Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, tak trh s pick-upy je plný zajímavých vozů. Amarok má pověst spíše toho městského pracanta, který mimo silnici bude oproti konkurentům lehce pozadu. Je ovšem tento názor podložený fakty?
Úvod
Čas letí neúprosně a tak mnohé z vás překvapí, že tento obr je s námi již od roku 2010. Původně byl dodáván s dvoulitrovým čtyřválcem TDI o výkonu 120 kW (400 Nm) s dvojicí turbodmychadel. Později přišla ještě slabší varianta, která dávala pouhých 90 kW (340 Nm). Jenže později se stal v dnešní době takový malý zázrak. Do nabídky přišel šestiválec od Audi. Ten se prodával lépe než čtyřválce a tak je kompletně vytlačil z nabídky. Takzvaný „upsizing“.
Standardně byl Amarok dodáván jako „zadokolka“. Za příplatek jste mohli dostat buď stálý pohon všech kol nebo jednodušší systém Haldex, který připojuje druhou nápravu v případě snížené trakce. Dnes je v nabídce výhradně s pohonem všech kol s motorem 3,0 TDI 150 nebo 190 kW.
Námi testovaný vůz byl ve vrcholné výbavě Aventura. Aby toho nebylo málo, tak měl připlacené ještě nezávislé topení Webasto, uzávěrku zadního diferenciálu, pevné tažné zařízení a hardtop RoadRanger - „bouda“ nad korbou.
Amarok má přes 10 let a navzdory faceliftu je to tu na první pohled znát, vlastně mi to nevadí, ale pár věcí tu někteří zákazníci mohou postrádat. Například bezklíčové odemykání/zamykání, full LED přední světlomety, větší modernější infotainment, adaptivní tempomat, různé asistenty – hlídání mrtvých úhlů, držení v pruzích apod.
Exteriér
Krabicový tvar s mohutnými blatníky dává najevo jasně, že nejde o nějakou „designovku“, ale převážně o účelný stroj. Ale je zde i vidět, že se ve Volkswagenu snažili trochu té „krásy“ nahnat. Jsou zde chromové nárazníky a nástupní prahy, díky kterým zarytí „offroaďáci“ nazvou Amarok leštěnkou. A mají vlastně pravdu, je zde sakra znát, že si lehce hraje na SUV a zapomíná na důvod, pro co byl stvořen. Tento pocit dokládají obrovská dvacetipalcová kola, která jsou sice krásná, ale na pick-up by se spíš hodily nějaké vysokoprofilovější kola (zde jsou pneumatiky o rozměru 255/50/R20).
Rozměry: 5294/1954/1834/3097 mm (délka, šířka, výška, rozvor). Světlá výška činí 192 mm. Brodit zvládne do hloubky 0,5 metru.
Přejezdové úhly: 29,5°/20°/18° (přední, přejezdový – bez nášlapů, zadní).
Hmotnost: 2437 Kg.
Interiér
Uvnitř na první pohled vidíte krásná kožená sedadla s elektrickým nastavováním polohy. Jsou velice pohodlná a nabízí v rámci kategorie naprosto nadstandardní boční vedení. Pozice za volantem není špatná, ale kdyby šel volant nastavovat ještě trochu ve větším rozsahu, bylo by to lepší.
Ergonomie je perfektní, vše je hezky po ruce a ovládání vozu je naprosto intuitivní. Je zde převaha klasických tlačítek. To může někdo hodnotit archaicky, ale za mě je to rozhodně veliké plus, snad jen ten infotainment by mohl být větší a celkově modernější. Použité materiály jsou tvrdé a dokazují tak užitkový charakter vozidla.
Prostornost vpředu je královská, nicméně vzadu je to bohužel podprůměr. Navzdory dlouhému rozvoru jsou zde poměrně malé zadní dveře, lavice je téměř kolmá a prostoru pro nohy je zde opravdu málo. Když jsem si sedl „sám za sebe“, tak jsem sice měl nějakých pár cm nad hlavou, ale kolena se dotýkaly sedačky (měřím 185 cm). Sedí se zde dost vysoko. Jelikož jde o veliké auto, čekal bych o fous větší úložné prostory, kastlík před spolujezdcem je celkem malý a to samé platí i o schránce pod širokou loketní opěrkou.
Jiná písnička je to ovšem vzadu. A myslím tím úplně vzadu. Nákladový prostor je luxusní a v rámci konkurence nadprůměrný. Díky hardtopu s možností otevření bočních oken si dovedu představit i nocleh v korbě. Sice bych musel mít otevřená zadní „vrata“, abych se na délku vešel, ale i tak by to bylo fajn.
Pokud chcete převézt například kolo, není problém. Nemusíte ani vyndávat přední kolo. A co třeba Europaleta? Bez problému, šířka mezi podběhy zadních kol 1222 mm umožní dokonce převoz europalety na šířku.
Nonost nákladu v korbě? 842 kg při standardních listových perech 2+1, připlatit můžete pera 3+2, což zvedne maximální nosnost nákladu na 985 kg. Na tažném zařízení můžete táhnout dle výbavy 3,3 až 3,5 tuny. Slušný.
Rozměry korby: 1555/1222/508 mm (délka, šířka mezi podběhy, výška), plocha zavazadelníku činí 2,52 m2.
