Mazda CX-9 dostala přeplňovaný motor SkyActiv-G, dotáhne se na německou prémii?

Světla navazují na velkou masku chladiče, Mazda CX-9.
Světla navazují na velkou masku chladiče, Mazda CX-9., foto: Mazda Motor
ar6 20. listopadu 2015 06:05
Sdílej:

V segmentu SUV je Mazda aktuálně zastoupena malou CX-3, kompaktní CX-5 a velkou CX-9. Ta přitom jako jediná ještě nedisponuje motory SkyActiv a úplnou implementací designového jazyka Kodo. Po včerejšku se už ale sluší spíše používat minulý čas, protože i CX-9 prošla generační obměnou. A je to obměna se vším všudy.

Vzhledem k vysoké unifikaci celé modelové řady Mazda, skryté pod slůvkem Kodo, asi není třeba CX-9 po designové stránce více přibližovat. Na dominantní masku chladiče navazují vpředu LED světlomety, podběhy vyplňují 18- nebo 20palcová kola a zadní lampy mixují styl „šestky“ a MX-5. Paleta barev bude na severoamerickém trhu obsahovat červenou Soul, bílou Snowflake Pearl, stříbrnou Sonic, černou Jet, modrou Deep Crystal a šedou Titanium Flash. Na propagačních fotkách je model oděný do šedé Machine, která má zdůraznit fakt, že CX-9 vypadá jakoby byla odlita z jednoho kusu oceli.

Do délky se konkurent Audi Q7 nebo BMW X5 smrskl o 30 mm na celkových 5065 mm, zároveň došlo k prodloužení rozvoru o 55 mm, což pozitivně pocítí mimo jiné nohy cestujících v zadní části auta. Maličký rozpor v délkách vysvětluje fakt, že přední převis je kratší o 59 mm a zadní převis o 25 mm. A-sloupek karosérie byla posunut o celých 100 mm dozadu, čímž se prodloužila kapota a posílil subjektivně vnímaný pocit síly skrze proporce vozu.

Kabina příznivce či dokonce majitele některé ze současných Mazd překvapí jen velice těžko. Rozvržení se skvěle do ruky padnoucím volantem, budíky ve třech samostatných tubusech (v jednom je 4,6palcový TFT displej) a volně stojící obrazovkou (velikost sedm nebo osm palců) multimediálního systému na vrcholku středové konzole se zkrátka nemění. Adekvátně ceně je použita kvalitní useň Nappa, LED podsvícení, dřevo nebo hliník. Na spodní část předního okna se promítají informace z barevného head up displeje. Podobně jako předchůdce, i nyní je CX-9 sedmimístným SUV, přičemž přístup na zadní sedadla je podle Mazdy tak jednoduchý, že jej zvládne i dítě. Všem lidem na palubě bude hrát k poslechu prémiové audio Bose s dvanácti reproduktory.

Největší novinku celé generační výměny ale naleznete pod kapotou, kde je vůbec poprvé v historii Mazdy přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2.5 litru, využívající technologie SkyActiv. Samozřejmě by to nebyla japonská automobilka bez nějakých vymožeností, proto tu máme například turbodmychadlo, upravující stupeň výfukové pulzace podle otáček motoru. Unikátní je též vhánění výfukových plynů k dmychadlu v nižších a vyšších otáčkách.

Výsledkem je 254 koní při 5000 ot./min a 420 Nm při 2000 ot./min, ale to jen ve chvíli, kdy použijete benzín s oktanovým číslem 93. Pokud pojede CX-9 na oktanové číslo 87, klesne hodnota maximálního výkonu na 230 koní. Vzhledem k zaměření se na americký trh není divu, že jedinou dostupnou převodovkou je šestistupňový automat v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol. Přesná dynamická data zatím chybí, Mazdě se každopádně povedlo snížit hmotnost o 90 kilo s pohonem přední nápravy a dokonce 130 kilogramů s pohonem obou náprav. Díky tomu jsou okna o něco tlustší a došlo i na přepracování aktivního potlačování hluku, takže dovnitř proniká ve stovce o 12 procent méně hluku než doposud.

Pilířem bezpečnostní výbavy je balíček i-Activesense, obsahující hlídání mrtvého úhlu, radarový tempomat, udržování ve zvoleném jízdním pruhu, varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před blížícím se vozidlem vpředu, hlídání bezpečného odstupu, systém nouzového brzdění ve městě nebo brzdový asistent. Přední ventilované kotouče pak mají průměr 320 mm, zadní pevné kotouče dokonce 325 mm.

Do prodeje zamíří CX-9 v příštím roce, v Evropě jí nicméně nečekejte. Možná by se hodilo doplnit slovíčko zatím, protože minulá generace se u nás také neměla objevit a už se zde více než rok oficiálně prodává.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.