Prezident ústředního automotoklubu ÚAMK pan JUDr. Oldřich Vaníček se rozhodl okomentovat chystanou úpravu bodového systému, která se dotkne i řidičských průkazů. Nově totiž přibude řidičák na zkoušku, a ten je trnem v oku právě Vaníčkovi. Co o něm řekl a proč si myslí, že je to jedna velká absurdita?
Hned zkraje bychom si měli říci, že evropská legislativa zná pouze termín řidičského oprávnění s omezenou platností, nikoliv řidičák na zkoušku nebo něco podobného. Prezentovaný záměr ministerstrem dopravy Danem Ťokem je tzv. „řidičák na zkoušku“, jenže ten je podle mnohých zkonstruovaný bez vnímání života a skutečnosti, že 18-ti letý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit.
Díky tomu nastává problém, že zkrátká nejezdí. Samozřejmě se v dnešní době naskytnou výjimky, kdy sotva plnoletý mladík nebo slečna dostanou například od rodičů první vůz. Jenže tady nastává kámen úrazu. Nováček totiž raději nebude moc jezdit, aby se v případě zavedení řidičáku na zkoušku nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. Pak po dvou letech sedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou vlastně ještě menší, než v okamžiku, kdy úspěšně složil závěrečky v autoškole.
Oproti tomu řidičský průkaz s omezenou platností znamená, že jestliže ve stanovené době (například v Rakousku to je s určitými malými výjimkami 12 měsíců) řidič neabsolvuje praktický 2 denní výcvik v provozu a na cvičisti, jehož cílem je především zdokonalení řidičských schopností a dovedností při zvládnutí krizových situací, stává se jeho řidičský průkaz neplatnou a bezcennou kartičkou v peněžence.
Díky tomu tak pojem řidičák na zkoušku naprosto ztrácí význam. Jsou to úplně dva jiné pohledy na řešení problému, který existuje a o kterém navíc všichni víme. Začínající řidiči a řidičky by se místo toho měli dále vzdělávat v praktických dovednostech i teoretických znalostech. "Pokud pak nebude další příprava toho návrhu řešena zákonem, lze jen těžko donutit začínající řidiče k tomu, aby se sami připravovali na odpovědnou a celoživotní roli řidiče", řekl k celé věci Vaníček.
Jenže to samé platí také o řidičích, kterým už dávno není 18 let. Současné požadavky na řidiče jsou zcela jiné, než tomu bylo před dvaceti lety a málokdo si to z nich uvědomuje. Hustota provozu narůstá víc než kdy dříve, od nás víte, že trh se plní neustále novými rychlými modely a do toho všeho není započítána celá řada negativních vlivů, jako arogance a hrubé chování některých řidičů silných aut, většinou SUV.
"Myslím, že není v současnosti důležité pilovat „vybodovávací“ alternativy vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení „pravidel“ zdvojnásobením bodového trestu, nebo je do jejich řidičských začátků obdařit pouze polovinou jejich vstupní bodové výbavy", říká k celé věci dále Vaníček.
Jak to ale vše dopadne? To ukáže až následná novela zákona č. 247/2000 Sb., což je defacto zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Současně s tím bude potřeba nová začátečníky za volantem posílat do výcvikových center, kde se naučí další potřebné znalosti k tomu, aby zvládli nastávající kritickou situaci v provozu.
Například v sousedním Rakousku tento systém pro čerstvé absolventy autoškol zavedli a jaké jsou výsledky? Rakouský systém sice vznikl s porodními bolestmi, a to již před 14 lety, jenže zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu 14 tréninkových center, které svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Rakouský automotoklub ÖAMTC je zároveň i provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu.
Právě on vytvořil jednotnou metodiku a postupy, které se neustále osvědčují a pomohli k tomu, aby klesl počet mrtvých řidičů, kteří právě nebo nedávno opustili autoškolu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.