Legendární Škoda Octavia slaví 60. narozeniny. Podívejte se, jakou cestu už urazila

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. ledna 2019, 11:54 Google+

Škoda Octavia slaví 60 let od zahájení výroby – první vozy sjely z výrobní linky závodu v Mladé Boleslavi v průběhu ledna 1959. V polovině 90. let pak na oblíbený model navázala první novodobá generace, z níž se záhy stal bestseller značky na mnoha světových trzích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Legendární Škoda Octavia slaví 60. výročí

Legendární Škoda Octavia slaví 60. výročí | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Typové označení Octavia se v nabídce automobilky Škoda poprvé objevilo před 60 lety. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá, tehdy se jednalo nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.

img-responsive

Legendární Škoda Octavia slaví 60. výročí | foto: Škoda Auto

První dvoudveřové automobily Škoda Octavia začaly z výrobní linky hlavního závodu v Mladé Boleslavi sjíždět v lednu 1959, nejprve ještě po boku svých předchůdců Š 440 a Š 445. Pod kapotou byl spolehlivý řadový čtyřdobý čtyřválec 1,1 l / 29,4 kW, který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Největší rychlost činila 110 km/h, spotřeba pak 7,7 l benzinu na 100 km. Nová modelová řada Octavia přinesla vedle atraktivních tvarů i vyšší úroveň jízdního komfortu a ovladatelnosti díky vinutým pružinám a zkrutnému stabilizátoru přední nápravy. Během roku 1959 posílily bezpečnost vozu také účinnější asymetrické hlavní světlomety. V nabídce byl i typ Octavia Super se silnějším motorem 1,2 l/33 kW. O vozy modelové řady Octavia byl ve světě velký zájem, na rozdíl od států s tržním hospodářstvím však českoslovenští zákazníci potřebovali ke koupi zvláštní poukaz.

Ženevský autosalon byl 10. března 1960 místem premiéry sportovní verze Škoda Octavia  Touring Sport s výkonem zvýšeným na 37 kW. Homologace FIA pro účast na závodech a soutěžích ve skupině neupravených cestovních vozů otevřela automobilu s rychlostí až 130 km/h cestu ke kariéře v motoristickém sportu, např. v období 1961 až 1963 dosáhla Octavia v Rallye Monte Carlo ve své třídě hattricku.

Dne 11. září 1960 se v Brně představilo provedení Octavia Combi s dvoukřídlými, horizontálně členěnými pátými dveřmi. Vozidlo kompaktních vnějších rozměrů 4065 x 1600 x 1430 mm nabízelo při obsazení až pěti osobami zavazadlový prostor o základní délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop), po sklopení opěradel zadních sedadel bylo možné naložit až 1050 litrů nákladu.

Poslední dvoudveřová Octavia, verze Super šedé barvy, opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi 11. dubna 1964, aby uvolnila místo zcela nové řadě vozů Škoda 1000/1100 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Poslední kombi opustilo Kvasiny 21. prosince 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo více než 360 000 vozů Škoda Octavia první generace, včetně více než 54 000 exemplářů Octavia Combi.

Robustní a spolehlivá Škoda Octavia se v roce 1966 stala základem prvního novozélandského vozu Trakka, vyvinutého v těsné spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou. Jeho základ tvořil zkrácený podvozek vozu Octavia Super. Víceúčelová a oblíbená Trekka patří k předchůdcům současných vozidel SUV značky Škoda .

Octavia se pro automobilku Škoda stala doslova synonymem. V roce 1992, krátce po začlenění značky Škoda do koncernu Volkswagen, byl zahájen vývoj zcela nového modelu, který se vrátil právě k legendárnímu typovému označení Octavia. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie s nezaměnitelným nadčasovým designem. Liftback Octavia s výklopnými pátými dveřmi se představil 4. dubna 1996, zákazníky nadchnul vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti, trumfem se stal také prostor pro 528-1328 litrů zavazadel. V březnu 1998 nabídku doplnila ještě prostornější karosářská varianta Octavia Combi, v roce 1999 přibylo provedení s pohonem všech kol. Do listopadu 2010 vzniklo 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi Octavia první generace.

Následovalo 1,6 milionu liftbacků a 900 000 kombi druhé generace vozu Škoda Octavia, vyráběné v období 2004 až 2013. Kromě ještě vyšší užitné hodnoty přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. K pilířům současné nabídky značky Škoda patří třetí generace vozu Octavia, vyráběná od listopadu 2012 a v únoru 2017 výrazně modernizovaná. Rozhodlo se pro ni již přes 2,5 milionu zákazníků.

Octavia Octavia si vydobyla pevné místo na trhu a těší se stále větší popularitě nejen doma, ale i ve světě. O tom svědčí téměř 6,5 milionů vyrobených exemplářů všech generací od roku 1959. Kromě hlavního výrobního závodu aktuálně sjíždějí vozy Octavia z výrobních a montážních linek také v zahraničí, a sice v Číně, Indii, Rusku, Kazachstánu i Alžírsku.

Vytisknout

Diskuze: Legendární Škoda Octavia slaví 60. narozeniny. Podívejte se, jakou cestu už urazila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Zabarikádovaná stodola ukrývala sbírku vozů Bugatti

Ateliér zchudlého umělce ukrýval milionovou sbírku Bugatti, před světem je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud