LED světlomety. Na to jsou mezi lidmi celkem kontroverzní názory, ale mně to nijak neruší.
Rozměry – 4735/1839/1658/2790 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Interiér
Sportovní sedadla jsou jedním slovem skvělá. Jsou jak pohodlná, tak perfektně drží tělo při ostřejší jízdě. Nese za to zásluhy výrazné boční vedení a to jak v oblasti boků, tak i stehen. Na druhou stranu si ale myslím, že pro osoby vážící přes 100 kg by mohly působit již lehce stísněným dojmem, mých 80 kg bylo ovšem úplně v pohodě. Ideální pozici jsem si našel snadno, ergonomie je perfektní. Kdybych chtěl hledat opravdu detaily, tak bych uvítal loketní opěrku nastavitelnou ve větším rozsahu, stejně tak volant. Ale i tak se v Tarracu jezdí velmi pohodlně.
Ovládání vozu je vlastně stejné, jako v Tiguanu. Když se podíváte na fotografie obou interiérů, zjistíte, že jsou až na pár detailů naprosto totožné. To znamená, že panel pro ovládání klimatizace je sice dotykový, ale profilovaný, takže se to celkem poslepu obsluhovat dá. Ocenit musím klasická tlačítka na volantu, ne ty „dotykové“ plošky, které se dnes tak „nosí“.
Infotainment je trochu méně přehledný, než u Škodovky i Volkswagenu, ale rychle si na něj zvyknete a důležité je, že reaguje rychle a má fajn rozlišení. Horší je to s kamerou, ta má rozlišení mizerné. Trochu mi vadila zmatená navigace, která poblíž křižovatek neustále přepočítávala trasu, ačkoliv jsem jel správně. Možná by pomohla nějaká kalibrace, aby si Seat nemyslel, že jsem o třicet metrů vedle.
Prostornost a variabilita je zde skvělá. Vpředu nedostatkem prostoru opravdu trpět nebudete a vzadu tomu není jinak. Zadní lavici je možné podélně posouvat.
Když jsem si sám za sebe sedal, byla lavice úplně vzadu a prostoru pro nohy je tu skoro jako v Superbu. Nemilé překvapní ovšem nastalo v moment, kdy jsem se úplně narovnal a zjistil, že mi schází nějaký ten centimetr na hlavu. A to nejsem nějaký velikán, měřím normálních 185 cm. Je to způsobeno vlivem panoramatické střechy, díky které je strop po stranách trochu níže, než s obyčejnou střechu. Plánujete-li tedy vzadu vozit osoby měřící nad 185 cm, nepřiplácejte si za skleněnou střechu.
Posunete-li zadní lavici směrem vpřed, vznikne obrovský prostor v zavazadelníku. 760 litrů, po sklopení sedadel dokonce 1920 litrů. S takovým autem musí odjet na dovolenou k moři snad každá rodina, aniž by zavazadla musela „cpát“ nad zadní plato až ke střeše. Vozíte-li v kufru často něco špinavého, uvítáte jistě vyndavací plastovou vanu z originálního příslušenství.
Je možné připlatit za třetí řadu sedadel, pak se ovšem objem zavazadelníku sníží na 700 litrů a po sklopení zadních řad sedadel vznikne prostor o velikosti 1775 l.
Jízda
Na první pohled by mnozí mohli namítnout, že na „dvacítkách“ to bude tvrdší svezení a přiznám se, že jsem to také očekával. To jsem ovšem po prvních metrech musel přehodnotit. Adaptivní tlumiče s volitelnou tuhostí jsou opravdu schopné a v komfortním režimu je podvozek velmi pohodlně naladěný. Jízda je opravdu příjemná. Jediné, co mu dělá lehké obtíže, jsou ostré příčné nerovnosti, ale jinak komfortu nelze nic vytknout.
Označení FR a výkonný dvoulitrový benzín naznačují, že by mělo jít o schopného parťáka pro ostřejší okreskové svezení. Většinou to nejde moc dohromady, SUV a sportovnější jízda, ale zde Seat velmi mile překvapil. Je totiž stabilní, nenaklání se, není vyloženě nedotáčivý a na okresce není problém potrápit třeba „sedmičkového“ Golfa GTI. Ono sice existuje mnoho aut, které nevypadají, ale zvládnout jet velmi rychle, jenže v nich většinou cítíte, že jim to není úplně příjemné. Zde ten pocit nemám. Tarraco reaguje na povely volantu okamžitě a s naprostou přesností, nenakloní se jako třeba Jaguar E-Pace, sportovní sedačky vás krásně podrží a průjezdy skrz vlásenky jsou opravdu zážitkem.
