Na Slovensku slaví v boji se stáčením kilometrů jeden úspěch za druhým. Za prvních šest měsíců používání systému ODO-pass, který je inspirovaný belgickým řešením Car-pass, zde klesl počet stočených aut ze 42,6 % na 11,26 %, tedy o více než 31 %. Situace v České republice se oproti tomu spíše zhoršuje. Podle čtvrtletního zhodnocení trhu s ojetými vozidly vypracovaného společností CEBIA, došlo v prvním pololetí letošního roku k meziročnímu zvýšení podílu aut, která mají udávaný stav odometrů do 100 tisíc kilometrů, a to z 22 na 37 %. Vzhledem k tomu, že se nesnížilo průměrné stáří prodaných vozidel, je zřejmě na vině ještě razantnější stáčení než dříve.
„V letošním roce došlo k výraznému meziročnímu nárůstu aut s kilometrovým nájezdem do 100 tisíc km. Vzhledem k tomu, že se nesnížilo průměrné stáří vozidel, které se pohybuje stále na hranici 10 let, je pravděpodobné, že řada těchto vozidel má stočené počitadlo. S tím souvisí i nárůst ceny za ojetá vozidla. Letos došlo k meziročnímu nárůstu podílu vozidel, která se prodávají za více než 200 tisíc Kč (z 35 na 45 %). Průměrná cena dosáhla hranice 220 tisíc Kč“, přibližuje aktuální výsledky pravidelné analýzy ředitel společnosti CEBIA Martin Pajer.
Průměrné stočení se podle odhadů CEBIE nyní v ČR pohybuje okolo 115 tisíc kilometrů, celkový podíl stočených vozidel pak prý stále zůstává okolo 40 %, kdy lze nejvíce manipulací vysledovat u aut dovezených ze zahraničí.
Na Slovensku je situace jiná i u zmiňovaného průměrného stočení. U aut z Nizozemí šlo o ponížení o zhruba 77 300 km, u těch belgických průměrně o 54 600 km. Jejich systém ale dokázal bezpečně zachytit také jeden Ford Transit, kde bylo počitadlo upraveno o 541 630 km a vůz se prodával jen s jen zhruba 164 000 najetými kilometry.
Kdy zavede ČR systém „car-pass“?
„Vždy, když vidím tyto statistiky, tak se musím ptát, proč u nás ještě nebyl systém na bázi belgického řešení Car-pass už dávno zaveden. Pořád se vymýšlí jen nějaké nové tresty a pokuty, které ale mají na samotný trh jen malý dopad a třeba v Německu nedošlo k poklesu ani více než 10 let po zavedení trestu odnětí svobody,“ komentuje statistiky europoslanec Tomáš Zdechovský, který se problematikou zabývá už několik let a v Evropském parlamentu pomohl prosadit, aby se celoevropským řešením zabývala i Evropská komise.
„Osobně se mi ale příliš nechce čekat, až Komise legislativu zpracuje, a ta projde Parlamentem i Radou, což bude bohužel otázkou několika let. Chtěl bych, aby se Česká republika zachovala jako Slovensko, pro které bylo vyřešení situace opravdu prioritou, systém sami zavedli a statistiky jednoznačně ukazují, že udělali dobře,“ doplňuje Zdechovský.
U pass-systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné. Certifikace stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?