Scala je neprávem opomíjený počin z naší domácí produkce, který je bohužel trochu nadbytečný. Zákazník si radši koupí levnou Fabii nebo větší a dražší Octavii. Je to ovšem škoda, protože je velmi dobrá. Vezmu-li v potaz pořizovací cenu oproti Octavii, tak je to opravdu zajímavá alternativa, obzvlášť pokud nepotřebujete nadstandardní zavazadelník.
Úvod
Píše se rok 2019 a zákazníci si mohou vedle kontroverzní čtyřoké Octavie pořídit tuto novinku, která je na stejné modulární platformě MQB, ale je moderněji zpracovaná a nabízí příznivější cenu s kompaktnějšími rozměry. Novinkou byl vzdušnější interiér, který již nemá zabudovaný infotainment, jak se to dělalo dříve. Máme zde první vlaštovku k velké nešťastné revoluci v podobě dotykového ovládání vozidla. Sice jsou zde stále kolečka na ovládání automatické klimatizace, ale regulaci ventilace a další věci musíte ovládat na dotykové obrazovce. Kolečko na ovládání hlasitosti již zde také chybí (základní osmipalcový infotainment Bolero/Swing kolečko má).
Náš testovaný kousek je ve výbavě Style a tradičně má připlaceno téměř vše, co lze. Jsou zde položky jako panoramatická střecha, elektricky ovládané sedadlo řidiče, elektrické víko zavazadelníku, výhřev předních i zadních sedadel, potah sedadel kůží, navigace Amundsen a mnoho dalšího. Pod kapotou pracuje přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW, která je spojena s automatickou „dvojspojkou“ DSG.
Exteriér
Design je velice povedený. Scala působí moderně a má pěkné tvary. Přední LED světlomety svítí parádně a jejich tvar je také vydařený. Zajímavostí je víko kufru, kde je černě lakovaný spoiler a prodloužené zadní sklo až ke světlometům. Detail, který ovšem designu velmi prospěl.
Rozměry činí 4362/1793/2649 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost je pouze 1255 kg.
Interiér
Scala nabídne v rámci své kategorie a vnějších rozměru velkorysou prostornost. Interiér je vzdušný a velmi praktický. Odkládacích míst je zde dostatek. Dvouramenný volant se dobře drží a zatáčí se s ním skvěle. Rozložení ovládacích prvků může být v prvních chvílích chaotické, ale po týdnu si zvyknete.
Ovládání palubního počítače přes virtuální kokpit (10,25 palce) je bohužel dost zpomalené, chtělo by to nějakou aktualizaci softwaru, aby to „šlapalo“ rychleji. Infotainment s navigací Amundsen (9,2 palce) je také lehce pomalejší, ale alespoň je přehledný. Oproti nové Octavii je jeho ovládání jednodušší a hlavně intuitivnější.
Ergonomie by mohla být lepší. Trochu mi vadí omezený posuv volantu, díky čemuž jsem si nenašel vhodnou pozici pro řízení. Další nepříjemností je, že loketní opěrka lze posouvat pouze podélně, nikoliv výškově. Samotný posed za volantem by mohl být o fous nižší. Sedadla jsou ovšem pohodlná a potěší elektrické ovládání.
Vzadu je kvůli panoramatické střeše lehce omezený prostor pro hlavu. Měřím 185 cm a bylo to jen tak tak. Nedovedu si představit, že by se dozadu pohodlně vešel někdo, kdo má nad 190 cm. Prostoru pro nohy je ovšem dostatek a potěší i dlouhé sedáky.
Zavazadlový prostor je dle mého pro 2-3 člennou rodinu naprosto dostačující – 467 (1410) litrů. Věřím, že by Scala postačila i skromnější 4 členné rodině při cestě na dovolenou. Úplně nepotěší všudypřítomné tvrdé plasty, ale vezmu-li v potaz pořizovací cenu, tak mi to přijde přiměřené.
Jízda
První kilometry jsem byl lehce nervózní z cukání při rozjezdech. Je nutné být s plynem opravdu hodně jemný, aby se auto rozjelo bez typického „kopance“, který sedmistupňové DSG dělají. Je to samozřejmě o zvyk, takže za pár dní je vše v pohodě. Převodovka se suchými spojkami jinak řadí hladce, není zmatená a i při ostřejší jízdě v manuálním režimu funguje dobře a hbitě. Řízení je typicky „koncernovské“ - přesné ale moc zpětné vazby neposkytuje.
