Jeep se vrací do světa pick-upů, Gladiator chce vynikat hlavně v terénu

Jeep Gladiator
Jeep Gladiator, foto: Jeep
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. listopadu 2018 12:28 | akt. 30. listopadu 2018 12:29
Sdílej:

Automobilku Jeep si dnes většina lidí spojuje s poctivými offroady a schopnými SUV, do roku 1992 však automobilka nabízela pick-upy. Tím posledním byl však model Comanche, jehož design vycházel z tehdejší generace modelu Cherokee XJ. Po ukončení jeho výroby však nastalo dlouhé období čekání, které ukončil až nový Gladiator.

Američané milují terénní pick-upy, což potvrzují i údaje o jejich prodejích. Jeep Gladiator tak dorazil na trh ve správný čas a z rukávu vytahuje trumfy, na které by mohli zákazníci slyšet. Podle vyjádření automobilky by se totiž mělo jednat o nejschopnější středně-velký truck, jaký se kdy na trhu objevil.

Nový Gladiator využívá stejně jako Jeep Wrangler, od kterého je odvozen, tradiční koncepci kabiny na rámu. Navíc potencionálním zákazníkům slibuje největší tažnou sílu sílu a nákladovou kapacitu ve své třídě středně-velkých pick-upů s pohonem všech kol. 

Proti němu však bude stát poměrně schopná a známá konkurence, ve které bychom našli Toyotu Tacoma, Chevrolet Colorado / GMC Canyon nebo Ford Ranger. Jeep tak bude muset svá tvrzení důsledně obhajovat.

S tím však Jeepu pomůže jeho sofistikovaný pohon všech kol, který je schopný rozdělovat točivý moment tak, aby měl vůz i v případech snížené adheze vždy maximální záběr.

Modely Sport a Overland by měly být vybaveny systémem pohonu všech kol Command-Trac, který je doplněn redukční převodovkou a odolnými nápravami Dana 44 s převodem 3.73 vpředu i vzadu. Volitelně může být vůz vybaven i zadním diferenciálem Trac-Lok s omezeným prokluzem, který zajistí maximální přenos točivého momentu během jízdy po površích s nízkou trakcí, jako je písek, sníh, štěrk nebo led.

Na vrcholu nabídky však bude stát model označený Gladiator Rubicon, který dostal sofistikovanější pohon všech kol Rock-Trac 4x4. Obě nápravy budou opět Dana 44 třetí generace, zadní však bude vybavena režimem „4LO" s převodem 4:1. A chybět nebudou ani Tru-Lok samosvorné diferenciály.

Díky elektronicky odpojitelným stabilizátorům bude mít model Rubicon i delší zdvih tlumičů a snadněji tak projede náročnějším terénem. Modely osazené manuální převodovkou nabídnou zredukovaný převod 84.2:1, zatímco osmistupňový automat 77.2:1.

V terénu přijdou vhod i drobnosti jako ochranné plechy pod důležitými komponenty podvozku, připravená vlečná oka vpředu i vzadu, ocelový pevnostní nárazník vzadu (u modelu Rubicon standardně), nebo přední ocelový nárazník s přípravou pro montáž navijáku.

Ve výsledku Gladiator nabídne nájezdový úhel 43.6 stupně, přejezdový úhel 20.3 stupně a zadní úhel 26 stupňů. Jeho světlá výška je 282 milimetrů a brodivost 762 milimetrů. V závěsu by měl Gladiator utáhnout náklad o hmotnosti až 3 470 kilogramů a na korbě uveze až 725 kilo. 

Pod kapotou Gladiatoru by se měla (minimálně v USA) objevit dvojice pohonných jednotek. Základem bude 3.6 litrový Pentastar V6 o výkonu 285 koní s točivým momentem 352 Nm. Od roku 2020 by měl přibýt i volitelný 3.0 litrový EcoDiesel V6 o výkonu 260 koní s točivým momentem 599 Nm. Benzínový motor bude dostupný s šestistupňovým manuálem i osmistupňovým automatem. Zájemci o diesel se budou muset smířit výhradně s automatem.

Výroba Gladiatoru by měla být zahájena v první polovině příštího roku a to v závodě Toledo (stát Ohio), kde se nyní vyrábí i jeho technický přbuzný Jeep Wrangler JL. První zákazníci se v USA dočkají prvních kousků v druhém čtvrtletí roku 2019.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?