Jméno Prius se na celém světě stalo symbolem pro hybridní technologii. Aby také ne, když šlo o vůbec první masově vyráběné auto na benzín a elektřinu. Nyní přichází na český trh už třetí generace Priusu, za jejíž volantem jsme strávili několik desítek (nejen dojmy) nabitých kilometrů.
Od druhé generace se toho na první pohled příliš nezměnilo. A ani nebylo třeba. Zákony fyziky se s časem příliš nemění a na přísně aerodynamické siluetě tak moc prostoru na zlepšení nezůstalo. Snad jen některé ostré hrany byly více zahlazeny a Prius vypadá zas o kus civilněji. Součinitel odporu vzduchu klesl o jednu setinu na výborných 0,25.
O to více se ale konstruktéři soustředili na vnitřnosti vozu a především na celý hybridní systém. Základem je i nadále benzínový motor, tentokrát však nikoliv o objemu 1.5, nýbrž 1.8 litru. V honbě za co nejnižiší spotřbou a emisemi se to může zdát jako harakiri, ale japonci moc dobře vědí, co dělají. Prius totiž není nejlehčí a patnáctistovce se pro udržení jízdního tempa muselo stát hodně na krku. A tím šla spotřeba strmě vzhůru. Hybridní ústrojí bylo rovněž vylepšeno a NiMH baterie, nacházející se za zadními sedadly, má kapacitu 6,5 Ah, což vystačí zhruba na 2 km čistě elektrické jízdy. Přesto je akumulátor o nějaké to kilo lehčí a kompaktnější.
Podle zástupců automobilky bylo na hybridním systému přepracováno 90 procent všech komponent a jeho celkový výkon, tedy včetně elektromotoru, vzrostl ze 110 na 136 k. Maximální točivý moment 142 Nm je dostupný ve 4000 ot./min., zároveň ale došlo ke změně křivky jeho průběhu. Ta je posazena níže a jízda s ním se stává o něco pohodlnější a úspornější. Při rychlosti 120 km/h motor točí údajně jen 2180 ot./min. A přestože nemáte jak si tyto údaje zkontrolovat (otáčkoměr chybí), uvnitř je skutečně příjemné ticho a nemáme důvod Toyotě nevěřit.
Z 0 na 100 km/h zrychlí nový Prius za 10,4 s tedy o půl sekundy rychleji než předchůdce. Maximální rychlosti dosáhne 180 km/h, přičemž průměrná spotřeba je o půl deci nižší a činí pouze 3,9 l/100 km. K poměrně schopným akceleračním vlastnostem přispívá i bezestupňová převodovka e-CVT s plynule měnitelným převovodovým poměrem. S ohledem na hybridní pohon to v praxi zní něco jako tramvaj kombinovaná se skůtrem.
Novinkou v této generaci Priusu je ale trojice jízdních režimů EV, ECO MODE a POWER MODE. První z nich slouží k jízdě čistě na elektřinu, nesmíte přitom ale moc šlapat do pedálů a ani překročit rychlost 45 km/h. To se hodí třeba na popojíždění v kolonách, kdy v EV módu můžete ujet asi 2 km bez jediné kapky benzínu. ECO přepne auto do inteligentního režimu, který se snaží eliminovat příliš zbrklé pohyby vaší pravé nohy a udělat jízdu co nejplynulejší a tudíž i úspornější. Tento mód zřetelně cítíte i v plynovém pedálu, který klade velký odpor a odrazuje vás od razantní akcelerace. Naprostým opakem je POWER mód, jenž pedál změkčí a až o čtvrtinu přiostří jeho odezvy.
Samotné jízdní vlastnosti Priusu jsou relativně jisté, limitující faktor, na který při snaze o ostré projetí zatáčky brzy narazíte, tvoří kvarteto pneumatik Bridgestone s nízkým valivým odporem o rozměrech 195/65 R15. Od prostřední výbavy Sol jsou ale standardem kola sedmnáctipalcová s pneumatikami 215/45 R17, které část této nevýhody smažou. Při jízdě v mezích běžných rychlostí zaujme hluk, tedy respektive jeho absence. O motoru víte jen občas, o aerodynamickém hluku nemůže být ani řeč a jediným zdrojem spíše zvuku než hluku jsou odvalující se pneumatiky. Pro milovníky klidu a flegmatiky naprostý balzám na duši.
Ani v interiéru není nač si stěžovat a vše odpovídá cenovce. Zpracování na jedničku, horní část palubní desky je z měkčených plastů s příjemnou texturou. Co je důležité, umístění baterie za zadními sedadly nijak nepoznamenalo ani prostor před nimi, ani velikost zavazadelníku. Vzadu se (i díky tenčím předním opěradlům) pohodlně usadí dva dospělí cestující, byť kvůli svažující se střeše můžou mít problém s místem nad hlavou. Kufr s rovnou podlahou a dvojitým dnem pojme v základním uspořádání 446, po sklopení sedaček až 1120 litrů.
Nová Toyota Prius startuje v České republice na částce 660.900 Kč, za kterou dostanete elektricky ovládaná všechna okna, automatickou klimatizaci, sedmero airbagů včetně kolenního pro řidiče, Head Up Displej, ABS, TRC nebo třeba stabilizaci VSC+, která vám pomocí malého impulzu do řízení poradí, kam pohnout volantem k odvrácení krizové situace. Dražší výbava Sol za 710.900 Kč přidává zmíněná 17 palcová kola, lepší audio a látku čalounění, tempomat či dešťový senzor. Za 830.900 Kč dostanete výbavu Premium zahrnující navíc přední světlomety z LED, adaptivní tempomat, kožená sedadla nebo například přednárazový bezpečnostní systém.
A na závěr to nejdůležitější - spotřeba. My jsme s novým Priusem ujeli asi 70 km v kombinaci město,mimo město i dálnice a konečná spotřeba se nám ustálila na hodnotě 5,7 litru na 100 km. A to je na zážehový motor o objemu 1798cm3 výborná hodnota. Auto jsme přitom vůbec nešetřili a bez ostychu zkoušeli různé cestovní režimy včetně stylu „cihla na plynu“. Prius měl navíc na tachometru pouhých 54 km, takže po zajetí motoru půjde spotřeba na sto procent dolů. A podle zpráv od kolegů novinářů není problém jet i o dva litry levněji! Na podrobnější seznámení se s autem a zkoušky spotřeby v různých jízdních režimech si ale společně s námi počkejte na klasický týdenní test.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.