Nejlevnější dieselový agregát v nabídce u nové Octavie je poměrně žhavé téma. Úspora 45 tisíc korun je proti silnějšímu dvoulitru s výkonem 110 kW poměrně zajímavá a prodejně tak bude možná úspěšnější. Po týdnu užívání a najetých 500 km si troufnu tvrdit, že bude skvělou volbou pro většinu méně náročných řidičů. Já osobně bych ji ovšem nechtěl a připlatil bych za silnější variantu. Důvody rozvedu níže.
Úvod
Novou Octavii čtvrté generace jsme tu měli nedávno – Škoda Octavia 1.5 TSI. Jelikož je většina věcí shodných, budu se dnes věnovat především rozdílům v podobě jiného motoru, karoserie a lidovější výbavy.
Vůz je opět ve vrcholné výbavě Style (pomineme-li RS a Scout), která nabízí vše, co potřebujete. Bylo připlaceno snad za všechno kromě ergonomických sedadel s ventilací, panoramatické střechy, adaptivního podvozku DCC a pár drobností.
Exteriér
Jednoduše velmi povedený. Až jsem byl překvapen, jakou pozornost v kombinaci se stříbrnou barvou upoutává. Většina Octavií jsou v provedení kombi, když už potkáte liftback, většinou je v tmavém odstínu. Zajímavostí jsou sedmnácti palcová kola, respektive názory lidí na ně – ženy jsou většinou nadšené a mužům se nelíbí.
Design je jednoduchý, leč propracovaný a řekl bych, že bude velice nadčasový. Záď vozu připomíná svou siluetou většího koncernového „sourozence“ Audi A7.
Rozměry - 4689/1829/2686 mm (délka, šířka, rozvor).
Interiér
Uvnitř panuje na první pohled příjemná atmosféra. Vnitřek vozu nabízí mnoho prostoru pro všechny cestující a spousty odkládacích prostorů. Velmi pohodlná jsou sedadla, která by ovšem zasloužila výraznější boční vedení. Sportovní volant krásně padne do rukou a má dobré tvarování. Potěší nadstandardní zavazadlový prostor o objemu 600/1555 litrů.
Na druhou stranu vás rozhodně nenadchnou tvrdé plasty, nicméně stále musíme brát v potaz, že Octavie spadá do nižší střední třídy, takže budiž. Infotainment je bohužel katastrofa – téměř celodotykové ovládání vozu je nebezpečné a velmi nepřehledné. Hlasové ovládání je skvělá myšlenka, ale provedení bohužel v praxi moc nefunguje.
Jízda
Máme zde základní podvozek na platformě MQB bez možnosti nastavení tuhosti tlumičů a víceprvkové zadní nápravy. Komfort je na průměrné úrovni, při normální jízdě na nerozbité silnici je skvělý. Jakmile přijdou veliké výmoly a příčné nerovnosti, tak je to horší. Rány od podvozku jsou jak cítit, tak i slyšet.
Tuhost by mohla být lepší, při ostřejší jízdě v zatáčkách trochu „plave“. Jsem si jist, že s víceprvkovou zadní nápravou, případně s lehce tvrdším sportovním podvozkem bude podvozek Octavie výrazně lepší.
Motor
Dvoulitrové TDI je vlastně stejné, jako výkonnější varianta, jen je trochu „přiškrcené“. Výsledkem je jak nižší cena, tak i výkon a spotřeba. Pro řidiče, kteří nejsou nároční, co se pružnosti motoru týče, bude tato 85 kW varianta dostačující. Ostatním se bohužel moc líbit nebude.
Celkem bylo oproti silnější verzi ubráno 25 kW a 60 Nm, což je hodně znát. Minulý týden jsme testovali těžší Superb - Škoda Superb 2.0 TDI se silnějším dvoulitrem o výkonu 110 kW a ten rozdíl je obrovský. Dynamika tohoto dieselu je srovnatelná s tříválcovou Fabií. Když potřebujete na okresce předjet kamion, musíte si to naplánovat minutu dopředu. Pokud máte metr za sebou agresivní BMW, kterému chcete co nejdříve uhnout z cesty, musíte podřadit, aby Octavie začala výrazněji akcelerovat. Přitom papírová akcelerace z 0 na 100 za 10,4 vteřiny není úplně špatné číslo. Maximální rychlost činí 211 km/h. Hmotnost vozu je 1423 kg.
Spotřeba
Město – Výrobce tvrdí 5,1 l/100 km. Tato hodnota je reálná pouze v noci nebo v „lockdownu“, kdy jsou prázdné silnice. V ranní špičce přičtěte minimálně půl litru navíc.
Kombinovaná – Dle Škody 4,2 litru na sto. My jsme za týden najezdili něco přes 500 km. Šlo o kombinaci města, okresek i dálnice. Neměl jsem úplně nejlehčí nohu, ale ani ne těžkou a dlouhodobá spotřeba byla 5,4 litru.
Okresky – Dostat se na hodnotu 3,9 l je reálné, ale musíte se opravdu hodně snažit. Pokud zvolíte dynamičtější jízdu zahrnující nějaké to předjíždění, pojedete kolem 4,5 l.
Cena
Základní Octavia (výbava Active) v této motorizaci začíná na 544 tisících Kč. Námi testovaná verze Style stojí včetně všech příplatků na 869 tisíc. Já osobně bych ušetřil nějaké peníze za příplatky a sáhnul po silnějším dvoulitru, za který připlatíte 45 tisíc, budete mít ovšem mnohem fungující auto.
Závěr
No, nebudu vás dlouze napínat. Octavia s nejslabším dieselem je dobrou volbou, ovšem pouze pro někoho. Je naprosto ideálním služebním vozem, kde zaměstnavatele zas až tak nezajímá dynamika, ale spíš spotřeba. To samé platí třeba pro taxíky, případně velmi klidné řidiče a řidičky.
Škoda Octavia 4 2.0 TDI 85 kW dostává 7/10 bodů.
Plusy
Design
Praktičnost
Spotřeba
Matrix LED světlomety
Minusy
Infotainment a ovládání vozu
Laciné materiály v interiéru
Dynamika
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.