Nejlevnější dieselový agregát v nabídce u nové Octavie je poměrně žhavé téma. Úspora 45 tisíc korun je proti silnějšímu dvoulitru s výkonem 110 kW poměrně zajímavá a prodejně tak bude možná úspěšnější. Po týdnu užívání a najetých 500 km si troufnu tvrdit, že bude skvělou volbou pro většinu méně náročných řidičů. Já osobně bych ji ovšem nechtěl a připlatil bych za silnější variantu. Důvody rozvedu níže.
Úvod
Novou Octavii čtvrté generace jsme tu měli nedávno – Škoda Octavia 1.5 TSI. Jelikož je většina věcí shodných, budu se dnes věnovat především rozdílům v podobě jiného motoru, karoserie a lidovější výbavy.
Vůz je opět ve vrcholné výbavě Style (pomineme-li RS a Scout), která nabízí vše, co potřebujete. Bylo připlaceno snad za všechno kromě ergonomických sedadel s ventilací, panoramatické střechy, adaptivního podvozku DCC a pár drobností.
Exteriér
Jednoduše velmi povedený. Až jsem byl překvapen, jakou pozornost v kombinaci se stříbrnou barvou upoutává. Většina Octavií jsou v provedení kombi, když už potkáte liftback, většinou je v tmavém odstínu. Zajímavostí jsou sedmnácti palcová kola, respektive názory lidí na ně – ženy jsou většinou nadšené a mužům se nelíbí.
Design je jednoduchý, leč propracovaný a řekl bych, že bude velice nadčasový. Záď vozu připomíná svou siluetou většího koncernového „sourozence“ Audi A7.
Rozměry - 4689/1829/2686 mm (délka, šířka, rozvor).
Interiér
Uvnitř panuje na první pohled příjemná atmosféra. Vnitřek vozu nabízí mnoho prostoru pro všechny cestující a spousty odkládacích prostorů. Velmi pohodlná jsou sedadla, která by ovšem zasloužila výraznější boční vedení. Sportovní volant krásně padne do rukou a má dobré tvarování. Potěší nadstandardní zavazadlový prostor o objemu 600/1555 litrů.
Na druhou stranu vás rozhodně nenadchnou tvrdé plasty, nicméně stále musíme brát v potaz, že Octavie spadá do nižší střední třídy, takže budiž. Infotainment je bohužel katastrofa – téměř celodotykové ovládání vozu je nebezpečné a velmi nepřehledné. Hlasové ovládání je skvělá myšlenka, ale provedení bohužel v praxi moc nefunguje.
Jízda
Máme zde základní podvozek na platformě MQB bez možnosti nastavení tuhosti tlumičů a víceprvkové zadní nápravy. Komfort je na průměrné úrovni, při normální jízdě na nerozbité silnici je skvělý. Jakmile přijdou veliké výmoly a příčné nerovnosti, tak je to horší. Rány od podvozku jsou jak cítit, tak i slyšet.
Tuhost by mohla být lepší, při ostřejší jízdě v zatáčkách trochu „plave“. Jsem si jist, že s víceprvkovou zadní nápravou, případně s lehce tvrdším sportovním podvozkem bude podvozek Octavie výrazně lepší.
Motor
Dvoulitrové TDI je vlastně stejné, jako výkonnější varianta, jen je trochu „přiškrcené“. Výsledkem je jak nižší cena, tak i výkon a spotřeba. Pro řidiče, kteří nejsou nároční, co se pružnosti motoru týče, bude tato 85 kW varianta dostačující. Ostatním se bohužel moc líbit nebude.
Celkem bylo oproti silnější verzi ubráno 25 kW a 60 Nm, což je hodně znát. Minulý týden jsme testovali těžší Superb - Škoda Superb 2.0 TDI se silnějším dvoulitrem o výkonu 110 kW a ten rozdíl je obrovský. Dynamika tohoto dieselu je srovnatelná s tříválcovou Fabií. Když potřebujete na okresce předjet kamion, musíte si to naplánovat minutu dopředu. Pokud máte metr za sebou agresivní BMW, kterému chcete co nejdříve uhnout z cesty, musíte podřadit, aby Octavie začala výrazněji akcelerovat. Přitom papírová akcelerace z 0 na 100 za 10,4 vteřiny není úplně špatné číslo. Maximální rychlost činí 211 km/h. Hmotnost vozu je 1423 kg.
Spotřeba
Město – Výrobce tvrdí 5,1 l/100 km. Tato hodnota je reálná pouze v noci nebo v „lockdownu“, kdy jsou prázdné silnice. V ranní špičce přičtěte minimálně půl litru navíc.
Kombinovaná – Dle Škody 4,2 litru na sto. My jsme za týden najezdili něco přes 500 km. Šlo o kombinaci města, okresek i dálnice. Neměl jsem úplně nejlehčí nohu, ale ani ne těžkou a dlouhodobá spotřeba byla 5,4 litru.
Okresky – Dostat se na hodnotu 3,9 l je reálné, ale musíte se opravdu hodně snažit. Pokud zvolíte dynamičtější jízdu zahrnující nějaké to předjíždění, pojedete kolem 4,5 l.
Cena
Základní Octavia (výbava Active) v této motorizaci začíná na 544 tisících Kč. Námi testovaná verze Style stojí včetně všech příplatků na 869 tisíc. Já osobně bych ušetřil nějaké peníze za příplatky a sáhnul po silnějším dvoulitru, za který připlatíte 45 tisíc, budete mít ovšem mnohem fungující auto.
Závěr
No, nebudu vás dlouze napínat. Octavia s nejslabším dieselem je dobrou volbou, ovšem pouze pro někoho. Je naprosto ideálním služebním vozem, kde zaměstnavatele zas až tak nezajímá dynamika, ale spíš spotřeba. To samé platí třeba pro taxíky, případně velmi klidné řidiče a řidičky.
Škoda Octavia 4 2.0 TDI 85 kW dostává 7/10 bodů.
Plusy
Design
Praktičnost
Spotřeba
Matrix LED světlomety
Minusy
Infotainment a ovládání vozu
Laciné materiály v interiéru
Dynamika
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.