Je tomu již 33 let, co věhlasný český designer Václav Král dokončil první návrhy sportovního vozu, který o pár let pozděj stanovil český rychlostní rekord. Ředitel Metalexu za volantem třetího prototypu dosáhl v roce 1997 na letmém kilometru rychlosti 208,37 km/h.
Supersport byl veřejnosti představen na pražském autosalónu v říjnu 1991. Vůz dynamických tvarů byl hvězdou výstavy a firma MTX na něj dostala téměř 200 objednávek. Na tento popud se měla rozjet omezená série čítající 100 kusů. Výroba bohužel nakonec nikdy nezačala. Během stavby třetího prototypu byl celý projekt prodán novému majiteli. Nedlouho poté požár zdevastoval jeho výrobní prostory a tím navždy pohřbil naděje na sériovou výrobu českého supersportu.
Nyní si jen můžeme připomenout, oč nás onen nešťastný požár připravil. Základem karosérie MTX Tatra V8 byl tuhý prostorový rám, svařený z ocelových trubek, doplněný nosnými prvky z lehkých slitin. Na ně byly připevněny panely ze sklolaminátu. Dveře byly výklopné směrem vpřed a vzhůru. Světlomety pocházely z BMW řady 8. Celkové vnější rozměry byly 4600 x 1980 x 1170 mm (délka x šířka x výška). Rozvor činil 2400 mm a automobil vážil pouhých 1350 kg.
Vzadu umístěný motor byl vzduchem chlazený V8, který měl svůj původ v T613. Původní objem 3,5 L byl navýšen na 3,92 L. Motor měl dvě výkonnostní varianty. Karburátorová dávala 160 kW (218 koní), motor se vstřikováním Bosch dával 225 kW (306 koní). Výkon se na zadní poháněná kola přenášel prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Kola měla disky OZ Racing Futura a byla obuta do pneumatik Pirelli Zero 245/40/ZR 17 vpředu a 335/35/ZR 17 vzadu.
Dynamické schopnosti odpovídaly vzhledu. Maximální dosažitelná rychlost byla 246 km/h u slabší verze, 265 km/h u té silnější. Akcelerace z 0 na 100 km/h probíhala v časech 6,2 s a 5,6 s. Pro srovnání, soudobé Porsche 911 (964) mělo vzduchem chlazený plochý šestiválec, výkon 184 kW (250 koní), maximální rychlost 261 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. O zpomalení MTX Tatry V8 se staraly kotouče o průměru 279 mm, s dvoupístovými třmeny. V roce 1993 byla za tento první český supersport stanovena cena od 2 740 000 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?