Dnes se podíváme na sexy šedý Peugeot 508 s plug-in hybridní technologií. Právě toto provedení by se dalo označit za vlajkovou loď lví smečky z francouzské Poissy. Zda je tento konkrétní vůz tím nejlepším, co Peugeot nabízí se dozvíte v následujícím článku.
Pětidveřové coupé
Peugeot 508 se v naší redakční garáži ukázal již vícekráte, proto asi nemá smysl popisovat každý prolis karosérie a šroubek pro uchycení kola. Řekneme si jen to nejzákladnější.
Svou siluetou připomíná Peugeot 508 spíše svalnaté coupé, než pětidveřový loftback střední třídy. Může za to do široka rozkročený a k zemi přikrčený postoj šelmy, která se chystá zaútočit na nic netušící kořist. Onu šelmu připomínají též přední FULL LED světlomety s blinkry a denním svícením ve tvaru vyceněnných tesáků. Zadní LED světlomety mají pro změnu grafiku škrábanců od drápů. Za zmínku stojí použití bezrámových dveří.
i-Cockpit
Interiér vozu se nese v duchu Peugeot i-Cockpit, který v sobě zahrnuje malý zploštěný volant, nad nímž se nachází digitální přístrojový panel. Většinu ovládacích prvků má na starost centrálně umístěný displej infotainmentu, pod nímž se nachází tlačítka pro nejčastěji používané funkce jako například rádio, klimatizace a navigace. Lakovaný interiér v havraní černi a ona tlačítka připomínají klavírní klávesy, společně s použitím kvalitních materiálů, dělají interiéru punc luxusu a výjimečnosti. Skvělá jsou přední sedadla s masážní funkční.
Na zadních sedadlech bude pasažérům vyšším než 180 cm poněkud těsno nad hlavou. Může za to pozvolna klesající záď loftbacku. Dobře přístupný zavazadlový prostor pak nabídne spíše podprůměrných 431 litrů nákladového prostoru, které se dá sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 1537 litrů.
Hybrid do zásuvky
Pod kapotou Plug-in hybridní 508 najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,6 PureTech a synchronní třífázový elektromotor. Spalovací jednotka dosahuje maximálního výkonu 133 kW (181 koní) v 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 300 N.m při 3000 ot./min. Elektromotor je integrovaný v automatické 8 stupňové převodovce. Výkon elektromotoru je 81 kW (110 koní) a točivý moment má hodnotu 320 N.m. Celkový využitelný výkon hybridní soustavy pak činí 165 kW (225 koní), točivý moment je 360 N.m.
Peugeot 508 Hybrid 225 je vybaven akumulátorem o kapacitě 11,8 kWh (využitelných je 9,3 kWh). Dle výrobce je maximální dojezd čistě na elektřinu 54 km.
Jezdí dobře, ale....
Za volant Peugeotu 508 Hybrid 225 jsem se moc těšil. Mé úplně první novinářské auto do testu bylo právě 508 GT s motorem 1,6 PureTech 180 a tak jsem si říkal, že ten samý motor a k němu navíc elektromotor s okamžitým nástupem výkonu 81 kW a točivým momentem 320 N.m. musí být naprostá paráda. Kdybych se předem podíval do tabulek o zrychlení, asi bych si to nemyslel, ale nepředbíhejme.
Peugeota jsem si přebíral klasicky v úterý a až do pátku jsem s ním jezdil pouze po Praze. Zde jsem ho využíval jako elektromobil a musím říct, že jsem s ním byl velmi spokojen. Krásné auto, co má dobře naladěný podvozek a k tomu okamžitou odezvu na lehké pobídnutí plynového pedálu. Oněch 110 elektrických koní a 320 N.m. je po městě tak akorát, žádnou frustrací z nedostatku výkonu jsem rozhodně netrpěl. Už jsem se těšil na víkend, až spolu zažijeme nějaké kilometry na zakroucených silnicích...
Víkend nastal a krom mých povinností jako svědka na kamarádově svatbě jsem cestou k němu měl možnost 508 konečně trochu vyzkoušet. Kamarád bydlí asi 100 km ode mě, a tak tu malý prostor bude. Už po prvních kilometrech mi přišlo, že tu něco nesedí. Peugeot fungoval dobře, skvěle filtroval nerovnosti a i celkem slušně držel stopu. Ale vzpomínám si, že prvně testovaná 508 mi svým jízdním projevem připomínala Jack Russella honícího se za tenisákem. Tady jsem tu lehkost v zatáčkách necítil a vlastně ani takovou chuť jít za plynem. Pomyslel jsem si, že možná nostalgicky vzpomínám na své první novinářské auto a po různých i30 N Performance, 308 GTi, nebo TT-RS to auto vlastně zas tak dobré nebylo. Podíval jsem se na technické specifikace a došlo mi, kde je zakopaný pes. A psa myslím téměř doslova, díky přírůstku 300 kg, které má hybrid navíc oproti spalováku, je Jack Russell pryč a auto spíš připomíná Baseta. No to možná trochu přeháním, ale Jack Russell už to rozhodně není. S vozem jsem pak ještě v neděli a pondělí ráno najezdil téměř tisíc kilometrů, ale na chuť jsem mu úplně nepřišel. Za to tak úplně testovaná 508 nemůže, je to opravdu krásné auto, které dobře jezdí. Jenže nehybridní verze byla daleko lepší. A že nejde o falešné vzpomínky si ověřuji nyní, když píši tyto řádky. Shodou okolností jsem měl nyní testovat novou 508, ale jelikož nedopatřením nebyla k mání, dostal jsem jako náplast 508 SW 1.6 PT 225 a stále mě na ní udivuje, jak ten podvozek skvěle funguje a 225 koní s 8 stupňovým automatem jsou také sladěny na jedničku.
