Malá britská automobilka Arash vznikla v roce 1999 ještě po názvem Farboud Limited. Ten byl změněn o sedm let později, další dva roky pak zabrala příprava prvního sporťáku se jménem Arash. Model AF10 však vznikl v jednom jediném kuse a šanci na reparát dostane až letos. Spolu s ním se v Ženevě ukáže o něco menší kousek AF8 Cassini.
Arash AF10 je ve své aktuální specifikaci dalším z řady hybridních hypersportů poslední doby. Nutno však podotknout, že svými výkony ukazuje McLarenu P1 nebo LaFerrari záda už několik vteřin po startu. O pohon britského vozu se totiž stará 6.2litrový osmiválec, přeplňovaný kompresorem, o výkonu 912 koní s točivým momentem 1200 Nm. Tuto sílu mimochodem přenáší na kola šestistupňová manuální nebo automatická převodovka s pádly pod volantem.
Spolu se spalovacím motorem však v útrobách vozu najdeme i čtyři elektromotory, každý s výkonem 299 koní, točivým momentem 270 Nm a vlastní dvoustupňovou převodovkou. Dohromady tak benzínový motor podporuje 1197 elektrických koní a 1080 elektrických Newtonmetrů. Pokud sílu všech pěti jednotek sečteme dohromady, dostaneme naprosto absurdních 2109 koní a 2280 Newtonmetrů, přenášených na všechna kola.
Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere AF10 méně než 3 sekundy, dvojnásobnou rychlost pokoří za méně než 8 sekund a 300 km/h se na tachometru objeví po méně než 27 sekundách. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládá kupé za méně než 1,8 sekundy. Maximální rychlost je při použití spalovacího motoru více než 322 km/h, všechny čtyři elektromotory dokáží vyvinout více než 324 km/h (akcelerace z 0 na 100 km/h zabere méně než 5 sekund).
Potřebnou energii dodávají elektromotorům lithium-iontové akumulátory o kapacitě 32 kWh, dobíjet je lze mimo jiné při aktivaci režimu Race, kdy se elektromotory začnou chovat jako generátory. Šasi 4645 milimetrů dlouhého Arashe je vyrobeno ze třinácti karbonových dílů, které dohromady váží jako 658 iPhonů 6. Vpředu i vzadu potom najdeme pomocný hliníkový rám. Baterie i 70litrová palivová nádrž jsou v nižších částech podlahy a bočním pontonu. Karosérie dostala do vínku pevné zadní křídlo a naopak aktivní přední splitter.
Konstrukce „skořápky“ využívá karbonem vyztužené plasty a hliník. Dveře se otevírají prostřednictvím gest, v přední části potom najdeme kufr s objemem 70 litrů. Podvozek dostal elektrohydraulicky nastavitelnou světlou výšku v rozmezí až 150 milimetrů, 19palcová kola vpředu a 20palcová kola vzadu obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 2. Za příplatek bude dostupná specifikace Racer se závodní klecí, karbonovým interiérem, hasícím přístrojem, intercomem, magnesiovými středy kol nebo speciálním lakováním.
O něco menší model AF8 Cassini se poprvé ukázal už v roce 2014, žhavou novinkou tedy rozhodně není. V jeho útrobách nalezneme sedmilitrový osmiválec od GM s výkonem 558 koní při 7500 ot./min a točivým momentem 645 Nm při 6000 ot./min. Žádný elektromotor tady nečekejte, přesto zrychluje 4,15 metru dlouhé kupé se šestistupňovou manuální převodovkou na 96 km/h za méně než 3,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti přes 315 km/h. Svůj podíl na tom bude jistě mít váha jen 1200 kilogramů.
Na tu má vliv fakt, že karosérie a šasi jsou dohromady vyrobeny ze 350 karbonových dílů, navíc doplněné třeba o titanový výfuk. Uhlík je také v interiéru, jinak vybaveném klimatizací nebo multimediálním systémem. 19palcová kola vpředu a 20palcová kola vzadu z kovaného hliníku jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících, za nimi potom najdeme odvětrávané kotoučové brzdy o průměru 380 milimetrů vpředu a 362 milimetrů vzadu. Mezi další zajímavé designové prvky patří přední bi-xenonová světla a zadní LED reflektory.
Tento slabší model přijde na poměrně „přijatelných“ 350 000 liber (cca 12 170 000 korun). To Arash AF10 je se základní cenou 1,1 milionu liber (cca 34,25 milionu korun) již kapánek dražší. Na provedení Racer si potom připravte 1,2 milionu liber (cca 41,73 milionu korun).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.