Řidičák na zkoušku je paskvil! Říká to prezident ÚAMK

Audi A3 1.4 TFSI CoD Ultra (2016)
Audi A3 1.4 TFSI CoD Ultra (2016), foto: Roman Havlín
ar5 5. listopadu 2016 15:10
Sdílej:

Prezident ústředního automotoklubu ÚAMK pan JUDr. Oldřich Vaníček se rozhodl okomentovat chystanou úpravu bodového systému, která se dotkne i řidičských průkazů. Nově totiž přibude řidičák na zkoušku, a ten je trnem v oku právě Vaníčkovi. Co o něm řekl a proč si myslí, že je to jedna velká absurdita?

Hned zkraje bychom si měli říci, že evropská legislativa zná pouze termín řidičského oprávnění s omezenou platností, nikoliv řidičák na zkoušku nebo něco podobného. Prezentovaný záměr ministerstrem dopravy Danem Ťokem je tzv. „řidičák na zkoušku“, jenže ten je podle mnohých zkonstruovaný bez vnímání života a skutečnosti, že 18-ti letý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit.

Díky tomu nastává problém, že zkrátká nejezdí. Samozřejmě se v dnešní době naskytnou výjimky, kdy sotva plnoletý mladík nebo slečna dostanou například od rodičů první vůz. Jenže tady nastává kámen úrazu. Nováček totiž raději nebude moc jezdit, aby se v případě zavedení řidičáku na zkoušku nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. Pak po dvou letech sedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou vlastně ještě menší, než v okamžiku, kdy úspěšně složil závěrečky v autoškole.

Oproti tomu řidičský průkaz s omezenou platností znamená, že jestliže ve stanovené době (například v Rakousku to je s určitými malými výjimkami 12 měsíců) řidič neabsolvuje praktický 2 denní výcvik v provozu a na cvičisti, jehož cílem je především zdokonalení řidičských schopností a dovedností při zvládnutí krizových situací, stává se jeho řidičský průkaz neplatnou a bezcennou kartičkou v peněžence.

Díky tomu tak pojem řidičák na zkoušku naprosto ztrácí význam. Jsou to úplně dva jiné pohledy na řešení problému, který existuje a o kterém navíc všichni víme. Začínající řidiči a řidičky by se místo toho měli dále vzdělávat v praktických dovednostech i teoretických znalostech. "Pokud pak nebude další příprava toho návrhu řešena zákonem, lze jen těžko donutit začínající řidiče k tomu, aby se sami připravovali na odpovědnou a celoživotní roli řidiče", řekl k celé věci Vaníček.

Jenže to samé platí také o řidičích, kterým už dávno není 18 let. Současné požadavky na řidiče jsou zcela jiné, než tomu bylo před dvaceti lety a málokdo si to z nich uvědomuje. Hustota provozu narůstá víc než kdy dříve, od nás víte, že trh se plní neustále novými rychlými modely a do toho všeho není započítána celá řada negativních vlivů, jako arogance a hrubé chování některých řidičů silných aut, většinou SUV.

"Myslím, že není v současnosti důležité pilovat „vybodovávací“ alternativy vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení „pravidel“ zdvojnásobením bodového trestu, nebo je do jejich řidičských začátků obdařit pouze polovinou jejich vstupní bodové výbavy", říká k celé věci dále Vaníček.

Jak to ale vše dopadne? To ukáže až následná novela zákona č. 247/2000 Sb., což je defacto zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Současně s tím bude potřeba nová začátečníky za volantem posílat do výcvikových center, kde se naučí další potřebné znalosti k tomu, aby  zvládli nastávající kritickou situaci v provozu.

Například v sousedním Rakousku tento systém pro čerstvé absolventy autoškol zavedli a jaké jsou výsledky? Rakouský systém sice vznikl s porodními bolestmi, a to již před 14 lety, jenže zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu 14 tréninkových center, které svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Rakouský automotoklub ÖAMTC je zároveň i provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu.

Právě on vytvořil jednotnou metodiku a postupy, které se neustále osvědčují a pomohli k tomu, aby klesl počet mrtvých řidičů, kteří právě nebo nedávno opustili autoškolu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?