Vlajková loď české automobilky Škoda Auto s názvem Superb letos slaví jubileum. Od chvíle, kdy v roce 2001 sjel z linky první vůz této řady, už bylo vyrobeno zhruba 900 tisíc všech třech generací tohoto modelu.
Více než sto tisíc z nich představují vozy třetí generace, která se vyrábí od března 2015. A právě tato generace dostala mimo jiné cenu ,Red Dot Award‘ za vynikající produktový design a titul ,Auto roku‘ v řadě evropských zemí. Někteří ale doteď neví, že počátky prvních reprezentativních limuzín značky Škoda sahají až do pionýrských dob výroby automobilů.
Víte například, že model Laurin & Klement FF byl v roce 1907 vybaven prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě? Luxusní model Škoda Hispano-Suiza byl pro změnu vyráběný ve dvacátých letech minulého století a používal ho mimo jiné i první prezident Československé republiky Tomás Garrique Masaryk. Na počátku třicátých let pak přišel osmiválcový model 860. V roce 1934 pak vůbec poprvé sjel z linky první reprezentativní vůz značky Škoda, který nesl název 640 Superb. Ten však není první generací vozu, jak se mnozí domnívají.
Stejně jako aktuální tři generace, i její prapředek fascinoval řadou pokrokových technických řešení. Model 640 Superb například využíval technologickou platformu vozu Popular a jeho šestiválec o objemu 2,5 litru podával výkon 55 koňských sil. Kardanův hřídel procházel centrální rourou páteřového rámu, namísto tuhých náprav měl vůz také pokrokovější nezávislé zavěšení předních i zadních kol. Výhodou této konstrukce bylo například to, že podstatně vyšší torzní tuhost méně namáhala karoserii. Zajímavostí je to, že výrobní haly společnosti tehdy opustilo pouze 200 těchto vozů.
Druhá generace Superbu udělala díru do světa, když tehdy přišla s atmosféricky plněným motorem o objemu 3.6 V6 z koncernu VW, který mnozí fanoušci značky milují pro svůj charakter, dynamiku a hlavně zvuk. Superb s tímto motorem disponuje pohonem všech kol se spojkou Haldex 4. generace, automatem DSG a výkonem 191 kW. S příchodem třetí generace Superba však bylo vše pokořeno.
Ten totiž přišel s dvoulitrovým motorem TSI, díky čemuž autu ubyly dva válce. Naproti tomu narostl výkon na 206 kW, zůstal pohon všech kol se spojkou Haldex 5. generace a také jediná možná převodovka, a to automat DSG. Co na tom, že Superb s tímhle motorem nemá tak jadrný zvuk, oproti druhé generaci je ve všech technických disciplínách rychlejší a má lepší techniku.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.