Ale čistě nezaujatě bez ovlivňování jinými, již nenabízenými motorizacemi musím říct, že 508 Hybrid je povedené auto, které pohodlně sveze posádku po rozbité okresce a na dálnici, díky použití klasického automatu a ne variátoru je to oproti jiným hybridům normálně fungující auto. Na závěr ještě zmíním jednu mušku, které jsem si tedy nikdy dříve nevšiml, ale konstruktér, který tohle pustil do světa by si zasloužil být 20 let bez prémií. Když při jízdě s otevřenými bočními okny zapnete ostřikovače, veškerá setřená voda vám skončí v kabině, což je mírně řečeno nepříjemné.
Po městě téměř bezemisně
Hybridního Peugeota jsem přebíral s plně nabitou baterií a tak jsem zkusil, jak se ve městě chová jako elektromobil. S jedním dobitím, které proběhlo v práci během 8 hodinové směny, což vyšlo časově tak akorát, jsem s 508 ujel prvních 64 km po městě s průměrnou spotřebu 0,3 litrů na 100 km. Čistá nula to nebyla, jelikož se vůz po nastartování občas sám přepnul z režimu Ev do režimu hybrid a nastartoval motor. S vybitými bateriemi jsem pak po městě jezdil v průměru za 7,3 litrů.
Mimo město hybrid funguje, alespoň co se spotřeby týče, úplně na jedničku. Při běžném užívání je spotřeba 5,8 litru, při snaze o co nejmenší spotřebu jsem se dostal až na 3,4 litrů na 100 km. Dálnice bývá pro hybridy problém. Ale to platí pro japonské vozy vybavené variátorem. Ve Francii dali přednost klasickému 8 stupňovému automatu, a tak při ustálených 130 km/h si 508 vezme jen 6,1 litrů na 100km. Na konci týdenního testu, který obsahoval i dynamické testy na letištní ploše, byla průměrná spotřeba benzínu 5,9 litrů. K tomu musíme připočítat přibližně 20 kWh z veřejné sítě.
Cena
Ceník Peugeotu 508 od mé poslední zkušenosti s tímto vozem radikálně prořídl. K dispozici jsou v podstatě jen 4 možnosti volby. A to základní výbava ALLURE PACK s naftovou jednapětkou a pak už jen hybrid v základní výbavě ALLURE PACK, střední výbavě GT a vrcholné výbavě GT PACK. Diesel začíná na částce 960 000 Kč, hybridy pak stojí dle výbavy 1 160 000 Kč, 1 200 000 Kč a 1 290 000 Kč. Náš testovaný exemplář ve výbavě GT s příplatkovou výbavou vyšel na 1 283 000 Kč. Povedené čistě zážehové motory a silnější diesel z nabídky bohužel vypadly.
Dobré auto, ale nemáte tam nějakou skladovku?
Peugeot 508 je skvělé auto, ale... hybridní provedení není rozhodně tak skvělé, jako již nenabízené modely 1.6 PureTech. Takže ač je Peugeot 508 skvělé auto, tak Peugeot 508 Hybrid je pouze dobré auto. Pokud jste fandové elektrifikace, máte rádi krásná auta, co slušně jezdí, je pro vás testovaný hybrid ideálním autem. Pokud se však rádi svezete v autě, kde podvozek skvěle sekunduje výbornému motoru, doporučuji se u dealera zeptat, zda někde v rohu nemá čistě benzínové provedení, klidně i slabší verzi PT 180, i ta je lepší, než Hybrid.
Plusy:
- Spotřeba
- Výkon
- Vzhled
Mínusy:
- cena
- voda z odstřikovačů kape do kabiny
- I základí 1,6 PureTech 180 by byla lepší volba
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový R4
+elektromotor
Palivo:
Benzín + Aku
Zdvihový objem:
1598 ccm
Výkon:
165 kw (225 k)
Točivý moment:
360 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4750 mm
Šířka:
1859 mm
Výška:
1403 mm
Rozvor:
2793 mm
Zavazadlový prostor:
431 / 1537 litrů
Provozní hmotnost:
1795 kg
V-max:
250 km/h
0-100 km/h:
8,1 s
Spotře
5,8 l / 100 km
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.