Jde o malé vozítko, jež je ve skutečnosti Renaultem Twingo, ale v líbivějším kabátku. S hmotností pod jednu tunu a přeplňovaným tříválcem jde o hbitého společníka, který nabízí naprosto bezkonkurenční poloměr otáčení. To je dáno pohonem zadních kol, takže ty přední mohou mít opravdu slušný rejd. Takto „na papíře“ to zní slibně, funguje to ovšem i v praxi?
Úvod
Doba kdy byl Smart takovým „mini Mercedesem“ je fuč a s touto generací jde spíš o převlečený Renault. Zvenku byste to nepoznali, ale uvnitř bystré oko na první pohled postřehne řadící páku, výplně dveří, kliky, klíček, ovládání oken/zrcátek z Renaultu a další detaily, které jasně prozrazují jeho původ.
Máme zde výbavu Prime, která je více nežli dostačující. Okna a zrcátka v elektrice, klimatizace, vyhřívaná „kožená“ sedadla, střešní okno, palubní počítač, tempomat apod. Co víc člověk do města potřebuje?
Exteriér
Oproti Twingu je karoserie méně okoukaná, působí šmrncovněji a efektně kombinuje červeno-černý lak. Led světla jasně dokazují, že nejde o nějaký starý malý křáp. Všímavý jedinec si v přední masce všimne dvou plastových páček, které slouží pro podélné otevření kapoty, pod kterou se ovšem nenachází motor, nýbrž baterie a provozní kapaliny.
Patnáctipalcová litá kola jsou povedená a jsou obutá na pneumatikách o rozměru 165/65/15 (přední).
Rozměry činí 3490/1660/1550/2492 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Interiér
První usednutí za volant ve mně vyvolává lehce smíšené pocity. Palubní deska a vlastně vše je tu dost extravagantní, kulaté a trochu stísněné. Takové „kinder vajíčko“. Sedadla jsou ovšem vcelku pohodlná, ale nenabídnou téměř žádné boční vedení. Pozice za volantem není nic moc a stejně tak pokulhává i celková ergonomie. No, na druhou stranu, „cílovka“ pro Smart tyto věci moc prožívat nebude.
Ovládání vozů je hezky „po staru“, tedy analogové. To se mi líbí, vše je velmi intuitivní a věřím, že když byste za volant posadili kohokoliv, během chvilky bude mít seřízenou sedačku, nastavené zrcátka a pojede se. Trochu mi zde scházela loketní opěrka. Co se týče použitých materiálů, tak jsou tu tvrdé plasty, což ovšem v tomto segmentu nikoho nemůže překvapit. Potěší fakt, že máte možnost vypnout systém Start-Stop a asistenta hlídání v pruzích pouze jednou, nikoliv při každém startu.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slušná. Vpředu jsem se svými 185 cm problém neměl. Když jsem si sedl sám za sebe, tak už to bylo horší. Scházelo jak místo na kolena, tak na hlavu. Myslím si, že by se za mě vešel někdo, kdo má tak do 170 cm. Je to spíše auto pro přední cestující.
Zavazadelník nabídne 185 litrů. To sice není mnoho, ale po sklopení zadní řady sedadel vznikne celkem veliký prostor, kde převezete i něco většího. Nevýhodou je motor umístěný pod podlahou kufru, takže když tam budete vozit nákup, bude se poměrně rychle ohřívat.
Jízda
No, jsou i pohodlnější auta do města, o tom žádná. Ale čekal jsem, že bude Smart na těch „patnáctkách“ uskákaný a díky tomu vlastně nepoužitelný. To byl omyl, sice si na větších nerovnostech trochu poskočí, ale není to nic hrozného. Před Smartem jsem jezdil týden Jaguarem E-Pace a ve výsledku mě jízda se Smartem po městě bavila více. Je zkrátka uzoučký, hravý a vlastně i čiperný. Největší výhodu ovšem rozhodně vidím v tom rejdu (45°). Na veliké rejdy jsem byl ze starých Mercedesů W124 zvyklý, ale dejte si k tomu ještě ty kompaktní rozměry a je jasné, kdo v této disciplíně vyhrává. Poloměr otáčení činí pouze 4,3 metru.
Mimo město už té chvály moc nebude. Úzká kola a muší váha mají za následek horší stabilitu, pokud zkusíte jet po nerovné okresce rychlostí okolo 110 – 120 km/h, bude to už opravdu nepříjemné. Na dálnici jsou sice zatáčky mírné, takže problém se stabilitou odpadá, ale při 130 km/h motor točí 3400 tis otáček, je hlučný a celkem „užraný“. Z toho tedy plyne, že Forfour je vhodný opravdu jen do města. Řízení je přeposilované a nenabídne žádnou zpětnou vazbu. Řazení má tuhou kulisu, která ovšem není nejpřesnější a má zbytečně dlouhé dráhy.
Motor
Benzinový tříválec s turbem, který má objem pouhých 0,9 litru generuje 66 kW a 135 Nm, což jsou fajn čísla vzhledem k nízké hmotnosti – 995 kg. Dynamika po městě je díky tomu naprosto dostačující. Dokonce i do těch povolených 130 km/h zrychluje obstojně. Akcelerace na stovku trvá 11,2 sekund. Maximální rychlost činí 165 km/h. Tuto číslovku si ale myslím, že Smart nikdy neviděl a ani neuvidí. Celková kultivovanost motoru není nic moc a trochu mi také vadí, že v nižších otáčkách motor duní. Velmi příjemná je spotřeba, která se pohybuje následovně:
Město – 5 – 6 l
Kombinovaná – 5,5 l
Okreska – 4,2 – 4,8 l
Konkurence
Hlavním konkurentem je již zmiňovaný Renault Twingo a také například Škoda Citigo, Volkswagen Up, Hyundai I10 nebo třeba Kia Rio. Smart boduje, co se neokoukaného designu týče a nabídne nejlepší obratnost ve městě. Rozhodně bych jej do výběru zařadil.
Ceny
Ceny ojetých čtyřdveřových Smartů startují pod hranicí 200 tisíc, takže platí i to, co platilo u výběru nového exempláře. Je dražší, nežli konkurence. Srovnatelné Twingo pořídíte klidně o 50 tisíc levněji. Výhodou například oproti Citigu je fakt, že si jej nekupovaly rozvážkové firmy, takže budou v lepším stavu. Náš konkrétní kus z AAA Auto stál 225 tisíc a neměl najeto ani 50 tisíc kilometrů.
Závěr
Smart Forfour je celkem povedeným vozítkem do města, které má neotřelý design a lehký punc „prémiové nákupní tašky“. Příjemně jezdí, je hbitý, úsporný a manévry v úzkých uličkách jsou radostí. Otočí se opravdu leckde. Motor vzadu a pohon zadních kol pomohou k lepším jízdním vlastnostem. Interiér je podivný a nekvalitní a jízda mimo město je otravná, ale například oproti Citigu je Smart Forfour lepším autem. Získává tak 7/10 bodů.
Plusy
Manévrovatelnost - obratnost
Spotřeba
Jednoduché ovládání
Slušné jízdní vlastnosti
Hmotnost
Image
Minusy
Oproti konkurenci vyšší cenovka
Tvrdé materiály v interiéru a ergonomie
Stabilita na méně kvalitních okreskách
Méně místa vzadu
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.