Je to den zpátky, kdy se rozhodlo zastoupení značky Seat oficiálně představit novou Atecu široké veřejnosti u nás v ČR. Vše se stalo kousek od Dobříše ve vědeckotechnickém parku a nová Ateca se nám díky tomu dostala poprvé do rukou. Jak jezdí, kolik stojí a má nějaké chyby?
Nové SUV Seat Ateca se ukázalo ve vědeckotechnickém parku, kde sídlí Centrum aplikované vědy. Díky přítomnosti přilehlého vojenského prostoru, jsme pak měli šanci několikrát otestovat terénní dovednosti nového modelu. Trasa přitom vedla skrze lesní cesty plné kamení, prachu, písku, ovšem dostalo se i na hladkou asfaltku.
Dvojčetem nového Seatu je druhé vydání Volkswagenu Tiguan, což znamená, že i tenhle Španěl stojí na modulární koncernové platformě MQB. Oproti Tiguanu se však Ateca snaží více cílit na kompaktnost. O všem vypovídá údaj o délce, který ukazuje jednotlivé rozdíly mezi koncernovými vozy: Seat Ateca totiž měří na délku 4363 mm, VW Tiguan 4486 mm a Škoda Kodiaq dokonce 4967 mm.
Novinka od Seatu si navíc připravila spoustu nové výbavy. Mezi nejnovější prvky patří například bezdotykové ovládání pátých dveří tzv. „virtuální pedál“. Podkopnutím nohy pod zadním nárazníkem lze víko kufru otevřít a také zavřít. V terénu jsme pak mohli za pomoci nápovědy od instruktora vyzkoušet soustavu kamer, zobrazující okolí vozu anebo i prostor přímo pod předním nárazníkem, to aby řidič viděl, kam přímo jede. Skvělý prvek, který si zaslouží od nás pochvalu!
Ve výbavě nebude chybět i adaptivní tempomat s funkcí stop&go (výhradně pro verzi s automatickou převodovkou), v kabině lze přepínat mezi několika barevnými odstíny osvětlení interiéru a naprostou třešničkou na dortu je pak osvětlení nástupního prostoru s projekcí nápisu „ATECA“ na zem.
Jako drobné negativum vidíme přítomnost základní pohonné jednotky, kterou se stal tříválcový motor 1.0 TSI. Dát tenhle motor do středně velkého SUV nám přijde trošku jako bláznovství a je otázkou, jak si motor poradí v situaci, kdy bude Ateca plně naložena a řidič po ní bude chtít vyšší dynamické nároky. Z naftové nabídky pak budou přítomny agregáty 1.6 a 2.0 TDI. První zmíněný nabídne pohon přední nápravy, naopak ten druhý bude zkombinovaný výhradně s pohonem všech kol. Zákazník pak dostane možnost zakoupit dvoulitra i s dvouspojkovou automatickou převodovku DSG se sedmi kvalty a spojkami v olejové lázni.
A jak je to s cenami? Nejlevnější Seat Ateca 1.0 TSI Style vyjde na 523 900 Kč, ještě letos přijde verze Reference za akční sumu 462 900 Kč. Naopak vrcholem se stane Seat Ateca 2.0 TDI 4WD DSG Xcellence s cenovkou 843 900 korun. Zajímavé je pak to, co vše se nachází ve standardu výbavy Style. Nechybí zde totiž malý kožený paket, oketní opěrky vpředu i vzadu, přední sedadla s bederní opěrkou, tempomat nebo dvouzónová klimatizace.
Jízdní dojmy
Na krátký test jsme dostali do rukou verzi Ateca 2.0 TDI o výkonu 150 koní. S motorem spolupracovala manuální převodovka se šesti stupni a rovnou musíme říci, že tahle motorizace nám hodně vyhovovala. Výkon byl postačující na všechny možné situace, i přes drsnou jízdu v terénu jsme na palubním počítači odečetli průměrnou spotřebu 8 litrů na 100 km, podvozkově je Ateca vyladěna na úroveň, která nabídne tužší podvozek, avšak i na 19" kolech není problém jet po nerovném a drsném terénu. Je fakt, že občas si ráda odskočila zadní náprava, ale když přejíždíte obří kořeny stromů, málokteré auto si asi odpustí odskočení zádě.
Co se týče kabiny a vnitřního zpracování, zde je to typický Seat. Kvalitně a přehledně zpracovaná palubní deska, řidič má ovšem dostatečný přehled, zbytečně dlouho nehledá jednotlivé ovladače a nová polokožená sedadla nabízela příjemnou podporu jak při zběsilém skákání po terénních nerovnostech, tak i v prudších zatáčkách na přilehlé hladké asfaltové silnici. Na více dojmů si ale musíte počkat do klasického redakčního testu, kde si Atecu pořádně proklepneme.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).