Volkswagen XL1 - superúsporný model vznikne zatím v padesáti kusech

Marek Litzman, 3. října 2012, 12:20 Google+

Volkswagen se připravuje na výrobu asi nejúspornějšího vozu současnosti. Má spotřebovat jen jeden litr na sto kilometrů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Formula XL1

Formula XL1 | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Historie jednolitrového vozu je bohatší, než by se na první pohled mohlo zdát. Již v roce 2001 nechal zahájit jeho vývoj tehdejší šéf automobilky Ferdinand Piëch. Ten s ním také v dubnu roku 2002 z propagačních důvodů ujel trasu mezi Wolfsburgem a Hamburkem. Šlo o vůz s minimálním odporem vzduchu, který nabízel místo pro dvě osoby sedící za sebou. Hmotnost prázdného vozu byla jen 290 kilo. O pohon 347 cm dlouhého vozu se staral jednoválec o objemu 0,3 litru a o výkonu 8,5 koně. Kombinován byl se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vzhledem k použití drahých materiálů byl nakonec projekt odložen jako nerentabilní.

Z té samé doby však pochází dva sériové vyráběné vozy s nízkou spotřebou, totiž Volkswagen Lupo 3L a Audi A2 3L. Šlo o přímé předchůdce dnešních Bluemotionů a jedny z vůbec prvních takto zaměřených vozů. Díky dieselovému tříválci o objemu 1,2 litru a mnoha úpravám dosáhla kombinovaná spotřeba jen na tři litry. Ani tyto vozy však nenaznamenaly žádný převratný úspěch.

Vraťme se však k jednolitrovému vozu. Vzhledem k růstu cen paliv i tlaku ze strany států i Evropské unie v poslední době poptávka po superúsporných vozech opět vzrostla. To přimělo funkcionáře Volkswagenu k oprášení vpravdě vizionářského konceptu. Ten se proto v roce 2009 představil s novějším vzezřením, avšak stále v konfiguraci dvou za sebou sedících osob.

Teprve minulý rok se ukázal vůz, který se stane malosériovou variantou jednolitrového vozu. Ukázal se v kataru, nabízí místo pro dva cestující, tentokrát však vedle sebe. Je poháněn hybridním motorem, přičemž spalovací motor je dvouválcovým turbodieselem o objemu 0,8 litru, který dosahuje maximálního výkonu 47 koní. K dispozici je mu také 27koňový elektromotor. Prvních 25 kilometrů je možné ujet čistě na elektřinu, v čemž pravděpodobně tkví část triku supernízké spotřeby. Čistá hmotnost je totiž mnohem vyšší než u původního prototypu - 800 kilo. Vůz dokáže z klidu na stovku akcelerovat za 11,9 sekundy, maximální rychlost je 160 km/h.

Pravděpodobně právě s těmito parametry již brzy vznikne první várka padesáti vozů. Ty dostanou vybraní zájemci. Pokud se první série osvědčí, v dohledné době by mohla vzniknout série druhá, tentokrát již mnohem větší.

Vytisknout

Diskuze: Volkswagen XL1 - superúsporný model vznikne zatím v padesáti kusech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Honda Civic

Honda Civic brzy přijde i ve verzi kombi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud