Scala je neprávem opomíjený počin z naší domácí produkce, který je bohužel trochu nadbytečný. Zákazník si radši koupí levnou Fabii nebo větší a dražší Octavii. Je to ovšem škoda, protože je velmi dobrá. Vezmu-li v potaz pořizovací cenu oproti Octavii, tak je to opravdu zajímavá alternativa, obzvlášť pokud nepotřebujete nadstandardní zavazadelník.
Úvod
Píše se rok 2019 a zákazníci si mohou vedle kontroverzní čtyřoké Octavie pořídit tuto novinku, která je na stejné modulární platformě MQB, ale je moderněji zpracovaná a nabízí příznivější cenu s kompaktnějšími rozměry. Novinkou byl vzdušnější interiér, který již nemá zabudovaný infotainment, jak se to dělalo dříve. Máme zde první vlaštovku k velké nešťastné revoluci v podobě dotykového ovládání vozidla. Sice jsou zde stále kolečka na ovládání automatické klimatizace, ale regulaci ventilace a další věci musíte ovládat na dotykové obrazovce. Kolečko na ovládání hlasitosti již zde také chybí (základní osmipalcový infotainment Bolero/Swing kolečko má).
Náš testovaný kousek je ve výbavě Style a tradičně má připlaceno téměř vše, co lze. Jsou zde položky jako panoramatická střecha, elektricky ovládané sedadlo řidiče, elektrické víko zavazadelníku, výhřev předních i zadních sedadel, potah sedadel kůží, navigace Amundsen a mnoho dalšího. Pod kapotou pracuje přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 110 kW, která je spojena s automatickou „dvojspojkou“ DSG.
Exteriér
Design je velice povedený. Scala působí moderně a má pěkné tvary. Přední LED světlomety svítí parádně a jejich tvar je také vydařený. Zajímavostí je víko kufru, kde je černě lakovaný spoiler a prodloužené zadní sklo až ke světlometům. Detail, který ovšem designu velmi prospěl.
Rozměry činí 4362/1793/2649 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost je pouze 1255 kg.
Interiér
Scala nabídne v rámci své kategorie a vnějších rozměru velkorysou prostornost. Interiér je vzdušný a velmi praktický. Odkládacích míst je zde dostatek. Dvouramenný volant se dobře drží a zatáčí se s ním skvěle. Rozložení ovládacích prvků může být v prvních chvílích chaotické, ale po týdnu si zvyknete.
Ovládání palubního počítače přes virtuální kokpit (10,25 palce) je bohužel dost zpomalené, chtělo by to nějakou aktualizaci softwaru, aby to „šlapalo“ rychleji. Infotainment s navigací Amundsen (9,2 palce) je také lehce pomalejší, ale alespoň je přehledný. Oproti nové Octavii je jeho ovládání jednodušší a hlavně intuitivnější.
Ergonomie by mohla být lepší. Trochu mi vadí omezený posuv volantu, díky čemuž jsem si nenašel vhodnou pozici pro řízení. Další nepříjemností je, že loketní opěrka lze posouvat pouze podélně, nikoliv výškově. Samotný posed za volantem by mohl být o fous nižší. Sedadla jsou ovšem pohodlná a potěší elektrické ovládání.
Vzadu je kvůli panoramatické střeše lehce omezený prostor pro hlavu. Měřím 185 cm a bylo to jen tak tak. Nedovedu si představit, že by se dozadu pohodlně vešel někdo, kdo má nad 190 cm. Prostoru pro nohy je ovšem dostatek a potěší i dlouhé sedáky.
Zavazadlový prostor je dle mého pro 2-3 člennou rodinu naprosto dostačující – 467 (1410) litrů. Věřím, že by Scala postačila i skromnější 4 členné rodině při cestě na dovolenou. Úplně nepotěší všudypřítomné tvrdé plasty, ale vezmu-li v potaz pořizovací cenu, tak mi to přijde přiměřené.
Jízda
První kilometry jsem byl lehce nervózní z cukání při rozjezdech. Je nutné být s plynem opravdu hodně jemný, aby se auto rozjelo bez typického „kopance“, který sedmistupňové DSG dělají. Je to samozřejmě o zvyk, takže za pár dní je vše v pohodě. Převodovka se suchými spojkami jinak řadí hladce, není zmatená a i při ostřejší jízdě v manuálním režimu funguje dobře a hbitě. Řízení je typicky „koncernovské“ - přesné ale moc zpětné vazby neposkytuje.
