Prezident ústředního automotoklubu ÚAMK pan JUDr. Oldřich Vaníček se rozhodl okomentovat chystanou úpravu bodového systému, která se dotkne i řidičských průkazů. Nově totiž přibude řidičák na zkoušku, a ten je trnem v oku právě Vaníčkovi. Co o něm řekl a proč si myslí, že je to jedna velká absurdita?
Hned zkraje bychom si měli říci, že evropská legislativa zná pouze termín řidičského oprávnění s omezenou platností, nikoliv řidičák na zkoušku nebo něco podobného. Prezentovaný záměr ministerstrem dopravy Danem Ťokem je tzv. „řidičák na zkoušku“, jenže ten je podle mnohých zkonstruovaný bez vnímání života a skutečnosti, že 18-ti letý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit.
Díky tomu nastává problém, že zkrátká nejezdí. Samozřejmě se v dnešní době naskytnou výjimky, kdy sotva plnoletý mladík nebo slečna dostanou například od rodičů první vůz. Jenže tady nastává kámen úrazu. Nováček totiž raději nebude moc jezdit, aby se v případě zavedení řidičáku na zkoušku nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. Pak po dvou letech sedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou vlastně ještě menší, než v okamžiku, kdy úspěšně složil závěrečky v autoškole.
Oproti tomu řidičský průkaz s omezenou platností znamená, že jestliže ve stanovené době (například v Rakousku to je s určitými malými výjimkami 12 měsíců) řidič neabsolvuje praktický 2 denní výcvik v provozu a na cvičisti, jehož cílem je především zdokonalení řidičských schopností a dovedností při zvládnutí krizových situací, stává se jeho řidičský průkaz neplatnou a bezcennou kartičkou v peněžence.
Díky tomu tak pojem řidičák na zkoušku naprosto ztrácí význam. Jsou to úplně dva jiné pohledy na řešení problému, který existuje a o kterém navíc všichni víme. Začínající řidiči a řidičky by se místo toho měli dále vzdělávat v praktických dovednostech i teoretických znalostech. "Pokud pak nebude další příprava toho návrhu řešena zákonem, lze jen těžko donutit začínající řidiče k tomu, aby se sami připravovali na odpovědnou a celoživotní roli řidiče", řekl k celé věci Vaníček.
Jenže to samé platí také o řidičích, kterým už dávno není 18 let. Současné požadavky na řidiče jsou zcela jiné, než tomu bylo před dvaceti lety a málokdo si to z nich uvědomuje. Hustota provozu narůstá víc než kdy dříve, od nás víte, že trh se plní neustále novými rychlými modely a do toho všeho není započítána celá řada negativních vlivů, jako arogance a hrubé chování některých řidičů silných aut, většinou SUV.
"Myslím, že není v současnosti důležité pilovat „vybodovávací“ alternativy vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení „pravidel“ zdvojnásobením bodového trestu, nebo je do jejich řidičských začátků obdařit pouze polovinou jejich vstupní bodové výbavy", říká k celé věci dále Vaníček.
Jak to ale vše dopadne? To ukáže až následná novela zákona č. 247/2000 Sb., což je defacto zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Současně s tím bude potřeba nová začátečníky za volantem posílat do výcvikových center, kde se naučí další potřebné znalosti k tomu, aby zvládli nastávající kritickou situaci v provozu.
Například v sousedním Rakousku tento systém pro čerstvé absolventy autoškol zavedli a jaké jsou výsledky? Rakouský systém sice vznikl s porodními bolestmi, a to již před 14 lety, jenže zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu 14 tréninkových center, které svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Rakouský automotoklub ÖAMTC je zároveň i provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu.
Právě on vytvořil jednotnou metodiku a postupy, které se neustále osvědčují a pomohli k tomu, aby klesl počet mrtvých řidičů, kteří právě nebo nedávno opustili autoškolu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.