Golf se za poslední desítky let stal opravdovou kultovkou. Po celém světě má miliony fanoušků, obzvlášť v ostrém provedení GTI. To je proslavené tím, že perfektně kombinuje sportovní zážitky za volantem s každodenním používáním. Nová generace má více výkonu, propracovaný samosvorný diferenciál VAQ a moderní dotykový interiér. V dnešním testu zjistíme, v čem nové GTI drtí předchůdce, ale také v čem je slabší.
Úvod
Vše začalo v roce 1974, kdy započala výroba legendárního prvního Golfa. Obzvlášť ve sportovním provedení GTI je dnes již velmi ceněným veteránem. Uběhlo 47 let, bylo představeno 7 generací a my tu máme tu osmou, nejnovější.
Základ nabídky tvoří motor 2.0 TSI 180 kW s šestistupňovým manuálem. My zde máme připlacenou automatickou dvojspojku DSG. Výbava je zde slušná už v základu, náš Golf měl ještě příplatky jako audio sestava Harman/Kardon (13 tis), IQ Light LED Matrix světlomety (23 tis), Navigace Discover Pro s head-up displejem (30 tis), Adaptivní tlumiče DCC (25 tis), vyhřívaná zadní sedadla (6 tis) a mnoho dalšího. Trochu mi tu ovšem chybí elektrická sedadla a víko zavazadelníku.
Exteriér
Na první pohled poutá pozornost krásná červená metalíza a veliké 19 palcové disky (235/35/R19).
Po přistoupení blíže a odemknutí vozu zaujme předek, respektive světla (obzvlášť ve tmavých garážích). IQ Light Matrix LED světlomety jsou propojené dlouhou LED linkou. Pod nimi je agresivně tvarovaný přední nárazník s „mlhovkama“ ve tvaru závodní šachovnice.
Vzadu máme také IQ Light LED světlomety, které jsou štíhlé a ostře řezané. Pěkně také vypadá nápis „GTI“, který je uprostřed, hned pod logem. Ještě níž jsou výfuky, na každé straně jeden. A pozor, nejde jen o falešné koncovky, jak je v dnešní době zvykem. Nehledejte v nich žádné reproduktory a podobné hlouposti. Jde o poctivý výfuk, který vydává decentní, ale zároveň správně „nabručený“ zvuk.
Rozměry – 4287/1789/1444/2627 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1463 Kg
Interiér
Klasika, károvaná sedadla se skvělým bočním vedením. Je pěkné vidět, že VW tuto tradici stále drží. Sedí se v nich skvěle a pozici za volantem není co vytknout.
Volant padne krásně do ruky a je z příjemné kůže. Oproti takové Octavii RS, která je českou ségrou Golfu, jsou zde o poznání kvalitnější materiály. Dost je to znát například ve výplni dveří ale i na dalších místech.
Ovládání vozu je kámen úrazu a důvod, proč bych si koupi nového Golfu opravdu rozmýšlel. Je to zbytečně složité, nepřehledné a vše se ovládá přes podivné dotykové plochy, od kterých pořádně nemáte zpětnou vazbu, zda jste se trefili, nebo nikoliv. Všechny tyto „tlačítka“ jsou také dost malá, takže je problém se do nich trefit. Virtuální kokpit má jinou grafiku, nežli obyčejný Golf a máte na výběr mezi několika režimy, to se celkem povedlo. To je ale asi tak jediné, co zaslouží malou pochvalu.
Infotainment má velmi dobrou velikost displeje, grafiku a rozlišení. Vše je na něm dobře vidět, nicméně je velmi zpomalený, občas zamrzá a sem tam hlásí stejně jako nová Octavia všelijaké chyby a nedostupnost různých asistentů.
Prostoru vpředu je dostatek a nouze o odkládací prostory tu nehrozí. Když si sednu „za sebe“ (185 cm), tak mám před koleny ještě pár centimetrů a na hlavu taktéž. Ikdybych měřil 190 cm, v pohodě bych se vešel. Zavazadlový prostor pojme slušných 380 litrů, po sklopení sedadel 1237 l.
Jízda
Komfort je průměrný. Srovnáme-li Golf GTI s ostatními ostrými hatchbacky, tak je super pohodlný. Postavte ho ovšem proti základnímu Golfu na 16 palcových kolech a bude proti tomu GTI kostitřas. Vzhledem k adaptivním tlumičům DCC je to v režimu komfort opravdu slušné svezení a trpět nebudete. Ale pokud přecijen preferujete pohodlné auto na každý den, ale chcete GTI, nepřiplácejte si za 19 palcová kola, které tu máme. Po zvolení sport módu ovšem auto pěkně ztuhne a vy ucítíte každou nerovnost.
Tím se dostáváme k tomu, jaký je při sportovní a rychlé jízdě. Jednoduše, je naprosto skvělý a pekelně rychlý. Zároveň ale i dost hodný a inteligentní. I méně zkušený řidič s ním dokáže jet „pilu“ a nezabít se.
