Pre tretiu generáciu novej Škody Octavia bude postupne k dispozícii osem motorov TSI a TDI.
Štyri benzínové motory TSI a štyri naftové agregáty TDI s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail. Hodnoty spotreby a emisií týchto novo vyvinutých motorov sú až o 23 % nižšie ako u doteraz používaných jednotiek.
Paleta motorov pre novú generáciu modelu Octavia zahŕňa osem jednotiek pokrývajúcich výkonové rozpätie od 63 kW (1,2 TSI) do 132 kW (1,8 TSI). V ich zozname nechýba motor 1,6 TDI s výkonom 81 kW určený výhradne pre ekologickú verziu Octavia GreenLine. Tá s ním dosahuje spotrebu len 3,4 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 len 89 g/km. S výnimkou základných motorizácií sú všetky agregáty pre krajiny EÚ vybavené systémom Start-Stop a rekuperáciou brzdnej energie (modely Green tec/GreenLine). Prenos výkonu zaisťujú vo všetkých prípadoch moderné manuálne prevodovky alebo dvojspojkové ústrojenstvo DSG. V budúcnosti sa ponuka motorizácií rozšíri aj o variant na zemný plyn a agregát pre športovú verziu Octavia RS.
Štyri benzínové motory s výkonmi 63-132 kW
Nová ŠKODA Octavia je ponúkaná s motormi TSI. Sú to benzínové štvorvalce s priamym vstrekovaním, štvorventilovou technikou a prepĺňaním turbodúchadlom.
Základnou benzínovou motorizáciou je 1,2 TSI s výkonom 63 kW (86 koní). Motor dosahuje kombinovanú spotrebu 5,2 l/100 km, emisie CO2 činia 119 g/km. Vďaka preplňovaniu je dosiahnutý maximálny krútiaci moment 160 Nm v rozsahu 1 400 až 3 500 min-1. Základný motor je kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.
Silnejší variant 1,2 TSI Green tec dosahuje výkon 77 kW (105 koní) a - ako napovedá jeho názov - disponuje úsporným paketom so systémom Start-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Je preto ešte hospodárnejší než základná verzia. Kombinovaná spotreba činí 4,9 l/100 km a emisie CO2 114 g/km. Maximálny krútiaci moment 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1 400 až 4 000 min-1. Alternatívou k manuálnej šesťstupňovej prevodovke je automatická sedemstupňová prevodovka DSG.
Tiež motor 1,4 TSI Green tec s výkonom 103 kW (140 koní) je možné kombinovať s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou alebo sedemstupňovým dvojspojkovým ústrojenstvom DSG. Spotreba motora 1,4 TSI v kombinácii s manuálnou prevodovkou a systémom Start-Stop činí 5,3 l/100 km a emisie CO2 121 g/km. Maximálny krútiaci moment 250 Nm dosahuje motor medzi 1 500 a 3 500 min-1.
Špičkovou benzínovou motorizáciou pre novinku je agregát 1,8 TSI Green tec s výkonom 132 kW (180 koní). Maximálny krútiaci moment 250 Nm môže vodič využiť v pásme medzi 1 250 a 5 000 min-1. V kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG má motor kombinovanú spotrebu 5,7 l/100 km a na 1 kilometer jazdy vyprodukuje 131 g CO2.
Naftové motory TDI s krútiacim momentom až 320 Nm
Tiež naftové motory ponúkajú štyri valce, priamy vstrek paliva, štvorventilovú techniku a preplňovanie turbodúchadlom.
Základnou naftovou motorizáciou pre novú generáciu modelu Octavia je 1,6 TDI s výkonom 66 kW (90 koní). Jej kombinovaná spotreba je 4,1 l/100 km a emisie CO2 109 g/km.
Spotreba verzie 1,6 TDI Green tec s výkonom 77 kW (105 koní) so systémom Start-Stop a manuálnou päťstupňovou prevodovkou činí 3,8 l/100 km. Nízke sú aj emisie CO2: 99 g/km. Maximálny krútiaci moment 250 Nm dosahuje tento agregát v rozmedzí od 1 500 do 2 750 min-1. Popri manuálnej prevodovke je možné tento motor objednať aj so sedemstupňovým dvojspojkovým ústrojenstvom DSG.
Najúspornejším modelom je verzia GreenLine s naftovým motorom 1,6 TDI s výkonom 81 kW (110 koní) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dosahuje hodnoty emisií len 89 g CO2/km, čo zodpovedá spotrebe iba 3,4 l/100 km.
Najsilnejším naftovým motorom pod kapotou tretej generácie modelu Octavia je 2,0 TDI Green tec s výkonom 110 kW (150 koní). V spojení so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG dosahuje spotrebu iba 4,5 l/100 km a emisie CO2 119 g/km. Popri úspornosti a ohľaduplnosti k životnému prostrediu tento agregát vyniká tiež kultivovaným chodom, silou a pružnosťou. Najvyšší krútiaci moment 320 Nm poskytuje medzi 1 750 a 3 000 min-1. Okrem šesťstupňového DSG je tento motor dodávaný aj s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.