Bentley Continental GT se ve své aktuální generaci letos rozloučí, do starého železa ale těsně před důchodem rozhodně nepatří. Nejlepším důkazem je provedení Supersports, historicky nejrychlejší a nejsilnější produkční model britského výrobce. Není to ale všechno!
Continental nikdy nebyl brzdou provozu, spíše než o supersport šlo ale o luxusní GT s vynikajícími parametry. Čím blíže ale byl konec výroby stávajícího modelu, tím do větších extrémů Bentley šlo. A poslední provedení Supersports je toho živoucím důkazem, jeho šestilitrový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly má nyní 522 kW (710 k) a 1017 Nm. V porovnání se stejnojmenným strojem z roku 2009 jde o nárůst 80 koní a 217 Nm, což rozhodně není málo. Výsledkem mamutího točivého momentu i výkonu jsou maximální rychlost 336 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy u kupé, respektive maximální rychlost 330 km/h a zrychlení za 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy u kabrioletu. V prvním případě nosí Continental titul nejrychlejšího čtyřmístného luxusního vozu planety, v tom druhém alespoň nejrychlejšího čtyřmístného kabrioletu planety.
Zvýšeného výkonu bylo dosaženo mimo jiné novými turbodmychadly, přepracovaným hardwarem motoru, vylepšeným chladičem nebo upravenou klikovou hřídelí. I nadále zůstávají poháněna všechna kola s distribucí 60 procent výkonu na zadek, novinkou je ale přepracované vektorování točivého momentu. Podvozek modelu Supersports sedí o něco blíže k vozovce a oproti sériovému nastavení je také o něco tužší, přesto si stále zachovává velké množství komfortu. Novinku představují rovněž kovaná 21palcová kola, snižující neodpruženou hmotnost o 20 kilogramů. Za nimi se ukrývají karbon-keramické brzdy s největšími kotouči na světě. Další nej si Supersports odváží v kategorii nejlehčí verze současné generace Continentalu GT. A to je možné ještě sáhnout po o 5 kilo lehčím titanovém výfuku.
Designové změny kromě jiných kol zahrnují kompletně upravený přední nárazník s karbonovým splitterem, novou kapotu s karbonovými nasávacími otvory, nástavce prahů a na opačném konci vozu karbonový difuzor s černými koncovkami výfuku. Černá je vůbec oblíbenou barvou tohoto modelu, nosí jí dále třeba maska chladiče nebo kliky, světla na obou koncích jsou zatmavená. A pokud vás zaujal výrazný zadní spoiler, dostupný je za příplatek jen pro kupé. Kabina se pyšní kombinací hned tří barev, karbonovými dekory, čalouněním Alcantarou (i na volantu či voliči převodovky) nebo kontrastním prošíváním. Kabriolet přidává ohřívač krků nebo několikavrstvou plátěnou střechu. Pro větší individualizaci může zákazník sáhnout po paketu X Specification, případně si vybírat z doplňků Mulliner.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.