V dnešní době jsou vozy SUV a různé crossovery velmi populární. Navzdory nějakým výhodám se tyto vozy potýkají s horšími jízdními vlastnostmi. Buď jsou vozy pohodlné, ale dost se v zatáčkách naklání a nebo jsou prkenné, ale v zatáčkách jisté. Zajímavým kompromisem jsou zvednuté oplastované kombíky, které jsou jak pohodlné a jisté, tak mimo silnici celkem schopné.
Úvod
Octavii čtvrté generace není třeba dlouze představovat, měli jsme jich v testu několik a tak se budeme soustředit převážně na to, jaký je Scout oproti jiným verzím. Hlavním rozdílem je oplastování karoserie a zvednutá světlá výška o 20 mm na výsledných 161 mm.
Námi testovaný exemplář je zajímavý v tom, že není jak se říká „v plné palbě“, na rozdíl od ostatních novinářských aut. Je zde tedy slabší naftový dvoulitr bez drahých příplatků za kožená elektrická sedadla, skleněnou střechu, adaptivní podvozku DCC apod.
Exteriér
Design je líbivý, usedlý a nadčasový. Plasty nejsou nějak zvlášť výrazné a nepůsobí laciným dojmem. Vyzdvihnout se musí skvělá LED Matrix světlomety, které nejenom, že skvěle vypadají, ale i výborně svítí.
Rozměry 4703/1829/1508/2677 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Interiér
Uvnitř je to dost podobné jako v ostatních Octaviích. Hlavním rozdílem je hnědá barva sedadel kombinovaná s imitací dřeva. Barva není špatná, ale „dřevo“ se do Octavie opravdu moc nehodí a působí podivně.
Sedadla jsou pohodlná a srovnám-li je proti těm v nedávno testovaném Superbu, nabízí lepší boční vedení. Najít si ideální pozici za volantem není vůbec těžké. Elektrická manipulace se sedadly je sice pohodlnější, ale není to nic, bez čeho bych nemohl žít.
Ovládání vozu je složité, infotainment by mohl mít lepší rozlišení a rychlost. Vadí mi zpětná kamera, která je pouze na části obrazovky, která má i ne příliš vzhledný tlustý rámeček okolo. Nepotěší ani fakt, že před každou jízdou musíte vypnout veškeré asistenty (tedy pouze v případě, že je stejně jako my nemáte v lásce).
Použité materiály jsou převážně tvrdé plasty, ale vzhledem k tomu, že jde o nižší střední třídu, tak je to akceptovatelné a vyloženě to neuráží.
Prostoru je zde dostatek a odkládacích prostorů taktéž. Zavazadelník nabídne nadstandardních 640 litrů.
Jízda
Jde snad o první Octavii, kterou testujeme, jež nemá připlacené adaptivní tlumiče DCC s proměnlivou tuhostí. Komfort je fajn a ačkoliv platforma MQB umí při přejezdu ostřejší nerovnosti zezadu nepříjemně bouchnout, není to nic zásadního. Jízdní vlastnosti jsou i přes lehce zvednutou světlou výšku dobré a nedá se říci, že by byly horší, než u obyčejné verze. Pokud jste ten typ řidiče, který se rád sveze i dynamičtěji, doporučil bych silnější 147 kW verzi.
Motor
Dvoulitrový nafťák o výkonu 110 kW a 340 Nm by sice mohl být trochu lépe odhlučněn, ale poskytuje výbornou agilitu a dynamiku. Reakce na plyn je oproti nedávno testovanému Superbu 2.0 TSI mnohem lepší. To se ovšem nedá říci o akceleraci. 0 – 100 km/h trvá 8,7 sekund a maximální rychlost činí 211 km/h. Po měste tahá obstojně, ale při dálničních rychlostech se mu už tolik zrychlovat nechce. Odmění vás ale velmi pěknou spotřebou. Při klidné jízdě se na palubním počítači rozsvítí takovéto hodnoty:
Město – 6,2 l
Kombinovaná – 5.8 l
Dálnice při 130 km/h – 6.4 l
Okresky – 5 l
Ceny
Základní Octavia Scout vyjde na 900 tisíc korun a můžete si vybrat buď benzinový 2.0 TSI 140 kW s automatem a nebo námi testovanou verzi 2.0 TDI 110 kW taktéž pouze s automatickou převodovkou. Za vrchol nabídky v podobě silnějšího nafťáku 2.0 TDI Evo 147 kW připlatíte 50 tisíc korun.
Základní výbava je velmi slušná, takže se dá říct, že i když si připlatíte pár věcí, Scout bude auto do milionu, což je celkem fér. Náš konkrétní kus měl příplatky za necelých 130 tisíc, takže finální cenovka činila lehce přes milion korun.
Závěr
Konečně se nám dostavila do testu Octavie, která nestojí těžce přes milion korun a s klidným srdcem ji můžeme doporučit. Je to dobrý společník, který nabízí i možnost projet nějakou tu polní cestu bez větších problému a v pohodlí. Jasně, stokrát diskutovaný infotainment má mezery a materiály v interiéru působí trochu laciným dojmem, ale pokud přemýšlíte o autu, které bude všestranné, neuděláte s ním chybu. Jde o Octavii, která nám dává největší smysl, proto ji udělujeme 8/10 bodů.
Plusy
Všestrannost
Praktičnost
Spotřeba
Slušný poměr cena/výkon
Minusy
Infotainment
Laciné materiály
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.