Čínský startup NIO se na západě proslavil hlavně svým supersportem NIO EP9, který překonal rychlostní rekord pro elektromobily na Nürburgring Nordschleife. NIO však má především ambice stát se čínskou Teslou, k čemuž potřebuje i civilnější vozy, jako je třeba nově představené SUV ES6.
Ambiciózní čínský startup z Shanghaje byl založen teprve v roce 2014, dnes už však kromě supersportu EP9 vyrábí a prodává na domácím trhu i velké SUV ES8 a účastní se svým týmem šampionátu Formule E. Firmě se daří i inovovat, v Shenzhenu totiž otevřela stanici pro výměnu baterií v modelu ES8, která trvá jen tři minuty a řeší tak jeden ze zásadních problémů elektrických vozů.
Zajímavostí přitom je, že samotná firma žádné auta nevyrábí, podobně jako výrobci mobilních telefonů si nechává samotnou výrobu outsourcovat od externích výrobců. V letošním roce také NIO úspěšně vniklo na New Yorskou burzu a během pár dní se hodnota jejich akcií zvýšila o více než 100 %.
Nově NIO představilo svůj třetí produkční model, SUV NIO ES6. To stojí na stejné platformě jako větší ES8, kterému se podobá i designem. Stejně jako ES8 i menší model nabídne jeden elektrický motor na každou nápravu a lithium-ion baterie chazené kapalinou.
K dispozici budou dvě verze modelu, běžný model nazvaný Standard a sportovnější Performance. Obě verze nabídnou výběr ze dvou velikostí baterií, buď 70 kWh z ES8 nebo novou 84 kWh. Standardní verze nabídne dva totožné motory s výkonem 215 koní každý, což postačuje ke zrychlení z nuly na sto za 5.6 sekund. Dojezd podle cyklu NEDC je 412 km s menší baterii a 483 km s větší.
Verze Performance se bude dodávat s motorem o výkonu 322 koní vepředu a druhým s výkonem 215 koní vzadu, s kombinovaným výkonem 544 koní. To postačuje ke zrychlení z nuly na sto za 4.7 sekundy a maximální rychlost omezenou na 200 km/h. Dojezd podle NEDC je 513 km s větší baterií.
Designově se vůz velmi podobá vetšímu sourozenci, s rozdělenými světlomety na přídi. V interiéru vůz nabídne po vzoru Tesly rozměrný horizontální displej a středovém panelu a druhý nahrazující přístrojový panel. Vůz je také od standardu dodáván s hardware pro autonomní řízení Nio Pilot, s čipem EyeQ4 od firmy Mobileye a 23 senzory. Na palubní desce se také nachází čidlo systému umělé inteligence NOMI, které rozpozná řidiče vozidla a změní nastavení vozu dle jeho uložených preferencí.
Spolu s představením vozu byly rovnou zahájeny předobjednávky vozu, který se na domácím trhu nabízí za v přepočtu 1.18 milionu korun. Větší model ES8 se nabízí od minulého léta za v přepočtu 1.48 milionu korun. Firma očekává roční produkci 60 tisíc vozů modelu ES6. Firma také podle svého zakladatele Williama Li plánuje v dohledné době vstoupit na americký a evropský trh. V příštím roce se také má zahájit výroba čtrvtého modelu značky, sedanu ET7.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.