Bezplatné měření hloubky dezénu

Petr Horák, 4. listopadu 2003, 12:21 Google+

Fulda Laser Check: Bezplatné měření hloubky dezénu pneumatik přispělo ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Rozsáhlý výzkum německých organizací TUV a Dekra hovoří varovnou řečí: příčinou téměř každé druhé dopravní nehody je nedostatečná hloubka dezénu pneumatik. Legislativa je přitom v řadě zemí v této problematice liknavá. Požadované minimum na hranici 1,6 mm je podle zkušeností odborníků Fulda příliš nízké – pneumatika se vzorkem sjetým k této mezi vykazuje velmi špatné vlastnosti zejména na mokru a stává se i pro zkušenější řidiče skrytým nebezpečím.

Proto se Fulda rozhodla přispět k bezpečnosti silničního provozu vlastní preventivní a informační akcí Fulda Laser Check, která má v Německu již bezmála desetiletou tradici. Možnost bezplatného a mimořádně přesného změření hloubky dezénu u všech pneumatik dostali v dubnu poprvé v rámci Českých dnů bezpečnosti pneumatik i čeští řidiči, a to během měsíční akce na bezmála třiceti čerpacích stanicích OMV. Technici Fulda za tu dobu změřili po celé České republice reprezentativní vzorek 9088 pneumatik a každému motoristovi vydali protokol o stavu pneumatik na jeho automobilu s komentářem.

U pneumatik se vzorkem hlubším než 3,5 mm bylo uděleno kladné hodnocení – takové pláště jsou předpokladem bezpečných jízdních vlastností a odpovídající odolnosti vůči akvaplaningu.

Za pláště s hloubkou dezénu menší než 3,0 mm uslyšeli řidiči od kontrolujících techniků výstrahu, že takto ojetá pneumatika již představuje nebezpečí – právě tato hranice je mezi odborníky chápana jako kritická, protože například odvod vody je ve srovnání s novým pláštěm pouze 30procentní. Pneumatika by v tomto případě měla být co nejdříve nahrazena novou.

Pneumatika se vzorkem pod 1,6 mm je podle zákona zakázána k používání. Motorista s takto ojetými plášti se vystavuje riziku vysoké pokuty, ale také na něj číhá nebezpečí v podobě nenadálého smyku. Pneumatika s touto hloubkou dezénu dokáže odvést pouhých 15 procent vody ve srovnání s novým pláštěm.

„Již od hloubky 3,5 mm doporučujeme výměnu pneumatik,“ shodují se odborníci Fulda. „Nečekejte déle a neriskujte. Raději si dopřejte bezpečné jízdní vlastnosti svého vozu,“ zní jejich doporučení.

Vyhodnocení této výjimečné akce vyznívá mírně optimisticky: nad hranicí 4 mm bylo 72 procent změřených pneumatik.

Nicméně velmi podstatná část plášťů (25 %, tedy pneumatiky na každém čtvrtém testovaném voze) volala po okamžité výměně, protože hloubka jejich dezénu byla v rozsahu 4 až 2 mm, kdy již pneumatika vykazuje citelně zhoršené jízdní vlastnosti.

Téměř tři procenta změřených pneumatik byla na hranici 1,6 mm, nebo dokonce pod ní.

Řidičům, jejichž pneumatiky potřebovaly výměnu, doporučili odborníci Fulda specializovaný pneuservis v blízkosti jejich bydliště, a na místě jim v případě zájmu pomohli s výběrem vhodné pneumatiky pro daný automobil a způsob provozu z široké palety typů značky Fulda.

Akce Fulda Laser Check zároveň zjistila zajímavá data týkající se používání zimních pneumatik: zhruba 32,1 % řidičů v průběhu dubna ještě jezdilo na zimních pneumatikách, 55,2 % již mělo přezuto letní obutí a zbylých 12,7 % uvedlo, že se otázkou sezónního přezouvání pneumatik nezabývá a využívá celoročně stejný typ pneumatik.

Laser check (měřič hloubky dezénu) je patentovanou technologií Fulda

Technici Fulda používali během akce Fulda Laser Check velice spolehlivý a přesný přístroj Laser check (měřič hloubky dezénu). Patentované zařízení na bázi laseru dokáže velmi rychle, jednoduše a zároveň precizně zjistit požadované hodnoty s přesností na desetinu milimetru. Měřicí rozsah tohoto mobilního přístroje je 0 až 11 milimetrů, největší přesnost vykazuje v rozsahu kritické hloubky vzorku do 4 mm. Jsou-li v drážkách dezénu zjištěna cizí tělíska, oznámí to přístroj akustickým signálem.

Ve srovnání s tradiční manuální metodou pracuje Laser check (měřič hloubky dezénu) rychleji, spolehlivěji a přesněji. Navíc vystavený protokol je důležitým dokladem pro řidiče vozidla, který se tak spíš přesvědčí o riziku jízdy na ojetých pláštích a nutnosti zakoupit novou sadu pneumatik s dostatečně hlubokým vzorkem.

Vytisknout

Diskuze: Bezplatné měření hloubky dezénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Nový motor pro BMW Z4 - anotační foto

Nový motor pro BMW Z4

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud