Když se řekne středně veliké SUV, pravděpodobně se vám vybaví Kodiaq a Karoq. Pokud bychom zabrouzdali za naše hranice, tak většinu lidí napadne právě Tiguan. Ten opět v prodejích válcuje doposud nejprodávanějšího Golfa. V minulém roce se jich prodalo přes 600 tisíc, což je téměř o 130 tisíc více, než se prodalo Golfů. Pomineme-li veliké americké pick-up vozy, je Tiguan pátým nejprodávanějším vozem ne světě. Mělo by tedy logicky jít o naprosto perfektní a odladěný vůz, který je téměř bezchybný. Nebudu napínat, je dobrý, ale nějaké ty „ale“ má, a není jich úplně málo.
Úvod
Jde o druhou generaci po rozsáhlém faceliftu, kde byl přepracován po vzoru nového Golfu hlavně předek. Dost zásahů ovšem proběhlo i v interiéru. Novinkou je také nejsilnější naftový dvoulitr s označením EVO, který je spojen se 7 stupňovým automatem DSG a pohonem 4x4.
Náš testovaný kousek je ve výbavě Elegance, která je nejvyšší, pomineme-li R-line a ostrou verzi R. V základu nabídne téměř vše, co řidič k běžnému životu potřebuje, ovšem náš vůz měl připlacené ještě panoramatické střešní okno, kamerový systém 360°, audio Harman/Kardon, head-up displej, lepší navigaci a mnoho dalšího. Většina těchto příplatků je fajn, ale nejsou nezbytné. Bohužel co nezbytné je, jsou adaptivní tlumiče DCC, které zde nemáme.
Exteriér
Takový „přifouknutý“ Golf. Oproti starší verzi si hlavně v oblasti přední masky a světlometů dost polepšil. Nové světlomety po vzoru Golfu spolu s maskou inspirované Touaregem tvoří vydařený celek, který není tak jednotvárný a nudný jako před modernizací. Boční profil je stále ostře řezaný a působí dobře, stejně jako záď vozu. Veliké 19 palcová kola vypadají skvěle.
Rozměry 4509/1839/2679 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost vozu činí 1640 Kg.
Interiér
První usednutí do kožených sedadel je příjemné. Posed je vysoko, tak jak to bývá u SUV zvykem. Interiér působí vzdušně a prostorně. Pomáhá tomu skleněná střecha, která je dělená, takže je možné přední část otevřít a užívat si vítr ve vlasech.
Volant působí na první pohled vzhledem k velkému počtu tlačítek nepřehledně. Starší řešení, kde byl tempomat na páčce pod tou „blinkrovou“, bylo lepší. Nicméně po týdnu jsem si zvykl a ke konci testu mi to již nevadilo.
Infotainment je 8 palců veliký a funguje velmi slušně. Rozlišení je dobré a ovládání poměrně intuitivní. Největší problém vidím v absenci kolečka na hlasitost. Chcete-li rychle ztišit rádio, nelze to. Pokud to chcete udělat poslepu, musíte držet tlumící tlačítko na volantu, ale ani tak se zvuk neztiší dostatečně rychle.
Virtuální kokpit má pěknou a přehlednou grafiku. Měří 10,25 palců. Vyhovuje mi, že si můžete navolit, jaké ukazatele chcete mít uprostřed otáčkoměru a rychloměru. Jeho ovládání je sice trochu chaotické, ale rychle si zvyknete.
Ačkoliv nejsem zastánce celodotykových interiérů, tak řešení ovládání klimatizace, které je zde, mě až tak nerozčiluje. Narozdíl od nové Octavie, kde si vše musíte ovládat přes infotainment. Zde je alespoň samostatná zóna pod obrazovkou, která je věnovaná klimatizaci a výhřevu sedadel. Sice je vše dotykové, ale zrovna ovládání teploty je profilované, takže po slepu je možné jej nahmatat. Není to ideální, ale ani úplně nejhorší. Oceňuji přítomnost klasického tlačítka na vypnutí systému Stop-Start. Jediná výtka se line k jeho nešťastnému umístění za voličem převodovky tak, že jej řidič nevidí.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům velmi nadprůměrná. Vpředu i vzadu je prostoru tolik, že jej průměrně vzrostlí jedinci ani nevyužijí. Odkládacích prostorů je zde také dost. Šikovná je zadní řada sedadel, kterou je možno posouvat či celou sklopit téměř do roviny. Samotný zavazadelník nabídne 615 (1655) litrů. Nepotěší tvrdé plasty v oblasti kolen a ve dveřní výplni.
