Životní cyklus supersportů je vždy delší než u normálních osobních aut. Jednak je to způsobeno poptávkou, jednak také tím, že nestárnou tak rychle. Například takové Lamborghini Aventador se představilo již před téměř šesti lety, rozsáhlá modernizace ale přichází až teď. Přinesla s sebou nejen vyšší výkon, ale také lepší aerodynamiku a písmenko S do názvu.
Turbo, elektromotor, hybrid. Pojmy, kolem nichž se dnes točí prakticky celý svět hyper- nebo supersportů. Už jen málo výrobců zachovalo atmosférické motory a Lamborghini je právě jedním z nich. Pod kapotou Aventadoru S tak i po modernizaci najdeme 6.5litrový dvanáctiválec, avšak posílený na 544 kW (740 k) a 690 Nm při 5500 ot./min. Toho bylo dosaženo upraveným sáním a variabilním časováním ventilů. Maximum otáček motoru nyní leží u čísla 8500 za minutu. Suchá hmotnost kupé je 1575 kilogramů, což v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou ISR a pohonem všech kol uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. Úlitbou emisním limitům zůstávají standardně montovaný systém stop & start, respektive vypínání poloviny válců. Na druhou stranu má novinka přepracovaný výfukový systém, jenž je o 20 procent lehčí a nově končí třemi koncovkami.
Poprvé se v produkčním voze Lamborghini objevuje řízení všech čtyř kol. Zadní kola podle automobilky reagují na povely volantem během pouhých pěti milisekund a zatímco v nižších rychlostech se natáčí v opačném směru než kola přední nápravy, ve vyšších rychlostech je směr natočení stejný. To zlepšuje manévrovatelnost, ale také stabilitu právě při vyšších rychlostech. Pro řízeních všech kol bylo uzpůsobeno nastavení podvozku LMS (Lamborghini Magneto-rheological Suspension), a to včetně komponentů zavěšení, tlumičů nebo pružin.
Vylepšena byla rovněž elektronická kontrola stability, reagující rychleji a s větší přesností podle zvoleného jízdního režimu. Ty jsou nyní celkem čtyři – k již známým Strada, Sport a Corsa se přidal režim Ego, zaměřený na individuální nastavení řidiče. Všechny ovlivňují chování podvozku, pohonného ústrojí i řízení. Zajímavou novinku představuje řídící jednotka LDVA (Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva), mající na starosti elektronické systémy vozu. Ve své podstatě tak jde o mozek Aventadoru S.
Společně s upravenou technikou jde ruku v ruce i vylepšená aerodynamika. Každý jeden upravený díl prošel změnou právě v jejím jméně, což se projevuje například o 130 procent větším přítlakem vpředu, o 50 procent větším přítlakem vzadu (pokud je spoiler v té správné poloze) a snížením odporu o 400 procent. Lví podíl na tomto zlepšení má nová přední část s delším karbonovým spiltterem, dvěma nasávacími otvory v předním nárazníku a zlepšením chlazením motoru. Směrem dozadu si nejde nevšimnout upravených zadních blatníků, připomínající legendární Countach.
V samotné zadní části jsou vedle nového výfuku především mohutný černý difuzor, na přání vyrobený z uhlíkových vláken, a do tří poloh nastavitelný spoiler. Jeho pozice závisí na zvoleném jízdním režimu, vliv na aerodynamiku už známe. Pozornost si zaslouží také kola se speciálně pro Aventador S vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero, za nimiž jsou standardní karbon-keramické brzdy. Ty zastaví vůz ze 100 km/h na 31 metrech.
Uvnitř se objevuje přístrojová deska, tvořená TFT displejem, jejíž vzhled se lehce mění se zvoleným jízdním režimem. Standardem omlazeného supersportu se stává rozhraní Apple CarPlay, umožňující pohodlné spárování s produkty značky Apple. Mezi příplatky najdeme možnost měření telemetrie, stejně jako prakticky nekonečnou personalizaci přes program Ad Personam. První zákazníci dostanou Lamborghini Aventador S na jaře příštího roku, ceny startují na 281 555 eurech (cca 7 608 000 korun).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.