„Ereso“ se Scoutem jsou dvě nejdražší varianty Octavie, které Škoda nabízí. Nové čtyřkové RS je v kombinaci s adaptivním podvozkem lehce „vyměklejší“, než jeho předchůdce, ale o to lepší je v každodenním životě. Je ale lepším vozem celkově?
Úvod
Čtyřkovou Octavii netřeba představovat, všichni ji známe. Líbivý design, který ve sportovním provedení působí velmi dobře. Náš testovaný kus má benzinový čtyřválec, který je spojen s automatickou převodovkou DSG, jež odvádí skvělou práci. Výbava je bohatá, ale třeba parkovací kameru mají i levnější auta, a proto mne u vozu, jehož cena přesahuje milion korun, její absence mrzí. Jestli je v příplatkové výbavě jedna položka, která je opravdu nepostradatelná, tak jsou to adaptivní tlumiče DCC. Bez nich by byla Octavia sice fajn na okresce, ale kočičí hlavy ve městě by už tak příjemné nebyly. Jsou to právě zmíněné tlumiče, které dělají nové „ereso“ strojem, jenž má všestranné využití.
Exteriér
Bílá barva v kombinaci s černými doplňky a koly podtrhuje celkový dravý design, který v šedi nudných aut všude kolem poutá pozornost i navzdory tomu, že jde stále o tuctovou Octavii. Karosářská varianta liftback se svažující se zádí se opravdu povedla. Pochvalu zaslouží také vynikající LED Matrix světlomety.
Rozměry - 4689/1829/2686 mm (délka, šířka, rozvor). Hmotnost činí 1520 kilogramů.
Interiér
Černé sportovní sedačky s kontrastním prošíváním červenou nití vypadají velmi dobře, sedí se v nich také příjemě, avšak mohly by být trochu užší. Chápu snahu zavděčit se i řidičům, kteří mají 120 kilo, ale já se svými 80 kilogramy v nich i přes slušné boční vedení poněkud „plavu“. Palubní deska je potažena prošívanou alcantarou, pěkný detail. Ergonomie je slušná a pozice za volantem díky širokému nastavení volantu je taktéž výborná. Subtilní volič automatické převodovky je velmi příjemný, neubírá na vnitřní prostornosti a manipulace s ním je dobrá. Dalším plusem je tradičně veliký zavazadelník – 600/1555 litrů a dostatek odkládacích prostorů.
Tím ovšem s chválou končím a musím opět kritizovat infotainment. Prokletý zábavní systém je složitý a naprosto základní úkony (deaktivace systému Stop-start, Line Assist atd.) musíte při každém startu dělat stále znovu a hlavně na několik kliknutí. Pozornost řidiče, který touto procedurou prochází za jízdy je úplně někde jinde, nežli by měla být. Dost často navíc zamrzá, seká se, nebo vám úplně zmizí spodní lišta s ovládáním výhřevu sedadel a teploty. Tady se Škoda opravdu nevyznamenala.
Poslední výtku mám k lacinějším materiálům, obzvlášť místo, kde si řidič opírá pravé koleno o středovou konzoli, je žalostné. Stačilo ostřejších 50 km na okreskách a koleno bylo otlačené, jak po tisíci dálničních kilometrech.
Jízda
První nastartování za doprovodu „dunícího motoru“ je skutečně směšné. Pod kapotou je čtyřválec, ovšem z reproduktorů zní čtyřlitrový osmiválec. Někomu se to může líbit a dodávat pocit sportovnosti, ale mně osobně to přijde hodně mimo mísu. Objem reproduktory zkrátka nenahradíte. Jakmile „překliknete“ do řezimu comfort, zvuk osmiválce zmizí. Můžete si naštěstí nakonfigurovat individuální režim, kde si můžete nechat tvrdé tlumiče, ostré řízení a přitom neposlouchat tento otravný umělý zvuk z příplatkového audio systému Canton.
Oproti normální Octavii potěší ostřejší řízení a dávkování brzd. Pokud bych vás posadil do „eresa“ v komforním módu se zavázanýma očima, nepoznali byste, že jde o RS. Jízdní komfort je opravdu dobrý a i v centru Prahy je jízda celkem pohodlná. Nerovnosti žehlí velmi dobře a jediné, co neumí s úplným přehledem, jsou výraznější příčné nerovnosti a veliké výmoly.
