Superb je pojem sám o sobě, zkrátka manažerský, případně taxikářský povoz. V záplavě naftových černých kusů je poměrně vzácné narazit na benzinového jedince, který zaujme na první pohled. A přesně takový kus jsme dostali na test. Jistě vás napadne, jaká bude asi spotřeba u takového vozu. Dává vůbec vedle naftového dvoulitru tato motorizace smysl?
Úvod
Superb třetí generace není žádnou novinkou, nedávno jsme psali o ojetém 2.0 TDI. V roce 2019 ovšem proběhl facelift, takže tu máme „staronové“ auto s nejsilnějším motorem, který Škodovka aktuálně do svých aut dává.
Vůz je ve výbavě Sportline, která je dosti výrazná. Příplatků je zde opravdu mnoho, nechybí ani masážní odvětrávané přední sedadla, nezávislé topení, adaptivní tlumiče DCC a mnoho dalšího. Jen ta cena není úplně lidová.
Exteriér
Zlatá barva Dragon Skin je téma číslo jedna, když s vozem někde zastavíte. Jde o jasný případ „hate it, or love it“ – tedy buď ji milujete, nebo nenávidíte. Nám se líbí, ale nekoupili bychom si ji. Velmi dobře ovšem ladí s tmavými doplňky – orámování masky, oken, tmavý spojler, kola atd.
Ačkoliv je vůz podstaven na modulární platformě MQB, má protažený rozvor, aby byl vzadu nadstandardní prostor, takže se mu občas přezdívá jezevčík.
Rozměry 4869/1864/1468/2841 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost - 1645 kg
Interiér
Jelikož jde o vůz střední třídy, je to uvnitř znát. I oproti nové Octavii je zkrátka dál. Sedadla jsou pohodlná a ačkoliv by posed mohl být nižší, sedí se v nich dobře a ideální pozici není problém rychle nastavit. Co mi trochu vadí je, že sedadla mají nevýrazné boční vedení, ale to mohou vyřešit sportovní sedadla.
Máme zde starý infotainment, který je přehlednější a rychlejší, než ten nový, který známe ze čtyřkové Octavie. I jeho provedení – rozlišení a velikost jsou lepší. Potěší také ovládání přes klasické otočné ovladače a tlačítka. Jednoduché, přehledné a bezpečné.
Pochvalu zaslouží kvalitní materiály a celková kvalita dílenského zpracování. Oproti Octavii je také znát více prostoru vpředu a hlavně vzadu.
Odkládacích prostorů je zde dostatek a potěší tradiční deštníky ve dveřích. Jelikož poslední týdny často pršelo, tak sem ho asi poprvé v životě využil. Zavazadlový prostor je obrovský, 625 litrů. Díky bohu za ty plastové zarážky se suchým zipem, díky kterým ukotvíte menší předměty, aby vám v kufru nelítaly.
Další „simply clever“ vychytávkou jsou zadní hlavové opěrky, které mají vysouvací bočnice, takže vám v nich hlava drží, perfektní věc na dlouhé cestování.
Jízda
V normálním režimu nastavení tlumičů je vůz komfortní, ale dostatečně tuhý. Přejezdy ostřejších příčných nerovností nebo výmolů zvládá s lehkým bouchnutím, ale není to nic hrozného. Po přepnutí do komfortního režimu tlumičů DCC vůz výrazně změkne a stává se z něj houpavý křižník, který poskytuje obzvlášť ve městě skvělý komfort. Na druhou stranu na okreskách se díky tomu umí pěkně „rozkohýbat“ a je lepší si vůz přepnout zpět do normálu.
Sportovní režim v 200 kW Superbu? Není to vzhledem k vyšší hmotnosti a povaze vozu hloupost? Není. Je až neuvěřitelné, jak dokáže být vůz tuhý a v zatáčkách rychlý. Zatáčí velmi dobře a i přes jeho velikost nepůsobí o moc méně sportovním a jistým dojmem, jak Octavia RS. Dokonce si troufnu tvrdit, že je Superb v přímce o kus rychlejší. Zajímalo by mě, srovnat tyto dva sourozence na okruhu, myslím, že by to byl vyrovnaný souboj.
Co je na Superbu největší minus? Jednoznačně ospalá reakce na plynový pedál. Vzhledem ke stále se zpřísňujícím podmínkám ze strany Evropské unie jsou automobilky nuceny vyrábět mdlá auta, které díky tomu mají lepší emise a spotřebu. To, že to neprospívá autu a ani bezpečnosti už EU bohužel neřeší. Ve výsledku tedy jedete na okresce za kamionem, víte, že máte 200 kW, tudíž předjet ho nebude žádný problém, dáte plný plyn a čekáte „dobré“ 3 vteřiny, než se vůz uvede do pohybu. Jenže 3 vteřiny jsou v předjížděcím manévru opravdu dlouhé a tak se mohou stát nebezpečnými. Jasně, po nějaké době, kdy vůz znáte a víte, jak s ním pracovat se s tím sžijete, ale ani tak si nemyslím, že je tohle správný směr. Oproti faceliftu zde přibyl filtr pevných částí DPF, který tomu také nepomůže a celkový výkon vozu poklesl z původních 206 na 200 kW.
Motor
Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný benzinový dvoulitr TSI. Jde o nejsilnější motor v nabídce Škodovky. Vzhledem k tomu, že je zde nově DPF filtr a vzhledem k eko normám je motor celkově lehce „přiškrcen“, reakce na plynový pedál není zrovna optimální, nicméně jakmile jej přemluvíte k akci, tahá skvěle. Dynamika je opravdu dobrá a ačkoliv zvuk není úplně výrazný, je příjemný a neruší. Odhlučnění je na výbornou, i při rychlostech okolo 180 km/h je uvnitř vozu příjemné ticho.
Akcelerace na stovku zabere 5,6 vteřin a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Spotřeba je vzhledem k velikosti vozu a výkonu nižší, než jsme očekávali. Při klidné jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:
Město – 9 – 10 l
Kombinovaná – 8,5 l
Okreska – 7 l
Ceny
Základní Superb (1.5 TSI 110 kW Ambition) stojí od 740 900 Kč. Námi testovaný Sportline startuje se základní 1.5 TSI na částce 842 900 Kč. My zde ovšem máme vrcholnou motorizaci 2.0 TSI s pohonem 4x4 a automatem, za kterou připlatíte 329 000 Kč. Náš testovaný kus měl ještě připlacenou další bohatou výbavu, takže finální cenovka činila 1,4 milionu.
Závěr
Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline za 1,4 milionu rozhodně není volbou pro každého, ale pokud chcete nejrychlejší Škodovku současnosti, která skvěle vypadá, nezapadne v davu a nevadí vám vyšší spotřeba oproti dieselové motorizaci, je skvělou volbou. Potěší kvalitně zpracovaný interiér, intuitivní ovládání vozu pomocí tlačítek a pohodlný adaptivní podvozek, který umí být i velmi schopný při rychlejší jízdě po okresce v režimu sport. Jediným výrazným minusem je mdlá reakce na plynový pedál. Tento zlatý „jezevčík“ získává 8/10 bodů.
Plusy
Motor – dynamika, kultivovanost
Schopný podvozek – komfort, ostřejší jízda
Prostornost
Image
Jednoduché ovládání vozu
Kvalitní materiály v interiéru
Minusy
Mdlá reakce na plyn
Vyšší spotřeba oproti TDI
Cena
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.