Prestižní italská automobilka Lamborghini si pro své zaryté fanoušky připravila koncept nového tisíciletí, který je rozhodně nenechá klidnými. Pod značně futuristickou slupkou se má totiž ukrývat technologie, na které se teprve pracuje a která mnohdy existuje zatím pouze na papíru. Aby však Lamborghini mohlo opřít svůj koncept o reálné možnosti, přizvalo si k jeho návrhu i odborníky z prestižního MIT.
Pokud byste náhodou nevěděli co se pod zkratkou MIT ukrývá, pak se jedná o "Massachusetts Institute of Technology" (Massachusettský technologický institut), který bývá často považován za za jednu z nejprestižnějších škol na světě zaměřených na studium a vývoj nových technologií. Díky tomu se pak koncept Lamborghini třetího tisíciletí může pochlubit zcela revolučním pohonným systémem, extrémně lehkou konstrukcí i aerodynamickým exteriérem.
Co se pohonného systému týče, pohon by měla zajišťovat čtveřice elektromotorů napájena superkondenzátory a speciálními články na ukládání energie, které mají být součástí panelů karoserie. Aby to bylo vůbec možné, Lamborghini počítá s tím, že automobil bude využívat technologii karbonových nano-trubic a extrémně tenkých baterií, které bude možné tvarovat nebo uložit mezi dva karbonové panely.
Vzhledem k tomu, že se jedná o značně futuristický projekt, nezabíhalo Lamborghini prakticky do žádných detailů. Pouze přislíbilo, že nabíjení bude probíhat velice rychle a že vůz bude vybaven zařízením pro efektivní kinetickou rekuperaci.
Některé z vás možná napadlo, že díky kombinaci karbonových vláken a high-tech baterií by mohlo postupem času docházet k praskání nebo rozbití panelů, ovšem i s tím v Lamborghini počítali. Ve spolupráci s lidmi z MIT totiž vyvinuli speciální systém karbonových vláken, který se doslova dokáže "sám zacelit". Společnost tento systém popsala tak, že v automobilu bude celá řada senzorů, které budou monitorovat stav karoserie a pokud se objeví náznaky poškození, mikro-kanálky" v karoserii budou zaplněny speciální chemickou směsí, která zabrání dalšímu praskání či jinému poškození.
Jak je tedy vidět, jedná se o velice futuristický koncept, jehož realizace se ještě několik desítek let nedočkáme. Výzkumné a vývojové oddělení z Lamborghini však jasně ukázalo, že se nebojí nových technologií a rozhodně nechce ustrnout na mrtvém bodě. Ředitel vývojového oddělení automobilky dokonce prohlásil, že na řadě technologií už se v současné době pracuje a k jejich realizaci zbývá jen pomyslný krůček.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.