Omlazená Toyota Yaris se evropskému publiku, včetně provedení Sport a nové zážehové patnáctistovky, představí na ženevském autosalonu. Její podobu ale díky japonskému dvojčeti se jménem Vitz známe již dnes. Co všechno se tedy změnilo?
Malý hatchback Yaris nebo Vitz, chcete-li, patří mezi stálice nejen automobilky Toyota, ale zároveň celého japonského automobilového průmyslu. Celosvětově se od roku 1999 prodalo přes sedm milionů kusů, což je vpravdě úctyhodné číslo. Aktuálně je v nabídce třetí generace modelu, která prodělal v posledních týdnech svůj již druhý rozsáhlejší facelift, ačkoliv by leckdo čekal již novou generaci. V přední části se tří- nebo pětidveřový hatchback dočkal většího nasávacího otvoru, který již plně nahradil masku chladiče. Upraven byl dále také nárazník jako celek, hlavní světla mohou být plně LED diodová. Celkově pak přední partie více připomínají nejmenší Aygo.
Čtěte také: Obrovské překvapení od Toyoty. Omlazený Yaris dostane i sportovní verzi!
Směrem dozadu bystré oko zaregistruje přepracované víko kufru s novou okrasnou lištou. Nejvýraznější změnu a představují skupinové svítilny, které jsou nyní větší a volitelně mohou být rovněž plně diodové. Třešničku na dortu představuje odlišný nárazník, auto vizuálně rozšiřující. Toyota rovněž upozorňuje na nový design litých kol, ten se ale bude zcela určitě lišit kontinent od kontinentu, respektive paletu sedmnácti laků, včetně nové modré Clear Blue Crystal Shine a bronzové metalízy Avant Garde. Chybět nemají ani odlišně lakované díly karosérie. Volitelně pak bude dostupný balíček Sporty se 16palcovými koly a aerodynamickým doplňky karosérie. Uvnitř japonské verze můžeme hovořit pouze o nových odstínech dekoračních ploch, respektive čalounění. Výraznější zásahy do stylu se neodehrály.
Podvozek se může pochlubit tlumiči s novou strukturou, karosérie je pak použitím většího množství spojovacích bodů ještě o něco tužší. V základu nebudou chybět balíček Toyota Safety Sense C a asistent rozjezdu do kopce. Pod kapotou japonského Vitze najdeme dva benzínové motory s objemem 1.0 nebo 1.3 litru. Ty jsou zkombinovány vždy s bezestupňovým automatem Super CVT-i, objemnější jednotka pak může svůj výkon přenášet na všechna kola! To chceme také u nás! Chybět nebude ani hybrid se zážehovou patnáctistovkou o výkonu 54 kW (74 k) a elektromotorem o výkonu 45 kW (61 k). Celkový výkon systému je 73,5 kW (100 k), nikl-metal hybridové baterie jsou umístěny pod zadními sedačkami.
Ceník omlazené Toyoty Vitz obsahuje tři výbavové stupně pro benzínové motory a dva pro hybrid. V jejich rámci pak dochází ještě ke štěpení podle nabízených výbavových balíčků. Tak jako tak, ceny s klasickým spalovacím motorem se pohybují mezi 1 181 520 až 1 952 640 jeny (cca 260 000 až 429 000 korun), hybrid pořídíte v relaci mezi 1 819 800 až 2 237 760 jeny (cca 400 000 až 492 000 korun). Specialitou jsou verze Welcab pro postižené řidiče se všemi třemi motorizacemi a cenovým rozpětím od 1 520 000 do 2 052 000 jenů (cca 334 000 až 451 000 korun). Prodej vozu v Japonsku již běží, evropský Yaris se odhalí v březnu na ženevském autosalonu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.