Koncem loňského roku jsme vám přinesli testy dvojic malých Hond, jejichž kola poháněl elektrický motor. Dnes si můžete přečíst o třetím elektrifikovaném Japonci, a to konkrétně o oplastovaném Jazzu s názvem Crosstar.
Exteriér
Na základním Jazzu se mi líbilo, že se obejde bez zbytečných příkras, prohybů karoserie a podobných doplňků. Naopak je japonsky minimalistický, s čistými liniemi a jednoduchými tvary. A ač nejsem příznivcem všech těch oplastovaných, rádoby terénních crossoverů, musím uznat, že v případě Jazzu se Hondě s trochou nadsázky povedlo udělat z šedé myšky sexy městské auto, za kterým se nejedna hlava, především ta dámská, otočí.
Malý kříženec MPV a Crossoveru je svými rozměry ideálním parťákem ve městě, kde se pohodlně vleze na malé parkovací místo. Vnější rozměry Jazzu jsou 4 090 mm na délku, 1 725 mm na šířku a vysoký je 1 556 mm. Chválu vývojářům Crosstaru posílám za to, že "terénní" Jazz není jen o hromadě plastů, ale také o funkci. Světlá výška je oproti výchozí verzi zvýšená o 16 mm.
Interiér
Po usednutí za dvouramenný volant si můžete všimnout pár věcí, v prvé řadě té, že ač je Jazz svými rozměry malý zvenčí, jeho interiér je na dnešní poměry až nezvykle vzdušný a prostorný. Také díky rozděleným A sloupkům s trojúhelníkovým oknem je výhled ven opravdu skvělý, což také dnes už není samozřejmostí.
To byla na první pohled pozitiva, ovšem Jazz na první dobrou v člověku nechá i negativní dojem. Obrovská plastová plocha pod předním oknem je asi tak originální a nápaditá, jako kuchyňská linka v paneláku za totáče, a také použité plasty v interiéru by nenadchly ani v autě o dekádu starším.
V jednoduchém a přehledném interiéru se nachází 3 displeje. Přední má průměr 7" a přináší řidiči informace o jízdě. Za svou grafiku si jistě nezaslouží ocenění za kreativitu, ale je dobře čitelný a přehledný. 9" obrazovka Honda CONNECT přebírá ovládání většiny komfortních funkcí vyjma ventilace, která se ovládá trojicí otočných ovladačů s vlastním malým displejem.
V druhé řadě sedadel je místa na auto této velikosti také dostatek. Zadní sedadla mají důmyslnou funkci zvanou Magic Seat, která výrazně zlepšuje flexibilitu. Zadní sedadla lze jednoduchým pohybem zvednout z podlahy, čímž vznikne nákladový prostor, který je větší než ten, který se nachází za nimi.
Pohonná jednotka
Honda Jazz je poháněna hybridním ústrojím, které se skládá z atmosférického zážehového čtyřválce o objemu 1498 ccm s výkonem 72 kW (98 koní) a točivém momentu 131 N.m., který funguje převážně jako generátor pro výrobu elektrické energie. Ta ke svému životu potřebuje elektromotor, který má 80 kW (109 koní) a 253 N.m.
Jízda
Honda Jazz svou jízdou připomíná spíše elektromobil než klasický hybrid. Po nastartování, respektive po zmáčknutí tlačítka START, zůstává vůz potichu a i po uvedení do pohybu přebírá všechnu práci elektromor a baterie. Spalovák naskočí až při větším zatížení. Díky slušnému točivému momentu , dostupnému v podstatě kdykoliv, je Jazz překvapivě svižný a od semaforů vystřelí dříve, než ostatním řidičům naskočí motor po předchozím STOP-STARTU.
Také na okrscích pohonná jednotka funguje dobře. Kámen úrazu je na dálnici. Na té zážehová patnáctka nepříjemně kvílí a spotřeba leze zřetelně nahoru.
Spotřeba
Než se dostaneme k číslům o spotřebě, musím zmínit, že jsem jej testoval na přelomu roku, což mělo za následek, že zážehový motor byl nastartovaný kvůli topení častěji, než při testu předchozího Jazzu. Také jízda po sněhu zvyšovala jízdní odpor.
Z těchto důvodů jsem po městě jezdil v průměru za 5,6 litru. Při snaze o nízkou spotřebu jsem se dostal ke 4 litrům. Po dálnici jsem kvůli nepříjemnému hluku jezdil raději lehce přes 120 km/h místo maximálně povolených 130 km/h. Spotřeba se při této jízdě pohybovala okolo 6,5 litrů. Nejlépe, alespoň co se týče spotřeby, si Jazz vedl na okreskách, kde bez větších problémů usrkával z nádrže pouze 4,6 litrů. Po čtrnácti dnech ježdění se průměrná spotřeba ustálila na 5,2 litrů benzínu na 100 km.
Cena
Honda Jazz není laciné auto. Základní stupeň výbavy s názvem Comfort začíná na 499.900 Kč. Crosstar je na úplném konci ne příliš dlouhého ceníku. U dealera japonských automobilů a motorek si za něj účtují 609.990 Kč.
Závěr
Honda Jazz e:HEV Crosstar je příjemné auto takřka vymřelé kategorie malých MPV. Na půdorysu o délce 4 metrů nabízí vnitřní prostor strovnatelný s automobily většími o dvě třídy. Hybridní pohon funguje dobře, Jazz je úsporný a umí být i svižný. Oplastování a dvoutónové lakování vozu prospělo přidalo oproti standardní verzi na kráse. Prodejní trhák z něj asi nebude, ale věřím, že ten, kdo se pro něj rozhodne, bude spokojen.
Plusy:
- spotřeba
- praktičnost
- vzdušný interiér, kde se necítíte stísněně
Mínusy:
- cena
- jízda po dálnici
- malá nádrž (jen 40 litrů)
Typ motoru:
Atmosferický R4 + elektromotor
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
72 Kw (98 koní) / 80 Kw (109 koní)
Točivý moment:
131 / 253 N.m.
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
předí
Délka:
4090 mm
Šířka:
1725 mm
Výška:
1556 mm
Rozvor:
2520 mm
Zavazadlový prostor:
298 litrů
Provozní hmotnost:
1325 kg
V-max:
173 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba:
2,7 /4,6 /3,9 l/100 km
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.