Mezi zákazníky oblíbená první generace Fordu Ka byla malým přibližovadlem s podvozkem motokáry, váhou mouchy a povedeným designem. Pro výrobu nástupce se modrý ovál dal dohromady s Fiatem, dvojče modelu 500 ale na popularitu předchůdce navázat nedokázalo. Nyní to Ford zkouší opět jinak, s pěticí dveří a jménem Ka+.
Ford Ka+ není na automobilové mapě žádným nováčkem. Ačkoliv pro Evropu prošel mnoha úpravami, poprvé jsme ho mohli vidět již před dvěma roky v Brazílii, kde pro změnu vycházel z indického Fordu Figo. Na obou trzích je nabízen rovněž sedan, který ale v Evropě čekat nemůžeme. 3929 milimetrů dlouhý pětidveřový hatchback je jen o 40 milimetrů kratší než Fiesta, což Ka+ posouvá ze světa mini aut o segment výš. Vzhled ovšem rozhodně není tak nápaditý jako u Fiesty. Je zkrátka poznat, že je novinka globálním vozem, takže dostala lichoběžníkovou masku chladiče, přední světla protažená až do boku karosérie a velmi jednoduchou zadní část. Zaujmou prakticky jen zvedající se linie oken, zrcátka s integrovanými blinkry a několik chromovaných prvků v již zmiňované masce chladiče. K dobru budiž připočten fakt, že všechny díly karosérie budou i v nejnižší výbavě lakované.
Daleko více než designem chce ale Ka+ upoutat vnitřním prostorem, kdy na půdorysu kratším než 4 metry s rozvorem o hodnotě 2469 milimetrů (stejný jako u Fiesty) ubytuje pětici pasažérů a 270 litrů zavazadel. Pravda, patří do toho i 13 litrů pod podlahou. Zadní sedadla, nabízející mimo jiné největší prostor pro hlavu a kolena ve své třídě, jsou dělená v poměru 60/40, další praktické body nahání modrý ovál až 21 odkládacími plochami. Mezi ně se řadí prostor na litrovou a 0,6litrovou láhev, respektive malý deštník, v předních dveřích nebo takzvaný MyFord Deck na vrcholku palubní desky, umožňující vedle odložení také dobíjení mobilního telefonu.
Středová konzole je svým tvarováním a umístěním výdechů ventilace hodně podobná aktuální Fiestě. Ubylo sice tlačítek, volitelný multimediální systém SYNC s hlasovým ovládáním a konektivitou s chytrými telefony je však i nadále v malé kapličce v její vrchní části. I Ka+ může být vybaveno rodičovským zámkem MyKey. Základem Ka+ je globální platforma Fordu pro malá auta, vpředu se zavěšením MacPherson, vzadu s torzní příčkou. Specifického nastavení se pro evropský trh dočkaly řízení, odpružení, tlumiče i pomocné rámy na obou koncích. Tím je dosaženo lepších jízdních vlastností i většího komfortu. Pod kapotou je čtyřválcová dvanáctistovka s variabilním časováním ventilů o výkonu 70 koní při 6000 ot./min nebo 85 koní při 6300 ot./min. V obou případech pohání motor přední kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Trochu zamrzí instalace pouze bubnových brzd na zadní nápravu.
Technické údaje
1.2 Ti-VCT 1.2 Ti-VCT 1.2 Ti-VCT Eco Výkon: 70 k 85 k 85 k Toč. moment: 105 Nm 112 Nm 112 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 15,3 s 13,3 s 13,9 s Max. rychlost: 159 km/h 169 km/h 166 km/h Spotřeba: 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km 4,8 l/100 km Délka: 3929 mm Šířka: 1695 mm Výška: 1524 mm Rozvor: 2489 mm Kufr: 270 lZákladní výbava Ka+ obsahuje šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, omezovač rychlosti, manuální klimatizaci, elektrická přední okna a zrcátka nebo 15palcová ocelová kola. Pro model se silnějším motorem budou za příplatek dostupné prvky jako automatická klimatizace, tempomat, kožený volant, elektrická zadní okna, zadní parkovací senzory, rádio s příjmem digitálního signálu, vyhřívaná zrcátka nebo 15palcová litá kola. A právě pouze pohonná jednotka s výkonem 85 koní bude k dostání na českém trhu. Ceny startují na 288 900 korunách, slabší motor začíná v Německu na 9990 eurech (cca 270 000 korun).
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.