Je večer a já jedu na svou oblíbenou okresku. Vesnice končí a já tlačím plyn k podlaze, v režimu sport již má převodovka připravený správný kvalt, ale vzhledem k poloze plynu úplně na zemi stejně ještě blesku rychle podřazuje a Golf upaluje kupředu. Blíží se mírná pravá, pouze ubírám plyn a zatáčku projíždím radši pomaleji. Následuje pasáž vlásenek, které jsou pěkně utažené. Najíždím do nich rychleji a rychleji a Golf stále nejeví známky toho, že by to nezvládal. Přední diferenciál VAQ je zde po několika modernizacích opravdu skvěle vyladěný a díky němu prakticky necítíte nedotáčivost, na apexu drtíte plný plyn a auto krásně směřuje tam, kam má a velmi výrazně u toho zrychluje. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a neunavil jsem je. Řízení je strmé, rychlé, neuvěřitelně přesné a poskytne i solidní dávku citu. Dokonce jsem mimo silniční komunikaci zkusil, jak moc mě potrestá, když si v rychlé zatáčce „kopnu“ do brzdy, ale nic. Elektronika zareaguje v milisekundě, přibrzdí ta správná kola a riziko katapultace mimo vozovku je potlačeno. V jiném hothatchi byste museli auto složite rovnat do správněho směru z přetáčivého smyku a zde ani nepoznáte, že byste udělali takovouto řidičskou chybu. Bravo!
Jelikož má dost podobného s Octavií RS, nemohu se ubránit stručnému srovnání. Golf je vzhledem ke kompaktnějším rozměrům a lepší rozložení hmotnosti stabilnější a v zatáčkách o něco rychlejší. Je lehčí o necelých 60 kilo, má opravdové výfuky, takže zvenku hezky zní. Do reproduktoru hraje zvuk minimálně, většina uživatelů to ani nepozná. To se ovšem o Octavii, kde z reproduktorů slyšíte burácející V8 říct nedá.
Motor
Benzinový dvoulitr TSI o výkonu 180 kW a 370 Nm dobře známe z výše zmiňované Octavie. Má síly na rozdávání a je opravdu skvělý i přesto, že jsou zde větší katalyzátor a filtr pevných částic. Zátah je opravdu slušný a je celkem jedno, jestli máte 4 nebo 6 tisíc otáček, jak kdyby ani neměl výkonovou špičku.
Skvělou dynamiku dokazují i čísla – akcelerace na stovku zabere 6,3 sekund a maximálka je omezena na 250 km/h. Měřili jsme i zrychlení ze 100 na 200 km/h, výsledkem bylo 15,8 vteřin. Sedmistupňová převodovka pracuje jak má, je rychlá a cukání při rozjezdech je minimální. Pokud se člověk hlídá a zbytečně mu nešlape na krk, potěší i slušnou spotřebou. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město 8 – 10 litrů, dle provozu
Kombinovaná – 8 l
Dálnice – 7,5 l
Okresky – 6,2 l
Sportovní jízda po okresce – 15 l
Konkurence
Mezi hlavní rivaly se řadí Ford Focus ST, Renault Megane RS a nebo Hyundai I30N. Golf je jednoznačně tím nejvhodnějším na denní používání nejlepší. Pro někoho ovšem může být sterilní, nudný a až moc jednoduchý na řízení, takže pak připadá v úvahu uvažovat o konkurentech.
Ceny
GTI pořídíte pouze s motorem 2.0 TSI 180 kW. Základ nabídky tvoří verze s manuálem, která stojí 850 tisíc. Základ v případě varianty se sedmistupňovým DSG vyjde na 910 tisíc. Námi testovaný kus včetně příplatků vyšel na 1,1 milionu.
Závěr
Golf GTI byl vždy univerzálním ostrým hatchbackem, který byl spíše na denní ježdění, nežli na sportovní vymetání okresek. Jeho rivalové byli zábavnější a hlavně rychlejší. Dnes už to tak úplně neplatí, protože nový Golf GTI je pekelně rychlý a schopný stroj, který „ukočíruje“ i méně zkušený řidič. To mu ovšem může na popularitě u někoho trochu ubrat, protože pro zaryté fanoušky hothatchů už nebude ta rychlá jízda tak zasloužená. Trošku v něm chybí jiskra, emoce, náboj… Přeci jen ten pocit, kdy z vozu máte respekt a musíte se stále stoprocentně soustředit, má něco do sebe.
Oproti Octavii RS, která stojí téměř stejně, je kvalitněji zpracovaný a líp jezdí. Je také lépe odhlučněný. Nevýhodou ale je horší praktičnost. Octavia se také trochu lépe ovládá.
Pokud sháníte spíš sportovní „víkendovku“ nebo praktické rodinné auto s obrovským zavazadelníkem, poohlédnul bych se jinde. Pokud ovšem vybíráte jedno auto „na vše“, stačí vám menší zavazadelník a chcete sportovní rychlý vůz, se kterým můžete jezdit denně, je Golf GTI nejlepší volbou. Jediným vážným problémem je složité ovládání vozu uvnitř pomocí moderních dotykových tlačítek, proto si zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Jízdní vlastnosti – podvozek, diferenciál VAQ
Motor
Dostatek prostoru pro cestující
Sedadla a celková pozice za volantem
Řízení
Odhlučnění
Zvuk (z výfuků)
Minusy
Ovládání vozu – infotainment
Menší zavazadlový prostor
Je trochu sterilní – bez emocí
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?