Jméno Prius se na celém světě stalo symbolem pro hybridní technologii. Aby také ne, když šlo o vůbec první masově vyráběné auto na benzín a elektřinu. Nyní přichází na český trh už třetí generace Priusu, za jejíž volantem jsme strávili několik desítek (nejen dojmy) nabitých kilometrů.
Od druhé generace se toho na první pohled příliš nezměnilo. A ani nebylo třeba. Zákony fyziky se s časem příliš nemění a na přísně aerodynamické siluetě tak moc prostoru na zlepšení nezůstalo. Snad jen některé ostré hrany byly více zahlazeny a Prius vypadá zas o kus civilněji. Součinitel odporu vzduchu klesl o jednu setinu na výborných 0,25.
O to více se ale konstruktéři soustředili na vnitřnosti vozu a především na celý hybridní systém. Základem je i nadále benzínový motor, tentokrát však nikoliv o objemu 1.5, nýbrž 1.8 litru. V honbě za co nejnižiší spotřbou a emisemi se to může zdát jako harakiri, ale japonci moc dobře vědí, co dělají. Prius totiž není nejlehčí a patnáctistovce se pro udržení jízdního tempa muselo stát hodně na krku. A tím šla spotřeba strmě vzhůru. Hybridní ústrojí bylo rovněž vylepšeno a NiMH baterie, nacházející se za zadními sedadly, má kapacitu 6,5 Ah, což vystačí zhruba na 2 km čistě elektrické jízdy. Přesto je akumulátor o nějaké to kilo lehčí a kompaktnější.
Podle zástupců automobilky bylo na hybridním systému přepracováno 90 procent všech komponent a jeho celkový výkon, tedy včetně elektromotoru, vzrostl ze 110 na 136 k. Maximální točivý moment 142 Nm je dostupný ve 4000 ot./min., zároveň ale došlo ke změně křivky jeho průběhu. Ta je posazena níže a jízda s ním se stává o něco pohodlnější a úspornější. Při rychlosti 120 km/h motor točí údajně jen 2180 ot./min. A přestože nemáte jak si tyto údaje zkontrolovat (otáčkoměr chybí), uvnitř je skutečně příjemné ticho a nemáme důvod Toyotě nevěřit.
Z 0 na 100 km/h zrychlí nový Prius za 10,4 s tedy o půl sekundy rychleji než předchůdce. Maximální rychlosti dosáhne 180 km/h, přičemž průměrná spotřeba je o půl deci nižší a činí pouze 3,9 l/100 km. K poměrně schopným akceleračním vlastnostem přispívá i bezestupňová převodovka e-CVT s plynule měnitelným převovodovým poměrem. S ohledem na hybridní pohon to v praxi zní něco jako tramvaj kombinovaná se skůtrem.
Novinkou v této generaci Priusu je ale trojice jízdních režimů EV, ECO MODE a POWER MODE. První z nich slouží k jízdě čistě na elektřinu, nesmíte přitom ale moc šlapat do pedálů a ani překročit rychlost 45 km/h. To se hodí třeba na popojíždění v kolonách, kdy v EV módu můžete ujet asi 2 km bez jediné kapky benzínu. ECO přepne auto do inteligentního režimu, který se snaží eliminovat příliš zbrklé pohyby vaší pravé nohy a udělat jízdu co nejplynulejší a tudíž i úspornější. Tento mód zřetelně cítíte i v plynovém pedálu, který klade velký odpor a odrazuje vás od razantní akcelerace. Naprostým opakem je POWER mód, jenž pedál změkčí a až o čtvrtinu přiostří jeho odezvy.
Samotné jízdní vlastnosti Priusu jsou relativně jisté, limitující faktor, na který při snaze o ostré projetí zatáčky brzy narazíte, tvoří kvarteto pneumatik Bridgestone s nízkým valivým odporem o rozměrech 195/65 R15. Od prostřední výbavy Sol jsou ale standardem kola sedmnáctipalcová s pneumatikami 215/45 R17, které část této nevýhody smažou. Při jízdě v mezích běžných rychlostí zaujme hluk, tedy respektive jeho absence. O motoru víte jen občas, o aerodynamickém hluku nemůže být ani řeč a jediným zdrojem spíše zvuku než hluku jsou odvalující se pneumatiky. Pro milovníky klidu a flegmatiky naprostý balzám na duši.
Ani v interiéru není nač si stěžovat a vše odpovídá cenovce. Zpracování na jedničku, horní část palubní desky je z měkčených plastů s příjemnou texturou. Co je důležité, umístění baterie za zadními sedadly nijak nepoznamenalo ani prostor před nimi, ani velikost zavazadelníku. Vzadu se (i díky tenčím předním opěradlům) pohodlně usadí dva dospělí cestující, byť kvůli svažující se střeše můžou mít problém s místem nad hlavou. Kufr s rovnou podlahou a dvojitým dnem pojme v základním uspořádání 446, po sklopení sedaček až 1120 litrů.
Nová Toyota Prius startuje v České republice na částce 660.900 Kč, za kterou dostanete elektricky ovládaná všechna okna, automatickou klimatizaci, sedmero airbagů včetně kolenního pro řidiče, Head Up Displej, ABS, TRC nebo třeba stabilizaci VSC+, která vám pomocí malého impulzu do řízení poradí, kam pohnout volantem k odvrácení krizové situace. Dražší výbava Sol za 710.900 Kč přidává zmíněná 17 palcová kola, lepší audio a látku čalounění, tempomat či dešťový senzor. Za 830.900 Kč dostanete výbavu Premium zahrnující navíc přední světlomety z LED, adaptivní tempomat, kožená sedadla nebo například přednárazový bezpečnostní systém.
A na závěr to nejdůležitější - spotřeba. My jsme s novým Priusem ujeli asi 70 km v kombinaci město,mimo město i dálnice a konečná spotřeba se nám ustálila na hodnotě 5,7 litru na 100 km. A to je na zážehový motor o objemu 1798cm3 výborná hodnota. Auto jsme přitom vůbec nešetřili a bez ostychu zkoušeli různé cestovní režimy včetně stylu „cihla na plynu“. Prius měl navíc na tachometru pouhých 54 km, takže po zajetí motoru půjde spotřeba na sto procent dolů. A podle zpráv od kolegů novinářů není problém jet i o dva litry levněji! Na podrobnější seznámení se s autem a zkoušky spotřeby v různých jízdních režimech si ale společně s námi počkejte na klasický týdenní test.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.