Prestižní italská automobilka Lamborghini si pro své zaryté fanoušky připravila koncept nového tisíciletí, který je rozhodně nenechá klidnými. Pod značně futuristickou slupkou se má totiž ukrývat technologie, na které se teprve pracuje a která mnohdy existuje zatím pouze na papíru. Aby však Lamborghini mohlo opřít svůj koncept o reálné možnosti, přizvalo si k jeho návrhu i odborníky z prestižního MIT.
Pokud byste náhodou nevěděli co se pod zkratkou MIT ukrývá, pak se jedná o "Massachusetts Institute of Technology" (Massachusettský technologický institut), který bývá často považován za za jednu z nejprestižnějších škol na světě zaměřených na studium a vývoj nových technologií. Díky tomu se pak koncept Lamborghini třetího tisíciletí může pochlubit zcela revolučním pohonným systémem, extrémně lehkou konstrukcí i aerodynamickým exteriérem.
Co se pohonného systému týče, pohon by měla zajišťovat čtveřice elektromotorů napájena superkondenzátory a speciálními články na ukládání energie, které mají být součástí panelů karoserie. Aby to bylo vůbec možné, Lamborghini počítá s tím, že automobil bude využívat technologii karbonových nano-trubic a extrémně tenkých baterií, které bude možné tvarovat nebo uložit mezi dva karbonové panely.
Vzhledem k tomu, že se jedná o značně futuristický projekt, nezabíhalo Lamborghini prakticky do žádných detailů. Pouze přislíbilo, že nabíjení bude probíhat velice rychle a že vůz bude vybaven zařízením pro efektivní kinetickou rekuperaci.
Některé z vás možná napadlo, že díky kombinaci karbonových vláken a high-tech baterií by mohlo postupem času docházet k praskání nebo rozbití panelů, ovšem i s tím v Lamborghini počítali. Ve spolupráci s lidmi z MIT totiž vyvinuli speciální systém karbonových vláken, který se doslova dokáže "sám zacelit". Společnost tento systém popsala tak, že v automobilu bude celá řada senzorů, které budou monitorovat stav karoserie a pokud se objeví náznaky poškození, mikro-kanálky" v karoserii budou zaplněny speciální chemickou směsí, která zabrání dalšímu praskání či jinému poškození.
Jak je tedy vidět, jedná se o velice futuristický koncept, jehož realizace se ještě několik desítek let nedočkáme. Výzkumné a vývojové oddělení z Lamborghini však jasně ukázalo, že se nebojí nových technologií a rozhodně nechce ustrnout na mrtvém bodě. Ředitel vývojového oddělení automobilky dokonce prohlásil, že na řadě technologií už se v současné době pracuje a k jejich realizaci zbývá jen pomyslný krůček.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.