Co je to oktanové číslo, co ovlivňuje a může špatné oktanové číslo uškodit motoru? Pojďte si s námi na tohle a ještě více odpovědět v prvním dílu našeho seriálu „Vše o benzínu“.
Oktanové číslo je antidetonační vlastnost, tedy odolnost proti samozápalům, které se jinak negativně odráží na funkci motoru, jeho účinnosti a také poškozují jeho části. Proto je nutné si na tento aspekt dát pozor.
Za normálních okolností se směs benzínu se vzduchem zapálí od jiskry, kterou zažehne svíčka. Postupně se od svíčky šíří plamen celým prostorem nad pístem. V tu chvíli pozvolna roste expanzní tlak, který přemáhá setrvačnost pístů, ojnic a klikové hřídele a roztáčí motor.
V případě, že je oktanové číslo nízké, dochází k nežádoucímu klepání, nižší účinnosti motoru a tím vzniká dojem, že motor netáhne a má větší spotřebu.
Je to způsobeno tím, že směs vzduchu a benzínu, působením teploty a tlaku, je tak blízká samovznícení, že stačí záblesk jiskry od svíčky a směs začne hořet třeba až v protilehlém rohu spalovacího prostoru. Nárůst expanzního tlaku je velmi prudký a setrvační síly motoru nedokáže „přemoci“. V tu chvíli působí destrukčně na písty a ojnice a vzniká klepání.
Moderní motory mají otřesové čidlo, které zaznamená tento nežádoucí jev a upraví předstih, popřípadě u přeplňovaných motorů plnící tlak turbodmychadla.
Rada na závěr, pokud se vám stane, že motor „klepe“, připadá vám, že netáhne a vykazuje vyšší spotřebu, natankujte příště u jiné čerpací stanice.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.