Scala je neprávem opomíjený počin z naší domácí produkce, který je bohužel trochu nadbytečný. Zákazník si radši koupí levnou Fabii nebo větší a dražší Octavii. Je to ovšem škoda, protože je velmi dobrá. Vezmu-li v potaz pořizovací cenu oproti Octavii, tak je to opravdu zajímavá alternativa, obzvlášť pokud nepotřebujete nadstandardní zavazadelník.
Úvod
Píše se rok 2019 a zákazníci si mohou vedle kontroverzní čtyřoké Octavie pořídit tuto novinku, která je na stejné modulární platformě MQB, ale je moderněji zpracovaná a nabízí příznivější cenu s kompaktnějšími rozměry. Novinkou byl vzdušnější interiér, který již nemá zabudovaný infotainment, jak se to dělalo dříve. Máme zde první vlaštovku k velké nešťastné revoluci v podobě dotykového ovládání vozidla. Sice jsou zde stále kolečka na ovládání automatické klimatizace, ale regulaci ventilace a další věci musíte ovládat na dotykové obrazovce. Kolečko na ovládání hlasitosti již zde také chybí (základní osmipalcový infotainment Bolero/Swing kolečko má).
Náš testovaný kousek je ve výbavě Style a tradičně má připlaceno téměř vše, co lze. Jsou zde položky jako panoramatická střecha, elektricky ovládané sedadlo řidiče, elektrické víko zavazadelníku, výhřev předních i zadních sedadel, potah sedadel kůží, navigace Amundsen a mnoho dalšího. Pod kapotou pracuje přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW, která je spojena s automatickou „dvojspojkou“ DSG.
Exteriér
Design je velice povedený. Scala působí moderně a má pěkné tvary. Přední LED světlomety svítí parádně a jejich tvar je také vydařený. Zajímavostí je víko kufru, kde je černě lakovaný spoiler a prodloužené zadní sklo až ke světlometům. Detail, který ovšem designu velmi prospěl.
Rozměry činí 4362/1793/2649 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost je pouze 1255 kg.
Interiér
Scala nabídne v rámci své kategorie a vnějších rozměru velkorysou prostornost. Interiér je vzdušný a velmi praktický. Odkládacích míst je zde dostatek. Dvouramenný volant se dobře drží a zatáčí se s ním skvěle. Rozložení ovládacích prvků může být v prvních chvílích chaotické, ale po týdnu si zvyknete.
Ovládání palubního počítače přes virtuální kokpit (10,25 palce) je bohužel dost zpomalené, chtělo by to nějakou aktualizaci softwaru, aby to „šlapalo“ rychleji. Infotainment s navigací Amundsen (9,2 palce) je také lehce pomalejší, ale alespoň je přehledný. Oproti nové Octavii je jeho ovládání jednodušší a hlavně intuitivnější.
Ergonomie by mohla být lepší. Trochu mi vadí omezený posuv volantu, díky čemuž jsem si nenašel vhodnou pozici pro řízení. Další nepříjemností je, že loketní opěrka lze posouvat pouze podélně, nikoliv výškově. Samotný posed za volantem by mohl být o fous nižší. Sedadla jsou ovšem pohodlná a potěší elektrické ovládání.
Vzadu je kvůli panoramatické střeše lehce omezený prostor pro hlavu. Měřím 185 cm a bylo to jen tak tak. Nedovedu si představit, že by se dozadu pohodlně vešel někdo, kdo má nad 190 cm. Prostoru pro nohy je ovšem dostatek a potěší i dlouhé sedáky.
Zavazadlový prostor je dle mého pro 2-3 člennou rodinu naprosto dostačující – 467 (1410) litrů. Věřím, že by Scala postačila i skromnější 4 členné rodině při cestě na dovolenou. Úplně nepotěší všudypřítomné tvrdé plasty, ale vezmu-li v potaz pořizovací cenu, tak mi to přijde přiměřené.
Jízda
První kilometry jsem byl lehce nervózní z cukání při rozjezdech. Je nutné být s plynem opravdu hodně jemný, aby se auto rozjelo bez typického „kopance“, který sedmistupňové DSG dělají. Je to samozřejmě o zvyk, takže za pár dní je vše v pohodě. Převodovka se suchými spojkami jinak řadí hladce, není zmatená a i při ostřejší jízdě v manuálním režimu funguje dobře a hbitě. Řízení je typicky „koncernovské“ - přesné ale moc zpětné vazby neposkytuje.