No a jaký je v terénu? Nevíme, nicméně předpokládáme, že stejný jako všechny ostatní koncernové čtyřkolky využívající systém Haldex, který připojuje v případě snížené trakce zadní nápravu. Proč jsme Tarraco FR neprotáhli terénem? No protože s ním stejně nikdo do terénu jezdit nebude, od toho je tu základní verze na 17/18 palcových kolech s vyšším profilem, ale tohoto „silničního sprintera“ by nám zkrátka bylo mimo silnice líto.
Motor
Přeplňovanou jednotku 2.0 TSI 180 kW (245 koní) moc dobře známe například z Octavie RS nebo Golfu GTI. Motor je jedním slovem skvělý. Kultivovanost a odhlučnění je perfektní. Zátah je velmi dobrý a to ve velmi širokém spektru otáček. Jelikož je v Tarracu pohon všech kol, má popírově lepší zrychlení, než zmiňované RS a GTI. Na stovku to Tarraco zvládne za 6,2 vteřiny, což je o desetinu lepší výsledek, než u GTI a zhruba o půl vteřiny rychlejší, než u „eresa“. Maximální rychlost je 228 km/h.
Automatická dvouspojka DSG řadí hladce, ale při ostřejší jízdě je trochu váhavá, proto je lepší zvolit manuální režim. Reakce na plyn jsou slušné, oproti většině moderních aut se dá říci, že nadprůměrné. Jelikož jsme měli na střeše rakev, tak byla spotřeba celkem příznivá. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 9-11 litrů.
Kombinovaná – 9,3 l.
Dálnice při 130 km/h – 10 l.
Okresky – 7-8 l.
Ceny
Základní Tarraco pořídíte ve výbavě Style se základním jednotkou 1.5 TSI s manuálem a pohonem předních kol od 820 tisíc. V našem případě jsme měli vrcholnou výbavu FR s nejsilnějším benzínem a příplatkovou výbavou za cca 180 tisíc, což celkem dalo 1 360 000,-.
Kodiaq začíná o tisíc korun níž, nicméně jde pouze o výbavu Ambition, nikoliv o Style, jako u Tarraca. Tiguan Allspace startuje o 40 tisíc výš a také jde o základní výbavu - Life, která nenabídne tolik, co Seat v základu.
Pár měsíců zpět jsme testovali Tiguan 2.0 TDI EVO 147 kW Elegance, který byl ještě o 13 tisíc dražší, nežli „naše“ Tarraco, které je větší, rychlejší, pohodlnější a vlastně ve všem kromě spotřeby lepší.
Závěr
Na první pohled by se mohlo zdát, že Tarraco, Tiguan a Kodiaq jsou stejná auta, jen s rozdílnou cenou. Logicky by se tak dalo usuzovat, že s ohledem na cenu bude Tarraco z této trojce nejslabší, ale opak je pravdou. Srovnali jsme například interiér Tiguanu a Tarraca a je téměř identický, materiály jsou stejné a liší se třeba infotainment, volant a pár detailů. Kodiaq má z této trojice interiér nejkvalitnější. Tiguan nepořídíte s tímto famózním 245 koňovým motorem, takže se nedá přímo srovnat. Jasně, je tu Tiguan R, jenže ten je už zase mimo s cenou.
Abych to tedy shrnul, Seat Tarraco FR 2.0 TSI je dobře vypadající, pohodlné, kvalitní auto, které s tímto motorem a podvozkem jede opravdu velmi svižně a jistě. Je levnější než jeho konkurenti se srovnatelnou výbavou a není oproti nim v ničem ošizený. Z toho důvodu bych mezi těmito třemi sourozenci měl jasno a sáhl bych po Seatu. 9/10 bodů jsou právem zasloužené.
Plusy
Originalita – design
Motor – dynamika, kultivovanost
Ergonomie
Sportovní sedadla
Stabilita
Perfektní jízdní vlastnosti
Komfort
Odhlučnění
Všestrannost
Minusy
Vyšší spotřeba
Tvrdší plasty v interiéru
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.