Nicméně vůz byl konstruován pro dynamickou jízdu, takže sjíždíme z dálnice na berounské okresky a ženeme se vpřed. V prvních ostrých vlásenkách je cítit práce elektronického lamelového diferenciálu VAQ, který eliminuje nedotáčivost a tlačí vás dovnitř zatáčky. Není to vůbec špatné, zrychluji a vůz to stále zvládá. Podvozek je u limitu sice trochu nejistý a úplně nevíte, co od něj čekat, ale když o kousek uberete, je to velice dobré a i přesto nadprůměrně rychlé svezení. Drtivá většina řidičů z tohoto vozu bude nadšena, ten zbytek je zvyklý jezdit opravdovými sporťáky, kterým nemůže Škodovka konkurovat. Na druhou stranu ale ostré vozy při denním vození dětí do školy nebudete mít v lásce ani vy, ani vaše ratolesti. Zkrátka dost „drncají“.
Motor
Dvoulitrové TSI o výkonu 180 kW (245 koní) jede velmi slušně, kultivovanost a odhlučnění motoru je úžasné. Točivý moment činí 370 Nm. Akcelerace na stovku zabere velmi slušných 6,7 sekund a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. To už jsou na Škodovku slušná čísla. Na okreskách se musíte opravdu krotit, protože na limitní devadesátku auto zrychlí opravdu hned. Pocitově jedete kolem „stovky“, ale při pohledu na tachometr zjišťujete, že jste na hodnotě, za kterou hrozí odebrání řidičáku. Ačkoliv je tedy dynamika velmi dobrá, lehkou ostudou je, že předchozí trojkové RS bylo o chlup rychlejší. Trochu je zde cítit i prodleva, než při „kick-downu“ automat podřadí a zatáhne turbo.
Největší slabinou této pohonné jednotky je, jak jistě všichni tuší, spotřeba. Naše „dlouhodobka“ byla 10 litrů na sto, na nádrž jsme najeli něco málo přes 400 kilometrů. Je ale pravda, že jsme úplně ekonomicky nejezdili.
Ve městě je nutné počítat s 8-10 l, samozřejmě záleží na vaší pravé noze a na provozu.
Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 8 l, když se snažíte jezdit „zeleně“. Patnáctikilometrová cesta do práce, kdy polovina je okreska a zbytek město, znamenala 8,3 l a níž jsem se nebyl schopen dostat i přes použití „eco módu“.
Na okresce při ostrém tempu není problém jet za 15 l, ovšem při ustálené devadesátce je možné se dostat pod 7 l.
Cena
Základní Octavie Active stojí 493 900 Kč. V případě vrcholné verze RS je základ stanoven na 889 900 Kč, za kterou dostanete nejsilnější benzinové TSI s manuálem. V našem případě jsme měli v testu benzinovou 180 kW verzi s automatem, která začíná na 939 900 a včetně příplatků námi testovaný kus vyšel na necelých 1 100 000 Kč.
Závěr
Octavie RS byly vždy tvrdší vozy, které byly otravné na denní používání, ale ani na okreskách se nedalo říct, že šlo o opravdu fungující sportovní auta. Trojkové RS (benzinové) s mechanickým samosvorem bylo na okreskách velmi dobré, pomalu se přibližovalo například k sportovním „hothatchům“ jako je Ford Focus ST, ale na denní jezdění to také úplně nebylo.
Nová Octavia RS (s adaptivním podvozkem) je naprosto skvělým kompromisem mezi „daily“ a sportovně střiženým autem, se kterým se na okresce celkem pěkně svezete. Oproti předchůdci je sice trochu více „domestikovaná“, ale právě to ji dělá tak dobře vyváženou a použitelnou pro každý den. Kdyby měla fungující infotainment s „hardwarovými“ tlačítky a lepší materiály, vyfasovala by 9 bodů. Takto si zaslouží „pouze“ 8/10.
Plusy
Všestrannost
Design
Praktičnost
Jízdní vlastnosti
Dynamika
Minusy
Spotřeba
Infotainment
Lacinější materiály
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.