Na základě modelu Jazz (v Japonsku nebo USA pod označením Fit) stojí hned několik různorodých modelů. Například kombi Shuttle, sedan Grace nebo SUV HR-V. Dost možná nejzajímavějším počinem je však nová generace MPV Freed. Přesně takové auto totiž v Evropě Japoncům chybí.
První generace modelu Freed vyjela na japonské silnice již před osmi lety, zaujala přitom velmi neortodoxními tvary a také hybridním pohonem. Jméno vozu je mimochodem odvozeno od anglického slova freedom, v překladu svoboda. Zpět však k autu samotnému, které nyní přijíždí ve druhé generaci. Hned na úvod je potřeba zmínit přítomnost dvou verzí – Freed má tři řady sedadel a šest nebo sedm míst (třetí řada sedadel má vždy pouze dvě místa), Freed+ poznáte podle striktně pětimístného interiéru a snížené hrany kufru na úroveň pouhých 335 milimetrů. Samotný zavazadelník je pak vybaven lehkou a pevnou mezipodlahou, sklopením sedadel tak lze vytvořit například provizorní lůžko o velikosti 120 x 195 centimetrů. Prostor pod podlahou je pak i v tomto případě možné užívat jako úložný. Obě verze se chlubí možností vytvořit v zavazadelníku rovnou plochu, nástup na zadní sedadla usnadňuje dvojice posuvných dveří, vytvářející prostor o délce 665 milimetrů. Mezi zemí a podlahou vozu je jen 390 milimetrů.
Vnější design vozu je výrazně umírněnější i aerodynamičtější než u předchůdce, a minimálně ztvárněním přední části hodně odkazuje na výchozí Fit (Jazz). Vyšší stavba karosérie překvapivě neruší a Freed díky ní nevypadá zbytečně krabicovitě. Zajímavé jsou prosklené A-sloupky nebo dva prolisy v oblasti dveří, přičemž jeden z nich se táhne až do zadní části pod rozměrná světla. Ta svým tvarem kopírují zadní okno. Na výběr bude několik variant s mírně odlišnými designovými prvky, k dispozici je rovněž devět laků karosérie. Kabina úplně postrádá klasický široký středový tunel, volič převodovky je místo toho umístěn na vyvýšené středové konzoli. Ta vedle něj hostí ještě několik konvenčních ovladačů, vybrané verze pak mají také dotykovou obrazovku multimediálního systému Internavi. Vysoko umístěná je digitální přístrojová deska. Freed a Freed+ se pak odlišují především barevným sladěním čalounění a plastů, výběrem materiálů dekoračních ploch a také designem potahů sedadel. Pro oba však platí výběr ze šesti různých barev podsvícení přístrojů či ovladačů a především obrovské množství odkládacích ploch.
O pohon se v obou případech starají dvě pohonná ústrojí. Konveční benzínová jednotka i-VTEC má objem 1.5 litru, přímé vstřikování, výkon 96 kW (130 k), točivý moment 155 Nm a bezestupňový automat CVT, zatímco hybrid se stejným spalovacím motorem o výkonu 81 kW (110 k) a točivém momentu 134 Nm využívá sedmistupňový dvouspojkový automat. Do něj zabudovaný elektromotor (22 kW a 160 Nm) využívá jako první na světě neodymový magnet, který nabízí aktuálně největší trvanlivost i poměr cena výkon. Inteligentní pohonná jednotka (IPU) hybridu se mezigeneračně zmenšila a přesunula pod první řadu sedadel, čímž umožnila zvětšit prostor pro cestující, nabídku modelu pro převoz vozíčkářů a především zástavbu pohonu všech kol. To Fredu zajišťuje výsadní postavení mezi ostatními hybridními konkurenty na japonském trhu. V Evropě by auto s délkou 4265 milimetrů a rozvorem 2740 milimetrů mimochodem konkurovalo Opelu Meriva nebo Fordu B-Max. Čtyřkolka je samozřejmě dostupná i pro běžný benzínový čtyřválec.
Konstrukce karosérie využívá velkého procenta vysokopevnostní oceli, což výrazně zvyšuje její tuhost i bezpečnost. Další plusové body sbírá Honda v této oblasti díky systému, umějícím zpracovávat informace ze semaforů pro mimo jiné lepší rozjezdy, respektive souboru asistentů Honda Sensing pro vybrané výbavové stupně. Ty jsou mimochodem tři pro benzínové a čtyři pro hybridní ústrojí. Freed startuje na částce 1 880 000 jenů (cca 444 000 korun) za bezínovou 1.5 i-VTEC, nejlevnější čtyřkolka přijde na 2 096 000 jenů (cca 495 000 korun), nejlevnější hybrid vychází na 2 256 000 jenů (cca 533 000 korun) a konečně hybridní čtyřkolka začíná na 2 472 000 jenech (cca 584 000 korun). Freed+ začíná na cifře 1 900 000 jenů (cca 449 000 korun), čtyřkolka vychází na 2 232 200 jenů (cca 528 000 korun), hybrid na 2 276 000 jenů (cca 538 000 korun) a hybridní čtyřkolka na 2 628 200 jenů (cca 621 000 korun). K dispozici bude i provedení pro postižené s nájezdovou rampou pro kolečkové křeslo, případně výsuvným sedadlem spolujezdce. Ceny začínají na 2 380 000 jenech (cca 562 000 korun) za benzín a 2 662 000 jenech (cca 629 000 korun) za hybrid.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.