Vlajková loď české automobilky Škoda Auto s názvem Superb letos slaví jubileum. Od chvíle, kdy v roce 2001 sjel z linky první vůz této řady, už bylo vyrobeno zhruba 900 tisíc všech třech generací tohoto modelu.
Více než sto tisíc z nich představují vozy třetí generace, která se vyrábí od března 2015. A právě tato generace dostala mimo jiné cenu ,Red Dot Award‘ za vynikající produktový design a titul ,Auto roku‘ v řadě evropských zemí. Někteří ale doteď neví, že počátky prvních reprezentativních limuzín značky Škoda sahají až do pionýrských dob výroby automobilů.
Víte například, že model Laurin & Klement FF byl v roce 1907 vybaven prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě? Luxusní model Škoda Hispano-Suiza byl pro změnu vyráběný ve dvacátých letech minulého století a používal ho mimo jiné i první prezident Československé republiky Tomás Garrique Masaryk. Na počátku třicátých let pak přišel osmiválcový model 860. V roce 1934 pak vůbec poprvé sjel z linky první reprezentativní vůz značky Škoda, který nesl název 640 Superb. Ten však není první generací vozu, jak se mnozí domnívají.
Stejně jako aktuální tři generace, i její prapředek fascinoval řadou pokrokových technických řešení. Model 640 Superb například využíval technologickou platformu vozu Popular a jeho šestiválec o objemu 2,5 litru podával výkon 55 koňských sil. Kardanův hřídel procházel centrální rourou páteřového rámu, namísto tuhých náprav měl vůz také pokrokovější nezávislé zavěšení předních i zadních kol. Výhodou této konstrukce bylo například to, že podstatně vyšší torzní tuhost méně namáhala karoserii. Zajímavostí je to, že výrobní haly společnosti tehdy opustilo pouze 200 těchto vozů.
Druhá generace Superbu udělala díru do světa, když tehdy přišla s atmosféricky plněným motorem o objemu 3.6 V6 z koncernu VW, který mnozí fanoušci značky milují pro svůj charakter, dynamiku a hlavně zvuk. Superb s tímto motorem disponuje pohonem všech kol se spojkou Haldex 4. generace, automatem DSG a výkonem 191 kW. S příchodem třetí generace Superba však bylo vše pokořeno.
Ten totiž přišel s dvoulitrovým motorem TSI, díky čemuž autu ubyly dva válce. Naproti tomu narostl výkon na 206 kW, zůstal pohon všech kol se spojkou Haldex 5. generace a také jediná možná převodovka, a to automat DSG. Co na tom, že Superb s tímhle motorem nemá tak jadrný zvuk, oproti druhé generaci je ve všech technických disciplínách rychlejší a má lepší techniku.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?