Test: Smart Forfour 0,9 TCE 66 kW - prcek, se kterým jsou manévry po městě radostí

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 26. srpna 2021, 21:00 Google+

Jde o malé vozítko, jež je ve skutečnosti Renaultem Twingo, ale v líbivějším kabátku. S hmotností pod jednu tunu a přeplňovaným tříválcem jde o hbitého společníka, který nabízí naprosto bezkonkurenční poloměr otáčení. To je dáno pohonem zadních kol, takže ty přední mohou mít opravdu slušný rejd. Takto „na papíře“ to zní slibně, funguje to ovšem i v praxi?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Smart forfour

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Doba kdy byl Smart takovým „mini Mercedesem“ je fuč a s touto generací jde spíš o převlečený Renault. Zvenku byste to nepoznali, ale uvnitř bystré oko na první pohled postřehne řadící páku, výplně dveří, kliky, klíček, ovládání oken/zrcátek z Renaultu a další detaily, které jasně prozrazují jeho původ.

Máme zde výbavu Prime, která je více nežli dostačující. Okna a zrcátka v elektrice, klimatizace, vyhřívaná „kožená“ sedadla, střešní okno, palubní počítač, tempomat apod. Co víc člověk do města potřebuje?

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Oproti Twingu je karoserie méně okoukaná, působí šmrncovněji a efektně kombinuje červeno-černý lak. Led světla jasně dokazují, že nejde o nějaký starý malý křáp. Všímavý jedinec si v přední masce všimne dvou plastových páček, které slouží pro podélné otevření kapoty, pod kterou se ovšem nenachází motor, nýbrž baterie a provozní kapaliny.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Patnáctipalcová litá kola jsou povedená a jsou obutá na pneumatikách o rozměru 165/65/15 (přední).

Rozměry činí 3490/1660/1550/2492 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

První usednutí za volant ve mně vyvolává lehce smíšené pocity. Palubní deska a vlastně vše je tu dost extravagantní, kulaté a trochu stísněné. Takové „kinder vajíčko“. Sedadla jsou ovšem vcelku pohodlná, ale nenabídnou téměř žádné boční vedení. Pozice za volantem není nic moc a stejně tak pokulhává i celková ergonomie. No, na druhou stranu, „cílovka“ pro Smart tyto věci moc prožívat nebude.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozů je hezky „po staru“, tedy analogové. To se mi líbí, vše je velmi intuitivní a věřím, že když byste za volant posadili kohokoliv, během chvilky bude mít seřízenou sedačku, nastavené zrcátka a pojede se. Trochu mi zde scházela loketní opěrka. Co se týče použitých materiálů, tak jsou tu tvrdé plasty, což ovšem v tomto segmentu nikoho nemůže překvapit. Potěší fakt, že máte možnost vypnout systém Start-Stop a asistenta hlídání v pruzích pouze jednou, nikoliv při každém startu.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slušná. Vpředu jsem se svými 185 cm problém neměl. Když jsem si sedl sám za sebe, tak už to bylo horší. Scházelo jak místo na kolena, tak na hlavu. Myslím si, že by se za mě vešel někdo, kdo má tak do 170 cm. Je to spíše auto pro přední cestující.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zavazadelník nabídne 185 litrů. To sice není mnoho, ale po sklopení zadní řady sedadel vznikne celkem veliký prostor, kde převezete i něco většího. Nevýhodou je motor umístěný pod podlahou kufru, takže když tam budete vozit nákup, bude se poměrně rychle ohřívat.

