Jméno Prius se na celém světě stalo symbolem pro hybridní technologii. Aby také ne, když šlo o vůbec první masově vyráběné auto na benzín a elektřinu. Nyní přichází na český trh už třetí generace Priusu, za jejíž volantem jsme strávili několik desítek (nejen dojmy) nabitých kilometrů.
Od druhé generace se toho na první pohled příliš nezměnilo. A ani nebylo třeba. Zákony fyziky se s časem příliš nemění a na přísně aerodynamické siluetě tak moc prostoru na zlepšení nezůstalo. Snad jen některé ostré hrany byly více zahlazeny a Prius vypadá zas o kus civilněji. Součinitel odporu vzduchu klesl o jednu setinu na výborných 0,25.
O to více se ale konstruktéři soustředili na vnitřnosti vozu a především na celý hybridní systém. Základem je i nadále benzínový motor, tentokrát však nikoliv o objemu 1.5, nýbrž 1.8 litru. V honbě za co nejnižiší spotřbou a emisemi se to může zdát jako harakiri, ale japonci moc dobře vědí, co dělají. Prius totiž není nejlehčí a patnáctistovce se pro udržení jízdního tempa muselo stát hodně na krku. A tím šla spotřeba strmě vzhůru. Hybridní ústrojí bylo rovněž vylepšeno a NiMH baterie, nacházející se za zadními sedadly, má kapacitu 6,5 Ah, což vystačí zhruba na 2 km čistě elektrické jízdy. Přesto je akumulátor o nějaké to kilo lehčí a kompaktnější.
Podle zástupců automobilky bylo na hybridním systému přepracováno 90 procent všech komponent a jeho celkový výkon, tedy včetně elektromotoru, vzrostl ze 110 na 136 k. Maximální točivý moment 142 Nm je dostupný ve 4000 ot./min., zároveň ale došlo ke změně křivky jeho průběhu. Ta je posazena níže a jízda s ním se stává o něco pohodlnější a úspornější. Při rychlosti 120 km/h motor točí údajně jen 2180 ot./min. A přestože nemáte jak si tyto údaje zkontrolovat (otáčkoměr chybí), uvnitř je skutečně příjemné ticho a nemáme důvod Toyotě nevěřit.
Z 0 na 100 km/h zrychlí nový Prius za 10,4 s tedy o půl sekundy rychleji než předchůdce. Maximální rychlosti dosáhne 180 km/h, přičemž průměrná spotřeba je o půl deci nižší a činí pouze 3,9 l/100 km. K poměrně schopným akceleračním vlastnostem přispívá i bezestupňová převodovka e-CVT s plynule měnitelným převovodovým poměrem. S ohledem na hybridní pohon to v praxi zní něco jako tramvaj kombinovaná se skůtrem.
Novinkou v této generaci Priusu je ale trojice jízdních režimů EV, ECO MODE a POWER MODE. První z nich slouží k jízdě čistě na elektřinu, nesmíte přitom ale moc šlapat do pedálů a ani překročit rychlost 45 km/h. To se hodí třeba na popojíždění v kolonách, kdy v EV módu můžete ujet asi 2 km bez jediné kapky benzínu. ECO přepne auto do inteligentního režimu, který se snaží eliminovat příliš zbrklé pohyby vaší pravé nohy a udělat jízdu co nejplynulejší a tudíž i úspornější. Tento mód zřetelně cítíte i v plynovém pedálu, který klade velký odpor a odrazuje vás od razantní akcelerace. Naprostým opakem je POWER mód, jenž pedál změkčí a až o čtvrtinu přiostří jeho odezvy.
Samotné jízdní vlastnosti Priusu jsou relativně jisté, limitující faktor, na který při snaze o ostré projetí zatáčky brzy narazíte, tvoří kvarteto pneumatik Bridgestone s nízkým valivým odporem o rozměrech 195/65 R15. Od prostřední výbavy Sol jsou ale standardem kola sedmnáctipalcová s pneumatikami 215/45 R17, které část této nevýhody smažou. Při jízdě v mezích běžných rychlostí zaujme hluk, tedy respektive jeho absence. O motoru víte jen občas, o aerodynamickém hluku nemůže být ani řeč a jediným zdrojem spíše zvuku než hluku jsou odvalující se pneumatiky. Pro milovníky klidu a flegmatiky naprostý balzám na duši.
Ani v interiéru není nač si stěžovat a vše odpovídá cenovce. Zpracování na jedničku, horní část palubní desky je z měkčených plastů s příjemnou texturou. Co je důležité, umístění baterie za zadními sedadly nijak nepoznamenalo ani prostor před nimi, ani velikost zavazadelníku. Vzadu se (i díky tenčím předním opěradlům) pohodlně usadí dva dospělí cestující, byť kvůli svažující se střeše můžou mít problém s místem nad hlavou. Kufr s rovnou podlahou a dvojitým dnem pojme v základním uspořádání 446, po sklopení sedaček až 1120 litrů.
Nová Toyota Prius startuje v České republice na částce 660.900 Kč, za kterou dostanete elektricky ovládaná všechna okna, automatickou klimatizaci, sedmero airbagů včetně kolenního pro řidiče, Head Up Displej, ABS, TRC nebo třeba stabilizaci VSC+, která vám pomocí malého impulzu do řízení poradí, kam pohnout volantem k odvrácení krizové situace. Dražší výbava Sol za 710.900 Kč přidává zmíněná 17 palcová kola, lepší audio a látku čalounění, tempomat či dešťový senzor. Za 830.900 Kč dostanete výbavu Premium zahrnující navíc přední světlomety z LED, adaptivní tempomat, kožená sedadla nebo například přednárazový bezpečnostní systém.
A na závěr to nejdůležitější - spotřeba. My jsme s novým Priusem ujeli asi 70 km v kombinaci město,mimo město i dálnice a konečná spotřeba se nám ustálila na hodnotě 5,7 litru na 100 km. A to je na zážehový motor o objemu 1798cm3 výborná hodnota. Auto jsme přitom vůbec nešetřili a bez ostychu zkoušeli různé cestovní režimy včetně stylu „cihla na plynu“. Prius měl navíc na tachometru pouhých 54 km, takže po zajetí motoru půjde spotřeba na sto procent dolů. A podle zpráv od kolegů novinářů není problém jet i o dva litry levněji! Na podrobnější seznámení se s autem a zkoušky spotřeby v různých jízdních režimech si ale společně s námi počkejte na klasický týdenní test.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.