Jízda
V úvodu jsem psal o tom, že má Amarok pověst spíše silničního stroje. Jak se říká – „na každém šprochu pravdy trochu“, tak to zde přesně platí. Ačkoliv je zde trvalý pohon všech kol, převodovka s hydrodynamickým měničem a uzávěrka zadního diferenciálu Torsen, nejde v prvé řadě o terénního jedince. Jeho domácí prostředí je obzvlášť v této specifikaci s velkými koly na silnici a pouze okrajově mimo ni. Nechápejte mě špatně, neznamená to, že v terénu nic nesvede. Naopak je celkem schopným strojem, ale vzhledem k tomu, jak je „navoněný“ a také vzhledem k ceně vozu se zkrátka nehodí do drsných terénních podmínek, kde budete projíždět skrz všelijaké lesy a bahnité kaluže. Umí to, ale je to asi jako kdybyste chtěli po výše zmiňovaném pracantovi v obleku, aby čistil kanalizaci. Od toho jsou tu zkrátka jiní pracanti. Amarok v této specifikaci se zkrátka hodí na převoz materiálu, tahání velikých návěsů, jízdě v lehčím terénu ale hlavně se skvěle hodí i na silnici.
Komfort je navzdory žebřinovému rámu, který má vzadu listová pera dobrý i v nenaloženém stavu. I přes ty obří kola necítíte nepříjemné rázy a bouchání. Ale upřímně, doporučil bych menší kola, komfort bude lepší a nebudete o ně mít takový strach při parkování u vysokých obrubníků.
Jelikož váží skoro 2,5 tuny, tak je jasné, že sportovní jízda nebude to pravé. Podvozek je sice velmi schopný, ale vy si ji opravdu užívat nebudete. Odhlučnění je slušné, ovšem musíte stále mít na paměti, že jde spíše o užitkový vůz, takže nečekejte odhlučnění jako má Touareg se stejným motorem. Aerodynamický svistot přichází nad hranicí 160 km/h. Budete-li tedy cestovat povolenou rychlostí, půjde o příjemnou jízdu. Řízení je sice hydraulické, ale je přeposilované a pomalé.
Motor
Zaplať pánbůh za takové šestiválcové motory. Srovnáme-li ho s předchůdcem – 2.0 TDI bi-turbo, tak jsou na tom se spotřebou srovnatelně, ale co se týče dynamiky a celkového projevu, tak jasně vede šestiválec. O spolehlivosti ani nemluvě - „slavný“ dvoulitr se dvojicí turbodmychadel je vyhlášený svoji nespolehlivostí.
Při klidné jízdě si motor jen tak „ševelí“, ale jakmile stlačíte plyn k podlaze, osmistupňový měničový automat podřadí a auto vystřelí kupředu. To má za příčinu jak výkonný třílitr, tak funkce krátkodobého zvýšení plnícího tlaku, která zvýší výkon vozu o 10 kW. Díky tomu je dynamika opravdu ohromující. Výkon vozu činí 190 kW a 580 Nm. Akcelerace na stovku zabere 7,3 sekund a maximální rychlost činí 207 km/h. Opravdu nejde o pomalý vůz. Dech ztrácí až při nepovolených dálničních rychlostech. K tomu všemu vám do uší zní mohutný řev šestiválce.
Převodovka ZF řadí plynule a téměř o ní nevíte. Jedničku má velice krátkou, což částečně supluje absenci redukce. Na osmý převodový stupeň při 130 km/h točí příjemných 2300 otáček. To samozřejmě pomáhá spotřebě, která je vzhledem k velikosti vozu a většímu motoru příznivá. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město – 9 - 11 litrů
Kombinovaná – 10 l
Dálnice při 130 km/h – 11 l
Okresky – 8 l
Konkurence
Největším konkurentem je Mercedes-Benz X-class, který je co se týče komfortu a luxusu favoritem ve své třídě. Jak se ovšem ukázalo, cílová skupina, která kupuje pick-upy o takové „pracovní stylovky“ nestojí a tak byla výroba Mercedesu ukončena.
Mezi další konkurenty se řadí například nedávno testované Mitsubishi L200, Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara, Isuzu D-Max, SsangYong Musso Grand nebo třeba Renault Alaskan.
Ceny
Amarok startuje na 1 082 339,- ve výbavě Comfortline a je možné jej koupit pouze ve slabší 150 kW variantě.
Výbava Highline startuje na 1 239 977,- taktéž se slabší verzí, ta silnější se 190 kW stojí 1 293 806,-.
Námi testovaná vrcholná Aventura je k dostání pouze se silnějším šestiválcem a stojí od 1 570 246,-. My zde ovšem máme nějaké ty příplatky, takže finální cenovka činí 1 746 657,-.
Závěr
Je skvělý. O tom žádná, nějaké ty nedostatky má, ale svou úlohu zastane velmi dobře. Někteří konkurenti jsou sice schopnější v terénu, ale nenabízí ten úžasný šestiválcový motor, díky kterému je jízda po silnici opravdovým zážitkem. Vykoupeno je to vyšší cenovkou a faktem, že je to chromová „leštěnka“, které vám bude líto, když jí budete dávat pořádně za uši.
Hledáte-li primárně pracanta do náročných terénů, kde vám nějaké ty šrámy od větví nebudou líto, ušetřete necelý milion a sáhněte po Isuzu D-Max, Mitsubishi L200 apod.
Amarok se hodí pro někoho, kdo se spíše pohybuje po silnici, dává přednost stylu, dynamice, velkorysému nákladovému prostoru a segment SUV aut je pro něj moc málo originální, nepraktický a v terénu výrazně méně schopný.
Pokud by byl nakonfigurovaný nižší stupeň výbavy s menšími koly, dával by mi větší smysl s ohledem na komfort, praktičnost a hlavně na cenu. Méně je někdy více. Volkswagen Amarok Aventura 4Motion získává 8/10 bodů.
Plusy
Motor
Nákladový prostor
Sedadla
Ergonomie
Image
Komfort
Převodovka
Jízdní vlastnosti na silnici
Minusy
Cena
Prostor pro cestující vzadu
Oproti konkurenci horší terénní vlastnosti
Zastaralý infotainment
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?