Cílem při vývoji vozu Artega GT bylo navrhnout výjimečný sportovní vůz.Koncept Artega tak stvořil novou automobilovou značku, směřující k jasnému cíli: s veškerým entusiasmem pro sportovní vozy demonstrovat své schopnosti při návrhu automobilu.
Při tomto úkolu se tým zaměřil na čtyři hlavní úkoly a oblasti vývoje:
Design: hovoří výjimečným jazykem
Návrh vozu je dílem renomovaného designéra Henrika Fiskera, kterému se podařilo vytvořit kopaktní, jednoduchý a stabilní vůz s rozměry 3950 x 1880 x 1180 mm (D,Š,V). Automobil má elegantní a dynamickou přední část s plynulými rysy, nízký profil s bohatým prosklením a sportovně vyhllížející zadní část. Široký unteriér pak překvapí především s ohledem na kompaktnost vnějších rozměrů. Uvnitř vozu totiž najdou dostatek prostoru nejen dva dospělí, ale také jejich zavazadla. V případě zájmu je na místě zavazadlového prostoru možno žádat nouzovou třetí sedačku.
Vlastnosti vozu: agilita, jízdní dynamika a bezpečnost
Hlavními požadavky při návrhu vozu byly nízká hmotnost a tuhost karoserie. To zajistilo použití velkoryse dimenzovaného hliníkového rámu a karoserie vyrobené z kompozitních materiálů, zesílených uhlíkovými vlákny. Díky tomu se vůz pyšní vynikajícím poměrem hmotnosti k výkonu. Aby bylo dosaženo vhodného prostorového uspořádání pohonné jednotky a převodovky, ideálního rozložení hmotnosti a nejlepší možné trakce, byly použity komponenty Volkswagen Group.
O pohon se stará šestiválec V6 o objemu 3,6 litru, který je spřažen se sekvenční převodovkou. Motor je zabudován ve speciálním rámu z trubek vyrobených z vysokopevnostní oceli. Opěradla komfortních sportovních sedaček jsou sklopná a usnadňují tak naložení případných zavazadel. Použity byly speciální moduly pro případ havárie a rovněž byly zabudovány ocelové ochranné prvky proti bočnímu nárazu. To zajišťuje vysokou pasivní bezpečnost vozu spolu s předními a bočními airbagy. Pro maximální aktivní bezpečnost disponuje Artega GT pomocnými elektronickými systémy ASP (Artega Stability Program), ABS a kontroly trakce TC. Jako u jiných sportovních aut, lze i ve voze Artega GT vybírat ze čtyř jízdních režimů: Normal (ASP s brzkým zásahem, TC zapnuto), Sport (ASP s pozdním zásahem, TC zapnuto), Race (ASP vypnuto, TC vypnuto) a Off (ASP i TC vypnuty).
Připravenost k cestování: dostatek prostoru navzdory vnějším rozměrům sportovního vozu
Při návrhu tvaru vozu a jeho interiéru byly proti sobě kladeny zdánlivě protichůdné požadavky. Vůz měl být kompaktní, ale přitom měl být i dostatečně komfortní. Navzdory vnějším rozměrům se to podařilo splnit a ve voze tak najdeme nejen dostatek prostoru pro dva cestující, ale také dva oddělené prostory pro přepravu zavazadel. První z nich je za sedačkami, druhý se nachází pod přední kapotou. U vozu daných rozměrů jde o věc vskutku nevídanou. Podařilo se toho dosáhnout díky umístění motoru v zadní části vozu. Ačkoliv má Artega GT bezesporu fenomenální výkon a ovladatelnost, rozhodně to však neznamená, že jízdní komfort zůstává stranou. Díky naladění podvozku se totiž i dlouhé výlety příjemně zapíší do paměti cestujících.
Technické specifikace:
Rám: hliníkový Zadní modul: tubulární rám vyrobený z vysokopevnostní oceli Karoserie: uhlíkovými vlákny zesílené kompozitní materiály Rozměry (D x Š x V): 3950 mm x 1880 mm x 1180 mm Suchá hmotnost: zhruba 1100 kg Objem zavazadlového prostoru: 300 litrů (225 litrů za sedačkami, 75 litrů vepředu) Motor: V6 s přímým vstřikem paliva Zdvihový objem: 3597 ccm Převodovka: šestistupňová sekvenční Zrychlení z 0 - 100 km/h: méně než 5 s Maximální rychlost: přes 270 km/h
Zdroj: Artega
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.