Spa: Häkkinen už opět vítězí

Häkkinen, Mika
Häkkinen, Mika, foto: Mercedes-Benz Motorsport
Daniel Šupa 15. května 2005 15:02
Sdílej:

Mika Häkkinen sice prohrál na startu, ale předčasná radost Ekströma trvala jen do první návštěvy boxů.

Pod zataženou oblohou ale suché trati využil Ekström lehčího Audi a ještě před obávanou vracečkou po startu získal vedení. Häkkinen vyjel na vnější okraj dráhy aby měl lepší výjezd na padák do Eau Rouge, ale Fin byl příliš dlouhý a Švéd si vedení udržel. V prvním kole tentokrát nedošlo k žádným vážnějším kontaktům. Výborně se vydařil start také Fässlerovi s Opelem.

Za vedoucím Ekströmem jezdil Häkkinen, Fässler, Kristensen, Abt, Alesi, Schneider, Paffet, Aiello, McNish, Mücke, Margaritis, Frentzen, Tomczyk a Stippler. Ekström sice okamžitě získal dvousekundový náskok během prvního kola, ale postupně se více prosazovali jezdci na Mercedesech. Alesi úspěšně vybrzdil Abta a Häkkinen přestal ztrácet na vedoucího jezdce s Audi. Ve čtvrtém kole absolvoval Paffet průjezd boxy jako potrestání za nebezpečnou jízdu a Frentzen skončil po smyku v kačírku, ze kterého ho však komisaři vytlačili zpět na dráhu.

Fässler otevřel v šestém kole provoz v boxech při dotankování a výměně pneumatik, také druhý Opel Aiella zamířil k mechanikům a těm se podařilo vrátit Francouze do závodu před Schneidera, který mu to však na dráze brzy vrátil. Tito dva bývalí šampioni DTM si však dnes byli souzeni a následující průběh závodu to prokázal až do samého závěru posledního dějství.

Na čele závodu byl po jeho třetině stále Ekström s Häkkinenem v závěsu a s odstupem 10 vteřin za nimi jezdil Alesi. Penalizaci průjezdu boxy obdržel Christian Abt s loňskou specifikací Audi. Až v 10. kole si zajel pro nové pneumatiky a palivo vedoucí jezdec a zařadil se za Alesiho.

Dvojnásobný šampion F1 nasadil k útoku a ihned zajel výrazně nejrychlejší kolo. Po pitstopu vyjel na dráhu těsně před Ekströmem. Ten zapnul světla a chtěl uvolnit místo, neboť byl rychlejší, ale Fin se nedal vyvést z klidu, svůj Mercedes udržel ve středu dráhy natolik daleko od svodidel, aby se tam Ekström nevešel, ale nevyjel z ideální stopy a na nových gumách prolétl kritickou Eau Rouge přesné stopě a Ekströmovi ještě poodjel. Zklamaný Švéd mohl světla zase zhasnout, neboť záď Häkkinenova vozu se mu začala postupně vzdalovat.

Také Alesi zajel do boxů a jeho dlouhý první stint se mu vyplatil. Nebezpečná situace vznikla ve chvíli, kdy Spenglerovi odlétla přední kapota desítky metrů nad dráhu, ale zbytku vozu se nemusel nikdo vyhýbat a mechanici ho stačili ihned odklidit. Za Häkkinenem následoval Ekström, Kristensen, Alesi, Schneider, Tomczyk, Green a Fässler. Ekström na Fina ztrácel čím dál více a zezadu se k němu přibližoval jeho kolega od Audi Kristensen.

Osm kol před cílem zajel do boxů Ekström a o kolo později i Häkkinen z prvního místa. Ke změně pořadí tentokrát ale nedošlo. Duel o třetí místo zatím vyzníval pro Kristensena, a to přestože byli Alesiho mechanici v boxech o 2 desetiny vteřiny rychlejší. Svoji dnešní suverenitu potvrdil vedoucí Mika Häkkinen dalším nejrychlejším kolem a náskok před obhájcem titulu zvedl na 5,6 vteřiny. Krásný duel bok po boku spolu svedli přímo v Eau Rouge zmínění Aiello se Schneiderem.

Po druhých zastávkách v boxech bylo pořadí následující: Häkkinen, Ekström, Kristensen, Alesi, Fässler, Tomczyk, Aiello, Schneider, McNish, Paffett, Reuter, Margaritis, Abt. S poškozeným levým předním kolem odstoupil v samém závěru Green a svoje Audi nechal stát na trávě i McNish.

Dvě kola před cílem vyvrcholil tvrdý souboj Aiella se Schneiderem. Francouz byl nekompromisní a znovu nenechal Němci v Eau Rouge místo. Bývalý šampion DTM však tentokrát nezabrzdil a po mírném kontaktu šel do smyku. Výsledkem byla havárie ve velké rychlosti, zničený Mercedes a řádně otřesený Bernd Schneider, který však z vozu vystoupil nezraněn.

Až do cílové čáry spolu bojovali také Fässler a Tomczyk, pro zajímavost je potřeba vzpomenout, že Opel se až o tolik se svými Vectrami nezlepšil, ale zatímco byly všechny letošní Mercedesy o 20 kg těžší než Audi, Opely byly zase o 20 kg lehčí. Dnešní skutečně dramatický a přitažlivý závod dovedl do vítězného konce Mika Häkkinen s Mercedesem a získal své debutové vítězství v DTM. Se druhým místem se musel spokojit v úvodním kole velice rychlý Ekström a na třetí pozici dokončil po opětovně spolehlivém výkonu Tom Kristensen. Stupně vítězů si tak mezi sebe rozdělil seveřané Fin, Švéd a Dán. Čtvrté místo patřilo Alesimu. Nejlepší letošní výsledek dovezl pro Opel Fässler na pátém místě a Tomczyk podal nenápadný, ale velmi solidní výkon, když se ze zadních pozic probil až na šesté místo v cíli.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.