Možnost postavit si od základu vlastní auto asi přijde současným Evropanům jako něco naprosto nereálného. V Sovětském svazu však šlo o překvapivě běžnou činnost, podobné auta vznikaly po stovkách a dokonce se tam konaly srazy podobných výtvorů. Mnohé z nich, jako napříkad Oleko, navíc jezdí dodnes.
Zejména v 70. a 80. letech bylo v Sovětském svazu docela běžné, že si tamní občané sami stavěli auta. Takové vozy navíc bylo možné legálně přihlásit na značky a provozovat. Velká část takto vyrobených automobilů byly sporťáky, kte kterým se jinak Rusové ani dostat nemohli. Stavěly se však i jiné typy automobilů, například i něco, co by se dnes nazývalo SUV.
Oleko začal stavět jeden moskevský mechanik v polovině 80. let a použil k tomu díly z mnoha tehdy vyráběných lokálních aut. Zejména se mu ale podařilo levně sehnat přední část karosérie nabouraného sedanu Volga 24-01 a zadní část kombíku 24-02. Sehnat kus kombíku bylo tehdy dosti problematické, tyto vozy se totiž neprodávaly běžným občanům bez speciální povolenky. Tu dostal jen někdo, kdo dokázal, že velký kombík potřebuje, například rodiny s více dětmi nebo lidé vozící těžké vybavení nutné kvůli zaměstnání. 24-02 kterou koupil tvůrce Oleka ale původně patřila úřadům a prošla těžkou nehodou.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Obě části karosérie tvůrce svařil dohromady, vynechal ale kus auta mezi B a C sloupkem. Tím vznikl krátký třídveřový automobil, který se podobal na tehdy nový Jeep Cherokee XJ v krátké verzi. Tomu odpovídá i posazení Oleka na docela vysoký podvozek, původem z Moskviče 412. Spolu s velkými koly, výraznými lemy blatníků a rámem na přídi se Oleko opravdu tváří jako SUV a je téměř jisté, že tvůrce musel mít na stole položené fotky Jeepu.
Na příď i záď se nastěhovaly světla z Lady, díky kterým je ještě těžší v Oleku vysledovat původ u Volgy. Pod kapotou pracuje motor z Gazu, ruské zdroje si ale nejsou jisté jestli z Gaz 21 nebo 24-01. Název Oleko pak vychází ze jmen synů tvůrce, Olega a Konstantina.
Moskvan na svém díle pracoval tři roky, mezi lety 1985 a 1988. V roce 1990 se mu pak podařilo vůz dostat legálně na silnice a od té doby jej používal jako svůj vůz na každodenní ježdění. Na Oleku ale stále pracoval a vylepšoval jej. V následujících letech nahradil původní dveře novými z GAZ-3110, nahradil světla modernějšími, namontoval mohutnější kola a také nový rám. Kromě toho se změny dočkal lak, místo původního vícebarevného teď Oleko jezdí ve stříbrné metalíze. A i dnes, více než 30 let po vzniku je stále v každodenním použití.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.