Podvozek s vlečenou zadní nápravou je i na větších 17 palcových kolech dostatečně komfortní. Většinu času budete spokojeni. Jediné, co je problém, jsou příčné nerovnosti, při kterých poskočí celá zadní náprava a je slyšet i lehké bouchnutí zezadu. Velmi příjemné překvapení je, jak podvozek funguje při ostřejší jízdě. Jelikož Scala váží necelých 1,3 tuny, tak je v zatáčkách velmi mrštná a podvozek je i přes měkčí naladění velmi schopný. Sice se v zatáčce poměrně nakloní, ale pak zaklekne a vykrouží krásný oblouk. Nedotáčivost přichází až překvapivě pozdě. Na to, že nejde o žádnou „ostrou RS“ verzi, tak je to zábavné a rychlé svezení. Mnoho větších a silnějších vozů se Scalou nebudou schopni držet tempo.
Motor
Nový benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru nabídne výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm. To jsou velmi dobré hodnoty na tak lehký vůz. Zátah je krásně lineární a turboprodleva malá. Odezva na plyn je slušná. Dynamika je v rámci kategorie nadprůměrná. Zrychlení na stovku zabere 8,2 sekund a maximální rychlost je 219 km/h. Je zde použitý systém vypínání dvou válců (ACT) pro menší spotřebu paliva. V praxi to téměř nepoznáte. V režimu eko má motor lehce „otupělé“ reakce, zato ale potěší lepší spotřebou. Při jízdě, kdy nestojíte na plynu, převodovka vyřazuje a plachtí.
Spotřeba je vzhledem k dobré hmotnosti a aerodynamice (odpor vzduchu cx od 0,29) velmi slušná.
Město – při klidné jízdě v běžném provozu si bere 7 – 8 litrů. V ranní špičce o litr více.
Kombinovaná – v testu jsme měli dlouhodobou spotřebu lehce přes 8 l, nutno ale říct, že jsme nejezdili úplně na spotřebu. S trochu lehčí nohou by nebyl problém dostat se o litr níž na nějakých 7 – 7,5 l. Při dálničních 130 km/h si bere cca 6,5 l.
Okresky – 6 l je hodnota, na kterou se dostanete celkem jednoduše. Když se zasnažíte a použijete režim eko, dá se jet i o pár desetin úsporněji.
Ceny
Scala v základní výbavě Ambition s tříválcem 1.0 TSI 70 kW začíná na 408 tisících. My zde ovšem máme lepší výbavu Style s nejsilnějším motorem kombinovaným s automatickou převodovkou, za který zaplatíte bez příplatků 553 tisíc. Ovšem finální cenovka tohoto zeleného exempláře, který má připlaceno snad vše, co lze, činí 718 tisíc. To se může zdát na první pohled dost, ale připomínám, že v zimě testovaná Octavia se stejným motorem a téměř totožnou výbavou stála téměř o 300 tisíc víc. Kdyby měla automat, tak je to rozdíl ještě větší.
Závěr
Škoda Scala 1.5 TSI DSG Style je skvělý a trochu přehlížený vůz, kterému se dají vytknout jen drobnosti. Jízda i spotřeba jsou lepší, než ve větší Octavii (se stejným motorem), která nabídne pouze větší zavazadlový prostor. Prostoru pro posádku je zde téměř stejně a Scala je díky úspoře přes 100 kg mnohem živějším parťákem. Použité materiály jsou srovnatelné, ne-li stejné. Obrovská škoda je, že se nevyrábí ostřejší verze RS, protože kdyby měla Scala ještě trochu poladěný motor, sportovní podvozek, pořádné pneumatiky a třeba ještě samosvorný diferenciál, šlo by o nejlepší sportovní Škodovku všech dob.
Pokud tedy sháníte dobře jezdící benzinový vůz a postačí vám kufr, který má necelých 500 litrů, berte Scalu. O několikset tisíc dražší Octavia vedle ní nedává smysl. Zelená žabka si právem zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Cena
Spotřeba
Dynamika
Jízdní vlastnosti
Praktičnost
Všestrannost
Minusy
Pomalejší infotainment a palubní počítač
Bouchání zadní nápravy
Drobné ergonomické nedostatky
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.