Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. února 2018, 15:53 Google+

Výrobci automobilů se během transportu svých strojů již od nepaměti spoléhají na železnici. Díky té bylo již začátkem druhé poloviny 20. století možné přepravit větší množství aut najednou, což redukovalo náklady. Zejména americké automobilky však byly kvůli velikosti svých modelů stále limitovány, a to je vedlo k vývoji nových "přepravních možností".

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac

Automobily značky Chevrolet během nakládání na vagony Vert-A-Pac | foto: GMAuthority.com

Sdílejte článek

První americké nákladní vagony určené k přepravě automobilů dokázaly pojmout cca čtyři automobily, kterým však poskytly kompletní ochranu před rozmary počasí. Následně se objevily vagony podobné těm dnešním, které dokázaly pojmout až pět automobilů, přičemž přidáním pater bylo možné počet ještě zvýšit.

Americká automobilka Generals Motors se však nespokojila ani s tím a v rámci minimalizace nákladů na přepravu nového modelu Chevrolet Vega se dohodla s železniční společností Southern Pacific Railroad na výrobě speciálních vagonů označovaných Vert-A-Pac.

Nízké náklady hrály v případě Chevroletů Vega prim, což bohužel vysvětlovalo i jejich pokulhávající kvalitu. Díky vagonům Vert-A-Pac se ale automobilce podařilo ušetřit na něčem, co nemohlo kvalitě vozu jakkoliv ublížit. A v čem že spočíval zázrak tohoto systému? Ve vertikálním parkování.

Na běžných železničních vagonech jsou automobily obyčejně zaparkovány v horizontální poloze, tedy normálně na kolech. Ve Vagonech Vert-A-Track však byly umístěny vertikálně, motorem namířeným dolů. Využití tohoto systému bylo umožněno i díky poměrně kompaktním rozměrům modelu Vega, proto byl vagon Vert-A-Track dokonce nepatrně nižší, než klasické transportní vagony na auta.

Samotné nakládání vozidel do vagonu pak bylo více než jednoduché. Vagon měl po stranách celkem 15 nájezdových ramp, které sloužily zároveň jako boční stěny. Po najetí automobilu na rampu přišli speciálně vyškolení technici, kteří automobil k rampě zajistili, zamezili jakémukoliv úniku kapalin a pak jen přivolali vysokozdvižný vozík, který rampy zdvihl do transportní polohy.

Zajímavostí také je, že automobilka si umínila, že bude automobily ve vagonech přepravovat již s doplněnými provozními kapalinami. To si samozřejmě vyžádalo hned několik úprav, mezi které patřily například olejové přepážky v motoru, speciální rezervoár na kapalinu do ostřikovačů nebo speciální autobaterie. Takto vybavené automobily pak zároveň měly být nabízeny v rámci speciální nabídky.

Z toho co jsme vyčetli na webu GMAuthority lze soudit, že vagóny svůj účel splnily a cenu Chevroletů Vega se díky nim povedlo snížit. Příliš dlouho si tuto slávu ale neužily, neboť krátce po ukončení výroby vozu byly podle webu Petrolicious odeslány k sešrotování. Díky řadě fotografií však můžeme dodnes obdivovat tento netradiční a poměrně odvážný způsob přepravy.

Vytisknout

Diskuze: Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Tesla Model X si dokázala poradit i s kamionem vážícím 43 tun

Tesla Model X opět ukázala svaly. Odtáhnout 43-tunový kamion na sněhu pro ni…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud