Opel už jeden plug-iny hybridní model dříve nabízel, Ampera však úspěch rozvna neslavila. S odkoupením Opelu Francouzi se ale značka dostala i k jejich hybridním technologiím, které plánuje uvést do všech svých větších modelů.
A první takový vůz se dnes oficiálně představil. SUV Opel Grandland X, v Británii prodávané jako Vauxhall Grandland X, dostane plug-in hybridní verzi Hybrid4. Největší SUV v nabídce německé značky stojí na platformě vyvinuté u PSA, sdílené s jejími modely jako Peugeot 5008, 3008 či DS 7 Crossback, zakomponování hybridního systému je tedy velmi snadné.
S příchodem hybridní verze se konečně také Grandlandu X dostává možnost pohonu všech čtyř kol. Hybridní systém Hybrid 4 totiž kombinuje spalovací motor s dvěma elektrickými motory, jedním pro každou nápravu. Na výběr je pouze 1,6 litrový benzínový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 200 koní, zatímco elektromotory produkují 109 koní každý. Dohromady je tedy výkon hybridního systému 300 koní.
energii elektromotorům dodává baterie o kapacitě 13,2 kWh, která by měla postačovat pro 50 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Přenos síly na přední nápravu zajišťuje osmistupňová elektrifikovaná automatická převodovka, spojená s předním elektromotorem. Vzadu uložený motor pak v případě potřeby pohání zadní nápravu a dělá tak z vozu čtyřkolku.
Grandland X nabízí čtyři jízdní režimy: elektrický, hybridní, AWD a Sport. Jako většina elektrifikovaných vozů i Opel nabízí možnost rekuperace energie při brždění, podle Opelu je možné takto zvýšit dojezd průměrně až o 10 %. Také díky této funkci se dá počítat s průměrnou spotřebou kolem 2,2 litru na 100 km, samozřejmě ale pouze v případě, že budete dobíjet baterii.
Grandland X se začne nabízet po celé Evropě už v následujících týdnech, první zákazníci mohou očekávat dodávky svých aut počátkem příštího roku. Do roku 2024 chcce Opel elektrifikovat celou svoji modelovou řadu, přičemž menší modely nabídnou čistě elektrické verze, zatímco ty větší dostanou plug-in hybridní systém.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?