Největším SUV Volkswagenu je aktuálně Touareg. Ten už netrpělivě vyhlíží svého nástupce, ještě před ním ale německý výrobce přichází se svým doposud největším modelem. V kontextu Touaregu je jasné, že Atlas patří do kategorie SUV. Sedmimístných SUV.
Budou to už téměř čtyři roky, co se Volkswagen rozhodl představit koncept velkého sedmimístného SUV CrossBlue. Jeho sériová výroba byla dlouho nejistá, nakonec se k ní německý výrobce odhodlal, především pak kvůli americkému trhu. Právě tam očekává největší odbyt Atlasu (tak se novinka jmenuje) s cenou kolem 30 tisíc dolarů (cca 742 000 korun) a velikostí Audi Q7. Novinka, stojící na platformě MQB, má totiž 5037 milimetrů na délku, 1979 milimetrů na šířku a 1767 milimetrů na výšku, žádný drobeček to tak není a především není překvapující, že se dovnitř usadí sedm pasažérů. Objem kufru automobilka tají, v pětimístné konfiguraci ale půjde o jistě ohromující číslo.
Vnějším vzhledem zapadá Atlas do rodiny aktuálních modelů německého výrobce. Nepřekvapí tak maska chladiče plynule přecházející ve standardní LED světla s diodami denního svícení. Toto řešení vzdáleně připomíná nový Tiguan. Následují hranatá kapota a charakteristická linka, táhnoucí se od předních blatníků až ke skupinovým svítilnám. Ty jsou jednoduché a navzájem propojené chromovanou lištou, na přání mohou dostat plně diodovou techniku. Palubní deska může vzdáleně připomenout Škodu Kodiaq, a to především displejem multimediálního systému mezi výdechy ventilace. Infotainment „umí“ rozhraní Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink. Klasické analogové budíky mohou být zaměněny za displej, pojmenovaný v USA Volkswagen Digital Cockpit. Třešničkou na dortu budiž audio Fender s dvanácti reproduktory a výkonem 480 W.
I kvůli kauze Dieselgate se pod kapotou Atlasu na americkém trhu objeví výhradně zážehové agregáty. Menší přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 175 kW (238 k) doplňuje atmosférický 3.6litrový šestiválec VR6 o výkonu 206 kW (280 k). Obě jednotky mají standardně osmistupňový automat, ale zatímco čtyřválec je výhradně předokolkou, šestiválec může za příplatek dostat i čtyřkolku 4Motion s voličem jízdních režimů. Nabídka bezpečnostních asistentů obsahuje adaptivní tempomat, přednárazový systém s autonomním nouzovým brzděním, hlídání mrtvého úhlu, sledování dopravy za vozidlem při couvání, upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, automatické parkování a jako jediné auto v segmentu také automatické brzdění po nehodě. Výroba nového SUV bude probíhat v továrně Chattanooga vedle Passatu, mimo USA se ho na konci příštího roku dočká i Rusko a Střední východ.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.