Test: Toyota ProAce City Verso API – praktik nejenom pro handicapované

Toyota Proace City
Toyota Proace City, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 2. července 2021 22:31
Sdílej:

Spolupráce mezi automobilkami není nic nového. Toyotě chyběl v nabídce levný rodinný vůz, který by využil prázdné místo po vymírajícím segmentu MPV. Proto se pozornost strhla na koncern PSA, který vyrábí Citroen Berlingo, Peugeot Rifter a Opel Combo. No a dnes už i Toyota ProAce City.

Úvod

Námi testovaný kus byl v civilní verzi s názvem Verso a byl upraven firmou Api. Je uzpůsobena tak, aby ji mohl řídit člověk bez použití nohou a zároveň má plošinu pro nájezd vozíčkáře dovnitř vozu. Celkem tedy pojme 5 pasažérů. Naše verze má standardní rozvor. K dispozici je i delší prodloužená varianta.

Exteriér

Jelikož jde primárně o praktický vůz, tak má klasický krabicovitý tvar. Design je jednoduchý. Vyloženě neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Pěkné jsou tmavé disky z lehké slitiny. Potěší posuvné zadní dveře, ovšem manipulace s nimi je poměrně těžká, děti je sami těžko zavřou.

Z důvodu umístění plošiny v zavazadelníku (597 litrů) musel být vyříznutý zadní nárazník, díky kterému zezadu na první pohled poznáte, že jde o „vozíčkářské“ auto.

Rozměry – 4403/1848/1837/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor).

Hmotnost – 1505 Kg.

Interiér

Sedadla rozhodně nepatří k těm nejlepším, ale srovnáme-li je s dodávkami, jsou vlastně celkem pohodlné. Postrádají boční vedení, čemuž se ovšem nemůžeme divit.

Pozice za volantem je vzhledem k úpravě vozu tragická. Tyč, kterou jsou spojeny pedály s řídící „pákou“ vede pod volantem, takže nelze nijak nastavovat volant. Je daleko a vysoko. Když se přisunu blíže, pedály mám téměř pod sebou. Zvolil jsem tedy radši více prostoru pro nohy a bohužel natažené ruce. Úplně si nedokážu představit dlouhou cestu k moři v takovéto poloze. Bez vozíčkářské úpravy to bude jistě lepší, ale rozhodně ne o moc.

Ergonomie v mnoha ohledech pokulhává. Rozložení tlačítek na volantu je nelogické. Infotainment je daleko, jeho ovládání je pomalé, ale jednoduché. Intuitivnost je vcelku dobrá a ocenit se musí mnoho klasických tlačítek - ovládání klimatizace, vypnutí asistentu jízdy v pruzích apod. Otočný volič převodovky je dobrý nápad. Dodává interiéru vzdušnost a manipulace s ním je příjemná. Užitkové vozy jsou vyhlášené tvrdými plasty a zde tomu není jinak. Měkčené a kvalitní dekory zde nenaleznete.

Důvod a největší trumf tohoto vozu je prostor. Toho je tu na rozdávání. Vpředu je veliký odkládací prostor ve středovém tunelu, před spolujezdcem jsou hned dvě přihrádky a ještě je nějaký prostor pod střechou.

Standardně je v druhé řadě sedadel prostor pro tři cestující, který lze jednoduše sklopit a převážet i větší věci. Zde jsou ovšem užší sedadla, která jsou ukotvena při stranách. Mezi nimi je prostor pro invalidní vozík. Využití ovšem může být mnohem všestrannější. Například cyklisty potěší, že do vozu jednoduše naloží kola. Nezabere to ani minutu a díky nájezdové plošině je to opravdu hračka.

Jízda

Měkký podvozek poskytuje slušný komfort, ale samozřejmě se díky tomu dost houpe. Náklony karoserie jsou znát i při prudším brzdění. Plusem je, že nemá tendence odskakovat v rozbitých zatáčkách. Řízení je přeposilované a bez jakékoliv zpětné vazby. Odhlučnění je dobré i při nepovolené dálniční rychlosti.

Motor

Naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru dává 96 kW a 300 Nm. To jsou slušné hodnoty na rodinnou dodávku vážící 1505 kg. Kultivovanost je v pořádku, odhlučnění také a dynamika je lepší, než by se dalo od takového vozu očekávat. Akcelerace na stovku zabere 10,3 sekund a po německé dálnici to může „pálit“ až 184 km/h.

Automatická převodovka má 8 stupňů, někdy je trochu zmatená, ale řadí hladce a nedá se říct, že by byla špatná. Odezva na plyn je pomalá a stejně tak si počkáte, než převodovka podřadí o dva kvalty, aby uvedla vůz do pohybu.

Příjemná je spotřeba. Naměřili jsme tyto hodnoty:

Město – 7 litrů.

Kombinovaná – 6,4 l.

Dálnice 130 km/h – 6,7 l.

Okreska – 5 l.

Ceny

Toyota nastolila akční ceny, takže krátkou verzi můžete pořídit se základním benzinovým 1,2 čtyřválcem s manuální převodovkou již od 420 tisíc. Paradox je, že jde o střední výbavu Shuttle, základní výbava Combi nemá takové cenové zvýhodnění, takže ji pořídíte od 430 tisíc.

Námi testovaná vrcholná výbava Family se silnějším nafťákem začíná na 565 tis, za prodlouženou verzi připlatíte 25 tis. Standardně se automat do naftových motorizací nedává, zde ovšem vzhledem k vozíčkářské úpravě je.

Výhodou je záruka na 5 let nebo 250 tisíc kilometrů.

Závěr

ProAce City perfektně zaplňuje mezeru v nabídce Toyoty. Kooperace s koncernem PSA je zcela logická. Jde o spolehlivý a hlavně praktický vůz, který poslouží nejenom rodině, ale v našem případě i osobám s handicapem. Dalším podstatným benefitem jsou ceny, za které se dá pořídit.

Každá mince má ovšem dvě strany. Jízda s tímto praktikem je sice pohodlná, ale tím pozitiva končí. Řízení je mizerné, pozice za volantem taktéž a o použitých materiálech radši ani nemluvím. Tato kritika ale směřuje spíš k francouzskému koncernu, nikoliv k Toyotě, která na tohoto „frantíka“ dala pouze svá loga. Na druhou stranu je ale nutné pochopit, že cílová skupina má trochu jiné priority než já a právě pro ně bude tento vůz 8 bodovou volbou. Já ze svého pohledu ovšem uděluji 5/10.

Plusy

Pohodlný podvozek

Cena

Spotřeba

Praktičnost

Jednoduchost – klasická tlačítka

Minusy

Náklony karoserie

Řízení

Pozice za volantem

Infotainment

Laciné materiály

Odezva na plyn

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.