Dodge Charger má za sebou poměrně působivou závodní minulost. Ano, mluvíme sice o době na konci šedesátých let, přesto z této aury těží i soudobý nositel slavného jména. Důkaz? Nové série sedanu s prostým označením Daytona.
Někdejší Charger Daytona vznikl v roce 1969 jako sériová verze speciálu pro sérii NASCAR. Dodge celkem vyrobil jen 501 automobilů, které zaujaly například velkým zadním křídlem v černé barvě. Nejen na tento prvek se snaží odkazovat moderní Charger Daytona. Jeho základem se stala sériová verze R/T, která se však minimálně vizuálně inspirovala u modelů SRT, respektive provedení s balíčkem Scat Pack. To znamená notně upravené přední a zadní partie, nové nástavce prahů nebo jednodílný spoiler v černé barvě. Kolem něj je černý pruh, sahající až do boků karosérie, kde je ozvláštněn nápisy Daytona. Toto řešení má evokovat vzhled původního vozu. Černá grafika, jen s logem HEMI, se nachází i na kapotě motoru s decentním nasávacím otvorem. A aby byl výčet černě lakovaných prvků kompletní, sluší se zmínit ještě střechu a kola Mopar. Ta jsou vyrobena z kovaného hliníku, mají průměr 20 palců a pneumatiky Goodyear Eagle F1.
Uvnitř dominují černou kůží Nappa čalouněná sedadla s vyhříváním, odvětráváním, elektrickým nastavováním ve dvanácti směrech, logem Daytona na opěradlech a zlatým prošíváním. To se objevuje i ve výplních dveří a na středové loketní opěrce. Obložení obstarávají hliníkové a lesklé černé dekory, přepracován byl rovněž volant. Před ním je přístrojový panel opět s logem Daytona. Výbava vozu obsahuje oproti standardním provedení R/T navíc velurové koberečky, paměť pro nastavování volantu a sloupku řízení, ambientní LED osvětlení interiéru, zadní parkovací asistent, alarm a projektorové HID světlomety.
Pod kapotou sedanu je 5.7litrový osmiválec HEMI s upraveným sáním, systémem nasávání studeného vzduchu od Moparu a aktivním výfukovým systémem s koncovkami o průměru 4 palce. Součástí výbavy vozu je také balíček Super Track Pak, obsahující upravený podvozk, sportovní brzdové obložení, třístupňové ESC s možností jeho vypnutí a již zmiňované pneumatiky Goodyear. Dodge do auta přibalil zadní diferenciál a upravenou kalibraci motoru i převodovky. Cena tohoto krasavce je nejméně 39 890 dolarů (cca 954 000 korun).
Nejde ale o jediný Charger Daytona. Pro ty, kdo touží po ještě extrémnějším zážitku, má Dodge připravenou verzi s označením 392 (na fotkách má červenou barvu). Ta má pod kapotou 6.4litrový osmiválec HEMI s nasáváním studeného vzduchu, novým air boxem a vzduchovým filtrem Mopar. Výsledkem je výkon 362 kW (492 k) a točivý moment 644 Nm, přenášené na zadní kola, kterým pomáhá diferenciál s omezeným prokluzem. 60 mil za hodinu (96 km/h) pokoří tento Charger za asi 4 sekundy, ¼ míle mu zabere méně než 12 sekund. Kovaná kola mají stejně jako u normální Daytony 20 palců, obouvají však pneumatiky Pirelli. Za nimi se ukrývají odvětrávané kotouče Brembo se šesti pístky vpředu a čtyřmi pístky vzadu. Přítomen je i elektronicky ovládaný výfukový systém, doplněný o silnější alternátor, specifické znáčky a tachometr cejchovaný do 180 mil za hodinu. Cena vozu startuje na 44 995 dolarech (cca 1 076 000 korun).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.