Jízda
Vzhledem k tomu, že jsou zde veliká 19 palcová kola (pneumatiky 235/50/R19) a obyčejný podvozek, tak komfort není ideální. Na nerozbité silnici je to ještě dobré, ale žijeme, kde žijeme, takže je adaptivní podvozek s proměnnou tuhostí tlumičů v případě velikých kol nezbytný. Nabízela by se možnost mít menší kola, což ovšem v této Elegance výbavě nelze. Výbava Elegance totiž v základu dává 19 palcová kola, takže v podstatě nemáte jinou možnost, než připlatit adaptivní podvozek, pokud chcete opravdu pohodlné auto.
Na druhou stranu je ale nutno napsat, že v případě ostřejšího nájezdu do zatáčky vás vůz podrží, je předvídatelný a stabilní. Rozhodně není stavěn na rychlé vymetání okresek, ale zvládá to překvapivě slušně. Řízení je tradičně přesné, ale moc zpětné vazby nečekejte. Velmi příjemný je head-up displej a za tmy potěší výkonné LED světlomety.
Motor
Vznětová pohonná jednotka je novinkou, která nese označení EVO. Kultivovanost je velmi dobrá, do interiéru nepronikají žádné výrazné vibrace a odhlučnění je slušné. Projev motoru je mdlý, obzvlášť pak v režimu eco. Není to ovšem problém motoru, ale převodovky, která v honbě za nejlepší spotřebou a nízkými emisemi motor dost potlačuje. Reakce na plynový pedál je i v normálním režimu otřesná. Naštěstí je zde individuální režim, takže si můžete nastavit „sportovní“ reakci na plyn, pak už je odezva normální. Problém je ale poté v tom, že motor i při klidné jízdě točí zbytečně moc otáček, což se projevuje na spotřebě. Plusem je, že převodovka jinak necuká a jízda je velmi pohodlná. Především tedy pro posádku, řidič se bude s plynem trochu bojovat.
Dynamika jako taková je vzhledem ke kategorii více než dostatečná. Akcelerace na stovku trvá 7,5 sekund a maximální rychlost činí 216 km/h. Výkon motoru je příjemných 147 kW a 400 Nm. To nejsou vůbec špatná čísla. Co se spotřeby týče, tak je to vzhledem k hmotnosti a výšce vozu přijatelná hodnota. Dlouhodobá spotřeba za týdenní test byla 7,7 litru, nutno ovšem říct, že jsme nejezdili vyloženě „na spotřebu“. Kdybychom měli lehčí nohu, mohlo by to být o litr méně.
Spotřeba se při klidné městské jízdě pohybuje kolem 7 - 8 litrů. V případě ranní špičky klidně o litr více.
Kombinovaně si Tiguan řekne cca o 6 – 7 l.
Okresku zvládne i za 5,5 l. Dálničních 130 km/h bude znamenat 6,5 – 7 l.
Cena
Dostáváme se k bodu, který bude pro mnohé čtenáře lehkým šokem. Přiznám se, že i mě osobně překvapila cenovka námi testovaného kousku, která činí 1 373 800,-. Jasně, máme zde mnoho příplatků, ale ani bez nich to není úplně lidový vůz. Tato motorizace v kombinaci s výbavou Elegance startuje na 1 171 900,-. Doba, kdy jste pořídili naftový Tiguan v pěkné výbavě se čtyřkolkou za 900 tisíc, je dávno pryč. Na druhou stranu proč ne, není levný a i přes to je prodejním trhákem, takže by byli ve VW hloupí, kdyby jej prodávali za staré ceny.
Konkurence
Tiguanu konkuruje například Škoda Kodiaq, Hyundai Tuscon, Kia Sportage, Ford Kuga ale vzhledem k cenovce bych se jej nebál přirovnat i k Mercedesu GLB, BMW X1 nebo Audi Q3, kteří stojí podobné peníze a jsou zkrátka o něco dál.
Závěr
Volkswagen Tiguan je dobré univerzální auto, většina uživatelů s ním bude nadmíru spokojena. Má dobrý podvozek, motory, je praktický ale musíte počítat se sebevědomou cenovkou. Pokud budete chtít vyšší výbavu s velkými koly, určitě připlaťte 25 tis za adaptivní podvozek. Ten vám totiž zajistí ten správný komfort, který by v této kategorii měl být.
Námi testovaný Volkswagen Tiguan 2.0 TDI EVO dostává 7/10 bodů. Pokud by byl o trochu levnější a s menšími koly nebo adaptivním podvozkem, dostal by o bod více.
Plusy
Praktičnost
Motor
Jízdní vlastnosti
Nadčasový design
Minusy
Cena
Odezva na plynový pedál
Lacinější materiály
Tvrdší podvozek
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?