Arash vyrobí kupé s absurdními parametry, AF10 má celkem pět motorů

Arash AF10
Arash AF10, foto: Arash
ar6 21. února 2016 12:13
Sdílej:

Malá britská automobilka Arash vznikla v roce 1999 ještě po názvem Farboud Limited. Ten byl změněn o sedm let později, další dva roky pak zabrala příprava prvního sporťáku se jménem Arash. Model AF10 však vznikl v jednom jediném kuse a šanci na reparát dostane až letos. Spolu s ním se v Ženevě ukáže o něco menší kousek AF8 Cassini.

Arash AF10 je ve své aktuální specifikaci dalším z řady hybridních hypersportů poslední doby. Nutno však podotknout, že svými výkony ukazuje McLarenu P1 nebo LaFerrari záda už několik vteřin po startu. O pohon britského vozu se totiž stará 6.2litrový osmiválec, přeplňovaný kompresorem, o výkonu 912 koní s točivým momentem 1200 Nm. Tuto sílu mimochodem přenáší na kola šestistupňová manuální nebo automatická převodovka s pádly pod volantem.

Spolu se spalovacím motorem však v útrobách vozu najdeme i čtyři elektromotory, každý s výkonem 299 koní, točivým momentem 270 Nm a vlastní dvoustupňovou převodovkou. Dohromady tak benzínový motor podporuje 1197 elektrických koní a 1080 elektrických Newtonmetrů. Pokud sílu všech pěti jednotek sečteme dohromady, dostaneme naprosto absurdních 2109 koní a 2280 Newtonmetrů, přenášených na všechna kola.

Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere AF10 méně než 3 sekundy, dvojnásobnou rychlost pokoří za méně než 8 sekund a 300 km/h se na tachometru objeví po méně než 27 sekundách. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládá kupé za méně než 1,8 sekundy. Maximální rychlost je při použití spalovacího motoru více než 322 km/h, všechny čtyři elektromotory dokáží vyvinout více než 324 km/h (akcelerace z 0 na 100 km/h zabere méně než 5 sekund).

Potřebnou energii dodávají elektromotorům lithium-iontové akumulátory o kapacitě 32 kWh, dobíjet je lze mimo jiné při aktivaci režimu Race, kdy se elektromotory začnou chovat jako generátory. Šasi 4645 milimetrů dlouhého Arashe je vyrobeno ze třinácti karbonových dílů, které dohromady váží jako 658 iPhonů 6. Vpředu i vzadu potom najdeme pomocný hliníkový rám. Baterie i 70litrová palivová nádrž jsou v nižších částech podlahy a bočním pontonu. Karosérie dostala do vínku pevné zadní křídlo a naopak aktivní přední splitter.

Konstrukce „skořápky“ využívá karbonem vyztužené plasty a hliník. Dveře se otevírají prostřednictvím gest, v přední části potom najdeme kufr s objemem 70 litrů. Podvozek dostal elektrohydraulicky nastavitelnou světlou výšku v rozmezí až 150 milimetrů, 19palcová kola vpředu a 20palcová kola vzadu obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 2. Za příplatek bude dostupná specifikace Racer se závodní klecí, karbonovým interiérem, hasícím přístrojem, intercomem, magnesiovými středy kol nebo speciálním lakováním.

O něco menší model AF8 Cassini se poprvé ukázal už v roce 2014, žhavou novinkou tedy rozhodně není. V jeho útrobách nalezneme sedmilitrový osmiválec od GM s výkonem 558 koní při 7500 ot./min a točivým momentem 645 Nm při 6000 ot./min. Žádný elektromotor tady nečekejte, přesto zrychluje 4,15 metru dlouhé kupé se šestistupňovou manuální převodovkou na 96 km/h za méně než 3,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti přes 315 km/h. Svůj podíl na tom bude jistě mít váha jen 1200 kilogramů.

Na tu má vliv fakt, že karosérie a šasi jsou dohromady vyrobeny ze 350 karbonových dílů, navíc doplněné třeba o titanový výfuk. Uhlík je také v interiéru, jinak vybaveném klimatizací nebo multimediálním systémem. 19palcová kola vpředu a 20palcová kola vzadu z kovaného hliníku jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících, za nimi potom najdeme odvětrávané kotoučové brzdy o průměru 380 milimetrů vpředu a 362 milimetrů vzadu. Mezi další zajímavé designové prvky patří přední bi-xenonová světla a zadní LED reflektory.

Tento slabší model přijde na poměrně „přijatelných“ 350 000 liber (cca 12 170 000 korun). To Arash AF10 je se základní cenou 1,1 milionu liber (cca 34,25 milionu korun) již kapánek dražší. Na provedení Racer si potom připravte 1,2 milionu liber (cca 41,73 milionu korun).

Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?