Podvozek s vlečenou zadní nápravou je i na větších 17 palcových kolech dostatečně komfortní. Většinu času budete spokojeni. Jediné, co je problém, jsou příčné nerovnosti, při kterých poskočí celá zadní náprava a je slyšet i lehké bouchnutí zezadu. Velmi příjemné překvapení je, jak podvozek funguje při ostřejší jízdě. Jelikož Scala váží necelých 1,3 tuny, tak je v zatáčkách velmi mrštná a podvozek je i přes měkčí naladění velmi schopný. Sice se v zatáčce poměrně nakloní, ale pak zaklekne a vykrouží krásný oblouk. Nedotáčivost přichází až překvapivě pozdě. Na to, že nejde o žádnou „ostrou RS“ verzi, tak je to zábavné a rychlé svezení. Mnoho větších a silnějších vozů se Scalou nebudou schopni držet tempo.
Motor
Nový benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru nabídne výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm. To jsou velmi dobré hodnoty na tak lehký vůz. Zátah je krásně lineární a turboprodleva malá. Odezva na plyn je slušná. Dynamika je v rámci kategorie nadprůměrná. Zrychlení na stovku zabere 8,2 sekund a maximální rychlost je 219 km/h. Je zde použitý systém vypínání dvou válců (ACT) pro menší spotřebu paliva. V praxi to téměř nepoznáte. V režimu eko má motor lehce „otupělé“ reakce, zato ale potěší lepší spotřebou. Při jízdě, kdy nestojíte na plynu, převodovka vyřazuje a plachtí.
Spotřeba je vzhledem k dobré hmotnosti a aerodynamice (odpor vzduchu cx od 0,29) velmi slušná.
Město – při klidné jízdě v běžném provozu si bere 7 – 8 litrů. V ranní špičce o litr více.
Kombinovaná – v testu jsme měli dlouhodobou spotřebu lehce přes 8 l, nutno ale říct, že jsme nejezdili úplně na spotřebu. S trochu lehčí nohou by nebyl problém dostat se o litr níž na nějakých 7 – 7,5 l. Při dálničních 130 km/h si bere cca 6,5 l.
Okresky – 6 l je hodnota, na kterou se dostanete celkem jednoduše. Když se zasnažíte a použijete režim eko, dá se jet i o pár desetin úsporněji.
Ceny
Scala v základní výbavě Ambition s tříválcem 1.0 TSI 70 kW začíná na 408 tisících. My zde ovšem máme lepší výbavu Style s nejsilnějším motorem kombinovaným s automatickou převodovkou, za který zaplatíte bez příplatků 553 tisíc. Ovšem finální cenovka tohoto zeleného exempláře, který má připlaceno snad vše, co lze, činí 718 tisíc. To se může zdát na první pohled dost, ale připomínám, že v zimě testovaná Octavia se stejným motorem a téměř totožnou výbavou stála téměř o 300 tisíc víc. Kdyby měla automat, tak je to rozdíl ještě větší.
Závěr
Škoda Scala 1.5 TSI DSG Style je skvělý a trochu přehlížený vůz, kterému se dají vytknout jen drobnosti. Jízda i spotřeba jsou lepší, než ve větší Octavii (se stejným motorem), která nabídne pouze větší zavazadlový prostor. Prostoru pro posádku je zde téměř stejně a Scala je díky úspoře přes 100 kg mnohem živějším parťákem. Použité materiály jsou srovnatelné, ne-li stejné. Obrovská škoda je, že se nevyrábí ostřejší verze RS, protože kdyby měla Scala ještě trochu poladěný motor, sportovní podvozek, pořádné pneumatiky a třeba ještě samosvorný diferenciál, šlo by o nejlepší sportovní Škodovku všech dob.
Pokud tedy sháníte dobře jezdící benzinový vůz a postačí vám kufr, který má necelých 500 litrů, berte Scalu. O několikset tisíc dražší Octavia vedle ní nedává smysl. Zelená žabka si právem zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Cena
Spotřeba
Dynamika
Jízdní vlastnosti
Praktičnost
Všestrannost
Minusy
Pomalejší infotainment a palubní počítač
Bouchání zadní nápravy
Drobné ergonomické nedostatky
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.