Rozsáhlý výzkum německých organizací TUV a Dekra hovoří varovnou řečí: příčinou téměř každé druhé dopravní nehody je nedostatečná hloubka dezénu pneumatik. Legislativa je přitom v řadě zemí v této problematice liknavá. Požadované minimum na hranici 1,6 mm je podle zkušeností odborníků Fulda příliš nízké – pneumatika se vzorkem sjetým k této mezi vykazuje velmi špatné vlastnosti zejména na mokru a stává se i pro zkušenější řidiče skrytým nebezpečím.
Proto se Fulda rozhodla přispět k bezpečnosti silničního provozu vlastní preventivní a informační akcí Fulda Laser Check, která má v Německu již bezmála desetiletou tradici. Možnost bezplatného a mimořádně přesného změření hloubky dezénu u všech pneumatik dostali v dubnu poprvé v rámci Českých dnů bezpečnosti pneumatik i čeští řidiči, a to během měsíční akce na bezmála třiceti čerpacích stanicích OMV. Technici Fulda za tu dobu změřili po celé České republice reprezentativní vzorek 9088 pneumatik a každému motoristovi vydali protokol o stavu pneumatik na jeho automobilu s komentářem.
U pneumatik se vzorkem hlubším než 3,5 mm bylo uděleno kladné hodnocení – takové pláště jsou předpokladem bezpečných jízdních vlastností a odpovídající odolnosti vůči akvaplaningu.
Za pláště s hloubkou dezénu menší než 3,0 mm uslyšeli řidiči od kontrolujících techniků výstrahu, že takto ojetá pneumatika již představuje nebezpečí – právě tato hranice je mezi odborníky chápana jako kritická, protože například odvod vody je ve srovnání s novým pláštěm pouze 30procentní. Pneumatika by v tomto případě měla být co nejdříve nahrazena novou.
Pneumatika se vzorkem pod 1,6 mm je podle zákona zakázána k používání. Motorista s takto ojetými plášti se vystavuje riziku vysoké pokuty, ale také na něj číhá nebezpečí v podobě nenadálého smyku. Pneumatika s touto hloubkou dezénu dokáže odvést pouhých 15 procent vody ve srovnání s novým pláštěm.
„Již od hloubky 3,5 mm doporučujeme výměnu pneumatik,“ shodují se odborníci Fulda. „Nečekejte déle a neriskujte. Raději si dopřejte bezpečné jízdní vlastnosti svého vozu,“ zní jejich doporučení.
Vyhodnocení této výjimečné akce vyznívá mírně optimisticky: nad hranicí 4 mm bylo 72 procent změřených pneumatik.
Nicméně velmi podstatná část plášťů (25 %, tedy pneumatiky na každém čtvrtém testovaném voze) volala po okamžité výměně, protože hloubka jejich dezénu byla v rozsahu 4 až 2 mm, kdy již pneumatika vykazuje citelně zhoršené jízdní vlastnosti.
Téměř tři procenta změřených pneumatik byla na hranici 1,6 mm, nebo dokonce pod ní.
Řidičům, jejichž pneumatiky potřebovaly výměnu, doporučili odborníci Fulda specializovaný pneuservis v blízkosti jejich bydliště, a na místě jim v případě zájmu pomohli s výběrem vhodné pneumatiky pro daný automobil a způsob provozu z široké palety typů značky Fulda.
Akce Fulda Laser Check zároveň zjistila zajímavá data týkající se používání zimních pneumatik: zhruba 32,1 % řidičů v průběhu dubna ještě jezdilo na zimních pneumatikách, 55,2 % již mělo přezuto letní obutí a zbylých 12,7 % uvedlo, že se otázkou sezónního přezouvání pneumatik nezabývá a využívá celoročně stejný typ pneumatik.
Laser check (měřič hloubky dezénu) je patentovanou technologií Fulda
Technici Fulda používali během akce Fulda Laser Check velice spolehlivý a přesný přístroj Laser check (měřič hloubky dezénu). Patentované zařízení na bázi laseru dokáže velmi rychle, jednoduše a zároveň precizně zjistit požadované hodnoty s přesností na desetinu milimetru. Měřicí rozsah tohoto mobilního přístroje je 0 až 11 milimetrů, největší přesnost vykazuje v rozsahu kritické hloubky vzorku do 4 mm. Jsou-li v drážkách dezénu zjištěna cizí tělíska, oznámí to přístroj akustickým signálem.
Ve srovnání s tradiční manuální metodou pracuje Laser check (měřič hloubky dezénu) rychleji, spolehlivěji a přesněji. Navíc vystavený protokol je důležitým dokladem pro řidiče vozidla, který se tak spíš přesvědčí o riziku jízdy na ojetých pláštích a nutnosti zakoupit novou sadu pneumatik s dostatečně hlubokým vzorkem.