Jde o malé vozítko, jež je ve skutečnosti Renaultem Twingo, ale v líbivějším kabátku. S hmotností pod jednu tunu a přeplňovaným tříválcem jde o hbitého společníka, který nabízí naprosto bezkonkurenční poloměr otáčení. To je dáno pohonem zadních kol, takže ty přední mohou mít opravdu slušný rejd. Takto „na papíře“ to zní slibně, funguje to ovšem i v praxi?
Úvod
Doba kdy byl Smart takovým „mini Mercedesem“ je fuč a s touto generací jde spíš o převlečený Renault. Zvenku byste to nepoznali, ale uvnitř bystré oko na první pohled postřehne řadící páku, výplně dveří, kliky, klíček, ovládání oken/zrcátek z Renaultu a další detaily, které jasně prozrazují jeho původ.
Máme zde výbavu Prime, která je více nežli dostačující. Okna a zrcátka v elektrice, klimatizace, vyhřívaná „kožená“ sedadla, střešní okno, palubní počítač, tempomat apod. Co víc člověk do města potřebuje?
Exteriér
Oproti Twingu je karoserie méně okoukaná, působí šmrncovněji a efektně kombinuje červeno-černý lak. Led světla jasně dokazují, že nejde o nějaký starý malý křáp. Všímavý jedinec si v přední masce všimne dvou plastových páček, které slouží pro podélné otevření kapoty, pod kterou se ovšem nenachází motor, nýbrž baterie a provozní kapaliny.
Patnáctipalcová litá kola jsou povedená a jsou obutá na pneumatikách o rozměru 165/65/15 (přední).
Rozměry činí 3490/1660/1550/2492 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Interiér
První usednutí za volant ve mně vyvolává lehce smíšené pocity. Palubní deska a vlastně vše je tu dost extravagantní, kulaté a trochu stísněné. Takové „kinder vajíčko“. Sedadla jsou ovšem vcelku pohodlná, ale nenabídnou téměř žádné boční vedení. Pozice za volantem není nic moc a stejně tak pokulhává i celková ergonomie. No, na druhou stranu, „cílovka“ pro Smart tyto věci moc prožívat nebude.
Ovládání vozů je hezky „po staru“, tedy analogové. To se mi líbí, vše je velmi intuitivní a věřím, že když byste za volant posadili kohokoliv, během chvilky bude mít seřízenou sedačku, nastavené zrcátka a pojede se. Trochu mi zde scházela loketní opěrka. Co se týče použitých materiálů, tak jsou tu tvrdé plasty, což ovšem v tomto segmentu nikoho nemůže překvapit. Potěší fakt, že máte možnost vypnout systém Start-Stop a asistenta hlídání v pruzích pouze jednou, nikoliv při každém startu.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slušná. Vpředu jsem se svými 185 cm problém neměl. Když jsem si sedl sám za sebe, tak už to bylo horší. Scházelo jak místo na kolena, tak na hlavu. Myslím si, že by se za mě vešel někdo, kdo má tak do 170 cm. Je to spíše auto pro přední cestující.
Zavazadelník nabídne 185 litrů. To sice není mnoho, ale po sklopení zadní řady sedadel vznikne celkem veliký prostor, kde převezete i něco většího. Nevýhodou je motor umístěný pod podlahou kufru, takže když tam budete vozit nákup, bude se poměrně rychle ohřívat.
Jízda
No, jsou i pohodlnější auta do města, o tom žádná. Ale čekal jsem, že bude Smart na těch „patnáctkách“ uskákaný a díky tomu vlastně nepoužitelný. To byl omyl, sice si na větších nerovnostech trochu poskočí, ale není to nic hrozného. Před Smartem jsem jezdil týden Jaguarem E-Pace a ve výsledku mě jízda se Smartem po městě bavila více. Je zkrátka uzoučký, hravý a vlastně i čiperný. Největší výhodu ovšem rozhodně vidím v tom rejdu (45°). Na veliké rejdy jsem byl ze starých Mercedesů W124 zvyklý, ale dejte si k tomu ještě ty kompaktní rozměry a je jasné, kdo v této disciplíně vyhrává. Poloměr otáčení činí pouze 4,3 metru.
Mimo město už té chvály moc nebude. Úzká kola a muší váha mají za následek horší stabilitu, pokud zkusíte jet po nerovné okresce rychlostí okolo 110 – 120 km/h, bude to už opravdu nepříjemné. Na dálnici jsou sice zatáčky mírné, takže problém se stabilitou odpadá, ale při 130 km/h motor točí 3400 tis otáček, je hlučný a celkem „užraný“. Z toho tedy plyne, že Forfour je vhodný opravdu jen do města. Řízení je přeposilované a nenabídne žádnou zpětnou vazbu. Řazení má tuhou kulisu, která ovšem není nejpřesnější a má zbytečně dlouhé dráhy.
Motor
Benzinový tříválec s turbem, který má objem pouhých 0,9 litru generuje 66 kW a 135 Nm, což jsou fajn čísla vzhledem k nízké hmotnosti – 995 kg. Dynamika po městě je díky tomu naprosto dostačující. Dokonce i do těch povolených 130 km/h zrychluje obstojně. Akcelerace na stovku trvá 11,2 sekund. Maximální rychlost činí 165 km/h. Tuto číslovku si ale myslím, že Smart nikdy neviděl a ani neuvidí. Celková kultivovanost motoru není nic moc a trochu mi také vadí, že v nižších otáčkách motor duní. Velmi příjemná je spotřeba, která se pohybuje následovně:
Město – 5 – 6 l
Kombinovaná – 5,5 l
Okreska – 4,2 – 4,8 l
Konkurence
Hlavním konkurentem je již zmiňovaný Renault Twingo a také například Škoda Citigo, Volkswagen Up, Hyundai I10 nebo třeba Kia Rio. Smart boduje, co se neokoukaného designu týče a nabídne nejlepší obratnost ve městě. Rozhodně bych jej do výběru zařadil.
Ceny
Ceny ojetých čtyřdveřových Smartů startují pod hranicí 200 tisíc, takže platí i to, co platilo u výběru nového exempláře. Je dražší, nežli konkurence. Srovnatelné Twingo pořídíte klidně o 50 tisíc levněji. Výhodou například oproti Citigu je fakt, že si jej nekupovaly rozvážkové firmy, takže budou v lepším stavu. Náš konkrétní kus z AAA Auto stál 225 tisíc a neměl najeto ani 50 tisíc kilometrů.
Závěr
Smart Forfour je celkem povedeným vozítkem do města, které má neotřelý design a lehký punc „prémiové nákupní tašky“. Příjemně jezdí, je hbitý, úsporný a manévry v úzkých uličkách jsou radostí. Otočí se opravdu leckde. Motor vzadu a pohon zadních kol pomohou k lepším jízdním vlastnostem. Interiér je podivný a nekvalitní a jízda mimo město je otravná, ale například oproti Citigu je Smart Forfour lepším autem. Získává tak 7/10 bodů.
Plusy
Manévrovatelnost - obratnost
Spotřeba
Jednoduché ovládání
Slušné jízdní vlastnosti
Hmotnost
Image
Minusy
Oproti konkurenci vyšší cenovka
Tvrdé materiály v interiéru a ergonomie
Stabilita na méně kvalitních okreskách
Méně místa vzadu
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?