Ze dřeva se dříve vyráběly konstrukce automobilů, jejich karoserie a dokonce i kola. Ani v minulosti však nikoho nenapadlo vyrábět ze dřeva brzdy, nebo jejich komponenty. Ruský mechanik a YouTuber se však rozhodl toto tabu překonat a výsledky jeho experimentu jsou skutečně působivé. Posuďte sami.
Dříve zastávalo dřevo v automobilovém průmyslu nezastupitelnou úlohu, nicméně v dnešní době jsme zvyklí se s ním setkávat pouze jako s prémiovou dekorací. Ruský mechanik z YouTube kanálu Garage 54 se však rozhodl vyzkoušet, jak by mohlo dřevo fungovat v roli brzdových destiček.
Pro svůj experiment si mechanik připravil jeden pár brzdových destiček, který upnul do třmenu na pravém předním kole. Neptejte se nás na druh dřeva nebo jeho úpravu, neboť nic z toho se ve videu nezmiňuje. Originální je však způsob vyřezávání, ke kterému byla použita úhlová bruska, neboť správná pilka nebyla k nalezení.
S dřevěnými brzdami naštěstí ruský kutil nevyrazil nikam daleko a jejich účinek otestoval na příjezdové cestě před svou garáží. A výsledek? Údajně až překvapivě slušný. Nic se nerozpadlo, nic nehořelo a auto pokaždé zastavilo.
S přibývajícími testy však brzdy začaly ztrácet na účinnosti, což bylo způsobeno postupným broušením a leštěním dřevěných destiček o brzdový kotouč. Po rozebrání brzd se ukázalo, že destičky jsou dokonale hladké a lesklé, což vysvětlovalo ztrátu účinku.
Zvědavý Rus se však s tímto výsledkem nehodlal smířit a rozhodl se vyzkoušet ještě zátěžový test. Destičky upnul do třmenů, zařadil rychlost, šlápl na plyn a pak sešlápl i brzdu. Po chvíli protáčení bylo vidět, jak se brzdové destičky rozpadají na dřevěná vlákna a garáž pomalu plnil dým.
K překvapení všech ale dřevěné destičky nezačaly hořet, ačkoliv brzdový kotouč byl přehřátý a na vyhození. Protáčející se kotouč navíc vytvořil na dřevěných destičkách poměrně zajímavý povrch. Nicméně abychom nezamluvili výsledek pokusu. Brzdové destičky ze dřeva mohou fungovat, ale pouze po velmi omezenou dobu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?