Být popelářem, vozit se na stupačkách a točit s popelnicemi bylo během mého dětství snem mnoha z nás. Časy se ale mění a dokonce i popelářská technika se vyvíjí. Velký pokrok udělali ve Švédsku, kde už zkouší popelářské vozy bez řidiče.
S autonomními náklaďáky má švédská automobilka poměrně bohaté zkušenosti. Již od podzimu 2016 totiž jeden takový nákladní vůz funguje ve švédském dole Kristineberg. Na vývoji tohoto popelářského speciálu spolupracuje společnost Volvo se švédskou společností Renova, která se zaměřuje na zpracování a likvidaci odpadů.
Celý systém funguje jednoduše. Řidič nejdříve projede zvolenou trasu, ta se pomocí GPS a systému několika senzorů uloží do paměti vozu, poté řidič přepne vůz do režimu autonomního řízení a může z něj v klidu vystoupit a věnovat se nakládání popelnic.
Jakmile řidič skončí s nakládáním, dá přes tlačítko povel náklaďáku a ten zacouvá na další zastávku, kterou zaznamenal během první jízdy v oblasti. Vůz je prozatím nastaven tak, aby mezi jednotlivými body couval. Volvo přesto deklaruje, že detekční systémy pokrývají 360° okolí vozu, tudíž ani jízda vpřed nebude dělat výraznější problémy.
Díky šikovnému rozmístění senzorům s vysokou citlivostí nehrozí, že by vůz během couvání někoho srazil. I během videa je vidět, že jakmile se za vůz dostal míč, automobil okamžitě zastavil.
Kromě snížení nároků na počet a schopnosti posádky a zvýšení bezpečnosti má vůz ještě jednu výhodu. Systém autonomního řízení je totiž nastaven na co nejúspornější a nejekologičtější jízdu. Díky provozu v optimálních otáčkách, včasnému řazení a plynulé jízdě by tak měl být vůz schopen redukovat množství vypouštěných výfukových zplodin i svou spotřebu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?