Test: Volkswagen Golf GTI - Nejuniverzálnější hothatch, který nadchne, ale i pozlobí

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 20. června 2021, 18:38 Google+

Golf se za poslední desítky let stal opravdovou kultovkou. Po celém světě má miliony fanoušků, obzvlášť v ostrém provedení GTI. To je proslavené tím, že perfektně kombinuje sportovní zážitky za volantem s každodenním používáním. Nová generace má více výkonu, propracovaný samosvorný diferenciál VAQ a moderní dotykový interiér. V dnešním testu zjistíme, v čem nové GTI drtí předchůdce, ale také v čem je slabší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Vše začalo v roce 1974, kdy započala výroba legendárního prvního Golfa. Obzvlášť ve sportovním provedení GTI je dnes již velmi ceněným veteránem. Uběhlo 47 let, bylo představeno 7 generací a my tu máme tu osmou, nejnovější.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Základ nabídky tvoří motor 2.0 TSI 180 kW s šestistupňovým manuálem. My zde máme připlacenou automatickou dvojspojku DSG. Výbava je zde slušná už v základu, náš Golf měl ještě příplatky jako audio sestava Harman/Kardon (13 tis), IQ Light LED Matrix světlomety (23 tis), Navigace Discover Pro s head-up displejem (30 tis), Adaptivní tlumiče DCC (25 tis), vyhřívaná zadní sedadla (6 tis) a mnoho dalšího. Trochu mi tu ovšem chybí elektrická sedadla a víko zavazadelníku.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Na první pohled poutá pozornost krásná červená metalíza a veliké 19 palcové disky (235/35/R19).

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Po přistoupení blíže a odemknutí vozu zaujme předek, respektive světla (obzvlášť ve tmavých garážích). IQ Light Matrix LED světlomety jsou propojené dlouhou LED linkou. Pod nimi je agresivně tvarovaný přední nárazník s „mlhovkama“ ve tvaru závodní šachovnice.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vzadu máme také IQ Light LED světlomety, které jsou štíhlé a ostře řezané. Pěkně také vypadá nápis „GTI“, který je uprostřed, hned pod logem. Ještě níž jsou výfuky, na každé straně jeden. A pozor, nejde jen o falešné koncovky, jak je v dnešní době zvykem. Nehledejte v nich žádné reproduktory a podobné hlouposti. Jde o poctivý výfuk, který vydává decentní, ale zároveň správně „nabručený“ zvuk.

Rozměry – 4287/1789/1444/2627 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost – 1463 Kg

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Klasika, károvaná sedadla se skvělým bočním vedením. Je pěkné vidět, že VW tuto tradici stále drží. Sedí se v nich skvěle a pozici za volantem není co vytknout.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Volant padne krásně do ruky a je z příjemné kůže. Oproti takové Octavii RS, která je českou ségrou Golfu, jsou zde o poznání kvalitnější materiály. Dost je to znát například ve výplni dveří ale i na dalších místech.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozu je kámen úrazu a důvod, proč bych si koupi nového Golfu opravdu rozmýšlel. Je to zbytečně složité, nepřehledné a vše se ovládá přes podivné dotykové plochy, od kterých pořádně nemáte zpětnou vazbu, zda jste se trefili, nebo nikoliv. Všechny tyto „tlačítka“ jsou také dost malá, takže je problém se do nich trefit. Virtuální kokpit má jinou grafiku, nežli obyčejný Golf a máte na výběr mezi několika režimy, to se celkem povedlo. To je ale asi tak jediné, co zaslouží malou pochvalu.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Infotainment má velmi dobrou velikost displeje, grafiku a rozlišení. Vše je na něm dobře vidět, nicméně je velmi zpomalený, občas zamrzá a sem tam hlásí stejně jako nová Octavia všelijaké chyby a nedostupnost různých asistentů.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostoru vpředu je dostatek a nouze o odkládací prostory tu nehrozí. Když si sednu „za sebe“ (185 cm), tak mám před koleny ještě pár centimetrů a na hlavu taktéž. Ikdybych měřil 190 cm, v pohodě bych se vešel. Zavazadlový prostor pojme slušných 380 litrů, po sklopení sedadel 1237 l.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Komfort je průměrný. Srovnáme-li Golf GTI s ostatními ostrými hatchbacky, tak je super pohodlný. Postavte ho ovšem proti základnímu Golfu na 16 palcových kolech a bude proti tomu GTI kostitřas. Vzhledem k adaptivním tlumičům DCC je to v režimu komfort opravdu slušné svezení a trpět nebudete. Ale pokud přecijen preferujete pohodlné auto na každý den, ale chcete GTI, nepřiplácejte si za 19 palcová kola, které tu máme. Po zvolení sport módu ovšem auto pěkně ztuhne a vy ucítíte každou nerovnost.

Tím se dostáváme k tomu, jaký je při sportovní a rychlé jízdě. Jednoduše, je naprosto skvělý a pekelně rychlý. Zároveň ale i dost hodný a inteligentní. I méně zkušený řidič s ním dokáže jet „pilu“ a nezabít se.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Je večer a já jedu na svou oblíbenou okresku. Vesnice končí a já tlačím plyn k podlaze, v režimu sport již má převodovka připravený správný kvalt, ale vzhledem k poloze plynu úplně na zemi stejně ještě blesku rychle podřazuje a Golf upaluje kupředu. Blíží se mírná pravá, pouze ubírám plyn a zatáčku projíždím radši pomaleji. Následuje pasáž vlásenek, které jsou pěkně utažené. Najíždím do nich rychleji a rychleji a Golf stále nejeví známky toho, že by to nezvládal. Přední diferenciál VAQ je zde po několika modernizacích opravdu skvěle vyladěný a díky němu prakticky necítíte nedotáčivost, na apexu drtíte plný plyn a auto krásně směřuje tam, kam má a velmi výrazně u toho zrychluje. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a neunavil jsem je. Řízení je strmé, rychlé, neuvěřitelně přesné a poskytne i solidní dávku citu. Dokonce jsem mimo silniční komunikaci zkusil, jak moc mě potrestá, když si v rychlé zatáčce „kopnu“ do brzdy, ale nic. Elektronika zareaguje v milisekundě, přibrzdí ta správná kola a riziko katapultace mimo vozovku je potlačeno. V jiném hothatchi byste museli auto složite rovnat do správněho směru z přetáčivého smyku a zde ani nepoznáte, že byste udělali takovouto řidičskou chybu. Bravo!