Podvozek s vlečenou zadní nápravou je i na větších 17 palcových kolech dostatečně komfortní. Většinu času budete spokojeni. Jediné, co je problém, jsou příčné nerovnosti, při kterých poskočí celá zadní náprava a je slyšet i lehké bouchnutí zezadu. Velmi příjemné překvapení je, jak podvozek funguje při ostřejší jízdě. Jelikož Scala váží necelých 1,3 tuny, tak je v zatáčkách velmi mrštná a podvozek je i přes měkčí naladění velmi schopný. Sice se v zatáčce poměrně nakloní, ale pak zaklekne a vykrouží krásný oblouk. Nedotáčivost přichází až překvapivě pozdě. Na to, že nejde o žádnou „ostrou RS“ verzi, tak je to zábavné a rychlé svezení. Mnoho větších a silnějších vozů se Scalou nebudou schopni držet tempo.
Motor
Nový benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru nabídne výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm. To jsou velmi dobré hodnoty na tak lehký vůz. Zátah je krásně lineární a turboprodleva malá. Odezva na plyn je slušná. Dynamika je v rámci kategorie nadprůměrná. Zrychlení na stovku zabere 8,2 sekund a maximální rychlost je 219 km/h. Je zde použitý systém vypínání dvou válců (ACT) pro menší spotřebu paliva. V praxi to téměř nepoznáte. V režimu eko má motor lehce „otupělé“ reakce, zato ale potěší lepší spotřebou. Při jízdě, kdy nestojíte na plynu, převodovka vyřazuje a plachtí.
Spotřeba je vzhledem k dobré hmotnosti a aerodynamice (odpor vzduchu cx od 0,29) velmi slušná.
Město – při klidné jízdě v běžném provozu si bere 7 – 8 litrů. V ranní špičce o litr více.
Kombinovaná – v testu jsme měli dlouhodobou spotřebu lehce přes 8 l, nutno ale říct, že jsme nejezdili úplně na spotřebu. S trochu lehčí nohou by nebyl problém dostat se o litr níž na nějakých 7 – 7,5 l. Při dálničních 130 km/h si bere cca 6,5 l.
Okresky – 6 l je hodnota, na kterou se dostanete celkem jednoduše. Když se zasnažíte a použijete režim eko, dá se jet i o pár desetin úsporněji.
Ceny
Scala v základní výbavě Ambition s tříválcem 1.0 TSI 70 kW začíná na 408 tisících. My zde ovšem máme lepší výbavu Style s nejsilnějším motorem kombinovaným s automatickou převodovkou, za který zaplatíte bez příplatků 553 tisíc. Ovšem finální cenovka tohoto zeleného exempláře, který má připlaceno snad vše, co lze, činí 718 tisíc. To se může zdát na první pohled dost, ale připomínám, že v zimě testovaná Octavia se stejným motorem a téměř totožnou výbavou stála téměř o 300 tisíc víc. Kdyby měla automat, tak je to rozdíl ještě větší.
Závěr
Škoda Scala 1.5 TSI DSG Style je skvělý a trochu přehlížený vůz, kterému se dají vytknout jen drobnosti. Jízda i spotřeba jsou lepší, než ve větší Octavii (se stejným motorem), která nabídne pouze větší zavazadlový prostor. Prostoru pro posádku je zde téměř stejně a Scala je díky úspoře přes 100 kg mnohem živějším parťákem. Použité materiály jsou srovnatelné, ne-li stejné. Obrovská škoda je, že se nevyrábí ostřejší verze RS, protože kdyby měla Scala ještě trochu poladěný motor, sportovní podvozek, pořádné pneumatiky a třeba ještě samosvorný diferenciál, šlo by o nejlepší sportovní Škodovku všech dob.
Pokud tedy sháníte dobře jezdící benzinový vůz a postačí vám kufr, který má necelých 500 litrů, berte Scalu. O několikset tisíc dražší Octavia vedle ní nedává smysl. Zelená žabka si právem zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Cena
Spotřeba
Dynamika
Jízdní vlastnosti
Praktičnost
Všestrannost
Minusy
Pomalejší infotainment a palubní počítač
Bouchání zadní nápravy
Drobné ergonomické nedostatky
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.