Jízda

No, jsou i pohodlnější auta do města, o tom žádná. Ale čekal jsem, že bude Smart na těch „patnáctkách“ uskákaný a díky tomu vlastně nepoužitelný. To byl omyl, sice si na větších nerovnostech trochu poskočí, ale není to nic hrozného. Před Smartem jsem jezdil týden Jaguarem E-Pace a ve výsledku mě jízda se Smartem po městě bavila více. Je zkrátka uzoučký, hravý a vlastně i čiperný. Největší výhodu ovšem rozhodně vidím v tom rejdu (45°). Na veliké rejdy jsem byl ze starých Mercedesů W124 zvyklý, ale dejte si k tomu ještě ty kompaktní rozměry a je jasné, kdo v této disciplíně vyhrává. Poloměr otáčení činí pouze 4,3 metru.

Mimo město už té chvály moc nebude. Úzká kola a muší váha mají za následek horší stabilitu, pokud zkusíte jet po nerovné okresce rychlostí okolo 110 – 120 km/h, bude to už opravdu nepříjemné. Na dálnici jsou sice zatáčky mírné, takže problém se stabilitou odpadá, ale při 130 km/h motor točí 3400 tis otáček, je hlučný a celkem „užraný“. Z toho tedy plyne, že Forfour je vhodný opravdu jen do města. Řízení je přeposilované a nenabídne žádnou zpětnou vazbu. Řazení má tuhou kulisu, která ovšem není nejpřesnější a má zbytečně dlouhé dráhy.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Benzinový tříválec s turbem, který má objem pouhých 0,9 litru generuje 66 kW a 135 Nm, což jsou fajn čísla vzhledem k nízké hmotnosti – 995 kg. Dynamika po městě je díky tomu naprosto dostačující. Dokonce i do těch povolených 130 km/h zrychluje obstojně. Akcelerace na stovku trvá 11,2 sekund. Maximální rychlost činí 165 km/h. Tuto číslovku si ale myslím, že Smart nikdy neviděl a ani neuvidí. Celková kultivovanost motoru není nic moc a trochu mi také vadí, že v nižších otáčkách motor duní. Velmi příjemná je spotřeba, která se pohybuje následovně:

Město – 5 – 6 l

Kombinovaná – 5,5 l

Okreska – 4,2 – 4,8 l

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Hlavním konkurentem je již zmiňovaný Renault Twingo a také například Škoda Citigo, Volkswagen Up, Hyundai I10 nebo třeba Kia Rio. Smart boduje, co se neokoukaného designu týče a nabídne nejlepší obratnost ve městě. Rozhodně bych jej do výběru zařadil.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Ceny ojetých čtyřdveřových Smartů startují pod hranicí 200 tisíc, takže platí i to, co platilo u výběru nového exempláře. Je dražší, nežli konkurence. Srovnatelné Twingo pořídíte klidně o 50 tisíc levněji. Výhodou například oproti Citigu je fakt, že si jej nekupovaly rozvážkové firmy, takže budou v lepším stavu. Náš konkrétní kus z AAA Auto stál 225 tisíc a neměl najeto ani 50 tisíc kilometrů.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Smart Forfour je celkem povedeným vozítkem do města, které má neotřelý design a lehký punc „prémiové nákupní tašky“. Příjemně jezdí, je hbitý, úsporný a manévry v úzkých uličkách jsou radostí. Otočí se opravdu leckde. Motor vzadu a pohon zadních kol pomohou k lepším jízdním vlastnostem. Interiér je podivný a nekvalitní a jízda mimo město je otravná, ale například oproti Citigu je Smart Forfour lepším autem. Získává tak 7/10 bodů.

img-responsive

Smart forfour | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Manévrovatelnost - obratnost

Spotřeba

Jednoduché ovládání

Slušné jízdní vlastnosti

Hmotnost

Image

 

Minusy

Oproti konkurenci vyšší cenovka

Tvrdé materiály v interiéru a ergonomie

Stabilita na méně kvalitních okreskách

Méně místa vzadu

Vytisknout

Diskuze: Test: Smart Forfour 0,9 TCE 66 kW - prcek, se kterým jsou manévry po městě radostí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Tatra T815

TATRA podpořila české hasiče v Řecku vysláním servisního vozidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud