Je to den zpátky, kdy se rozhodlo zastoupení značky Seat oficiálně představit novou Atecu široké veřejnosti u nás v ČR. Vše se stalo kousek od Dobříše ve vědeckotechnickém parku a nová Ateca se nám díky tomu dostala poprvé do rukou. Jak jezdí, kolik stojí a má nějaké chyby?
Nové SUV Seat Ateca se ukázalo ve vědeckotechnickém parku, kde sídlí Centrum aplikované vědy. Díky přítomnosti přilehlého vojenského prostoru, jsme pak měli šanci několikrát otestovat terénní dovednosti nového modelu. Trasa přitom vedla skrze lesní cesty plné kamení, prachu, písku, ovšem dostalo se i na hladkou asfaltku.
Dvojčetem nového Seatu je druhé vydání Volkswagenu Tiguan, což znamená, že i tenhle Španěl stojí na modulární koncernové platformě MQB. Oproti Tiguanu se však Ateca snaží více cílit na kompaktnost. O všem vypovídá údaj o délce, který ukazuje jednotlivé rozdíly mezi koncernovými vozy: Seat Ateca totiž měří na délku 4363 mm, VW Tiguan 4486 mm a Škoda Kodiaq dokonce 4967 mm.
Novinka od Seatu si navíc připravila spoustu nové výbavy. Mezi nejnovější prvky patří například bezdotykové ovládání pátých dveří tzv. „virtuální pedál“. Podkopnutím nohy pod zadním nárazníkem lze víko kufru otevřít a také zavřít. V terénu jsme pak mohli za pomoci nápovědy od instruktora vyzkoušet soustavu kamer, zobrazující okolí vozu anebo i prostor přímo pod předním nárazníkem, to aby řidič viděl, kam přímo jede. Skvělý prvek, který si zaslouží od nás pochvalu!
Ve výbavě nebude chybět i adaptivní tempomat s funkcí stop&go (výhradně pro verzi s automatickou převodovkou), v kabině lze přepínat mezi několika barevnými odstíny osvětlení interiéru a naprostou třešničkou na dortu je pak osvětlení nástupního prostoru s projekcí nápisu „ATECA“ na zem.
Jako drobné negativum vidíme přítomnost základní pohonné jednotky, kterou se stal tříválcový motor 1.0 TSI. Dát tenhle motor do středně velkého SUV nám přijde trošku jako bláznovství a je otázkou, jak si motor poradí v situaci, kdy bude Ateca plně naložena a řidič po ní bude chtít vyšší dynamické nároky. Z naftové nabídky pak budou přítomny agregáty 1.6 a 2.0 TDI. První zmíněný nabídne pohon přední nápravy, naopak ten druhý bude zkombinovaný výhradně s pohonem všech kol. Zákazník pak dostane možnost zakoupit dvoulitra i s dvouspojkovou automatickou převodovku DSG se sedmi kvalty a spojkami v olejové lázni.
A jak je to s cenami? Nejlevnější Seat Ateca 1.0 TSI Style vyjde na 523 900 Kč, ještě letos přijde verze Reference za akční sumu 462 900 Kč. Naopak vrcholem se stane Seat Ateca 2.0 TDI 4WD DSG Xcellence s cenovkou 843 900 korun. Zajímavé je pak to, co vše se nachází ve standardu výbavy Style. Nechybí zde totiž malý kožený paket, oketní opěrky vpředu i vzadu, přední sedadla s bederní opěrkou, tempomat nebo dvouzónová klimatizace.
Jízdní dojmy
Na krátký test jsme dostali do rukou verzi Ateca 2.0 TDI o výkonu 150 koní. S motorem spolupracovala manuální převodovka se šesti stupni a rovnou musíme říci, že tahle motorizace nám hodně vyhovovala. Výkon byl postačující na všechny možné situace, i přes drsnou jízdu v terénu jsme na palubním počítači odečetli průměrnou spotřebu 8 litrů na 100 km, podvozkově je Ateca vyladěna na úroveň, která nabídne tužší podvozek, avšak i na 19" kolech není problém jet po nerovném a drsném terénu. Je fakt, že občas si ráda odskočila zadní náprava, ale když přejíždíte obří kořeny stromů, málokteré auto si asi odpustí odskočení zádě.
Co se týče kabiny a vnitřního zpracování, zde je to typický Seat. Kvalitně a přehledně zpracovaná palubní deska, řidič má ovšem dostatečný přehled, zbytečně dlouho nehledá jednotlivé ovladače a nová polokožená sedadla nabízela příjemnou podporu jak při zběsilém skákání po terénních nerovnostech, tak i v prudších zatáčkách na přilehlé hladké asfaltové silnici. Na více dojmů si ale musíte počkat do klasického redakčního testu, kde si Atecu pořádně proklepneme.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?