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jelikož má dost podobného s Octavií RS, nemohu se ubránit stručnému srovnání. Golf je vzhledem ke kompaktnějším rozměrům a lepší rozložení hmotnosti stabilnější a v zatáčkách o něco rychlejší. Je lehčí o necelých 60 kilo, má opravdové výfuky, takže zvenku hezky zní. Do reproduktoru hraje zvuk minimálně, většina uživatelů to ani nepozná. To se ovšem o Octavii, kde z reproduktorů slyšíte burácející V8 říct nedá.

Motor

Benzinový dvoulitr TSI o výkonu 180 kW a 370 Nm dobře známe z výše zmiňované Octavie. Má síly na rozdávání a je opravdu skvělý i přesto, že jsou zde větší katalyzátor a filtr pevných částic. Zátah je opravdu slušný a je celkem jedno, jestli máte 4 nebo 6 tisíc otáček, jak kdyby ani neměl výkonovou špičku.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Skvělou dynamiku dokazují i čísla – akcelerace na stovku zabere 6,3 sekund a maximálka je omezena na 250 km/h. Měřili jsme i zrychlení ze 100 na 200 km/h, výsledkem bylo 15,8 vteřin. Sedmistupňová převodovka pracuje jak má, je rychlá a cukání při rozjezdech je minimální. Pokud se člověk hlídá a zbytečně mu nešlape na krk, potěší i slušnou spotřebou. Naměřili jsme tyto hodnoty:

Město 8 – 10 litrů, dle provozu

Kombinovaná – 8 l

Dálnice – 7,5 l

Okresky – 6,2 l

Sportovní jízda po okresce – 15 l

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Mezi hlavní rivaly se řadí Ford Focus ST, Renault Megane RS a nebo Hyundai I30N. Golf je jednoznačně tím nejvhodnějším na denní používání nejlepší. Pro někoho ovšem může být sterilní, nudný a až moc jednoduchý na řízení, takže pak připadá v úvahu uvažovat o konkurentech.

Ceny

GTI pořídíte pouze s motorem 2.0 TSI 180 kW. Základ nabídky tvoří verze s manuálem, která stojí 850 tisíc. Základ v případě varianty se sedmistupňovým DSG vyjde na 910 tisíc. Námi testovaný kus včetně příplatků vyšel na 1,1 milionu.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Golf GTI byl vždy univerzálním ostrým hatchbackem, který byl spíše na denní ježdění, nežli na sportovní vymetání okresek. Jeho rivalové byli zábavnější a hlavně rychlejší. Dnes už to tak úplně neplatí, protože nový Golf GTI je pekelně rychlý a schopný stroj, který „ukočíruje“ i méně zkušený řidič. To mu ovšem může na popularitě u někoho trochu ubrat, protože pro zaryté fanoušky hothatchů už nebude ta rychlá jízda tak zasloužená. Trošku v něm chybí jiskra, emoce, náboj… Přeci jen ten pocit, kdy z vozu máte respekt a musíte se stále stoprocentně soustředit, má něco do sebe.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Oproti Octavii RS, která stojí téměř stejně, je kvalitněji zpracovaný a líp jezdí. Je také lépe odhlučněný. Nevýhodou ale je horší praktičnost. Octavia se také trochu lépe ovládá.

Pokud sháníte spíš sportovní „víkendovku“ nebo praktické rodinné auto s obrovským zavazadelníkem, poohlédnul bych se jinde. Pokud ovšem vybíráte jedno auto „na vše“, stačí vám menší zavazadelník a chcete sportovní rychlý vůz, se kterým můžete jezdit denně, je Golf GTI nejlepší volbou. Jediným vážným problémem je složité ovládání vozu uvnitř pomocí moderních dotykových tlačítek, proto si zaslouží 8/10 bodů.

img-responsive

Volkswagen Golf GTI | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Jízdní vlastnosti – podvozek, diferenciál VAQ

Motor

Dostatek prostoru pro cestující

Sedadla a celková pozice za volantem

Řízení

Odhlučnění

Zvuk (z výfuků)

 

Minusy

Ovládání vozu – infotainment

Menší zavazadlový prostor

Je trochu sterilní – bez emocí

Vytisknout

Diskuze: Test: Volkswagen Golf GTI - Nejuniverzálnější hothatch, který nadchne, ale i pozlobí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

Lexus UX 300e

TEST: Lexus UX300e – prémiový crossover na baterky připomínající malý tank

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Elon Musk předpověděl, kdo asi bude největším konkurentem Tesly

Rolls-Royce Cullinan

Český dealer Rolls-Royce prozradil čísla

Ilustrační foto

Jak správně zahřát v zimě auto? Většina lidí to dělá stále špatně, nepatříte k nim?

reklama

Doporučujeme

Bentley Arnage 4x4

Kam se hrabe Géčko od Mercedesu, toto Bentley Arnage je opravdu nepřehlédnutelné

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

  2. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  3. Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

  4. Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

  5. Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

  6. Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud