Je to den zpátky, kdy se rozhodlo zastoupení značky Seat oficiálně představit novou Atecu široké veřejnosti u nás v ČR. Vše se stalo kousek od Dobříše ve vědeckotechnickém parku a nová Ateca se nám díky tomu dostala poprvé do rukou. Jak jezdí, kolik stojí a má nějaké chyby?
Nové SUV Seat Ateca se ukázalo ve vědeckotechnickém parku, kde sídlí Centrum aplikované vědy. Díky přítomnosti přilehlého vojenského prostoru, jsme pak měli šanci několikrát otestovat terénní dovednosti nového modelu. Trasa přitom vedla skrze lesní cesty plné kamení, prachu, písku, ovšem dostalo se i na hladkou asfaltku.
Dvojčetem nového Seatu je druhé vydání Volkswagenu Tiguan, což znamená, že i tenhle Španěl stojí na modulární koncernové platformě MQB. Oproti Tiguanu se však Ateca snaží více cílit na kompaktnost. O všem vypovídá údaj o délce, který ukazuje jednotlivé rozdíly mezi koncernovými vozy: Seat Ateca totiž měří na délku 4363 mm, VW Tiguan 4486 mm a Škoda Kodiaq dokonce 4967 mm.
Novinka od Seatu si navíc připravila spoustu nové výbavy. Mezi nejnovější prvky patří například bezdotykové ovládání pátých dveří tzv. „virtuální pedál“. Podkopnutím nohy pod zadním nárazníkem lze víko kufru otevřít a také zavřít. V terénu jsme pak mohli za pomoci nápovědy od instruktora vyzkoušet soustavu kamer, zobrazující okolí vozu anebo i prostor přímo pod předním nárazníkem, to aby řidič viděl, kam přímo jede. Skvělý prvek, který si zaslouží od nás pochvalu!
Ve výbavě nebude chybět i adaptivní tempomat s funkcí stop&go (výhradně pro verzi s automatickou převodovkou), v kabině lze přepínat mezi několika barevnými odstíny osvětlení interiéru a naprostou třešničkou na dortu je pak osvětlení nástupního prostoru s projekcí nápisu „ATECA“ na zem.
Jako drobné negativum vidíme přítomnost základní pohonné jednotky, kterou se stal tříválcový motor 1.0 TSI. Dát tenhle motor do středně velkého SUV nám přijde trošku jako bláznovství a je otázkou, jak si motor poradí v situaci, kdy bude Ateca plně naložena a řidič po ní bude chtít vyšší dynamické nároky. Z naftové nabídky pak budou přítomny agregáty 1.6 a 2.0 TDI. První zmíněný nabídne pohon přední nápravy, naopak ten druhý bude zkombinovaný výhradně s pohonem všech kol. Zákazník pak dostane možnost zakoupit dvoulitra i s dvouspojkovou automatickou převodovku DSG se sedmi kvalty a spojkami v olejové lázni.
A jak je to s cenami? Nejlevnější Seat Ateca 1.0 TSI Style vyjde na 523 900 Kč, ještě letos přijde verze Reference za akční sumu 462 900 Kč. Naopak vrcholem se stane Seat Ateca 2.0 TDI 4WD DSG Xcellence s cenovkou 843 900 korun. Zajímavé je pak to, co vše se nachází ve standardu výbavy Style. Nechybí zde totiž malý kožený paket, oketní opěrky vpředu i vzadu, přední sedadla s bederní opěrkou, tempomat nebo dvouzónová klimatizace.
Jízdní dojmy
Na krátký test jsme dostali do rukou verzi Ateca 2.0 TDI o výkonu 150 koní. S motorem spolupracovala manuální převodovka se šesti stupni a rovnou musíme říci, že tahle motorizace nám hodně vyhovovala. Výkon byl postačující na všechny možné situace, i přes drsnou jízdu v terénu jsme na palubním počítači odečetli průměrnou spotřebu 8 litrů na 100 km, podvozkově je Ateca vyladěna na úroveň, která nabídne tužší podvozek, avšak i na 19" kolech není problém jet po nerovném a drsném terénu. Je fakt, že občas si ráda odskočila zadní náprava, ale když přejíždíte obří kořeny stromů, málokteré auto si asi odpustí odskočení zádě.
Co se týče kabiny a vnitřního zpracování, zde je to typický Seat. Kvalitně a přehledně zpracovaná palubní deska, řidič má ovšem dostatečný přehled, zbytečně dlouho nehledá jednotlivé ovladače a nová polokožená sedadla nabízela příjemnou podporu jak při zběsilém skákání po terénních nerovnostech, tak i v prudších zatáčkách na přilehlé hladké asfaltové silnici. Na více dojmů si ale musíte počkat do klasického redakčního testu, kde si Atecu pořádně proklepneme.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?