Lamborghini na tradice nezapomnělo. Aventador S je po faceliftu ještě rychlejší a zběsilejší

Lamborghini Aventador S má oproti předchůdci vyšší výkon a natáčení zadních kol.
Lamborghini Aventador S má oproti předchůdci vyšší výkon a natáčení zadních kol., foto: Lamborghini
ar6 19. prosince 2016 11:58
Sdílej:

Životní cyklus supersportů je vždy delší než u normálních osobních aut. Jednak je to způsobeno poptávkou, jednak také tím, že nestárnou tak rychle. Například takové Lamborghini Aventador se představilo již před téměř šesti lety, rozsáhlá modernizace ale přichází až teď. Přinesla s sebou nejen vyšší výkon, ale také lepší aerodynamiku a písmenko S do názvu.

Turbo, elektromotor, hybrid. Pojmy, kolem nichž se dnes točí prakticky celý svět hyper- nebo supersportů. Už jen málo výrobců zachovalo atmosférické motory a Lamborghini je právě jedním z nich. Pod kapotou Aventadoru S tak i po modernizaci najdeme 6.5litrový dvanáctiválec, avšak posílený na 544 kW (740 k) a 690 Nm při 5500 ot./min. Toho bylo dosaženo upraveným sáním a variabilním časováním ventilů. Maximum otáček motoru nyní leží u čísla 8500 za minutu. Suchá hmotnost kupé je 1575 kilogramů, což v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou ISR a pohonem všech kol uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. Úlitbou emisním limitům zůstávají standardně montovaný systém stop & start, respektive vypínání poloviny válců. Na druhou stranu má novinka přepracovaný výfukový systém, jenž je o 20 procent lehčí a nově končí třemi koncovkami.

Poprvé se v produkčním voze Lamborghini objevuje řízení všech čtyř kol. Zadní kola podle automobilky reagují na povely volantem během pouhých pěti milisekund a zatímco v nižších rychlostech se natáčí v opačném směru než kola přední nápravy, ve vyšších rychlostech je směr natočení stejný. To zlepšuje manévrovatelnost, ale také stabilitu právě při vyšších rychlostech. Pro řízeních všech kol bylo uzpůsobeno nastavení podvozku LMS (Lamborghini Magneto-rheological Suspension), a to včetně komponentů zavěšení, tlumičů nebo pružin.

Vylepšena byla rovněž elektronická kontrola stability, reagující rychleji a s větší přesností podle zvoleného jízdního režimu. Ty jsou nyní celkem čtyři – k již známým Strada, Sport a Corsa se přidal režim Ego, zaměřený na individuální nastavení řidiče. Všechny ovlivňují chování podvozku, pohonného ústrojí i řízení. Zajímavou novinku představuje řídící jednotka LDVA (Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva), mající na starosti elektronické systémy vozu. Ve své podstatě tak jde o mozek Aventadoru S.

Společně s upravenou technikou jde ruku v ruce i vylepšená aerodynamika. Každý jeden upravený díl prošel změnou právě v jejím jméně, což se projevuje například o 130 procent větším přítlakem vpředu, o 50 procent větším přítlakem vzadu (pokud je spoiler v té správné poloze) a snížením odporu o 400 procent. Lví podíl na tomto zlepšení má nová přední část s delším karbonovým spiltterem, dvěma nasávacími otvory v předním nárazníku a zlepšením chlazením motoru. Směrem dozadu si nejde nevšimnout upravených zadních blatníků, připomínající legendární Countach.

V samotné zadní části jsou vedle nového výfuku především mohutný černý difuzor, na přání vyrobený z uhlíkových vláken, a do tří poloh nastavitelný spoiler. Jeho pozice závisí na zvoleném jízdním režimu, vliv na aerodynamiku už známe. Pozornost si zaslouží také kola se speciálně pro Aventador S vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero, za nimiž jsou standardní karbon-keramické brzdy. Ty zastaví vůz ze 100 km/h na 31 metrech.

Uvnitř se objevuje přístrojová deska, tvořená TFT displejem, jejíž vzhled se lehce mění se zvoleným jízdním režimem. Standardem omlazeného supersportu se stává rozhraní Apple CarPlay, umožňující pohodlné spárování s produkty značky Apple. Mezi příplatky najdeme možnost měření telemetrie, stejně jako prakticky nekonečnou personalizaci přes program Ad Personam. První zákazníci dostanou Lamborghini Aventador S na jaře příštího roku, ceny startují na 281 555 eurech (cca 7 608 000 korun).

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.