Spolupráce mezi automobilkami není nic nového. Toyotě chyběl v nabídce levný rodinný vůz, který by využil prázdné místo po vymírajícím segmentu MPV. Proto se pozornost strhla na koncern PSA, který vyrábí Citroen Berlingo, Peugeot Rifter a Opel Combo. No a dnes už i Toyota ProAce City.
Úvod
Námi testovaný kus byl v civilní verzi s názvem Verso a byl upraven firmou Api. Je uzpůsobena tak, aby ji mohl řídit člověk bez použití nohou a zároveň má plošinu pro nájezd vozíčkáře dovnitř vozu. Celkem tedy pojme 5 pasažérů. Naše verze má standardní rozvor. K dispozici je i delší prodloužená varianta.
Exteriér
Jelikož jde primárně o praktický vůz, tak má klasický krabicovitý tvar. Design je jednoduchý. Vyloženě neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Pěkné jsou tmavé disky z lehké slitiny. Potěší posuvné zadní dveře, ovšem manipulace s nimi je poměrně těžká, děti je sami těžko zavřou.
Z důvodu umístění plošiny v zavazadelníku (597 litrů) musel být vyříznutý zadní nárazník, díky kterému zezadu na první pohled poznáte, že jde o „vozíčkářské“ auto.
Rozměry – 4403/1848/1837/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost – 1505 Kg.
Interiér
Sedadla rozhodně nepatří k těm nejlepším, ale srovnáme-li je s dodávkami, jsou vlastně celkem pohodlné. Postrádají boční vedení, čemuž se ovšem nemůžeme divit.
Pozice za volantem je vzhledem k úpravě vozu tragická. Tyč, kterou jsou spojeny pedály s řídící „pákou“ vede pod volantem, takže nelze nijak nastavovat volant. Je daleko a vysoko. Když se přisunu blíže, pedály mám téměř pod sebou. Zvolil jsem tedy radši více prostoru pro nohy a bohužel natažené ruce. Úplně si nedokážu představit dlouhou cestu k moři v takovéto poloze. Bez vozíčkářské úpravy to bude jistě lepší, ale rozhodně ne o moc.
Ergonomie v mnoha ohledech pokulhává. Rozložení tlačítek na volantu je nelogické. Infotainment je daleko, jeho ovládání je pomalé, ale jednoduché. Intuitivnost je vcelku dobrá a ocenit se musí mnoho klasických tlačítek - ovládání klimatizace, vypnutí asistentu jízdy v pruzích apod. Otočný volič převodovky je dobrý nápad. Dodává interiéru vzdušnost a manipulace s ním je příjemná. Užitkové vozy jsou vyhlášené tvrdými plasty a zde tomu není jinak. Měkčené a kvalitní dekory zde nenaleznete.
Důvod a největší trumf tohoto vozu je prostor. Toho je tu na rozdávání. Vpředu je veliký odkládací prostor ve středovém tunelu, před spolujezdcem jsou hned dvě přihrádky a ještě je nějaký prostor pod střechou.
Standardně je v druhé řadě sedadel prostor pro tři cestující, který lze jednoduše sklopit a převážet i větší věci. Zde jsou ovšem užší sedadla, která jsou ukotvena při stranách. Mezi nimi je prostor pro invalidní vozík. Využití ovšem může být mnohem všestrannější. Například cyklisty potěší, že do vozu jednoduše naloží kola. Nezabere to ani minutu a díky nájezdové plošině je to opravdu hračka.
Jízda
Měkký podvozek poskytuje slušný komfort, ale samozřejmě se díky tomu dost houpe. Náklony karoserie jsou znát i při prudším brzdění. Plusem je, že nemá tendence odskakovat v rozbitých zatáčkách. Řízení je přeposilované a bez jakékoliv zpětné vazby. Odhlučnění je dobré i při nepovolené dálniční rychlosti.
Motor
Naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru dává 96 kW a 300 Nm. To jsou slušné hodnoty na rodinnou dodávku vážící 1505 kg. Kultivovanost je v pořádku, odhlučnění také a dynamika je lepší, než by se dalo od takového vozu očekávat. Akcelerace na stovku zabere 10,3 sekund a po německé dálnici to může „pálit“ až 184 km/h.
Automatická převodovka má 8 stupňů, někdy je trochu zmatená, ale řadí hladce a nedá se říct, že by byla špatná. Odezva na plyn je pomalá a stejně tak si počkáte, než převodovka podřadí o dva kvalty, aby uvedla vůz do pohybu.
Příjemná je spotřeba. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 7 litrů.
Kombinovaná – 6,4 l.
Dálnice 130 km/h – 6,7 l.
Okreska – 5 l.
Ceny
Toyota nastolila akční ceny, takže krátkou verzi můžete pořídit se základním benzinovým 1,2 čtyřválcem s manuální převodovkou již od 420 tisíc. Paradox je, že jde o střední výbavu Shuttle, základní výbava Combi nemá takové cenové zvýhodnění, takže ji pořídíte od 430 tisíc.
Námi testovaná vrcholná výbava Family se silnějším nafťákem začíná na 565 tis, za prodlouženou verzi připlatíte 25 tis. Standardně se automat do naftových motorizací nedává, zde ovšem vzhledem k vozíčkářské úpravě je.
Výhodou je záruka na 5 let nebo 250 tisíc kilometrů.
Závěr
ProAce City perfektně zaplňuje mezeru v nabídce Toyoty. Kooperace s koncernem PSA je zcela logická. Jde o spolehlivý a hlavně praktický vůz, který poslouží nejenom rodině, ale v našem případě i osobám s handicapem. Dalším podstatným benefitem jsou ceny, za které se dá pořídit.
Každá mince má ovšem dvě strany. Jízda s tímto praktikem je sice pohodlná, ale tím pozitiva končí. Řízení je mizerné, pozice za volantem taktéž a o použitých materiálech radši ani nemluvím. Tato kritika ale směřuje spíš k francouzskému koncernu, nikoliv k Toyotě, která na tohoto „frantíka“ dala pouze svá loga. Na druhou stranu je ale nutné pochopit, že cílová skupina má trochu jiné priority než já a právě pro ně bude tento vůz 8 bodovou volbou. Já ze svého pohledu ovšem uděluji 5/10.
Plusy
Pohodlný podvozek
Cena
Spotřeba
Praktičnost
Jednoduchost – klasická tlačítka
Minusy
Náklony karoserie
Řízení
Pozice za volantem
Infotainment
Laciné materiály
Odezva na plyn
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.