Spolupráce mezi automobilkami není nic nového. Toyotě chyběl v nabídce levný rodinný vůz, který by využil prázdné místo po vymírajícím segmentu MPV. Proto se pozornost strhla na koncern PSA, který vyrábí Citroen Berlingo, Peugeot Rifter a Opel Combo. No a dnes už i Toyota ProAce City.
Úvod
Námi testovaný kus byl v civilní verzi s názvem Verso a byl upraven firmou Api. Je uzpůsobena tak, aby ji mohl řídit člověk bez použití nohou a zároveň má plošinu pro nájezd vozíčkáře dovnitř vozu. Celkem tedy pojme 5 pasažérů. Naše verze má standardní rozvor. K dispozici je i delší prodloužená varianta.
Exteriér
Jelikož jde primárně o praktický vůz, tak má klasický krabicovitý tvar. Design je jednoduchý. Vyloženě neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Pěkné jsou tmavé disky z lehké slitiny. Potěší posuvné zadní dveře, ovšem manipulace s nimi je poměrně těžká, děti je sami těžko zavřou.
Z důvodu umístění plošiny v zavazadelníku (597 litrů) musel být vyříznutý zadní nárazník, díky kterému zezadu na první pohled poznáte, že jde o „vozíčkářské“ auto.
Rozměry – 4403/1848/1837/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost – 1505 Kg.
Interiér
Sedadla rozhodně nepatří k těm nejlepším, ale srovnáme-li je s dodávkami, jsou vlastně celkem pohodlné. Postrádají boční vedení, čemuž se ovšem nemůžeme divit.
Pozice za volantem je vzhledem k úpravě vozu tragická. Tyč, kterou jsou spojeny pedály s řídící „pákou“ vede pod volantem, takže nelze nijak nastavovat volant. Je daleko a vysoko. Když se přisunu blíže, pedály mám téměř pod sebou. Zvolil jsem tedy radši více prostoru pro nohy a bohužel natažené ruce. Úplně si nedokážu představit dlouhou cestu k moři v takovéto poloze. Bez vozíčkářské úpravy to bude jistě lepší, ale rozhodně ne o moc.
Ergonomie v mnoha ohledech pokulhává. Rozložení tlačítek na volantu je nelogické. Infotainment je daleko, jeho ovládání je pomalé, ale jednoduché. Intuitivnost je vcelku dobrá a ocenit se musí mnoho klasických tlačítek - ovládání klimatizace, vypnutí asistentu jízdy v pruzích apod. Otočný volič převodovky je dobrý nápad. Dodává interiéru vzdušnost a manipulace s ním je příjemná. Užitkové vozy jsou vyhlášené tvrdými plasty a zde tomu není jinak. Měkčené a kvalitní dekory zde nenaleznete.
Důvod a největší trumf tohoto vozu je prostor. Toho je tu na rozdávání. Vpředu je veliký odkládací prostor ve středovém tunelu, před spolujezdcem jsou hned dvě přihrádky a ještě je nějaký prostor pod střechou.
Standardně je v druhé řadě sedadel prostor pro tři cestující, který lze jednoduše sklopit a převážet i větší věci. Zde jsou ovšem užší sedadla, která jsou ukotvena při stranách. Mezi nimi je prostor pro invalidní vozík. Využití ovšem může být mnohem všestrannější. Například cyklisty potěší, že do vozu jednoduše naloží kola. Nezabere to ani minutu a díky nájezdové plošině je to opravdu hračka.
Jízda
Měkký podvozek poskytuje slušný komfort, ale samozřejmě se díky tomu dost houpe. Náklony karoserie jsou znát i při prudším brzdění. Plusem je, že nemá tendence odskakovat v rozbitých zatáčkách. Řízení je přeposilované a bez jakékoliv zpětné vazby. Odhlučnění je dobré i při nepovolené dálniční rychlosti.
Motor
Naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru dává 96 kW a 300 Nm. To jsou slušné hodnoty na rodinnou dodávku vážící 1505 kg. Kultivovanost je v pořádku, odhlučnění také a dynamika je lepší, než by se dalo od takového vozu očekávat. Akcelerace na stovku zabere 10,3 sekund a po německé dálnici to může „pálit“ až 184 km/h.
Automatická převodovka má 8 stupňů, někdy je trochu zmatená, ale řadí hladce a nedá se říct, že by byla špatná. Odezva na plyn je pomalá a stejně tak si počkáte, než převodovka podřadí o dva kvalty, aby uvedla vůz do pohybu.
Příjemná je spotřeba. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 7 litrů.
Kombinovaná – 6,4 l.
Dálnice 130 km/h – 6,7 l.
Okreska – 5 l.
Ceny
Toyota nastolila akční ceny, takže krátkou verzi můžete pořídit se základním benzinovým 1,2 čtyřválcem s manuální převodovkou již od 420 tisíc. Paradox je, že jde o střední výbavu Shuttle, základní výbava Combi nemá takové cenové zvýhodnění, takže ji pořídíte od 430 tisíc.
Námi testovaná vrcholná výbava Family se silnějším nafťákem začíná na 565 tis, za prodlouženou verzi připlatíte 25 tis. Standardně se automat do naftových motorizací nedává, zde ovšem vzhledem k vozíčkářské úpravě je.
Výhodou je záruka na 5 let nebo 250 tisíc kilometrů.
Závěr
ProAce City perfektně zaplňuje mezeru v nabídce Toyoty. Kooperace s koncernem PSA je zcela logická. Jde o spolehlivý a hlavně praktický vůz, který poslouží nejenom rodině, ale v našem případě i osobám s handicapem. Dalším podstatným benefitem jsou ceny, za které se dá pořídit.
Každá mince má ovšem dvě strany. Jízda s tímto praktikem je sice pohodlná, ale tím pozitiva končí. Řízení je mizerné, pozice za volantem taktéž a o použitých materiálech radši ani nemluvím. Tato kritika ale směřuje spíš k francouzskému koncernu, nikoliv k Toyotě, která na tohoto „frantíka“ dala pouze svá loga. Na druhou stranu je ale nutné pochopit, že cílová skupina má trochu jiné priority než já a právě pro ně bude tento vůz 8 bodovou volbou. Já ze svého pohledu ovšem uděluji 5/10.
Plusy
Pohodlný podvozek
Cena
Spotřeba
Praktičnost
Jednoduchost – klasická tlačítka
Minusy
Náklony karoserie
Řízení
Pozice za volantem
Infotainment
Laciné materiály
Odezva na plyn
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.