Škoda za pár týdnů v Šanghaji ukáže koncept elektrického SUV Vision E. Ten se do sériové produkce dostane až za několik let, stát by se ale měl věrným předobrazem Kodiaqu s karosérií kupé. Ano, takové auto skutečně vznikne, na otevřený souboj s BMW X4 ale zapomeňte.
Segment SUV-kupé není ničím novým. Ostatně, ještě před prvním BMW X6 takovou karosérii nabídl třeba SsangYong Actyon. Ale právě až s mnichovským automobilem se neobvyklý kříženec stal velice populárním, takže jej nabízí stále více automobilek. A nejedná se už jen o prémiové značky typu BMW nebo Mercedes.
Posledním příkladem je Škoda, která již brzy nabídne i v běžném prodeji takto stylizovaný Kodiaq. Jak jistě víte, jeho předobrazem bude studie elektromobilu Vision E, kterou okřídlený šíp ukáže za několik týdnů v Šanghaji. S délkou 4645 milimetrů a rozvorem 2850 milimetrů nabídne více praktičnosti než případná konkurence. Největšího výhodou ale bude systémový výkon 225 kW (306 k) ze dvou elektromotorů, maximální rychlost 180 km/h a dojezd až 500 kilometrů.
Jak jste asi odhadli, jeden elektrický motor pohání přední a druhý zadní kola. Základem vozu pak bude platforma MEB. Zajímavostí konceptu také je autonomní řízení na třetí úrovni. Umí se tedy automaticky pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo se naopak vyhýbat, předjíždět, automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět a vyjíždět z nich.
Co kdybychom ale tuto koncepční fázi přeskočili a podívali se rovnou do blízké budoucnosti. Ne na elektromobil, ne na autonomní Škodu, ale na Kodiaq Coupé. Ten totiž skutečně přijde, podle původních plánů značky ale do Evropy nikoliv. Zůstat má výlučně na čínském trhu, který je pro tuzemského výrobce tím nejvýznamnějším. Sériovou podobu navrhl grafik X-Tomi Design, překvapení se ale nekoná. Svažující se zadní část kontrastuje s mohutnými předními partiemi Kodiaqu. Přesto by bylo zajímavé sledovat úspěch takového stroje u nás. Tak třeba se nakonec v Boleslavi smilují.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?